برای چه بیماری هایی به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنیم؟

اگرحداقل یکبار به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کرده اید، با مطالعه این مطلب با حیطه های بیشتری از این تخصص و نقش این متخصصین در پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی بیماری ها آشنا می شوید.
اگر هم تاکنون به پزشک طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه نکرده اید، با مطالعه این متن با این تخصص آشنا می شوید و می توانید برای تشخیص و درمان مشکلات مربوط به این حیطه پزشکی از آنها کمک بگیرید.

برای چه بیماری هایی به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنیم؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید در مورد رشته طب فیزیکی و توانبخشی اطلاعاتی داشته باشیم. رشته طب فیزیکی و توانبخشی یکی از ۲۶ رشته های تخصص پزشکی در ایران است، که متخصصین این رشته ابتدا پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی در امتحان دستیاری شرکت کرده با رتبه های برتر (جز پنج رشته پرطرفدار امتحان تخصص پزشکی) وارد این مقطع تحصیلی می شوند و پس از سه سال این رشته فارغ التحصیل می شوند.

اما بهتر است برای شناخت بهتر این رشته کمی به عقب برگردیم و تاریخچه این رشته را در جهان و ایران به طور مختصر مرور کنیم.

تاریخچه طب فیزیکی و توانبخشی

در طی جنگ جهانی اول به درمانهای فیزیکی بیماریها توجه بیشتری شد و پزشکان برای بهبود عملکرد بیماران به این درمانها روی آوردند. در سال ۱۹۲۰ انجمنی مشترک بین پزشکان و فیزیوتراپیست ها تشکیل شد و سپس با تلاش این افراد انجمن  طب فیزیکی تشکیل شد. در حال حاضر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی آمریکا، انجمن فیزیاتریستهای آکادمیک و بورد طب فیزیکی و توانبخشی آمریکا وارث هفتادسال تلاش متخصصین این رشته اند.

آموزش رشته طب فیزیکی در سال ۱۹۲۶ در دانشگاه  Northwestern امریکا آغاز شد. سپس دکتر کروزن که  بعنوان پدر طب فیزیکی معرفی می شود،نام “فیزیاتریست-Physiatrist” را بر روی متخصصین این رشته نهاد.

در ایران متخصصین این رشته از دهه پنجاه مشغول فعالیت و خدمت رسانی به بیماران بوده اند، که همگی فارغ التحصیل دانشگاه های خارج از کشور بوده اند. با شروع جنگ تحمیلی و احساس نیاز بیش از پیش به این رشته در سال ۱۳۶۱ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اولین دوره دستیاری طب فیزیکی و توانبخشی راه اندازی شد و آموزش متخصصین این رشته در ایران رسما کلید خورد.

سپس دانشگاه ارتش، تبریز و شهیدبهشتی به آموزش این رشته تخصصی پرداختند و هم اکنون ده دانشگاه علوم پزشکی سالیانه حدود ۵۰ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی را به جمع متخصصین این رشته اضافه می کند.

افزایش کیفیت زندگی هدف متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی

هدف رشته طب فیزیکی و توانبخشی درمان، افزایش عملکرد و بهبود کیفیت زندگی در افراد با ناتوانی در نتیجه اختلالات اسکلتی-عضلانی، اختلالات سیستم عصبی مثل آسیب مغز و نخاع و نیز مشکلات قلبی-ریوی است. بر خلاف سایر متخصصان پزشکی که بر “درمان” بیماری ها متمرکز هستند، هدف متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی علاوه بر درمان به حداکثر رساندن استقلال بیماران در فعالیت‌های روزمره زندگی و بهبود کیفیت زندگی است. از این رو این متخصصین از اجزای جدایی ناپذیر تیم توانبخشی بیماران با هر آسیبی که باعث اختلال عملکرد فرد در زندگی روزانه و نقش اجتماعی شده است، هستند.

 

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی هم در بیمارستان ها مشغول به فعالیت بوده و در ویزیت و مشاوره به سایر همکاران خود در زمینه توانبخشی بیماران بستری ایفای نقش می کنند و هم در ویزیت بیماران در بخش سرپایی فعال بوده و به تشخیص و درمان بیماران مرتبط با این حیطه کاری می پردازند.

