پارگی روتاتور کاف در مفصل شانه

در این نوشته دکتر آزاده قاروی آهنگر در مورد پارگی روتاتور کاف در مفصل شانه، درمان پارگی روتاتور کاف، روش های درمانی جراجی و غیر جراحی همچنین پیشگیری و تشخیص آن توضیحاتی داده اند

پارگی روتاتور کاف شانه چیست؟

حالتی است که منجر به درد شانه­ ها می­شود و انواع مختلفی از آن وجود دارد. روتاتور کاف از ۴ ماهیچه در شانه و تاندون­های اطراف آن تشکیل شده است. تاندون یا زردپی بافت­های قدرتمندی هستند که ماهیچه ­ها را به استخوان­ ها متصل می­دارند. نوع رایج آن آسیب تاندونی می­باشد، که زمانی رخ می­دهد که فرد یکی از تاندون­ هایش دچار آسیب شود. آسیب های روتاتور کاف شایع است و با افزایش سن افزایش می یابد. این موارد ممکن است در افرادی که مشاغلی انجام می دهند که نیاز به انجام مکرر حرکات بالای سر دارند، زودتر اتفاق بیفتد. به عنوان مثال می توان به نقاشان و نجاران اشاره کرد.در اغلب افراد مبتلا به این عارضه، تاندون­ها ملتهب یا متورم نمی­باشند. اگر تاندون­ ها دچار آماس و یا التهاب شده باشند درحالت به آن التهاب تاندونی گفته می­شود. آسیب تاندونی و التهاب تاندونی زمانی اتفاق می­افتند که فرد از ماهیچه­ های روتاتور کاف استفاده زیادی کرده و یا با بازو هایشان جسم سنگینی را بلند می­کنند.

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری روتاتور کاف می توانند علائم خود را کنترل کرده و با تمرینات فیزیوتراپی که انعطاف پذیری و قدرت عضلات اطراف مفصل شانه را بهبود می بخشد به فعالیت های خود بازگردند.

نوع دیگر آسیب روتاتور کاف پارگی تاندون می­باشد. پارگی زمانی رخ می­دهد که شخص روی شانه­های خود بیافتد و یا آن­ها را خیلی سریع حرکت دهد. در این شرایط ، ارزیابی پزشکی باید در اسرع وقت انجام شود تا در مورد نقش جراحی بحث شود. پارگی های گسترده روتاتور کاف قابل رفع نیستند و انتقال تاندون های جایگزین یا تعویض مفصل ممکن است نیاز باشد. پارگی ممکن است بعد از گذشت زمان نیز اتفاق بیافتد.

پارگی روتاتور کاف شانه چیست؟

علائم و نشانه­ های این عارضه چه می­باشد؟

اغلب افراد مبتلا به التهاب و آسیب تاندونی در اطراف شانه­ها و بازوهایشان درد شدیدی را احساس خواهند کرد. این درد معمولاً زمانی که آن­ها بازوهارا حرکت می­دهند و یا روی آن می­خوابند بیشتر احساس می­شود. افراد مبتلا به پارگی تاندونی معمولاً درد شانه داشته و ممکن است ضعف ماهیچه­های عضلانی داشته باشند. اختلال در خواب و دشواری در انجام کارهایی مثل شانه زدن مو و رساندن دست به پشت سر دیده می شود.

عوامل خطر پارگی روتاتور کاف چیست؟

عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا به آسیب روتاتور کاف را افزایش دهد:

  • سن: هر چه پیرتر می شوید ، خطر آسیب روتاتور کاف افزایش می یابد. پارگی روتاتور کاف بیشتر در افراد بالای ۶۰ سال دیده می شود.
  • مشاغل ساختمانی: مشاغلی مانند نجاری یا نقاشی در خانه نیاز به حرکات مکرر بازو ، اغلب بالای سر دارد که می تواند به مرور زمان به تاندون های روتاتور آسیب برساند.
  • سابقه خانوادگی: ممکن است یک مولفه ژنتیکی در آسیب های روتاتور کاف وجود داشته باشد زیرا به نظر می رسد در خانواده های خاصی بیشتر دیده می شود.

علل شایع درد شانه

چه موقع به پزشک مراجعه کنم؟

درد شانه که کوتاه مدت است ممکن است توسط پزشک خانواده ارزیابی شود. اگر پس از آسیب دیدگی فوراً از ناحیه بازو دچار ضعف شدید ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

آیا من نیاز به انجام آزمایش خواهم داشت؟ احتمالاً بله. پزشک و یا پرستارتان بعد از انجام معاینه اگر در شما مشکوک به پارگی تاندون شده باشد، عکس برداری از شانه را به توصیه خواهد کرد، زیرا عکس برداری می­تواند تصاویر جزئی و دقیقی را از ساختارهای درونی بدنتان در اختیارتان قرار دهد.

