زمان مناسب انجام جراحی دیسک کمر، دردهای سیاتیک

در این نوشته دکتر محسن چراغی در مورد زمان مناسب انجام جراحی دیسک کمر، دردهای سیاتیک و سایر مشکلات کمری، اطلاعاتی در مورد بیماری های کمر، رایج ترین روش های جراحی کمر توضیحاتی داده اند.

در موارد خاص مانند آسیب ناشی از ضربه به ستون فقرات در اثر تصادف خودرو و یا سقوط از ارتفاع، جراحی بلافاصله پس از تشخیص قطعی توصیه می شود. با این حال، در بیشتر موارد کمردرد و درد تیرکشنده به پاها، برخلاف توصیه بسیاری از جراحان ستون فقرات قدم اول درمان استفاده از روش‌های غیرجراحی است. جراحی ستون فقرات معمولاً تنها پس از انجام درمان‌های محافظه‌کارانه‌تر و ناتوانی در ارائه تسکین درد پس از روش‌های غیرجراحی توصیه می‌شود. تعیین اثربخشی درمان‌های غیرجراحی ممکن است به چندین هفته زمان نیاز داشته باشد. به عبارتی برای رسیدن به بهترین پاسخ درمانی نیاز است که چندین جلسه فیزیوتراپی و یا چند جلسه تزریق اطراف ریشه‌های کمری را امتحان کنید. برای همین باید به اندازه کافی صبور باشید. درمان‌هایی که توسط پزشک متخصص طب فیزیکی و یا فلوشیپ ستون فقرات به شما داده می‌شود شامل موارد زیر است:

بهترین درمان های غیر جراحی دیسک کمر و سیاتیک

  • فیزیوتراپی شامل ورزش درمانی، لیزر پرتوان و تکارتراپی که توسط متخصص طب فیزیکی تجویز می‌شود.
  • طب سوزنی یا ماساژ درمانی
  • داروهای ضد التهاب خوراکی مانند ناپروکسن و سایر داروهای موثر بر روی کمر درد شامل باکلوفن، تیزانیدین و …
  • تزریق اپیدورال در ناحیه کمری یا سایر روش های کنترل درد غیر جراحی شامل درمان لیزری دیسک (PLDD) و تزریق ازون داخل دیسک کمری
  • تغییرات سبک زندگی بیمار مانند کاهش وزن، ترک سیگار و کنترل شرایط پزشکی مانند دیابت و فشار خون بالا

 درمان غیرجراحی درد کمر و سیاتیک توسط لیزر داخل دیسک

آیا من کاندید مناسبی برای جراحی ستون فقرات، درد سیاتیک کمری هستم؟

هنگامی که برای اولین بار شروع به تجربه کمردرد، مشکلات ناشی از دیسک و یا دردهای تیرکشنده به پا (سیاتیک) را می کنید، پزشک متخصص طب فیزیکی ابتدا درمان های ساده مانند فیزیوتراپی کمری را توصیه می کند. در صورت عدم پاسخ به این درمان‌های ساده شما به پزشک فلوشیپ ستون فقرات و توانبخشی ضایعات نخاعی و یا فلوشیپ درد برای انجام روش‌های دیگر مانند تزریق اپیدورال ارجاع داده می‌شوید. اگر همه این اقدامات بی‌تاثیر باشند، شما به یک جراح ستون فقرات ارجاع داده می شوید. پس از بررسی سابقه پزشکی شما، جراح ستون فقرات با شما صحبت می کند تا مشخص شود که آیا کاندید جراحی هستید یا خیر.  توجه به این نکته ضروری است که جراحی ستون فقرات تنها در صورتی موثر است که بتوان علت درد شما را شناسایی کرد. اگر به بسیاری از این سوالات پاسخ «بله» بدهید، جراحی ستون فقرات ممکن است برای شما مناسب باشد:

  • آیا فیزیوتراپی را امتحان کرده اید؟
  • آیا داروهایی را برای کاهش التهاب، شل کردن عضلات حمایت کننده و/یا کاهش درد امتحان کرده اید؟
  • آیا از تزریق استروئید اطراف ریشه یا مفاصل کمر یا سایر روش های کنترل درد غیر جراحی مانند درمان لیزری دیسک (PLDD) استفاده کرده اید؟
  • آیا روش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی‌تی‌اسکن یا ام آر آی ستون فقرات و تزریقات تشخیصی انجام داده اید؟
  • آیا نوار عصب و عضله انجام داده‌اید؟
  • آیا علت ساختاری درد شما شناسایی شده است؟
  • آیا درد شما کیفیت زندگی یا سطح فعالیت شما را تا حد زیادی کاهش می دهد؟

پس اگر شما با همه اقدامات گفته شده همچنان درد دارید و درد زندگی شما را مختل کرده است ممکن است کاندید مناسبی برای جراحی ستون فقرات باشید.