فعالیت متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی در بخش بستری را می توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

متخصص طب فیزیکی و توان بخشی یا باز توانی

لازم به ذکر است متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی در تشخیص، درمان و توانبخشی موارد فوق در همراهی با سایر متخصصین بخصوص متخصصین مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، جراح ارتوپد، قلب و عروق و روانپزشکی و نیز اعضای ثابت تیم توانبخشی شامل کاردرمانگران، فیزیوتراپیست ها، گفتاردرمان گران و کارشناسان ارتوپدی فنی و روانشناسان و مددکاران اجتماعی بوده و اصولا توانبخشی به صورت فردی امکان پذیر نبوده و کارها باید به صورت تیمی و چند تخصصی انجام شود.

متخصصین این رشته در بخش سرپایی در مطب های شخصی، کلینیک های درد و یا مراکز جامع توانبخشی حضور دارند و به ارائه خدمت در موارد زیر می پردازند:
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی متخصص طب فیزیکی و توان بخشی
متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی برای تشخیص بیماری ها از چه روش هایی استفاده می کنند؟

مشابه دیگر رشته های پزشکی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی از مهمترین ابزار برای تشخیص بیماری ها که شرح حال و معاینه فیزیکی دقیق بیماران است، استفاده کرده و از این ابزار ارزان و بی عارضه برای تشخیص و نهایتا درمان بیماران خود، بهره می جوید.

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی، ممکن است برای تشخیص دقیق تر و یا رسیدن به یک تشخیص واحد از بین تشخیص های محتمل بر اساس شرح حال و معاینه بیمار، از نوار عصب و عضله و یا از سونوگرافی عصبی-اسکلتی-عضلانی استفاده کنند، که توسط این متخصصین انجام می شود.

علاوه بر موارد فوق ممکن است پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، از روش های پاراکلینیک دیگر مثل آزمایشات تشخیص طبی، عکس رادیولوژی، MRI، CT Scan و … برای تشخیص یا پیگیری بیماری شما استفاده کند.

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی برای درمان بیماری ها از چه روش هایی استفاده می کنند؟
  • تجویز تخصصی فیزیوتراپی و کاردرمانی
  • ورزش درمانی
  • درمان های دستی (کایروپراکتیک)
  • دارو درمانی
  • تزریق در مفاصل و بافت نرم
  • تزریق تخصصی ستون فقرات
  • تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP- platelet rich plasma)
  • ازن درمانی
  • تجویز کفش و کفی، بریس و اسپلینت مناسب (ارتز و پروتز)
  • مدالیته های فیزیکی مثل لیزر پرتوان، شاک ویو، مگنت تراپی، تکار تراپی و …
  • پرولوتراپی
  • بیوفیدبک
  • طب سوزنی
  • تزریق بوتاکس

ارائه درمان های متنوع غیرجراحی توسط متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی

حیطه های مختلف پزشکی و تخصص های متنوع مثل زنجیر در هم تنیده شده و نمی توان محدوده کاری تخصص های مختلف را کاملا از هم جدا کرد و برخی از حیطه های تشخیصی درمانی در بین رشته ای تخصصی و فوق تخصصی با یکدیگر همپوشانی دارد، که گاهی باعث سردرگمی بیماران در مراجعه به این پزشکان می شود. با توجه به اهمیت این موضوع لازم است همپوشانی ها و تفاوت های رشته طب فیزیکی و توانبخشی با رشته های تخصصی و فوق تخصصی مشابه توضیح داده شود.

