ام آر آی در مشکلات عضلانی اسکلتی

در این نوشته دکتر مهسا عدیلی در مورد ام آر آی در مشکلات عضلانی اسکلتی، مزیاو معایت MRI ،نحوه انجام ام آر آی و آمادگی های قبل از انجام این تصویر برداری توضیحاتی داده اند.

دکتر مهسا عدیلی

ام آر آی (MRI) در مشکلات عضلانی اسکلتی

تصویربرداری ام آر آی (MRI) با استفاده از یک میدان مغناطیسی قوی تصاویر دقیقی از مفاصل، بافت های نرم و استخوان ها نشان می دهد. در واقع ام آر آی بهترین روش برای ارزیابی آسیب بافت های بدن، تومورها و اختلالات دژنراتیو و تخریبی می باشد.

قبل از انجام ام آر آی پزشک تان را از سابقه ی هر گونه بیماری  جراحی اخیر یا آلرژی با خبر سازید. اگر احتمال بارداری وجود دارد، پزشک خود را در جریان بگذارید. میدان مغناطیسی مضر نیست، اما ممکن است باعث اختلال در عملکرد برخی از دستگاه های پزشکی مانند باتری های قلب شود. وسایل فلزی کوچک تر در بدن مانند گیره های فلزی حتی ممکن است حرکت کنند. بیشتر پروتزهای ارتوپدی هیچ خطری ندارند، اما اگر دستگاه یا فلز در بدن دارید همیشه باید به پزشک تان بگویید.

راجع به خوردن و آشامیدن قبل از تصویربرداری اختلاف نظر وجود دارد. داروهای خود را منظم و طبق برنامه مصرف کنید مگر اینکه خلاف این به شما گفته شود. جواهرات را در خانه بگذارید و لباس های گشاد و راحت بپوشید. ممکن است از شما خواسته شود که لباس مخصوص (گان) بپوشید. در صورتی که کلاسترفوبیا (ترس از فضاهای بسته) یا اضطراب دارید، ممکن است پزشک تان یک خواب آور خفیف برای تان تجویز کند.

ام آر آی (MRI) در مشکلات عضلانی اسکلتی

ام آر آی سیستم عضلانی اسکلتی چیست؟

تصویربرداری با میدان مغناطیسی یا ام آر آی (MRI) یک روش غیرتهاجمی است که برای تشخیص مشکلات پزشکی استفاده می شود. ام آر آی با استفاده از یک میدان مغناطیسی قوی تصاویر دقیقی از ساختارهای داخلی بدن نشان می دهد. در MRI از اشعه (اشعه ایکس) استفاده نمی شود.

تصاویر دقیق ام آر آی به پزشک تان اجازه می دهد که بدن شما را بررسی کند و بیماری را تشخیص دهد. تصاویر را می توان بر روی مانیتور کامپیوتر بررسی کرد. همچنین ممکن است به صورت سی دی یا کلیشه در اختیار شما قرار گیرد.

نوار عصب و عضله

برخی از کاربردهای معمول تصویربرداری ام آر آی  چیست؟

تصویربرداری ام آر آی معمولاً بهترین روش برای بررسی موارد زیر است:

  • مفاصل بزرگ
  • ستون فقرات برای بررسی کمر درد
  • بافت های نرم اندام ها (عضلات، تاندون ها و رباط ها)

تصویربرداری ام آر آی معمولاً برای تشخیص یا ارزیابی موارد زیر انجام می شود:

  • اختلالات مفصلی مانند آرتریت های دژنراتیو و تخریب کننده
  • پارگی مینیسک، رباط ها و تاندون ها ( در زانو) یا عضلات روتاتور کاف ( در شانه) و لابروم ( در شانه یا لگن)
  • شکستگی (در بعضی بیماران)
  • مشکلات دیسک (مانند فتق و پارگی دیسک)
  • بررسی وضعیت نخاع پس از ضربه
  • آسیب های مربوط به ورزش و اختلالات مربوط به کار ( ناشی از کشش، لرزش و فشار مکرر)
  • عفونت ها (مانند استئومیلیت یا عفونت استخوان ها).
  • تومورها (تومورهای اولیه و متاستازها) در بافت های نرم اطراف مفاصل و اندام ها (مانند عضلات، استخوان ها و مفاصل)
  • درد، تورم یا خونریزی در بافتهای داخل و اطراف مفاصل و اندامها
  • ناهنجاری های مادرزادی اندام در کودکان از جمله شیرخواران
  • ناهنجاری های تکامل اندام در کودکان از جمله شیرخواران
  • اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات مادرزادی و ایدیوپاتیک ( حالتی که علت شناخته شده ندارد و دوران نوجوانی ایجاد می شود) قبل از جراحی
  • چسبندگی نخاع (کشش غیرطبیعی نخاع) در کودکان از جمله شیرخواران

فیبرومیالژیا درد منتشر عضلانی اسکلتی

چگونه باید برای ام آر آی در مشکلات عضلانی اسکلتی  آماده شوم؟

شاید لازم باشد لباس مخصوص بیمارستان (گان) بپوشید. اگر لباس تان گشاد و بدون اجزای  فلزی باشد، شاید اجازه داشته باشید لباس تان را عوض نکنید. راجع به خوردن و آشامیدن قبل از تصویربرداری اختلاف نظر وجود دارد. طبق معمول غذا و دارو مصرف کنید مگر اینکه به شما چیز دیگری گفته شود.