آیا من کاندید مناسبی برای جراحی ستون فقرات به علت درد سیاتیک یا سایر مشکلات کمری هستم؟

چه بیماری‌هایی از جراحی ستون فقرات سود می برد؟

در حالی که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی برای کمردرد یا درد سیاتیک و دیسک به پزشک مراجعه می کنند، اما به احتمال زیاد با درمان های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی کمری، دارو درمانی و یا تزریق اپیدورال با موفقیت درمان می شوند. برای بیماران کمردرد و درد سیاتیکی که به درمان های محافظه کارانه پاسخ نمی دهند، جراحی ستون فقرات ممکن است یک درمان مناسب باشد و پزشک متخصص طب فیزیکی ممکن است شما را به یک جراح ستون فقرات ارجاع دهد. روش‌های جدید جراحی ستون فقرات مانند جراحی کم تهاجمی ستون فقرات می‌توانند در بسیاری از موارد بهبودی سریع‌تری ارائه دهند.

بیماری‌هایی که ممکن است از جراحی‌ ستون فقرات سود ببرند عبارتند از:

جراحی ستون فقرات در تنگی کانال کمری

تنگ شدن کانال نخاع به علت بیرون زدگی دیسک، افزایش ضخامت لیگامنت‌های آن ناحیه و نیز آرتروز منجر به درد در اندام تحتانی به ویژه حین راه رفتن و کار کردن می‌شود. در صورتی که این تنگی کانال در ناحیه کمری خفیف و متوسط باشد شانس بهبودی بیمار به دنبال درمان‌های غیرجراحی بیشتر از زمانی است که تنگی شدید است. ضمنا زمانی که تنگی کانال کمری به علت تغییرات ناشی از آرتروز در ناحیه کمری باشد احتمال بهبودی با درمان غیرجراحی کمتر است. جراحی ستون فقرات در صورت عدم بهبود با درمان‌هایی مانند تزریق اپیدورال و فیزیوتراپی کمر توصیه می‌شود.

چه بیماری‌هایی از جراحی ستون فقرات سود می برد؟

جراحی ستون فقرات در بیرون زدگی یا فتق دیسک

بیرون زدگی یا فتق دیسک انواع مختلفی دارد. ممکن است در گزارشات ام آر آی کلماتی مانند بالجینگ، هرنیاسیون، پروتروژن و سکوستراسیون دیسک را دیده باشید. زمانی که دیسک از مرز طبیعی خود به سمت بیرون خارج می‌شود براساس اینکه چه میزان بیرون‌زدگی وجود دارد در یکی از دسته‌بندی‌های گفته شده قرار می‌گیرد. بلندکردن جسم سنگین، حرکات چرخشی سریع و ناگهانی کمر، ضربه و تغییرات دژنراتیو دیسک در گذر زمان از علت‌های بیرون زدگی یا فتق دیسک هستند. بیرون زدگی یا فتق دیسک از علل اصلی دردهای سیاتیک است. به مانند سایر بیماری‌های ناحیه کمری قدم اول درمان غیرجراحی مانند تزریق اپیدورال و فیزیوتراپی کمری است. درمان جراحی ستون فقرات در بیرون زدگی و یا فتق دیسک ممکن است منجر به کاهش درد کمر و پاها گردد. به یاد داشته باشید که در اکثر مواقع بیرون زدگی‌های خفیف دیسک علت درد کمر شما نیستند و این یافته در اکثر افراد بدون علامت در میانسالی دیده می‌شود.

 بیرون زدگی یا فتق دیسک

جراحی ستون فقرات در بیماری دژنراتیو دیسک

آرتروز در سن بالا یکی از شایع ترین علل کمردرد است که خوشبختانه به درمان غیرجراحی مانند فیزیوتراپی و ورزش درمانی پاسخ مناسبی می‌دهد. در عین حال جراحی ستون فقرات در موارد شدید نیز می‌تواند مدنظر قرار گیرد. متاسفانه درمان‌های جراحی  ستون فقرات به علت آرتروز ناحیه کمری محدود و ممکن است منجر به کاهش قابل توجه درد نشود.

