نوروپاتی دیابتی (درگیری اعصاب محیطی در دیابت)

در این نوشته دکتر محسن چراغی در مورد نوروپاتی دیابتی (درگیری اعصاب محیطی در دیابت) توضیحاتی داده اند

تعریف نوروپاتی آسیب یا اختلال در عملکرد یک یا چند عصب است که به طور معمول منجر به بی حسی ، گزگز ، ضعف عضلانی و درد در ناحیه آسیب دیده می شود. نوروپاتی ها اغلب در دست ها و پاهای شما شروع می شوند، اما سایر قسمت های بدن شما نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.نوروپاتی-دیابتی

نوروپاتی دیابتی شایعترین عارضه دیابت است که تا ۵۰٪ بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ را درگیر می کند. نوروپاتی محیطی دیابتی شامل وجود علائم یا نشانه های اختلال عملکرد عصب محیطی در افراد مبتلا به دیابت پس از رد کردن سایر علل احتمالی است.

نوروپاتی دیابتی کیفیت زندگی بیماران را به شدت کاهش می دهد. علاوه بر این، در حالی که علائم اولیه نوروپاتی مانند درد و سوزش و گزگز دست ها و پاها می تواند بسیار ناخوشایند باشد، عوارض ثانویه (به عنوان مثال زمین خوردن، زخم پا، اختلال در ضربان قلب و مشکلات گوارشی) حتی جدی تر هستند و می توانند منجر به شکستگی ، قطع عضو و حتی مرگ در بیماران مبتلا به دیابت شوند.

اگر دیابت دارید، در هر زمانی از دیابت ممکن است دچار اختلال اعصاب محیطی شوید.  گاهی اوقات، نوروپاتی می تواند اولین نشانه دیابت باشد. اما هرچه زمان بیشتری از دیابت شما بگذرد احتمال ابتلا به نوروپاتی در بیمار افزایش می‌یابد.

چه عواملی باعث نوروپاتی دیابتی می شود؟

اگرچه دلایل دقیق نوروپاتی دیابتی ناشناخته است ، عوامل مختلفی ممکن است در این اختلال نقش داشته باشند ، از جمله:

۱- قند خون بالا (گلوکز):  گلوکز خون بالا باعث تغییرات شیمیایی اعصاب می شود و توانایی اعصاب را در انتقال سیگنال ها مختل می کند. همچنین می تواند به عروق خونی که اکسیژن و مواد مغذی را به اعصاب می رسانند آسیب برساند.

۲- عوامل متابولیک:  علاوه بر سطح گلوکز ، سطح بالای تری گلیسیرید و کلسترول نیز با افزایش خطر نوروپاتی در ارتباط است. بیمارانی که دارای اضافه وزن، چاقی یا فشار خون هستند نیز در معرض خطر افزایش نوروپاتی قرار دارند.

۳- عوامل وراثتی: برخی صفات ژنتیکی وجود دارد که ممکن است برخی از افراد را نسبت به سایرین مستعد ابتلا به بیماری های عصبی کند.

۴- سایر موارد مانند قد بلند، مصرف زیاد مشروبات الکلی، مدت زمان بیشتر از دیابت و افزایش سن نیز در نوروپاتی دیابتی موثر هستند.

علائم و انواع نوروپاتی دیابتی چیست؟

علائم نوروپاتی دیابتی به نوع نوروپاتی و اینکه کدام یک از اعصاب تحت تأثیر قرار می گیرد بستگی دارد.

مونونوروپاتی دیابتی:

-این نوع نوروپاتی دیابتی هر بار یک عصب را تحت تأثیر قرار می دهد و علائم بستگی به این دارد که کدام عصب تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، می تواند بر روی اعصاب ناحیه توراسیک تأثیر بگذارد و باعث بی حسی و درد در دیواره قفسه سینه شود که در این صورت آنژین ، حمله قلبی یا آپاندیسیت را تقلید می کند. انواع دیگر می تواند باعث درد در ران ها، درد شدید در ناحیه کمر یا لگن، درد در قفسه سینه، معده یا پهلو و درد چشم شود. دوبینی، فلج یک سمت صورت و  مشکلات شنوایی از دیگر انواع مونونوروپاتی است.