در طول معاینه فیزیکی ، پزشک قسمت های مختلف شانه شما را فشار می دهد و بازوی شما را به موقعیت های مختلف منتقل می کند. وی همچنین قدرت عضلات اطراف شانه و بازوهای شما را آزمایش می کند.

نوار عصب و عضله

پارگی روتاتور کاف

آزمایش های تصویربرداری تشخیص پارگی روتاتور کاف

  • اشعه ایکس: اگرچه پارگی روتاتور کاف در اشعه ایکس نشان داده نمی شود ، اما این آزمایش می تواند خار استخوان یا سایر دلایل احتمالی درد شما – مانند آرتروز – را نشان دهدو
  • سونوگرافی: در این نوع آزمایش از امواج صوتی برای تولید تصاویری از ساختارهای بدن ، به ویژه بافت های نرم مانند عضلات و تاندون ها استفاده می شود. این امکان را برای آزمایش پویا فراهم می کند ، ساختارهای شانه شما را هنگام حرکت ارزیابی می کند. همچنین امکان مقایسه سریع شانه آسیب دیده و شانه سالم را فراهم می کند.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI): این فناوری از امواج رادیویی و آهنربا قوی استفاده می کند. تصاویر به دست آمده تمام ساختارهای شانه را با جزئیات کامل نشان می دهد. کیفیت تصاویر بستگی زیادی به کیفیت تجهیزات مورد استفاده دارد.

درمان پارگی روتاتور کاف

بسیاری از این آسیب­ها به مرور زمان و خود به خود برطرف خواهند شد؛ اما این امر می­تواند ماهها و یا هفته­ها به طول انجامد. جهت کمک به شانه هایتان بهتر است موارد فوق را انجام دهید:

  • استراحت دادن به شانه ­ها: از انجام فعالیت ­هایی که کشش شانه­ ها را در شما افزایش می­دهد مانند بلند کردن کردن بازوهایتان و رساندن آن­ها به یکدیگر در پشتتان خودداری کنید. در حالت کلی سعی کنید بازو هایتان را پایین نگه داشته و چسبیده و جلوی بدنتان قرار دهید. اما در صورت لزوم می­توانید شانه­ هایتان را به آرامی حرکت دهید.
  • برروی شانه­ هایتان یخ قرار دهید: چراکه کمپرس و یا کیسه­ های مخصوص یخ و یا سبزیجات فریز شده بر روی ناحیه آسیب دیده به مدت ۱۵ دقیقه هر ۱ یا ۲ ساعت می­تواند کارساز باشد و همچنین یک حوله نازک بین یخ و پوستتان قرار دهید.
  • جهت کاهش درد و التهاب دارو مصرف کنید: پزشک ممکن است دارو های ضد التهاب همانند دیکلوفناک و یا ناپروکسین به شما توصیه کند.
  • فیزیوتراپی معمولاً یکی از اولین معالجاتی است که پزشک شما پیشنهاد می دهد. تمرینات متناسب با محل خاص آسیب روتاتور کاف می تواند به شما کمک کند تا انعطاف پذیری و قدرت شانه شما را بازیابی کند. فیزیوتراپی همچنین بخش مهمی از روند بهبودی پس از جراحی روتاتور کاف است.

راهکار های کاهش درد ناشی از پارگی روتاتور کاف

برخی پارگی­ ها، بخصوص پارگی­ های شدید و بزرگ ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. آیا راهی وجود دارد که شخص با انجام آن احساس بهتری داشته باشد؟ بله. ورزش­های بسیاری جهت کمک به درد شانه ­هایتان وجود دارد. از پزشک متخصصتان بپرسید که چه نوع ورزش­ه ایی را باید انجام دهید، چه زمانی باید شروع به انجام آن­ها کنید و چند وقت یک بار می­توانید آن­ها را انجام دهید. برخی از ورزش­ ها به حفظ ماهیچه­ هایتان کمک می­کنند. یکی از مهمترین آن­ها کشش آونگی است  که جهت انجام این ورزش شانه­ هایتان را رها کرده و آویزان نگه دارید، درحالیکه نشسته و یا ایستاده اید. بازوهایتان را به عقب و جلو حرکت دهید و سپس به صورت دایره ای به اطراف تکان دهید. پزشک به شما سایر حرکات کششی را آموزش خواهد داد.