جراحی ستون فقرات در لیزخوردگی مهره (اسپوندیلولیستزیس)

در لیزخوردگی مهره یا اسپوندیلولیستزیس یک مهره روی مهره پایینی خود به سمت جلو یا عقب حرکت می‌کند. برخلاف نگرانی بسیار زیاد بیماران از این تشخیص اکثر موارد لیزخوردگی مهره از نوع خفیف و متوسط است و نیازی به اقدام جراحی ندارد. ضمنا شانس پیشرفت لیزخوردگی نیز بسیار اندک است و از این بابت نیز نباید نگران بود. اگر بیمار درد سیاتیک داشته باشد و درمان هایی مانند فیزیوتراپی، کشش یا داروهای ضدالتهابی کارساز نباشد، تزریق اپیدورال ریشه‌های کمری در اکثر مواقع درمان بسیار موثری برای این بیماری است. اگر پس از این اقدام نیز درد بیمار کاهش پیدا نکند میتوان از درمان جراحی ستون فقرات و فیکس کردن مهره ها برای کاهش علائم بیمار استفاده کرد.

لیزخوردگی مهره و درجه بندی لیزخوردگی مهره بر اساس میزان جابجایی

جراحی ستون فقرات در میلوپاتی

این وضعیت معمولا در آسیب‌های کمری دیده نمی‌شود مگر در درگیری قسمت‌های فوقانی کمری یا تحتانی توراسیک. میلوپاتی زمان رخ می‌دهد که بیرون زدگی دیسک و یا تغییرات دژنرایتو باعث فشار برروی بافت نخاعی شود. میلوپاتی یک وضعیت خطرناک است و بهتر است با درمان‌های جراحی ستون فقرات و کاهش فشار برروی ناحیه آسیب دیده درمان شود. باید مراقب باشید که درمان جراحی را در این موارد به تاخیر نیندازید.

جراحی ستون فقرات در کیست سینوویال

یک کیست پر از مایع در ستون فقرات که در نتیجه بیماری دژنراتیو دیسک  یا همان آرتروز ایجاد می‌شود و ممکن است مانند بیرون‌زدگی و یا فتق دیسک اعصاب و ریشه‌های کمری را تحت فشار قرار دهد و منجر به درد سیاتیک شود.

جراحی ستون فقرات در آرتروپاتی فاست

مهره‌های ستون فقرات در قسمت جلویی از طریق دیسک ها با یکدیگر ارتباط دارند. در قسمت عقبی اتصال دو مهره از طریق نوعی مفصل خاص به نام فاست صورت می‌گیرد. مفصل فاست مانند بسیاری از مفاصل بدن ممکن است دچار درگیری و آرتروز و یا التهاب حاد یعنی آرتریت فاست شود. معمولا توجه به بیماری‌های مفصل فاست به‌ویژه در بین پزشکانی که به صورت تخصصی برروی ستون فقرات کار نمی‌کنند کم است و بیمار مدت‌ها بدون تشخیص از درد مفصل فاست در این ناحیه شکایت دارد. خوشبختانه بیماران به دنبال درمان‌های غیرجراحی مانند فیزیوتراپی، درمان دارویی و نیز تزریق داخل مفصل فاست کاهش درد را گزارش می‌دهند. در صورت عدم پاسخ به این درمان‌ها، رادیوفرکونسی عصب‌های مفصل فاست که نوعی سوزاندن عصب در این ناحیه است باعث کاهش قابل توجه درد مفصل فاست می‌گردد. اگر بیمار با همه این اقدامات از درمان راضی نبود آن‌وقت می‌توان از جراحی برای کاهش درد مفصل فاست استفاده کرد.

تزریق مفصل فاست جهت کاهش درد آرتروپاتی فاست

رایج ترین انواع جراحی کمر (شامل جدیدترین روش‌های جراحی دیسک کمر) کدامند؟

انواع مختلفی از جراحی ستون فقرات وجود دارد، اما همه آنها به یکی از دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

۱- جراحی رفع فشار برروی ستون فقرات (Decompression spine surgery): یعنی زمانی که علت درد در ناحیه کمری یا درد سیاتیک فشار برروی ریشه کمری است با کاهش فشار برروی ریشه درد بیمار بهبود پیدا می‌کند.