پلی نوروپاتی دیابتی:

-پلی نوروپاتی دیابتی  چندین عصب حسی و حرکتی محیطی را تحت تأثیر قرار می دهد که از نخاع به بازوها ، دست ها و پاها منشعب می شوند. به طور معمول ، طولانی ترین اعصاب – آنهایی که از ستون فقرات تا پاها گسترش می یابند – بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. پلی نوروپاتی می تواند باعث موارد زیر شود: احساسات غیر معمول (پارستزی) مانند سوزن سوزن شدن ، سوزش یا خارش،  بی حسی و درد در دست ها، پاها، ضعف عضلات پا و دست ها، درد یا گرفتگی شدید،  حساسیت شدید به لمس، عدم حساسیت به درد یا تغییرات دما، از دست دادن تعادل یا هماهنگی و مشکل در راه رفتن روی سطوح ناهموار.نوروپاتی-دیابتی-گروه-تخصصی-پزشکان-طب-فیزیکی

پلی نوروپاتی می تواند فرد را در معرض آسیب های پا و انگشتان قرار دهد و منجر به ایجاد زخم و عفونت های مزمن در پا شود. برخی از موارد خفیف پلی ‌نوروپاتی ممکن است سالها مورد توجه قرار نگیرند ، اما بدتر شدن آسیب عصبی می تواند باعث ایجاد درد شدید شده و انجام ساده ترین کارهای روزمره – مانند خوابیدن یا راه رفتن – را بسیار ناخوشایند کند. در صورت عدم درمان، می تواند باعث آسیب بیشتر عصب به سایر قسمت های بدن مانند چشم ، دستگاه گوارش و اندام های جنسی شود. همچنین علت اصلی قطع عضو است ، و در نتیجه تقریباً هر پنج و نیم دقیقه یکبار در ایالات متحده اتفاق می افتد.

نوروپاتی اتونوم دیابتی

-نوروپاتی اتونوم دیابتی در درجه اول اعصاب خودمختار را تحت تأثیر قرار می دهد که به اندام های داخلی، قلب ، دستگاه گوارش، اندام های جنسی ، دستگاه ادراری و غدد عرق عصب رسانی می‌کنند.

این نوع پلی نوروپاتی دیابتی می تواند علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ مداوم، اسهال ، یبوست، اختلال تعریق،  اختلال عملکرد جنسی، مشکلات گوارشی، فشار خون پایین، اختلال در درک درد و افت قند خون را ایجاد کند.

چگونه نوروپاتی دیابتی تشخیص داده می شود؟

تشخیص به موقع نوروپاتی دیابتی بهترین شانس را برای درمان موثر به بیماران می دهد. اما از آنجا که تمام دردها در پا یا دست به معنای نوروپاتی دیابتی نیست ، تشخیص دقیق برای اطمینان از درمان مناسب مهم است. تشخیص دقیق نوروپاتی های دیابتی براساس سابقه ، معاینه بالینی و تست های آزمایشگاهی انجام می شود. پزشک شما ممکن است قدرت عضلات و رفلکس ها را در دست و پا بررسی کند.

نوار-عصب-و-عضله

یکی از مهمترین روش های تشخیصی برای نوروپاتی دیابتی نوار عصب و عضله است. برای این کار به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید و در صورت نرمال بودن نوار عصب به احتمال فراوان مشکل جدی در ارتباط با اعصاب شما وجود نخواهد داشت. سپس میتوان به صورت دوره ای هرچند سال یک بار با تکرار این تست از وضعیت اعصاب محیطی خود مطلع شد. انجام این تست بخصوص در مواردی که همزمان مشکلات ستون فقرات کمری وجود دارد به تشخیص علت قطعی بی حسی و درد در پا کمک می‌کند.

درمان نوروپاتی دیابتی چیست؟

درمان نوروپاتی های دیابتی شامل دو قسمت است: استفاده از تغییر سبک زندگی و گاهی داروها برای دستیابی به کنترل بهینه دیابت و کنترل علامتی درد و سایر عوارض.

کنترل سطح قند خون:

تحت کنترل قرار دادن سطح قند خون نمی تواند آسیب عصبی را معکوس کند اما می تواند از بروز آسیب بیشتر جلوگیری کند. پزشک اهداف مشخص قند خون را به شما می دهد. مدیریت صحیح میزان قند خون شامل یک رژیم غذایی مناسب است. هنگامی که کربوهیدرات می خورید، سعی کنید غذایی را انتخاب کنید که فیبر بیشتری داشته باشد و از مصرف چیپس و نوشابه خودداری کنید. ورزش منظم با افزایش حساسیت به انسولین می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند، بدین معنی که هر روز انسولین کمتری مصرف می کنید. خواب کافی نیز مهم است، زیرا ما در هنگام خستگی بیش از حد غذاهای پر کربوهیدرات می‌خواهیم.درمان-دارویی-نوروپاتی-دیابتی-گروه-تخصصی-پزشکان-طب-فیزیکی-و-توانبخشی

بهبود سایر عوامل خطر:

اگرچه کنترل قند خون مهم است، اما ممکن است کافی نباشد. همچنین کنترل سایر عوامل خطرناک مانند تری گلیسیرید زیاد یا کلسترول ، درمان فشار خون و ترک سیگار بسیار مهم است. تمرینات هوازی روزانه برای محافظت از اعصاب و بهبود نتایج نوروپاتی قطعی است. کاهش وزن در صورت چاقی یا اضافه وزن در بیمار نیز مهم است. جهت دریافت یک برنامه توانبخشی مناسب که شامل ورزش های صحیح در دیابت است می‌توانید از متخصص طب فیزیکی و توانبخشی خود مشورت بگیرید.