سایر ورزش ­ها نیز می­توانند به تقویت ماهیچه ­های شانه ­هایتان کمک کنند. پزشک، پرستار و حتی یک ورزش درمانگر می­تواند به شما این نوع از ورزش­ها را نشان دهد.

زمانی که ورزش شانه انجام می­دهید لازم است که موارد فوق را رعایت کنید:

  • گرم کردن شانه­ هایتان با حمام آب گرم و یا ماساژدرمانی
  • شروع ورزش ­ها به آرامی و به تدریخ سخت تر کردن آن­ها
  • دانستن این موضوع که برخی دردها طبیعی هستند. اگر شما درد بسیار شدید و دندان شکنی را احساس کردید می­توانید به پزشکتان مراجعه کنید.

چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر علائم ونشانه­ های بیماری بهتر نشوند؟ اگر علائم بهبود نیافتند با پزشک درباره درمان­های دیگر از قبیل تزریق مستقیم دارو به شانه­ ها و یا عمل جراحی صحبت کنید.

شیوه زندگی و درمان های خانگی کدامند؟

درد ناشی از آسیب جزئی روتاتور کاف اغلب با مراقبت مناسب به خودی خود کاهش می یابد. از انجام آنچه باعث درد شده است دست بردارید و سعی کنید از حرکات دردناک جلوگیری کنید. فعالیت سنگین یا بالای سر را تا زمانی که درد شانه شما فروکش کند محدود کنید. سرد کردن شانه با ماساژ یخ ممکن است به احساس بهتر آن کمک کند. مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن نیز ممکن است مفید باشند.

تزریق مستقیم دارو به شانه

اگر درمان های محافظه کارانه درد شما را کاهش نداده است ، پزشک ممکن است تزریق استروئید را در مفصل شانه شما توصیه کند ، به خصوص اگر درد در خواب ، فعالیت های روزمره یا فیزیوتراپی شما تداخل ایجاد کند.

جراحی پارگی روتاتور کاف

جراحی پارگی روتاتور کاف

انواع مختلفی از جراحی ها برای صدمات روتاتور کاف در دسترس است ، از جمله:

  • ترمیم تاندون آرتروسکوپی: در این روش ، جراحان یک دوربین کوچک (آرتروسکوپ) و ابزار را از طریق برش های کوچک وارد می کنند تا دوباره تاندون پاره شده به استخوان متصل شود.
  • ترمیم تاندون باز: در برخی شرایط ، ترمیم تاندون باز ممکن است گزینه بهتری باشد. در این نوع جراحی ها ، جراح شما از طریق یک برش بزرگتر مجدداً تاندون آسیب دیده را به استخوان متصل می کند.
  • انتقال تاندون: اگر تاندون پاره شده بیش از حد آسیب دیده باشد تا بتواند دوباره به استخوان بازو متصل شود ، جراحان ممکن است تصمیم بگیرند که از تاندون نزدیک به عنوان جایگزین استفاده کنند.
  • تعویض مفصل شانه: صدمات گسترده روتاتور کاف ممکن است به جراحی تعویض شانه نیاز داشته باشد.

آسیب تاندونهای روتاتور کاف شانه

عوارض عدم درمان  پارگی روتاتور کاف

بدون درمان ، مشکلات روتاتور کاف ممکن است منجر به از دست دادن حرکت یا ضعف دائمی شود و منجر به تحلیل رفتن مفصلی شانه ای شود. اگرچه استراحت به شانه برای بهبودی شما ضروری است ، اما بی حرکت ماندن شانه برای مدت طولانی می تواند باعث ضخیم شدن و سفت شدن بافت همبند مفصل شود (شانه منجمد).

راه های پیشگیری پارگی روتاتور کاف

اگر در معرض آسیب های روتاتور کاف هستید یا در گذشته آسیب روتاتور کاف داشته اید ، تمرینات روزانه تقویت شانه می تواند از آسیب دیدگی در آینده جلوگیری کند.

بیشتر افراد ورزش های عضلات جلوی قفسه سینه ، شانه و بالای بازو را انجام می دهند ، اما تقویت عضلات پشت شانه و اطراف تیغه شانه برای بهینه سازی تعادل عضلات شانه به همان اندازه مهم است. پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه روتین ورزشی را تنظیم کنید.