۲- جراحی تثبیت کننده برروی ستون فقرات (Stabilization spine surgery): زمانی که ناپایداری ستون فقرات باعث ایجاد کمردرد یا درد در پاها و درد سیاتیک می‌شود این نوع جراحی باعث بهبود علائم می‌گردد. منظور از جراحی دیسک کمر با پلاتین همین نوع جراحی است.

در بسیاری از موارد هردو روش جراحی یعنی رفع فشار و تثبیت ستون فقرات برروی ناحیه کمری انجام می‌شود.

برخی از انواع رایج جراحی رفع فشار ستون فقرات عبارتند از:

جراحی ستون فقرات دیسککتومی/ میکرودیسککتومی

در صورت وجود بیرون زدگی یا فتق دیسک و فشار روی ریشه های کمری و عدم پاسخ به درمان غیرجراحی بهترین روش جراحی ستون فقرات انجام میکرودیسککتومی یا دیسککتومی باز است. بین این دو روش میکرودیسککتومی روش بهتر و با عوارض کمتر است و بیمار در مدت کوتاهتری پس از جراحی به زندگی روزمره خود برمیگردد. در حین میکرودیسککتومی یا دیسککتومی باز، جراح ستون فقرات پس از برش پوست و بافتهای زیرین و عضلات و در صورت نیاز برداشتن قسمتی از بخش های خلفی مهره مانند لامینا و یا ایستموس و ترنسورس پروسس بخشهای بیرون زده دیسک را برمیدارد و فشار دیسک برروی ریشه کمر را کم میکند.

یک نکته بسیار مهم در مورد میکرودیسککتومی یا دیسککتومی باز این است که این جراحی بیشتر برروی درد تیرکشنده به اندام تحتانی یا همان درد سیاتیک موثر است و اگر بیمار تنها از کمر درد شکایت دارد و یا درد پاها یا همان درد سیاتیک کم است با انجام این جراحی نه تنها بهتر نمیشود بلکه درد بیمار نیز تشدید میگردد. میزان مراقبت‌های بعد از جراحی ستون فقرات در روش های کم تهاجمی مانند میکرودیسککتومی کمتر است.

جراحی دیسککتومی/میکرودیسککتومی

جراحی ستون فقرات فاستکتومی

مفاصل فاست محل اتصال بین استخوان های ستون فقرات هستند. هر مهره ستون فقرات دارای چهار برآمدگی استخوانی است که به آنها فاست می گویند. دو فاست رو به بالا و دو فاست رو به پایین هستند و هر کدام با مهره های اطراف خود مفصل میشوند. ریشه های عصبی ناحیه کمری از جلوی این مفاصل عبور می کنند تا از نخاع به پاها بروند. این مفاصل همچنین به ستون فقرات اجازه خم شدن و اندکی چرخش می دهند و از لغزش بیش از حد به سمت جلو یا چرخش بدون محدودیت پشت جلوگیری می کنند. با گذشت زمان مفاصل فاست شما ممکن است دچار آرتروز شوند و این تغییرات باعث کوچک شدن محل عبور ریشه ها و اعصاب کمری میشود و در نهایت با فشار روی این ریشه ها رادیکولوپاتی و درد در پاها (سیاتیک) ایجاد میشود. در کنار فشار برروی ریشه خود فاست ها نیز دردناک میشوند. بیمارانی که از درد کمر بویژه حین خم شدن به عقب شاکی هستند ممکن است از این بیماری رنج ببرند. به این بیماری آرتروپاتی فاست گفته میشود.

فستکتومی کامل نوعی جراحی ستون فقرات است که در آن برداشتن کامل فاست برای کاهش فشار روی اعصاب ستون فقرات شما انجام می‌شود. در صورتی که فاست به صورت کامل برداشته شود احتمال بهبود رادیکولوپاتی و درد پاها یا همان سیاتیک بسیار بیشتر است اما این روش باعث افزایش احتمال ناپایداری بین دو مهره کمری میشود. به همین خاطر امروزه کمتر از این روش استفاده میشود. در صورتی که تنها بخشی کوچکی از فاست برداشته شود علایم تا حد زیادی برطرف میشود و احتمال ناپایداری بسیار کمتر است. توضیحات مربوط به برداشت بخش کوچکی از فاست در مبحث مربوط به فورامینوتومی گفته میشود.

