درمان بیرون زدگی دیسک کمر بدون جراحی با تزریق اپیدورال

در این نوشته دکتر محمد رسول نظام آبادی فلوشیپ ستون فقرات و توانبخشی ضایعات نخاعی، در مورد یکی از درمان های غیرجراحی و مداخله ای بیرون زدگی دیسک کمر به نام تزریق اپیدورال توضیحاتی ارائه کرده اند.

درمان بدون جراحی دیسک کمر

کمردرد یکی از علل شایع مراجعه به متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی است. کمردرد علل و تقسیم بندی های مختلفی دارد، که یکی از مهمترین آنها بیرون زدگی دیسک کمر است. حتما در اطرافیان خود فردی که دچار فتق دیسک کمر شده را دیده اید. این افراد دچار کمردردی می شوند که معمولا در مسیر عصب سیاتیک تیر کشیده و ممکن است درد آنها تا انگشتان پا برسد؛ از این رو بین مردم درد ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر، به درد سیاتیک مشهور شده است.

بیرون زدگی دیسک با چه مکانیسمی ایجاد درد می کند؟

وقتی دیسک دچار بیرون زدگی می شود و یا پارگی دیسک کمر اتفاق می افتد، فشار ناشی از دیسک بیرون زده و یا هسته دیسک پاره شده، باعث التهاب در ریشه عصب مجاور دیسک می شود. این ریشه های عصبی در کمر، تشکیل عصب سیاتیک، عصب فمورال و دیگر اعصاب را داده که حس و حرکت پاها را تامین و کنترل می کنند. التهاب ناشی از فشار دیسک به ریشه های عصبی کمر آغازگر دردی است که به عصب سیاتیک منتقل شده و ممکن است تا کف پا و انگشتان امتداد یابد. با همین مکانیسم معمولا افرادی که دچار بیرون زدگی دیسک کمر شده اند، از درد در پاها بیش از درد در خود کمر شکایت دارند.

درمان بیرون زدگی دیسک کمر

درمان بیرون زدگی دیسک کمر بدون جراحی با تزریق اپیدورال

آیا دیسک بیرون زده یا پاره شده مثل روز اولش میشه؟

اون که رفته دیگه برنمی گرده!!!!! دیسکی هم که بیرون زده یا پاره شده دیگه سرجاش برنمی گرده و مثل روز اولش نمیشه!!!

پس باید جراحی کنیم تا مثل روز اول بشه؟!!  خیر، متاسفانه حتی دیسک با جراحی هم مثل روز اولش نمیشه!!!

پس راه حل چیه؟ چکار کنیم از این درد خلاص بشیم؟

خوب این سوال جواب های زیادی داره که شما رو امیدوار خواهد کرد؛ بالاتر گفتیم که علت درد در بیرون زدگی دیسک التهاب ناشی از فشار روی ریشه عصب هست. حالا به هر روشی که بتوان این فشار روی ریشه عصب را برداشت و التهاب ریشه عصب را کاهش داد، درد کاهش می یابد و در نهایت از بین می رود.

روش هایی برای برداشتن فشار و کاهش التهاب ریشه عصب

ممکنه فقط جراحی به ذهن شما برسه که البته درسته و یکی از روش هاست. اما در درمان اصولی و علمی بیرون زدگی دیسک کمر جراحی جز آخرین مراحل است و باید قبل از سپردن کمر به تیغ حتما روش های قبل از جراحی را امتحان کرد؛ البته به جز مواردی که جراحی غیرقابل اجتناب است و پایین تر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