تفاوت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با متخصص ارتوپدی چیست؟

در هر دو رشته تشخیص و درمان بیماری های مربوط به آسیب مفصلی، تاندون، عضلات و استخوان مثل آرتروز مفاصل و … انجام می شود. در مواردی که بیماری های فوق نیاز به درمان های جراحی و یا گچ گیری دارند، متخصصین ارتوپدی ایفای نقش می کنند. در موارد غیرجراحی می توان به هر دو این متخصصین مراجعه کرد، که البته ممکن است تفاوت های مختصر در روش های درمانی دیده شود؛

مثلا متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی با توجه به دروس دوران تخصص مهارت بیشتری در استفاده از درمانی های فیزیکی و تجویز فیزیوتراپی های تخصصی و ورزش درمانی دارند و متخصصین ارتوپدی در موارد نیازمند جراحی تجربه بیشتری دارند.

تفاوت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) چیست؟

حیطه کاری این دو تخصص در زمینه انجام نوار عصب و عضله مشترک است و متخصصین هر دو رشته مجاز به انجام نوار عصب و عضله هستند.

بیماری هایی مثل سردرد، میگرن، تشنج و … جز حیطه متخصصین نورولوژی بوده و متخصص طب فیزیکی در این زمینه به صورت تخصصی آموزش ندیده است.

بیماری های مربوط به ستون فقرات و دیسک کمر و سیاتیک در حیطه متخصصین طب فیزیکی قرار می گیرد و متخصصین نورولوژی برای درمان این بیماری ها، گزینه مناسبی نیستند.

اما در زمینه بیماری های مربوط به مغز و نخاع مثل سکته مغزی، ضربه مغزی، ضایعه نخاعی و MS همکاری مشترک این دو رشته همراه با اعضای دیگر تیم توانبخشی بهترین نتیجه را برای بیمار رقم می زند. به عنوان مثال در فردی که دچار سکته مغزی شده، متخصص نورولوژی در حمله حاد بیماری ایفای نقش کرده و این بیماری را کنترل کرده و سعی می کند آسیب را به حداقل برساند و بعد از آن هم با کنترل فاکتورهای خطر و پیگیری های منظم از وقوع مجدد چنین حادثه ای جلوگیری می کند. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در بازتوانی و توانبخشی اختلال عملکردی که در زمینه سکته برای فرد حاصل شده، فعالیت می کند و سعی دارد، وضعیت عملکردی و نقش اجتماعی فرد را هرچه بیشتر به وضعیت قبل از وقوع سکته نزدیک کند و کیفیت زندگی بهتری را برای فرد رقم بزند.

تفاوت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با متخصص جراحی مغز و اعصاب چیست؟

هر دو رشته از رشته های تخصص پزشکی در ایران هستند، که مثل موارد بالا مشترکات و همپوشانی هایی در حیطه تشخیص و درمان بیماران دارند؛ عمده بیماران مشترک بین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و نیز جراحان مغز و اعصاب بیماران با کمردرد و به خصوص بیرون زدگی دیسک و سیاتیکا هستند.

بهترین انتخاب در این موارد هنگامی اتفاق می افتد که بیمار خود را از درمان های غیرجراحی محروم نکند و با مراجعه اولیه به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، تشخیص علت کمردرد و یا گردن درد داده شود و روش های درمانی غیر جراحی برای فرد حتی با پارگی و بیرون زدگی دیسک در صورت نبودن نیاز به جراحی فوری تحت نظارت دقیق متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام شود و مراجعه به جراح اعصاب در صورت عدم پاسخ به درمانهای غیرجراحی انجام گیرد.

البته مواردی استثنایی هم وجود دارد، که فرد با کمردرد بهتر است هرچه سریعتر و بدون هیچ واسطه ای به جراح مغز و اعصاب مراجعه کند؛ این موارد شامل بی حسی بین پاها و نواحی تناسلی، بی اختیاری ادرار و مدفوع و ضعف پیشرونده در پاها است. در این شرایط باید به صورت اورژانسی به پزشک جراح اعصاب مراجعه کرده و به احتمال زیاد تحت جراحی قرار بگیرید.