جراحی ستون فقرات فورامینوتومی

امروزه جراحان تمایل دارند که کل فاست را برندارند تا از احتمال ناپایداری در ستون فقرات جلوگیری کنند. برای همین از تکنیکی به نام فورامینوتومی استفاده میکنند. این تکنیک مشابه فاستکتومی کامل است با این تفاوت که تنها بخشهای کوچکی از فاست که باعث فشار روی ریشه میشود برداشته میشود. در این تکنیک همانند فاستکتومی کامل پس از عبور سوزن و گایدوایر از روی پوست و عضلات و رسیدن به استخوان با استفاده از یک اندوسکوپ بخشهایی از استخوان که فشار ایجاد میکند برش داده میشود. در انواع تکنیک های فورامینوتومی یا فاستکتومی جراح ممکن است بخشهایی از دیسک را در صورت بیرون زدگی مشابه دیسککتومی خارج کند. این روش جز روش‌های جدید جراحی دیسک کمر است. مراقبت‌های بعد از جراحی در فورامینوتومی نیز اندک است.

 نمای یک نوروفورامن که به علت بیرون زدگی دیسک برروی ریشه کمری فشار آورده است

جراحی ستون فقرات لامینکتومی و لامینوتومی

هنگامی که تنگی کانال کمری در سنین بالا باعث درد کمر و درد در پاها میشود مهمترین روش درمانی لامینکتومی و یا لامینوتومی است. در این روش بخش هایی از استخوان لامینا و اسپاینوس پروسس جهت کاهش فشار برروی ریشه های کمری برداشته میشود. هرچه میزان برداشتن استخوان لامینا (لامینکتومی) بیشتر باشد احتمال درد و ناپایداری پس از جراحی نیز افزایش می یابد. به همین خاطر تکنیک های جدید شامل لامینوتومی و یا ترامپت لامینکتومی به میزان کمتری باعث تخریب لامینا در ناحیه تنگی میشود.  البته لامینوتومی و یا لامینکتومی ممکن است به عنوان بخشی از جراحی دیسککتومی جهت دسترسی به دیسک آسیب زده باشد. با توجه به اینکه روش های اندوسکوپیک و تکنیک های پیشرفته تر باعث آسیب بسیار کمتری در ناحیه کمر میشود لازم است که در انتخاب جراح خود دقت کنید

لامینکتومی

انواع جراحی تثبیت کننده ستون فقرات

جراحی تثبیت کننده ستون فقرات که در اصطلاح عامیانه به آن عمل دیسک با پلاتین می‌گویند برای کاهش یا از بین بردن حرکت بین مهره‌ها که باعث درد می‌شود انجام می‌گردد. روش های تثبیت اغلب شامل قرار دادن صفحات، میله ها یا پیچ ها است. دو نوع رایج جراحی تثبیت کننده ستون فقرات فیوژن و تعویض دیسک هستند.

فیوژن ستون فقرات: فیوژن ستون فقرات یک نوع جراحی فوق العاده رایج برای درمان کمردرد است. فیوژن مهره های کمری در واقع به عملیات قرار دادن پیچ ها و کیج ها برای نگهداشتن ستون فقرات گفته میشود. فیوژن ستون فقرات را می توان تنها بر روی یک مهره یا سطح یا چند سطح انجام داد. اگر فیوژن برای درمان کمردرد انجام شود به آن فیوژن کمری می گویند. فیوژن مهره های کمر بسته به نحوه دسترسی جراح به ستون فقرات می تواند به چهار نوع اصلی تقسیم شود: فیوژن بین مهره ای قدامی کمری (ALIF)  از طریق شکم انجام می شود. فیوژن بین مهره ای خلفی کمری (PLIF) و فیوژن بین مهره ای ترنسفورامینال کمری (TLIF)  هر دو از طریق پشت انجام می شوند. فیوژن بین مهره ای جانبی (XLIF) از طریق پهلو انجام می شود.