روش های درمان غیر جراحی دیسک کمر

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی با طیف وسیعی از درمان های غیرجراحی به درمان دیسک کمر پرداخته و تا جای ممکن شما را از جراحی دیسک بی نیاز می کنند. این متخصصین ابتدا سعی می کنند با روش های کم هزینه تر، کم عارضه تر و طبیعی تر مثل درمان های دستی (مانیپولاسیون یا منوال تراپی که روشی تقریبا مشابه روش های کایروپراکتیک است)، ورزش درمانی، طب سوزنی، تجویز فیزیوتراپی تخصصی، دارو درمانی و … درد شما را کاهش داده و التهاب عصب را از بین ببرند. اینکه کدامیک از روش های درمانی برای فرد مبتلا موثر است، بستگی به معاینه توسط پزشک متخصص، درجه و محل بیرون زدگی دیسک در MRI و شدت فشار و تخریب عصب در نوار عصب و عضله (EMG-NCS) دارد. خیلی اوقات همین روش های به ظاهر ساده درد ناشی از بیرون زدگی را از بین می برند و فرد می تواند سال ها با رعایت نکاتی که پزشک متخصص به ایشان آموزش می دهد و نیز ورزش های تقویتی عضلات اطراف ستون فقرات، بدون هیچ درد و ناراحتی به زندگی و شغل خود ادامه دهد.

درمان غیر جراحی دیسک کمر

بهترین درمان دیسک کمر چیست؟

همان طور که اشاره شد درمان های زیادی برای درمان دیسک کمر وجود دارد و اینکه بگوییم کدام روش بهترین درمان دیسک کمر است، غیر ممکن و غیر علمی است. بهترین درمان برای هر فردی با توجه به میزان بیرون زدگی و علائمی که دارد متفاوت است.

بهترین درمان دیسک کمر درمان پله به پله و مرحله ای است که از درمان های ساده تر و ارزان تر و کم تهاجمی تر شروع شده و نهایتا به درمان جراحی ختم می شود.

نوشته های اخیر دکتر نظام آبادی

تزریق اپیدورال چگونه انجام می شود؟

برای انجام تزریق اپیدورال باید سوزن را از سوراخ بین مهره ای، فضای بین مهره ها و یا سوراخ کودال عبور داده و تزریق را انجام داد؛ اما برای عبور از این فضاهای حساس حتما باید از اشعه ایکس و یا سونوگرافی برای هدایت صحیح سوزن و جلوگیری از آسیب قسمت های مجاور و اعصاب، استفاده کرد، که این امکان در اتاق عمل های مخصوص این روش در کلینیک های درد فراهم می شود.

تکینیک های مختلف تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال ممکن است با تکنیک های مختلفی انجام شود که شایعترین آنها عبارت است از:

تزریق ترانس فورامینال: در این تکنیک پزشک با هدایت دستگاه فلوروسکوپ (اشعه ایکس) از طریق سوراخ بین مهره ای کورتون و دیگر داروها را در فضای اپیدورال و مجاورت دیسک بیرون زده و عصب آسیب دیده تزریق می کند.

تزریق اپیدورال چگونه انجام می شود

تزریق اینترلامینار: در این تکنیک سوزن با هدایت دستگاه فلوروسکوپ (اشعه ایکس) از فضای بین لامیناهای بین دو مهره مجاور وارد فضای اپیدورال شده و تزریق داروها انجام می شود.

تزریق اینترلامینار

تزریق کودال: در این روش سوزن با هدایت سونوگرافی و یا با هدایت دستگاه فلوروسکوپ (اشعه ایکس) از سوراخ انتهایی ستون فقرات بر روی استخوان ساکروم وارد فضای اپیدورال شده و تزریق داروها انجام می شود.

تزریق کودال

در فیلم زیر مشاهده می کنید که تزریق اپیدورال ستون فقرات جهت درمان دیسک کمر چگونه انجام می شود:

آیا تزریق اپیدورال نیاز به بیهوشی دارد؟

هم بله و هم خیر!!!! این تزریق در اتاق عمل و تحت هدایت سونوگرافی و یا فلوروسکوپ  و یا هردو انجام می شود و اگر بیمار در حین انجام تزریق در اثر درد بیش از حد عضلات خود را منقبض کند، موفقیت این تزریق و چه بسا کلا انجام آن را مختل می کند؛ پس متخصص بیهوشی در اتاق عمل با تزریق داروی بیهوشی و شل کننده عضلانی به انجام بهتر این روش کمک می کند. اما داروی بیهوشی مورد استفاده در این تزریق بسیار ضعیف بوده، به طوریکه در حین انجام این تزریق پزشک با بیمار صحبت کرده و از وضعیت وی باخبر می شود. در مورد بیمارهایی هم که سابقه بیماری های زمینه ای مثل فشار خون و مشکلات قلبی دارند، حضور متخصص بیهوشی و استفاده از داروی بیهوشی ضعیف برای انجام عمل اپیدورال ضروری است و انجام این عمل را در شرایطی امن میسر می کند.