مدیریت درد و سایر عوارض:

نوروپاتی دیابتی می تواند باعث درد مزمن و عوارضی مانند مشکلات دستگاه گوارش ، سرگیجه، ضعف و مشکلات ادراری یا جنسی شود.

انواع روش های درمانی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند ، از جمله: داروهای ضد درد، داروهای ضد تشنج، داروهای ضد افسردگی، کرم های موضعی، درمان تحریک الکترونیکی عصب از طریق پوست ، هیپنوتیزم، آموزش ریلکس کردن، آموزش بیوفیدبک و طب سوزنی.

درمان بسته به علائم خاص شما و شدت نوروپاتی متفاوت خواهد بود. همچنین مهم است که روزانه پای خود را از نظر وجود مشکلاتی مانند رشد ناخن های پا ، تاول ها و زخم ها بررسی کنید، خصوصاً اگر به نوروپاتی محیطی مبتلا هستید. به دلیل بی حسی مرتبط با نوروپاتی ، ممکن است احساس نکنید که این شرایط ایجاد شده است. تمیز و پوشیده نگه داشتن پاها می تواند از آنها در برابر آسیب محافظت کرده و از عوارض بعدی مانند عفونت جلوگیری کند.

تعریف نوروپاتی آسیب یا اختلال در عملکرد یک یا چند عصب است که به طور معمول منجر به بی حسی ، گزگز ، ضعف عضلانی و درد در ناحیه آسیب دیده می شود. نوروپاتی ها اغلب در دست ها و پاهای شما شروع می شوند، اما سایر قسمت های بدن شما نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.
نوروپاتی دیابتی شایعترین عارضه دیابت است که تا ۵۰٪ بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ را درگیر می کند. نوروپاتی محیطی دیابتی شامل وجود علائم یا نشانه های اختلال عملکرد عصب محیطی در افراد مبتلا به دیابت پس از رد کردن سایر علل احتمالی است.

نقش متخصص طب فیزیکی در تشخیص، درمان و توانبخشی مشکلات مرتبط با درگیری اعصاب محیطی یا همان نوروپاتی در بیماران مبتلا به دیابت:

دقت بیشتر در معاینه و نوار عصب و عضله سبب می‌شود که نوروپاتی دیابتی سریعتر تشخیص داده شود و زودتر از عوارض غیرقابل برگشت جلوگیری شود. مراجعه منظم باعث تشخیص و پیگیری مناسب در روند درمان می‌شود. یکی از مسائل مهم در روند درمان و پیشگیری از نوروپاتی دیابتی توانبخشی بیماران می‌باشد. تجویز مناسب ورزش بر اساس شرایط بیمار یکی از این موارد است.

طب-سوزنی-گروه-تخصصی-پزشکان-طب-فیزیکی-و-توانبخشی

ورزش مناسب هم به صورت مستقیم اثرات موثری بر بهبود عملکرد اعصاب محیطی دارد و هم از طریق کاهش وزن و بهبود قند خون از تشدید درگیری عصب جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه اکثر بیماران دیابتی به علت سن بالا از مشکلات اسکلتی مانند دردهای کمر، شانه و زانو رنج می‌برند درمان مناسب این بیماری‌های از دیگر وظایف متخصصین طب فیزیکی است که بیماران پس از آن بتوانند به طور مناسب از مزایای ورزش و کاهش قند خون بهره ببرند. درمان عوارض نوروپاتی دیابتی مانند گزگز و بی‌حسی دست و پا و نیز درد نیز از مهمترین مهارت‌های پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی است. درمان مناسب دارویی و روش‌های توانبخشی مانند تحریک الکتریکی اعصاب محیطی و طب سوزنی از روش‌هایی است که به کاهش علائم کمک خواهد کرد.