انواع جراحی تثبیت کننده ستون فقرات

جراحی ستون فقرات تعویض دیسک مصنوعی

تعویض دیسک مصنوعی نوع جدیدی از جراحی ستون فقرات است که استفاده از آن در حال گسترش است. در بین هر دو مهره یک دیسک وجود دارد که به مانند یک بالشتک ارتباط بین مهره ها را حفظ میکند و باعث انتقال طبیعی نیرو بین مهره ها میشود. در بین هر یک از مهره های خود، یک دیسک فیبری دارید که کمک می کند مهره های شما را بالشتک نگه دارید. درد کمر در برخی بیماران به علت تغییرات دژنراتیو و آسیب خود دیسک است. در این مواقع بهترین راه برای کم کردن درد بیماران انجام جراحی تثبیت کننده کمر است. برای کاهش درد بیماران میتوان از فیوژن مهره های کمری استفاده کرد اما اخیرا با معرفی تعویض دیسک مصنوعی تمایل به این روش جراحی افزایش یافته است.

در طی این روش، جراح ستون فقرات دیسک تحلیل رفته را از طریق یک برش در پشت شما برمی دارد. سپس جراح یک دیسک مصنوعی جدید را بین دو مهره قرار میدهد. این دیسک های مصنوعی معمولاً از دو صفحه انتهایی فلزی با یک فاصله دهنده پلاستیکی در بین آنها ساخته می شوند. تعویض دیسک مصنوعی در ناحیه کمر فقط برای دردهای کمری که به علت تغییرات دژنراتیو دیسک بین مهره ای است کاربرد دارد. این روش جدیدترین روش جراحی دیسک کمر برای دردهای ناشی از دیسک است.

 تعویض دیسک مصنوعی

تکنیک های جراحی ستون فقرات و دیسک کمر (انواع جراحی ستون فقرات) چگونه انجام میشود؟

جراحی ستون فقرات به روش های مختلفی انجام می شود.

جراحی باز ستون فقرات

اکثر روش های جراحی ستون فقرات هنوز به صورت سنتی به صورت جراحی باز انجام می شود، با برشی که به جراح اجازه می دهد مستقیماً روی ستون فقرات کار کند.

جراحی ستون فقرات کم تهاجمی

حدود ۳۰ درصد از روش های جراحی ستون فقرات را می توان با تکنیک های کم تهاجمی از جمله جراحی آندوسکوپی ستون فقرات انجام داد. جراحی کم تهاجمی ستون فقرات نیز ممکن است در بعضی مراکز درمانی به عنوان جراحی آندوسکوپی ستون فقرات نامیده شود (گاهی اوقات، جراحی کم تهاجمی به اشتباه به جراحی ستون فقرات لیزری یا جراحی لاپاروسکوپی ستون فقرات برچسب گذاری می شود). هنگام انجام جراحی کم تهاجمی ستون فقرات، جراح ستون فقرات یک برش کوچک ایجاد می کند (معمولاً کمتر از یک اینچ).  سپس جراح از ابزارهای ویژه ای مانند رترکتور، آندوسکوپ و میکروسکوپ استفاده می کند تا به کمک آنها در محل مورد نظر جراحی را انجام دهد. جراحی کم تهاجمی ستون فقرات معمولاً منجر به آسیب کمتری به عضلات اطراف ستون فقرات می شود که می تواند به کاهش درد پس از جراحی و بهبود سریع تر کمک کند. اگر تکنیک استفاده شده درست باشد میزان کمتری از استخوان های اطراف مانند لامینا و فاست برداشته میشود و همین احتمال ناپایداری را کم میکند.

جراحی ستون فقرات با لیزر

بیماران اغلب در اینترنت اصطلاح “جراحی ستون فقرات لیزری” را جستجو میکنند، زیرا تبلیغات فراوانی مربوط به جراحی لیزری در اینترنت وجود دارد. با این حال، جراحی ستون فقرات که با لیزر انجام می شود بسیار نادر است و فقط در موارد بسیار خاص استفاده می شود. اکثر مراکزی که جراحی لیزری ستون فقرات را تبلیغ می کنند، در حقیقت جراحی ستون فقرات کم تهاجمی را انجام میدهند. برخی متخصصین ستون فقرات بویژه پزشکان درد برای کاهش فشار برروی ریشه و کوچک کردن بیرون زدگی دیسک از لیزر داخل دیسک کمر استفاده میکنند. این تکنیک که روشی مناسب برای برخی از بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک است در اصطلاح پزشکی جراحی نیست و یک روش کم تهاجمی برای درمان مشکلات مربوط به دیسک است.

فیلم‌های جراحی دیسک کمر و انواع جراحی دیسک کمر که در بالا توضیح دادیم را می‌توانید در سایت‌هایی مانند گوگل جستجو کنید. تکنیک های گفته شده شامل روش‌های قدیمی‌تر و جدیدترین روش‌های جراحی دیسک کمر است.