تزریق اپیدورال دیسک کمر

اما اگر بیمار جوان، بدون بیماری زمینه ای باشد و تحمل عمل اپیدورال با بی حسی موضعی را داشته باشد، می توان این عمل را بدون بیهوشی هم انجام داد.

اما نکته ای که بسیار مهم است، انجام این عمل در اتاق عمل و با مانیتورینگ قلبی عروقی است و انجام عمل اپیدورال در خارج از اتاق عمل و در شرایط غیر استریل و بدون مانیتورینگ، خطرناک است.

آیا تزریق اپیدورال عوارضی هم داره و ممکنه به نخاعم آسیب برسه؟

عوارض تزریق اپیدورال بسیار نادر بوده و در کل این روش درمانی جز روش های امن تزریق دیسک کمر به حساب می آید؛ اما به هر حال مثل هر تزریق دیگری بسیار نادر احتمال عفونت و خونریزی وجود دارد.

عوارض تزریق اپیدورال دیسک کمر

انتهای نخاع هم سطح با مهره های اول و دوم کمر بوده و پایین تر از این مهره ها، نخاعی در داخل کانال ستون فقرات وجود ندارد و صرفا ریشه های عصبی موسوم به دم اسب در این محدوده وجود دارد و با توجه به اینکه تزریقات اپیدورال تحت هدایت فلوروسکوپی و اشعه ایکس انجام می شود و سوزن در مانیتور دیده می شود، امکان آسیب به ریشه های عصبی و عروق و عوارض تزریق اپیدورال به حداقل می رسد.

انجام تزریق اپیدورال بدون دستگاه فلوروسکوپی هم اغلب غیر موثر است و هم می تواند خطرناک باشد و عوارض تزریق اپیدورال همچون آسیب ریشه های عصبی را به همراه داشته باشد.

آیا تزریق اپیدورال درد دارد؟

تزریق اپیدورال برای سیاتیک مثل دیگر تزریق های اسکلتی-عضلانی است و با بی حسی موضعی و همانطور که بالا اشاره شد گاهی بیهوشی خیلی مختصر انجام می شود و تزریق اپیدورال درد چندانی ندارد و بدون بیهوشی هم معمولا قابل تحمل است و می توان تزریق اپیدورال کمر را انجام داد.

عمل بسته دیسک کمر بهتره یا تزریق اپیداورال؟

عمل بسته دیسک کمر بهتره یا تزریق اپیداورال؟

تزریق اپیدورال، ترزیق داخل دیسک (ازن و یا دیسکوژل) و لیزر داخل دیسک (PLDD) همگی جز روش های کم تهاجمی درمان بیرون زدگی دیسک کمر و گردن هستند که بسته به نوع بیرون زدگی ممکن است یکی از این روش ها برای بیمار انتخاب شود. متاسفانه گاهی به جای استفاده از عناوین بالا، اصطلاح عمل بسته دیسک استفاده می شود که اصطلاح دقیق و علمی نیست و در واقع در هیچ کدام از این روش ها عمل به معنای معمول آن انجام نمی شود. بهتر است برای توضیح هر کدام از روش های درمانی فوق اصطلاحات علمی آن را به کار برد و از جراحی بسته دیسک کمر و یا عمل بسته دیسک استفاده نشود که البته گاهی تخصصی بودن این اصطلاحات پزشکان را مجبور به استفاده از اصطلاحاتی مثل جراحی بسته دیسک کمر و یا عمل بسته دیسک می کند.

تفاوت درمان دیسک کمر به وسیله تزریق اپیدورال با درمان دیسک کمر با لیزر؟

وقتی بحث درمان دیسک کمر با لیزر می شود یک نوع لیزر که لیزرهایی است که در فیزیوتراپی استفاده می شود مثل لیزر پر توان و نوع دیگر لیزر داخل دیسک (PLDD) است که جز روش های کم تهاجمی درمان بیرون زدگی دیسک کمر و گردن است. درمان دیسک کمر با لیزر داخل دیسک هم روش جدید و موثری برای درمان دیسک کمر است که مثل تزریق اپیدورال باید در اتاق عمل و زیر دستگاه فلوروسکوپ انجام شود و یک وسیله وارد دیسک شده و از طریق لیزر آب درون دیسک تبخیر می شود و بیرون زدگی دیسک درمان می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر دز مورد درمان دیسک کمر با لیزر داخل دیسک (PLDD) به این مطب می توایند مراجعه کنید.