تفاوت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی (فیزیاتریست) با فیزیوتراپیست ها چیست؟

برخلاف موارد فوق پاسخ به این سوال کمی متفاوت است چرا که این دو رشته در عین وابستگی و ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر تفاوت های بنیادی با یکدیگر دارند. همانطور که در بالا اشاره شد، رشته طب فیزیکی و توابخشی یکی از ۲۳ رشته تخصص پزشکی است که فرد پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی وارد دوره تخصص می شود و به تشخیص و درمان بیماران می پردازد. اما یک فیزیوتراپیست از ابتدا وارد دوره کارشناسی فیزیوتراپی شده و می تواند دوره کارشناسی ارشد و یا PhD هم بگذراند.

این تفاوت در نوع دوره آموزشی باعث تفاوت هایی در حیطه عملکردی دو رشته شده است. فیزیو”تراپیست” همانطور که از نامش پیداست، درمانگر است و آموزش هایی که یک فیزیوتراپیست دیده است در همین چارچوب است و بعد از اینکه یک پزشک بیمار را ویزیت کرد و تشخیص داده شد، ممکن است برای درمان به فیزیوتراپیست ارجاع دهد و ایشان در زمینه درمان بیمار ایفای نقش می کند.

باتوجه به ارتباط تنگاتنگ این دو رشته در درمان بیماران سرپایی و بستری و نیز دروس دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی، هیچ متخصصی به اندازه متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تجویز فیزیوتراپی به صورت تخصصی و منطبق با مشکل بیمار تبحر ندارد و در برخی از کشورها تجویز فیزیوتراپی فقط در اختیار متخصص طب فیزیکی و توانبخشی است. اشاره به این نکته بسیار مهم است که ارتباط تنگاتنگ و کارتیمی بین اعضای تیم توانبخشی به خصوص متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و فیزیوتراپیست بهترین نتیجه تشخیصی درمانی را برای بیمار رقم می زند.

تفاوت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی (فیزیاتریست) با کایروپراکتیک چیست؟

کایروپراکتیک عبارت است از علم شناخت مفاصل، به ويژه ستون فقرات و هنر تنظيم و تطبيق (اجاستمنت) آنها به منظور پيشگيری و درمان ناراحتيهای ستون فقرات (ساب لاكسيشن)، بدون تجويز دارو و يا عمل جراحي با تاكيد فراوان به ورزش های مختلف براي قسمتهای بدن. این رشته یکی از رشته های پزشکی جایگزین (Alternative Medicine) است. یکی از علل وجود و ادامه این رشته ها در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا کاهش هزینه درمان است. با توجه به دستمزدها و هزینه هایی که به پزشکان متخصص در این کشورها از طرف دولت و بیمه ها پرداخت می شود، کمک گرفتن از رشته های جایگزین پزشکی مثل کایروپراکتیک در کاهش هزینه ها بسیار کمک کننده است.

اما در ایران هزینه ویزیت پزشک متخصص بسیار ناچیز است و در زمان نگارش این متن با کمتر از دو دلار می توان توسط پزشک متخصص و فوق تخصص ویزیت شد. پس این رشته در ساختار آموزشی وزارت بهداشت قرار نگرفته و تدریس نمی شود.

تشخیص توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

شما با مراجعه به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی هم تشخیص دقیقتری دریافت می کنید، هم هزینه کمتری برای نهایی شدن تشخیص پرداخت می کنید(بیمه های پایه و بسیاری بیماری ها مکمل در خواست های تشخیصی مثل MRI و روش های درمانی کایروپراکتیک را پوشش نمی دهند) و هم طیف وسیعتری از درمان های علمی و روز دنیا در اختیارتان قرار خواهد گرفت که بیش از ۸۰ درصد درمان های رشته کایروپراکتیک را هم شامل می شود.

در نهایت اگر به هر دلیل ترجیح می دهید، از درمان های کایروپراکتیک استفاده کنید، به افرادی از این رشته مراجعه کنید که قبل از تحصیل در رشته کایروپراکتیک دوره پزشکی عمومی را گذرانده و به تشخیص های انواع بیماری های پزشکی که ممکن است علائم بیماری های اسکلتی عضلانی را تقلید کنند، مسلط باشند.