چگونه جراح ستون فقرات را انتخاب کنم؟

در کشور ایران جراحان مغز و اعصاب و برخی متخصصین ارتوپدی که فلوشیپ جراحی ستون فقرات را دارند تکنیک های گفته شده در بالا را انجام میدهند. برخی از تکنیک های کم تهاجمی ستون فقرات مربوط به بیرون زدگی دیسک با استفاده از لیزر (PLDD) توسط متخصصین طب فیزیکی که فلوشیپ ستون فقرات و توانبخشی ضایعات نخاعی را دارند و نیز متخصصین بیهوشی که فلوشیپ درد دارند انجام میشود.

نکاتی که در انتخاب جراح ستون فقرات باید در نظر گرفت:

تجربه: در حالی که هیچ عدد جادویی برای میزان تجربه وجود ندارد، اکثر متخصصین موافق هستند که جراح “با تجربه” کسی است که حداقل پنج سال در زمینه روش مورد نظر جراحی تبحر داشته باشد و حداقل سی بار تکنیک مورد نظر را انجام داده باشد.

نتایج جراحی: مزایای انتخاب جراح باتجربه تر شامل کاهش میزان عوارض جراحی، کاهش میزان عفونت، اقامت کوتاه تر در بیمارستان، غربالگری دقیق تر بیمار، و احتمال کمتری برای نیاز بیمار به جراحی های مجدد است.

آموزش: اگرچه همه جراحان مغز و اعصاب برای انجام انواع جراحی ستون فقرات آموزش دیده اند، اما برخی از جراحان مغز و اعصاب و متخصصین ارتوپدی برنامه های فلوشیپ ستون فقرات را پس از دوره تخصص میگذرانند. فلوشیپ به برخی جراحان  امکان آموزش عمیق تر و تخصصی تر می دهد.

شلوغ بودن مطب یک پزشک به معنی تکنیک بهتر جراح ستون فقرات نیست. در بسیاری موارد تعداد زیاد بیماران باعث صرف زمان کمتر برای تشخیص علت بیماری و نتایج بدتر جراحی میشود. تبلیغات اینترنتی نیز روش مناسبی برای اعتماد به یک پزشک نیست. بهتر است پس از مطالعه در مورد سوابق جراح ستون فقرات مورد نظر با وی ملاقات حضوری داشته باشید و با سایر بیمارانی که توسط جراح درمان شده اند صحبت کنید. اگر در اطرافیان خود پزشکی را میشناسید که میتوانید با او مشورت کنید این گزینه نیز روش مناسبی برای پیدا کردن جراح ستون فقرات باتجربه است. برای پیدا کردن بهترین جراح ستون فقرات در تهران و ایران می‌توانید از طریق مشاوره‌های سایت با ما در تماس باشید. هزینه عمل دیسک کمر و ستون فقرات با توجه به نوع جراحی متفاوت است. درپاسخ به این سوال که آیا عمل دیسک خطرناک است یا نه باید گفت که مهمترین راه کاهش خطر دقت در انتخاب جراح و امتحان کردن روش‌های غیرجراحی به ویژه تزریق اپیدورال قبل از جراحی است.

چگونه برای انواع جراحی ستون فقرات آماده شوم؟

اگر قرار است جراحی ستون فقرات انجام دهید، چندین کار وجود دارد که می توانید برای آماده سازی انجام دهید که به تسهیل نتایج بهتر و بهبودی سریعتر کمک می کند.