تفاوت درمان دیسک کمر به وسیله تزریق اپیدورال با درمان دیسک کمر با لیزر

درمان دیسک کمر با لیزر داخل دیسک (PLDD)

حال اینکه کدام روش درمانی برای شما مناسب تر است به علائم شما، معاینه، MRI و نوار عصب و دیگر شرایط بستگی دارد و ممکن است برای فردی تزریق اپیدورال مناسب باشد و فرد دیگر درمان دیسک کمر با لیزر داخل دیسک (PLDD) مناسب تر باشد.

تزریق اپیدورال چه تفاوتی با ازن درمانی ستون فقرات دارد؟

تزریق اپیدورال چه تفاوتی با ازن درمانی ستون فقرات

تزریق اپیدورال یک تکنیک تزریقی است که دارو را وارد فضای اپیدورال می کند؛ حالا این دارو می تواند کورتون باشد، ازن باشد و یا هر داروی موثر دیگر در درمان بیمار. اما دیدین به اون آدم هایی که همیشه بدون هیچ چشم داشتی خیرشون به همه میرسه، زیاد توجه نمیشه و برعکس اونایی که کلاس می ذارن بیشتر مورد توجه هستن؟! این همون حکایت کورتون بیچاره و ازن درمانی هست؛ در تزریقات اپیدورال نقش اصلی کاهش التهاب به عهده کورتون بیچاره!!! است، اما خوب اسمش بد در رفته و خیلی ها به خاطر عوارضش مثل پوکی استخوان نقش های حیاتی اون ها رو نادیده می گیرن. اما ازن یه گاز باکلاس و تقریبا اگر نگیم بی خاصیت، کم خاصیت هست و براساس مقالات علمی تزریق ازن به تنهایی و بدون همراهی کورتون نمی تواند، تاثیر زیادی بر کاهش درد و التهاب بیماران مبتلا به دیسک کمر بگذارد.

بعد از انجام تزریق اپیدورال چه میزان استراحت نیاز است و با چه فاصله ای از تزریق می تونم به کار و فعالیت برگردم؟

تزریق اپیدورال در درمان دیسک کمر

از آنجائیکه تزریق اپیدورال جز روش های کم تهاجمی می باشد، بعد از انجام این تزریق دو سه روز استراحت در منزل (فقط انجام کارهای شخصی) کفایت می کند و فرد می تواند کم کم و با رعایت توصیه هایی که به ایشان می شود، به کار و فعالیت خود بازگردد.

تزریق اپیدورال موقت است یا دائمی؟ مسکن است یا درمان درست و حسابی؟

همانطور که درابتدای نوشته گفته شد، مشکل در بیرون زدگی و پارگی دیسک کمر، التهاب ریشه عصب مجاور دیسک بیرون زده است. در تزریق اپیدورال این التهاب کاهش می یابد و دوره حاد بیرون زدگی دیسک که ممکن است با آسیب عصب به خاطر التهاب شدید ریشه عصب همراه باشد، بدون عارضه جدی طی شده و این فرصت ایجاد می شود تا پس از طی دوره حاد، با ورزش درمانی و روش های غیر جراحی دیگر این بیماری درمان شود. پس این روش اگر در ترکیب با ورزش درمانی، تغییر سبک زندگی و شغلی و رعایت توصیه های بهداشت ستون فقرات همراه گردد، می تواند فرد را تا پایان عمر بی نیاز به عمل جراحی دیسک کمر کند. به این نکته هم باید توجه شود، که جراحی هم عارضه های خاص خود را دارد و مثل بقیه روش های درمانی نمی توان انتظار درمان صد در صدی و همیشگی از آن داشت و امکان عود در جراحی هم دور از انتظار نیست و فقط باید در مواقع لازم صورت گیرد.