دررفتگی های مکرر شانه

پارگی تاندون شانه

آدرس و شماره تماس دکتر آزاده قاروی آهنگر

آدرس کلینیک:

  • بابل، میدان کشوری، سرداران ۴، ساختمان پزشکان مهر، طبقه ۶، واحد ۳۰
  • تلفن: ۰۱۱۳۲۲۸۸۹۹۷ – ۰۹۹۲۳۳۷۳۶۴۴

آدرس و شماره تماس دکتر زهرا هاشمی

آدرس مطب:

  • زنجان، خیابان دلجویی، ساختمان نسیم، طبقه ۴، واحد ۱۸
  • تلفن: ۰۹۹۳۴۵۳۶۲۹۱

آدرس و شماره تماس دکتر زینب بساق زاده

آدرس کلینیک:

  • مطب: خیابان امیری، خیابان پرویزی، فرعی بانک آینده، ساختمان دلارام، طبقه سوم، واحد ۱۰
  • تلفن: ۰۹۳۳۹۴۸۷۷۷۰

آدرس و شماره تماس دکتر روژین نیک رای

آدرس کلینیک:

  • کرمانشاه، پارکینگ شهرداری، خیابان موید، ساختمان پارسیان، طبقه دو، واحد هفت
  • تلفن:  ۰۸۳۳۷۲۳۰۸۵۰- ۰۹۰۱۶۴۵۸۹۱۶

آدرس و شماره تماس دکتر مهسا عدیلی

آدرس کلینیک:

  • خیابان سید جمال الدین اسد آبادی، سه راه پلنگ صورتی، کوچه پویش ۶ (شهید توسلی)، ساختمان پزشکان آرام، طبقه ۲.
  • تلفن:
    ۰۹۱۷۰۳۱۱۰۶۰
    ۰۹۳۰۴۲۸۲۱۱۱

آدرس و شماره تماس دکتر مریم رحیمی

آدرس کلینیک:

  • بیرجند، خیابان شهدا، شهدا ۲، پلاک ۱۲، ساختمان پزشکان رضوان، طبقه دوم
  • نوبت دهی: تماس با ۰۹۳۷۵۶۱۰۳۰۹ از ۸ صبح تا ۸ شب

آدرس و شماره تماس دکتر محمد احمدی دستگردی

آدرس کلینیک:

  • تهران، کلینیک توانبخشی سکته مغزی تبسم؛باقر خان غربی
  • شنبه ها ۱۱ تا ۱۳
  • نظر آباد کرج، خیابان مطهری، جنب مسجد الغدیر، ساختمان پزشکان شفا
  • تلفن: ۰۲۶۴۵۳۵۰۰۰۸ – ۰۲۶۴۵۳۵۸۵۳۵ – ۰۹۳۸۲۶۰۱۸۹۴
  • پنج شنبه ها ۴ تا ۷

آدرس و شماره تماس دکتر لیلا باقرزاده

آدرس کلینیک:

  • تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، روبروی اریکه ایرانیان، قبل از خروجی نیایش، خیایان تربیت معلم، کوچه گلبان، پلاک ۶، ساحتمان مداوا، طبقه پنجم، کلینیک درد مداوا
  • تلفن: ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۱ – ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۲
  • سه شنبه ها  ۳ تا ۷ عصر

آدرس و شماره تماس دکتر الهام لونی

آدرس کلینیک:

  • تهران، قیطریه، خیابان شهید برادران سلیمانی، کوچه نعمتی، بیمارستان توانبخشی رفیده
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۶۷۸۵۱۹
  • نوبت دهی: مراجعه به سایت شفاداک و جستجوی دکتر لونی و رزرو نوبت  www.shafadoc.ir
  • ویزیت بیماران: یکشنبه و سه شنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲
  • نوارعصب و عضله: شنبه و چهارشنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲

آدرس و شماره تماس دکتر محمد رسول نظام آبادی

آدرس کلینیک:

  • کلینیک استقلال
    ورودی ۱: تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲
    ورودی ۲: تهران، رسالت شرق به غرب، قبل از پل سیدخندان، بعد از بیمارستان قمر بنی هاشم
  • تلفن: ۰۲۱-۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر
  • تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲، کلینیک استقلال
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۸

آدرس و شماره تماس دکتر عاطفه جوادی

آدرس کلینیک:

  • تهران، تقاطع فرمانیه و پاسداران، نارنجستان هفتم (جهانبخش نژاد)، پلاک ۱۲ ساختمان مهر طبقه پنجم
  • تماس: ۰۹۳۷۵۴۰۳۵۳۴
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post