  • تا جایی که می توانید در مورد وضعیت خود، جراحی خود، نحوه آماده شدن برای جراحی ستون فقرات، آنچه در روز جراحی و در دوران نقاهت انتظار دارید بیاموزید.
  • گاهی نیاز است قبل و بعد از انجام جراحی چند جلسه فیزیوتراپی و یا ورزش درمانی را تحت نظر متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام دهید. در این مورد با جراح خود مشورت کنید.
  • ممکن است از شما خواسته شود که قبل از جراحی سیگار را ترک کنید، زیرا سیگار کشیدن می تواند در عملکرد ریه اختلال ایجاد کند و بهبودی شما را به تاخیر بیندازد. سیگار کشیدن با میزان بالاتر عفونت و نرخ بالاتر بهبود ناقص استخوان مرتبط است.
  • ممکن است از شما خواسته شود که استفاده از برخی داروها مانند آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن و یا دیکلوفناک را یک هفته یا بیشتر قبل از جراحی خود متوقف کنید. مطمئن شوید که جراح خود را در مورد تمام داروها و همچنین مکمل های طبیعی که مصرف می کنید مطلع کنید تا او تشخیص دهد که آیا آنها بر نتایج جراحی ستون فقرات شما تأثیر می گذارند یا خیر.
  • خانه خود را آماده کنید، از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده پس از جراحی کمک بخواهید که در تهیه غذا یا مراقبت شخصی و نیز رفتن به فیزیوتراپی به شما کمک کند.
  • قرار ملاقات های بعدی خود را قبل از جراحی ستون فقرات برنامه ریزی کنید.
  • با جراح ستون فقرات خود در مورد بهبودی خود قبل از عمل جراحی صحبت کنید. از جراح خود در مورد اینکه چه زمانی میتوانید به کار برگردید، چه زمانی میتوانید رانندگی کنید و یا اینکه چه ورزشهایی را و به چه صورت میتوانید انجام دهید مشورت بگیرید.

دستورالعمل روز جراحی ستون فقرات و مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر چیست؟

در روز جراحی ستون فقرات، از شما خواسته می شود که بعد از ساعت دوازده شب روز قبل جراحی چیزی نخورید یا ننوشید. جراح شما و کارکنان مطب او لیستی از کارهای اضافی را که باید در روز جراحی انجام دهید، مانند دوش گرفتن با صابون آنتی باکتریال و همچنین مواردی که باید با خود به بیمارستان بیاورید، در اختیار شما قرار می دهند.

مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر توسط جراح ستون فقرات و پرسنل درمانی به شما داده می‌شود.  مدت زمان استراحت بعد از عمل دیسک کمر در حد چند روز است و برخلاف گذشته توصیه میشود بیمار هرچه سریعتر کارهای شخصی خود را در حد توان انجام دهد. در مورد مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر بروشورهایی توسط تیم درمانی به بیمار داده می‌شود که شامل همه اطلاعات مورد نیاز است. مدت زمان پیاده‌روی  و بالا رفتن از پله بعد از عمل دیسک کمر به مرور افزایش می‌یابد. برای مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر به مطالب گفته شده در سایت‌های غیرتخصصی مانند نی‌نی سایت توجه نکنید. نحوه خوابیدن بعد از عمل جراحی دیسک کمر با پلاتین تفاوت ویژه‌های با سایر جراحی‌ها ندارد و در صورتی که نیاز به تغییر خاصی باشد جراح مغز و اعصاب به شما می‌گوید.

بیهوشی در عمل دیسک کمر چگونه است؟

بستگی به نوع جراحی دیسک کمر ممکن است از بیهوشی عمومی و یا بی‌حسی موضعی استفاده شود. مدت زمان بیهوشی عمل دیسک کمر نیز به انواع جراحی دیسک کمر بستگی دارد. مدت زمان عمل دیسک کمر در جراحی دیسک کمر با پلاتین افزایش می‌یابد.

عوارض بعد از عمل دیسک کمر؟

عوارض بعد از عمل دیسک کمر ناشایع نیست. عوارضی مانند عود درد، عود بیرون زدگی دیسک، عفونت محل جراحی، جابجایی پیچ‌ها و پلاک‌ها و آسیب به ریشه‌های کمری از جمله عوارض بعد از عمل دیسک کمر است. به همین دلیل است که بیمار تا جایی که امکان دارد با درمان‌های غیرجراحی درمان می‌شود و تنها پس از عدم پاسخ به این درمان‌ها باید به جراحی فکر کرد. زندگی بعد از دیسک کمر لزوما با افزایش ناتوانی شدید همراه نیست و تنها با تعدیل اندک فعالیت‌ها ممکن است هرگز نیاز به جراحی ستون فقرات نداشته باشید. عوارض عمل دیسک کمر در جوانی و پیری تفاوت‌هایی با هم دارند اما در صورت تکنیک مناسب جراح می‌توان آن را کاهش داد. در مورد اینکه آیا درد پا بعد از عمل دیسک کمر طبیعی است باید بگوییم که اگر نوع جراحی درست انجام شود نباید درد در پا وجود داشته باشد.

۱ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post