احتمال موفقیت تزریق اپیدورال در درمان دیسک کمر و علائم سیاتیک چقدر است؟

اگر انتخاب بیمار توسط پزشک درست انجام شود، این روش درمانی در حدود بیش از ۸۰ درصد موارد موثر واقع شده و علائم بیرون زدگی دیسک کمر در فرد و درد درمسیر عصب سیاتیک برطرف خواهد شذ.

برای انجام تزریق اپیدورال به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟

این تکنیک درمانی باید توسط پزشک فلوشیپ ستون فقرات و یا فلوشیپ درد و یا متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و یا جراح مغز و اعصاب دوره دیده انجام شود. البته مهم تر اینکه این روش باید در اتاق عمل، با هدایت فلوروسکوپی و در محیطی کاملا استریل و ترجیجا در حضور متخصص بیهوشی انجام شود.

چه زمانی برای تزریق اپیدورال مناسب است؟

از زمانیکه شما دچار بیرون زدگی دیسک شده ه اید و این مشکل با MRI تایید شده است، می توان این تزریق را انجام داد، اما همان طور که در بالا گفته شد، باید روش های ساده تر و غیرتهاجمی تر مثل دارودرمانی و فیزیوتراپی را امتحان کرد. از طرفی اصرار زیاد به این روش ها هم ممکن است، باعث از دست رفتن زمان شود، چرا که بهترین پاسخ در تزریق اپیدورال در دوره حاد بیرون زدگی دیسک کمر است و مزمن شدن این درد پاسخ به درمان راه کاهش می دهد. پس باید انتخاب این زمان را به پزشک خود بسپارید که با در نظر گرفتن مجموع شرایط این زمان را انتخاب کند.

قبل از انجام تزریق اپیدورال چه آمادگی هایی نیاز است؟

قبل از هر کاری MRI و نوار عصب و عضله باید انجام شد و مشخص شود، آیا بیمار برای انجام این کار مناسب است یا خیر…

بیمار باید آزمایشات انعقادی انجام دهد و اگر داروهای ضد انعقاد مثل آسپرین، پلاویکس و وارفارین را سه چهار روز قبل از انجام عمل اپیدورال دیسک کمر و گردن قطع کند.

با توجه به اینکه گاهی برای این تزریق متخصص بیهوشی و بیهوشی خفیف نیاز است، بیمار باید صبح انجام این تزریق ناشتا باشد.

با توجه به نیاز احتمالی بیهوشی، در بیماران با سابقه مشکلات قلبی باید در صورت صلاحدید متخصص بیهوشی، مشاوره قلب و عروق انجام شود.

بیمار باید داروهای قبلی خود مثل داروهای فشار خون و دیابت و… -به جز داروهای ضد انعقاد که در بالا اشاره شد- را طبق دستور مصرف نماید.

بعد از انجام تزریق اپیدورال چه کارهایی باید انجام داد؟

تزریق اپیدورال شروع یک مرحله درمانی برای دیسک کمر است و پایان راه نیست. بعد از تزریق و استراحت سه چهار روزه بیمار پس از آن آرام آرام طی دو هفته به فعالیت معمول روزانه بر میگردد و اکنون شروع مرحله بعدی درمان فرا می رسد و درمان دیسک کمر در منزل شروع می شود. برای درمان دیسک کمر در منزل دو هفته بعد از تزریق اپیدورال به پزشک خود مراجعه کرده و در صورت صلاحدید ایشان مرحله درمان دیسک کمر با ورزش آغاز می شود. در درمان دیسک کمر با ورزش با توجه به نوع و شدت بیرون زدگی دیسک کمر، ورزش های تقویتی ستون فقرات برای شما تجویز می شود. مرحله درمان دیسک کمر در منزل که شامل رعایت ها و تغییراتی در سبک زندگی و نیز ورزش درمانی دیسک کمر می شود که بسیار بسیار در ماندگاری اثرات درمانی تزریق اپیدورال موثر است و تکمیل کننده دروند درمانی شماست.

برای اینکه بدانید چه مواردی را در درمان دیسک کمر در منزل باید رعایت کنید، مطلب “جلوگیری از کمر درد در خانه و محل کار” را حتما بخوانید.