آدرس و شماره تماس دکتر محسن چراغی

مطب: پارکینگ شهرداری، خیابان موید، ساختمان پارسیان، طبقه دوم، واحد هفت، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۸ تا ۲۰

شماره تماس: ۰۸۳۳۷۲۳۰۸۵۰

بیمارستان امام حسین، روزهای شنبه، یکشنبه، سه شنبه صبح از ساعت ۹ تا ۱۲

شماره تماس: ۰۸۳۳۴۲۷۴۶۴۳

کلینیک شهید چوبکار، روزهای دوشنبه و چهارشنبه صبح از ساعت ۹ تا ۱۲

شماره تماس: ۰۸۳۳۷۲۲۱۱۶۵

آدرس و شماره تماس دکتر زینب بساق زاده

آدرس کلینیک:

  • مطب: خیابان امیری، خیابان پرویزی، فرعی بانک آینده، ساختمان دلارام، طبقه سوم، واحد ۱۰
  • تلفن: ۰۹۳۳۹۴۸۷۷۷۰

آدرس و شماره تماس دکتر روژین نیک رای

آدرس کلینیک:

  • کرمانشاه، پارکینگ شهرداری، خیابان موید، ساختمان پارسیان، طبقه دو، واحد هفت
  • تلفن:  ۰۸۳۳۷۲۳۰۸۵۰- ۰۹۰۱۶۴۵۸۹۱۶

آدرس و شماره تماس دکتر مهسا عدیلی

آدرس کلینیک:

  • خیابان سید جمال الدین اسد آبادی، سه راه پلنگ صورتی، کوچه پویش ۶ (شهید توسلی)، ساختمان پزشکان آرام، طبقه ۲.
  • تلفن:
    ۰۹۱۷۰۳۱۱۰۶۰
    ۰۹۳۰۴۲۸۲۱۱۱

آدرس و شماره تماس دکتر مریم رحیمی

آدرس کلینیک:

  • بیرجند، خیابان شهدا، شهدا ۲، پلاک ۱۲، ساختمان پزشکان رضوان، طبقه دوم
  • نوبت دهی: تماس با ۰۹۳۷۵۶۱۰۳۰۹ از ۸ صبح تا ۸ شب

آدرس و شماره تماس دکتر محمد احمدی دستگردی

آدرس کلینیک:

  • تهران، کلینیک توانبخشی سکته مغزی تبسم؛باقر خان غربی
  • شنبه ها ۱۱ تا ۱۳
  • نظر آباد کرج، خیابان مطهری، جنب مسجد الغدیر، ساختمان پزشکان شفا
  • تلفن: ۰۲۶۴۵۳۵۰۰۰۸ – ۰۲۶۴۵۳۵۸۵۳۵ – ۰۹۳۸۲۶۰۱۸۹۴
  • پنج شنبه ها ۴ تا ۷

آدرس و شماره تماس دکتر لیلا باقرزاده

آدرس کلینیک:

  • تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، روبروی اریکه ایرانیان، قبل از خروجی نیایش، خیایان تربیت معلم، کوچه گلبان، پلاک ۶، ساحتمان مداوا، طبقه پنجم، کلینیک درد مداوا
  • تلفن: ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۱ – ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۲
  • سه شنبه ها  ۳ تا ۷ عصر

آدرس و شماره تماس دکتر الهام لونی

آدرس کلینیک:

  • تهران، قیطریه، خیابان شهید برادران سلیمانی، کوچه نعمتی، بیمارستان توانبخشی رفیده
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۶۷۸۵۱۹
  • نوبت دهی: مراجعه به سایت شفاداک و جستجوی دکتر لونی و رزرو نوبت  www.shafadoc.ir
  • ویزیت بیماران: یکشنبه و سه شنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲
  • نوارعصب و عضله: شنبه و چهارشنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲

آدرس و شماره تماس دکتر محمد رسول نظام آبادی

آدرس کلینیک:

  • کلینیک استقلال
    ورودی ۱: تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲
    ورودی ۲: تهران، رسالت شرق به غرب، قبل از پل سیدخندان، بعد از بیمارستان قمر بنی هاشم
  • تلفن: ۰۲۱-۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر
  • تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲، کلینیک استقلال
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۸

آدرس و شماره تماس دکتر عاطفه جوادی

آدرس کلینیک:

  • تهران، تقاطع فرمانیه و پاسداران، نارنجستان هفتم (جهانبخش نژاد)، پلاک ۱۲ ساختمان مهر طبقه پنجم
  • تماس: ۰۹۳۷۵۴۰۳۵۳۴

آدرس و شماره تماس دکتر آزاده قاروی آهنگر

آدرس کلینیک:

  • بابل، میدان کشوری، سرداران ۴، ساختمان پزشکان مهر، طبقه ۶، واحد ۳۰
  • تلفن: ۰۱۱۳۲۲۸۸۹۹۷ – ۰۹۹۲۳۳۷۳۶۴۴

آدرس و شماره تماس دکتر زهرا هاشمی

آدرس مطب:

  • زنجان، خیابان دلجویی، ساختمان نسیم، طبقه ۴، واحد ۱۸
  • تلفن: ۰۹۹۳۴۵۳۶۲۹۱
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post