چرا 

گروه تخصصی پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی

را برای ویزیت و درمان انتخاب کنیم؟

در سالیان اخیر اقبال پزشکان به رشته طب فیزیکی و توانبخشی بیشتر شده، به طوریکه برای قبولی در این رشته تخصصی نیاز به رتیه های ممتاز امتحان دستیاری است و این رشته جز ۵ رشته پرطرفدار و البته سخت از نظر قبولی در امتحان تخصص قرار گرفته است. این علاقه مندی پزشکان به این رشته باعث شده است که رتبه های برتر آزمون دستیاری وارد این رشته تخصصی شوند و متخصصین این رشته را نخبگان جامعه پزشکی تشکیل دهند.

اعضای این گروه همگی فارغ التحصیلان دوره تخصص از دانشگاه شهید بهشتی هستند که با بالاترین رتبه نسبت به دیگر دانشگاه هایی که متخصصین این رشته را تربیت می کنند، وارد این رشته تخصصی شده اند. همچنین اکثریت اعضای این گروه دارای بورد تخصصی بوده و برخی از اعضا دارای رتبه برتر کشوری در امتحان بورد تخصصی بوده و هم اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه های سراسر کشور هستند.

راه ارتباطی برای مشاوره

اعضای گروه تخصصی پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی علیرغم فاصله فیزیکی و حضور در نقاط مختلف کشور، ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته و از طریق فضای مجازی با همدیگر در ارتباط هستند و بیمارانی که تشخیص و درمانشان چالش برانگیز می شود، در گروه واتس آپی مطرح شده و تصمیم جمعی در موردشان گرفته می شود. در این میان از نظر اساتید رشته هم برای مشاوره موارد خاص استفاده می شود و گروه تلاش می کند، بهترین تصمیم تشخیصی درمانی که ترکیبی از علم روز، خرد جمعی و تجربه بزرگان این رشته است، برای بیماران گرفته شود.

آدرس و شماره تماس دکتر زینب بساق زاده

آدرس کلینیک:

  • مطب: خیابان امیری، خیابان پرویزی، فرعی بانک آینده، ساختمان دلارام، طبقه سوم، واحد ۱۰
  • تلفن: ۰۹۳۳۹۴۸۷۷۷۰

آدرس و شماره تماس دکتر روژین نیک رای

آدرس کلینیک:

  • کرمانشاه، پارکینگ شهرداری، خیابان موید، ساختمان پارسیان، طبقه دو، واحد هفت
  • تلفن:  ۰۸۳۳۷۲۳۰۸۵۰- ۰۹۰۱۶۴۵۸۹۱۶

آدرس و شماره تماس دکتر مهسا عدیلی

آدرس کلینیک:

  • خیابان سید جمال الدین اسد آبادی، سه راه پلنگ صورتی، کوچه پویش ۶ (شهید توسلی)، ساختمان پزشکان آرام، طبقه ۲.
  • تلفن:
    ۰۹۱۷۰۳۱۱۰۶۰
    ۰۹۳۰۴۲۸۲۱۱۱

آدرس و شماره تماس دکتر مریم رحیمی

آدرس کلینیک:

  • بیرجند، خیابان شهدا، شهدا ۲، پلاک ۱۲، ساختمان پزشکان رضوان، طبقه دوم
  • نوبت دهی: تماس با ۰۹۳۷۵۶۱۰۳۰۹ از ۸ صبح تا ۸ شب

آدرس و شماره تماس دکتر محمد احمدی دستگردی

آدرس کلینیک:

  • تهران، کلینیک توانبخشی سکته مغزی تبسم؛باقر خان غربی
  • شنبه ها ۱۱ تا ۱۳
  • نظر آباد کرج، خیابان مطهری، جنب مسجد الغدیر، ساختمان پزشکان شفا
  • تلفن: ۰۲۶۴۵۳۵۰۰۰۸ – ۰۲۶۴۵۳۵۸۵۳۵ – ۰۹۳۸۲۶۰۱۸۹۴
  • پنج شنبه ها ۴ تا ۷

آدرس و شماره تماس دکتر لیلا باقرزاده

آدرس کلینیک:

  • تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، روبروی اریکه ایرانیان، قبل از خروجی نیایش، خیایان تربیت معلم، کوچه گلبان، پلاک ۶، ساحتمان مداوا، طبقه پنجم، کلینیک درد مداوا
  • تلفن: ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۱ – ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۲
  • سه شنبه ها  ۳ تا ۷ عصر

آدرس و شماره تماس دکتر الهام لونی

آدرس کلینیک:

  • تهران، قیطریه، خیابان شهید برادران سلیمانی، کوچه نعمتی، بیمارستان توانبخشی رفیده
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۶۷۸۵۱۹
  • نوبت دهی: مراجعه به سایت شفاداک و جستجوی دکتر لونی و رزرو نوبت  www.shafadoc.ir
  • ویزیت بیماران: یکشنبه و سه شنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲
  • نوارعصب و عضله: شنبه و چهارشنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲

آدرس و شماره تماس دکتر محمد رسول نظام آبادی

آدرس کلینیک:

  • کلینیک استقلال
    ورودی ۱: تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲
    ورودی ۲: تهران، رسالت شرق به غرب، قبل از پل سیدخندان، بعد از بیمارستان قمر بنی هاشم
  • تلفن: ۰۲۱-۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر
  • تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲، کلینیک استقلال
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۸

آدرس و شماره تماس دکتر عاطفه جوادی

آدرس کلینیک:

  • تهران، تقاطع فرمانیه و پاسداران، نارنجستان هفتم (جهانبخش نژاد)، پلاک ۱۲ ساختمان مهر طبقه پنجم
  • تماس: ۰۹۳۷۵۴۰۳۵۳۴

آدرس و شماره تماس دکتر آزاده قاروی آهنگر

آدرس کلینیک:

  • بابل، میدان کشوری، سرداران ۴، ساختمان پزشکان مهر، طبقه ۶، واحد ۳۰
  • تلفن: ۰۱۱۳۲۲۸۸۹۹۷ – ۰۹۹۲۳۳۷۳۶۴۴

آدرس و شماره تماس دکتر زهرا هاشمی

آدرس مطب:

  • زنجان، خیابان دلجویی، ساختمان نسیم، طبقه ۴، واحد ۱۸
  • تلفن: ۰۹۹۳۴۵۳۶۲۹۱
۱۱ پاسخ
  1. علی گفته:

    سلام – من مادرم پارکینسون داره و تغییرات ماهیچه ای در همه اندام ها کاملا واضح است. هر بار که از فوق تخصص مغز و اعصابی که معروف هم هست درخواست تجویز فیزیوتراپی میکنیم با اکراه ۱۰ جلسه می نویسد و میگوید فیزیوتراپی فایده ای ندارد. خودتون میتونید در خونه همون کارها را بکنید.
    خواستم بدونم چرا متخصص اینگونه پاسخ میدهد؟ و اینکه آیا به غیر از متخصص مغز و اعصاب متخصص دیگری نیز هست که برای فیزیوتراپی عمومی (که تعدا زیاد ماهیچه ها و اندام ها را شامل شود) نسخه تجویز کند؟ تشکر

    پاسخ
  2. مهرسام گفته:

    سلام ، چند سال پیش دنبالچه کمرم متورم شد و حسابی درد گرفت ، فکر میکردم زیاد می‌شینم اینجوری شدم ، دوباره،دوباره،دوباره، تا امروز ، تحقیق کردم ، دیدم نوعی بیماریه، شما بفرمایید چیکار کنم

    پاسخ
    • admin گفته:

      با سلام اول به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید تا معاینه انجام بشه و در صورت نیاز تصویربرداری های لازم هم انجام بشه…

      پاسخ
  3. محسن گفته:

    سلام من تمام مفصل هام درد میگیره ودرد دور میزنه. یک جا نیست یک بار تو انگشتهای دست زانو مچ دست. بعد درد هم به عضله ها میزنه بازو پشت پاه این هم درد میچرجه ویک جاوابت نیست. و شر شونه هم درد میکنه و کف علت چیست

    پاسخ
  4. کیمیا گفته:

    چند سال قبل دچار در بازوی و آرنج چپ شدم ، امانم را بریده بود ، مدتی مسکن خوردم که اثر چندانی نداشت. به پزشک اورتوپد مراجعه کردم بدون معاینه ام آر آی داد که چیزی نداشت و اونم مسکن داد و کورتون که هیچ فایده نداشت ، به جراح مغز و اعصاب و متخصص اعصاب رفتم نوار عصب و عضله دادن که نرمال بود و مسکن دادن و فیزیو تراپی که فایده نداشت، به توصیه یکی از دوستان به متخصص طب فیزیکی که انگار استاد بود در بیمارستان مدرس رفتم ، اولش گفت ارنج تنیس بازان شدی و کورتون زد ولی فایده نداشت، گفت باید پی ار پی بزنی که سه جلسه تزریق شد ولی هیچ اثری نداشت و آخرش گفت شما مشکل روحی روانی دارید و باید روانپزشک برین…چند ماه گذشت یه بار برای سرماخوردگی رفته بودم یه عمومی ، مشکل بازو و آرنجم را گفتم و کارهایی که کردم و متخصصین مختلف که رفتم و فایده نداشته، کلی سوال کرد و چندتا معاینه کرد و خداییش بیشتر از مجموع وقتی که متخصصین قبلی گذاشته بودن توضیح داد و چندتا توصیه و ورزش های ساده گردن و شانه و رعایتهای وضعیتی کرد ولی دارو نداد ولی گفت برای اطمینان بیشتر به استادم معرفی میکنم. یه اورتوپد پیر بود در پایین میدان انقلاب که پسرش هم باهاش همکار بود. با مادرم رفتیم، ماجرا را گفتم که یکساله درگیرم و امانم را بریده و میخوام خودکشی کنم ، یه عکس ساده گردن و شانه و بازو و آرنج نوشت گفت برو فوری بگیر و بیار ، مادرم با ناراحتی گفت ما اینهمه مدرک و عکس و نوار عصب آوردیم شما اصلا نگاهشون هم‌نکردید عکس برای چیه، دکتر با خنده گفت اینم روش. ناچارا اجام دادیم. نگاه کرد و گفت دارو لازم نداری ،گفت چندتا ورزش میدم انجام بده ولی یکی دوماه ادامه بده اگه جواب نداد بیا پیشم و چنتا توصیه کرد که چطور بشینم و بخوابم ، تقریبا همون توصیه های پزشک عمومی بود . با تردید و ناراحتی و دلخوری اومدیم بیرون، یه هفته اون کارها را انجام دادم فایده نداشت، با مادرم رفتیم پیش اون عمومی و مادرم دق دلی تمام یکسال گذشته و بیفایده بودن درمانهای متخصصی مختلف را سرش خالی کرد، ایشون عذر خواهی کردن و با متانت گفتن اگر ویزیت چند روز قبلم باعث درد و رنج یکسال پیش،شما شده حاضرم تمام هزینه را جبران کنم ولی اگر شما واقعا یکی دوماه این توصیه های من و یا متخصصی را که معرف کردم اجرا کردید و نتیجه گرفتین لطفا دیگه هیچوقت وقتتون را با مراجعه به من تلف نکنید و توهین نکنید ، حرفاش شرمنده مون کرد. توصیه های ایشون و اون اورتوپد را انجام دادم ، یادم نمیاد کی، ولی بعد از مدتی تمام درد بازو و آرنجم رفع شد و الان ۳سال گذشته و هیچ مشکلی ندارم

    پاسخ
  5. مجید فلاح گفته:

    سلام، خسته نباشید
    حدود ۲ ماه قبل مچ دست راستم متورم شد و این تورم تا ساعد کشیده شد و بعد از چند روز خوب شد بعد یه هفته دست چپم هم همین طور شد حدود سه هفته قبل هم کف پای چپم ورم کرد و تا قوزک پام کشیده شد و چند روز بعد خوب شد حالا دوباره کف پام متورم شده و درد میکنه مثل سری قبل آزمایش روماتیسم دادم ولی منفی بود به نظر شما مشکل من چیه؟ و برای درمان پیش چه متخصصی برم؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post