برای درمان دیسک کمر با ورزش همه به مطلب “ورزش درمانی کمردرد” مراجعه کنید؛ البته ورزش ها بهتر است توسط پزشک شما و با توجه به وضعیت شما داده شود و تا آسیب جدیدی وارد نشود.

هزینه انجام تزریق اپیدورال چقدر است؟

هزینه تزریق اپیدورال بسته به تکنیک انجام، داروها و وسایل مصرفی، حضور یا عدم حضور متخصص بیهوشی از حدود یک میلیون تومان در بخش دولتی تا هفت میلیون تومان در بخش خصوصی بر اساس تعرفه مصوب سال ۱۴۰۰ متغیر است. از نظر پوشش بیمه ای هم بیمه های پایه (تامین اجتماعی، سلامت و نیروهای مسلح) در بخش خصوصی این تزریق را پوشش نمی دهند اما بیمه های تکمیلی که بستری های کمتر از شش ساعت را پوشش می دهند، هزینه این عمل را پرداخت می کنند.

آیا تزریق اپیدورال برای من مناسب است و در درمان دیسک کمر من کمک می کند؟

همان طور که توضیح داده شد، این روش یکی از چندین روش درمان غیر جراحی دیسک کمر است و جز در موارد خاص توصیه می شود قبل از عمل جراحی دیسک کمر این روش درمانی امتحان شود.

تصمیم برای انتخاب این روش درمانی بر عهده پزشکان متخصص و فلوشیپ است و این پزشکان با توجه به معاینه و MRI و نوار عصب و عضله تصمیم به انجام این روش درمانی می گیرند.

برای اینکه مطلع شوید این روش برای شما مناسب است یا خیر به واتس آپ پیام دهید و مدارک خود را ارسال نمایید.

آیا تزریق اپیدورال در درمان تنگی کانال کانال نخاعی هم موثر است؟

بله. در تنگی کانال نخاعی دیسک های بیرون زده، رباط هایی که رسوب کلسیم روی آنها باعث سفتی آنها شده و نیز آرتروزی شدن مهره ها باعث تنگی کانال نخاعی و سوراخ های بین مهره ای می شود. این تنگی و فشاری که روی ریشه عصب وارد می کند، باعث التهاب عصب و علائم در پاها می شود. در تزریق اپیدورال در تنگی کانال نخاعی کورتون وظیفه کاهش التهاب ریشه ها و یک آنزیم به نام هیالاز وظیفه باز کردن چسبندگی هایی به وجود آمده را دارد؛ که در نهایت باعث بهبودی درد بیمار و افزایش مسافتی که فرد بدون نشستن می تواند طی کند، می شود.

تزریق اپیدورال در درمان تنگی کانال کانال نخاعی

آیا می توان در فردی که سابقه جراحی دیسک کمر دارد، از این روش استفاده کرد؟

بله. ممکن است بعد از جراحی دیسک کمر مقداری از درد شما باقی بماند، یا پس از مدتی دوباره درد در همان پا و یا پای دیگر عود کند؛ در همه این موارد اگر ضعف پیشرونده و موارد که در بالا اشاره شد که نیازمند جراحی هستند، وجود نداشته باشند، می توان از تزریق اپیدورال برای درمان استفاده کرد.

درمان بدون جراحی دیسک کمر با تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال برای چه افرادی توصیه نمی شود؟

دسته اول افرادی هستند که با درمان های ساده تر، کم هزینه تر و غیر تهاجمی تر پاسخ مناسب درمانی را دریافت کرده اند و مسلما نیازی به تزریق اپیدورال تا زمانیکه  آن روش ها برای وی چاره ساز باشد، نمی باشد.

دسته دوم افرادی هستند که این روش درمانی را امتحان کرده اند و پاسخ مناسبی دریافت نکرده اند؛ با فرض اینکه درمان آنها از نظر تکنیکی درست انجام شده باشد، تکرار این روش کارساز نیست و این درد جز دسته درد غیرقابل درمان با روش غیرجراحی قرار گرفته و باید جراحی شود.

دسته سوم افرادی هستند که پزشک، بر اساس معاینه، MRI و نوار عصب و عضله تشخیص می دهد، که باید برای بیمار جراحی انجام شود و تعلل به منظور امتحان روش های دیگر، ممکن است موجب نقص عصبی پایدار در بیمار شده و اثرات غیرقابل جبرانی را به جا بگذارد.

دسته چهارم افرادی هستند که علاوه بر بیرون زدگی دیسک، سرخوردگی مهره ای دارند و این سرخوردگی در عکسی که در حالت خمیده به جلو و خمیده به عقب گرفته می شود با جابجایی همراه است. این افراد ممکن است در ابتدا پاسخ مناسبی به تزریق اپیدورال داشته باشند، اما یک خم شدن و جابجایی مهره مجددا باعث فشار و نهایتا التهاب ریشه عصب می شود و روش پیشنهادی برای این افراد جراحی همراه با ثابت کردن مهره ها است.

تزریق اپیدورال درمان دیسک کمر بدون جراحی

چه افرادی حتما نیاز به جراحی دیسک کمر دارن؟
  • در افرادی که دیسک بیرون زده، باعث نقص عصبی پیشرونده شده و در معاینه بیمار ضعفی دیده می شود، که رو به پیشرفت است و قدرت عضلات رفته رفته کم می شود.
  • اگر پارگی دیسک باعث بی اختیاری ادرار (به صورت احتباس ادرار) و مدفوع و نیز بی حسی بین ران ها و نواحی تناسلی (سندرم کودااکوینا یا دم اسب) شود، باید به صورت اورژانسی جراحی شود.
  • اگر در نوار عصب و عضله­ بیمار دچار پارگی و بیرون زدگی دیسک، شواهدی از تخریب شدید عصب دیده شود، باید هر چه سریع تر جراحی صورت گیرد.
  • بیرون زدگی و پارگی دیسک همراه با سرخوردگی مهره ها که در بالا توضیح داده شد.
  • افرادی که به هیچ یک از روش های غیر جراحی پاسخ مناسبی نداده اند و همچنان درد غیرقابل تحمل بر فعالیت های معمول زندگی و شغلی آنها تاثیر گذاشته، باید جراحی را مد نظر داشته باشند.جراحی دیسک کمر با تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال

دکتر محمد رسول نظام آبادی:

آدرس کلینیک:

خیابان مطهری، خیابان فجر (جم)، کوچه نظری، ساختمان زهره، طبقه ۳، واحد ۱۰ ، مرکز الکتروفیزیولوژی زهره
-۸۸۴۹۲۳۷۵-۸۸۴۹۲۵۶۲
دو شنبه و سه شنبه ها ساعت ۱۶:۳۰ الی ۲۰:۰۰

بزرگراه رسالت (شرق به غرب)، نرسیده به پل سید خندان، جنب بیمارستان قمر بنی هاشم، پلاک ۱۲، کلینیک فیزیوتراپی استقلال
۲۲۸۶۶۸۹۰
دو شنبه و چهارشنبه ها ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵:۰۰

شهرک غرب، بلوار فرحزادی، خیابان تربیت معلم، کوچه گلبان، پلاک ۶، واحد ۵، کلینیک درد مداوا
۸۸۶۸۸۸۸۱
یکشنبه ها ساعت ۱۵:۰۰ الی ۲۰:۰۰


دکتر الهام لونی:

آدرس کلینیک:

تهران، قیطریه، خیابان شهید برادران سلیمانی، کوچه نعمتی، بیمارستان توانبخشی رفیده

روزهای کلینیک:
ویزیت بیماران: یکشنبه، سه شنبه
نوار عصب و عضله: شنبه، چهارشنبه
ساعت ۱۰-۱۲

نحوه نوبت گیری: مراجعه به سایت شفاداک www.shafadoc.ir


دکتر محمد احمدی:


دکتر لیلاباقرزاده:

به زودی


دکتر مهرناز تبریزی:

به زودی

دکتر زینب بساق زاده:

  • آبادان، خیابان امیری، فرعی سیزدهم، برج پزشکی متروپل، طبقه اول، واحد ۱۰۲
  • تماس: ۰۹۳۳۹۴۸۷۷۷۰

دکتر روژین نیک رای:

  • بیرجند، حد فاصل چهارراه امیریه و مخابرات، روبروی سینما قدس سابق، جنب داروخانه دکتر قراچورلو، ساختمان آراد، طبقه دوم
  • تماس: ۰۹۰۱۶۴۵۸۹۱۶ / ۰۵۸۳۲۲۲۲۳۳۴

دکتر مهسا عدیلی:

به زودی

دکتر مریم رحیمی:

آدرس مطب:

  • بیرجند، خیابان شهدا، شهدا ۲، پلاک ۱۲، ساختمان پزشکان رضوان، طبقه دوم
  • تماس: ۳۲۲۳۹۱۷۷ -۳۲۲۳۹۱۸۸ تلفن نوبت‌دهی ( ۸ صبح تا ۸ شب): ۰۹۳۷۵۶۱۰۳۰۹

آدرس کلینیک :

  • بیرجند،خیابان طالقانی۹، کلینیک ویژه بیمارستان امام رضا، سالن شماره ۲
    حضور: یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰
    و سالن شماره ۶؛ کلینیک پزشک خانواده پنجشنبه ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰

آدرس مرکز توانبخشی:

  • بیرجند، میدان اول سجادشهر، کلینیک توانبخشی و فیزیوتراپی حکیم (ایثار)
    حضور: شنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۱

دکتر عاطفه جوادی:

آدرس کلینیک :

  • دماوند ، جیلارد ، بیمارستان سوم شعبان
    درمانگاه طب فیزیکی و توانبخشی
    روزهای یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه صبح
    تلفن: ۶- ۰۲۱۷۶۳۱۹۷۸
  • دماوند ، ابتدای خیابان روح افزاء، روبروی شهرداری ، بیمارستان حضرت فاطمه(س)
    درمانگاه طب فیزیکی و توانبخشی
    روزهای چهارشنبه بعدازظهر
    تلفن: ۸-۰۲۱۷۶۳۲۸۶۸۶

دکتر آزاده قاروی آهنگر:

آدرس مطب:

  • زنجان، چهارراه سعدی، کوچه قلعه، ساختمان آفتاب، طبقه دوم، واحد هشت
  • تماس: ۳۳۳۲۵۵۲۲-۰۹۹۲۳۳۷۳۶۴۴

آدرس کلینیک:

  • زنجان، بلوار گاوازنگ، بیمارستان موسوی (دوشنبه ها و سه شنبه ها صبح ساعت ۹ تا ۱۲ )
  • تماس: ۳۳۱۳۱۱۹۹، کد پزشک ۱۵۹

دکتر زهرا هاشمی:

آدرس کلینیک:

  • زنجان، بلوار گاوازنگ، بیمارستان موسوی (شنبه ها و یکشنبه ها صبح ساعت ۹ تا ۱۲)
  • زنجان، خیابان صفا، کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی شفیعیه (دوشنبه ها و سه شنبه ها عصر ساعت ۴ تا ۸)
  • تلفن نوبت دهی:۰۲۴-۳۳۴۷۸۳۶۰ کد پزشک: ۲۳۱
  • زنجان، جنب بیمارستان شهید بهشتی، کلینیک ویژه سهروردی (یکشنبه ها عصر ساعت ۵ تا ۷)
۷ پاسخ
  1. ناشناس گفته:

    باسلام و خسته نباشید من سال قبل عصب سیاتیک پای چپم درد میگرفت الان خوب شده اصلن کمردرد ندارم چهل سالمه و از قبلأ شناگر ،مشکل من از اختلال در عملکرد نعوذ است و نعوذ کامل ندارم از سال قبل آیا باید جراحی کنم آیا خودبخود خوب میشود؟ متشکر میشوم راهنماییم کنید

    پاسخ
  2. ناشناس گفته:

    باسلام و خسته نباشید من سال قبل عصب سیاتیک پای چپم درد میگرفت الان خوب شده اصلن کمردرد ندارم چهل سالمه و از قبلأ شناگر ،مشکل من از اختلال در عملکرد نعوذ است و نعوذ کامل ندارم از سال قبل آیا باید جراحی کنم آیا خودبخود خوب میشود؟ متشکر میشوم راهنمایی کنید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post