در بعضی از  ام آر آی ها از تزریق ماده حاجب یا کنتراست استفاده می شود. ممکن است از شما سوال شود که آیا به مواد حاجب حاوی ید، داروها، غذاها یا محیط اطراف آلرژی دارید یا نه. در ام آر آی معمولاً از ماده حاجب به نام گادولینیوم استفاده می شود. گادولینیوم را می توان در بیماران مبتلا به آلرژی به ماده حاجب حاوی ید استفاده کرد. حساسیت بیمار به حاجب گادولینیوم نسبت به ماده حاجب ید بسیار کمتر است.

اگر مشکل جدی در سلامتی دارید یا اخیراً جراحی کرده اید، به تکنسین بگویید. برخی از شرایط مانند بیماری شدید کلیوی ممکن است نیاز به استفاده از انواع خاصی از حاجب گادولینیوم باشد که برای بیماران مبتلا به بیماری کلیوی بی خطر تلقی می شود. ممکن است برای شما آزمایش خون جهت بررسی عملکرد کلیه درخواست گردد.

خانم ها در صورت احتمال بارداری باید پزشک و تکنسین خود را مطلع کنند. ام آر آی از دهه ۱۹۸۰ استفاده می شود و هیچ گزارشی در مورد اثرات سوء آن بر روی زنان باردار یا نوزادان متولد شده آنها گزارش نشده است. با این حال، جنین در یک میدان مغناطیسی قوی قرار خواهد گرفت. بنابراین زنان باردار نباید در سه ماهه اول ام آر آی انجام دهند مگر اینکه مزایای آن به وضوح بیشتر از خطرات احتمالی باشد. زنان باردار نباید ماده حاجب گادولینیوم دریافت کنند مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.

اگر مبتلا به کلاستروفوبیا (ترس از فضاهای بسته) یا اضطراب هستید، ممکن است برای شما یک داروی آرام بخش ضعیف تجویز شود.

قبل از ام آر آی عضلانی کودکان چه کارهایی باید انجام داد

نوزادان و کودکان خردسال برای انجام ام آر آی  نیاز به آرام بخش یا بیهوشی دارند. البته به سن کودک، بلوغ ذهنی و فکری او بستگی دارد. باید در طول تصویربرداری متخصص بیهوشی کودکان باشد. به شما گفته می شود که چگونه کودک خود را آماده کنید.

در برخی از مراکز افراد آموزش دیده ایی هستند که با کودکان کار می کنند تا نیاز به آرام بخش و بیهوشی نباشد. آنها با نشان دادن اسکنر های ساختگی ام آر آی و پخش صداهایی در طول تصویربرداری کودکان را سرگرم می کنند. آنها همچنین به هر گونه سوالی پاسخ می دهند. روش انجام کار را برای رفع اضطراب توضیح می دهند. برخی از مراکز همچنین دارای عینک یا هدست هستند تا کودک بتواند در حین انجام تصویربرداری فیلم تماشا کند. این به کودک کمک می کند تا بی حرکت بماند و تصاویر با کیفیت خوبی گرفته شود.

قبل از انجام ام آر آی تمام جواهرات و سایر لوازم را در خانه بگذارید یا آنها را خارج کنید. مواد فلزی و الکترونیکی می توانند در میدان مغناطیسی ام آر آی تداخل ایجاد کنند. ممکن است باعث سوختگی شوند و یا به پرتابه های مضر در میدان مغناطیسی ام آر آی تبدیل شوند. این موارد شامل موارد زیر است:

  • جواهرات، ساعت ها، کارت های اعتباری و سمعک ها
  • سنجاق، سنجاق مو، زیپ های فلزی و موارد مشابه فلزی
  • پروتزهای دندانپزشکی متحرک
  • قلم، چاقو جیبی و عینک
  • تلفن های همراه، ساعت های الکترونیکی و دستگاه های ردیابی

در اکثر موارد ام آر آی برای بیماران دارای ایمپلنت فلزی به جز چند نوع خاص، بی خطر است. افرادی که دارای ایمپلنت های زیر هستند ممکن است اسکن نشوند و نباید بدون بررسی اولیه از  نظر ایمنی وارد منطقه اسکن شوند:

  • برخی از حلزون های کاشته شده گوش
  • برخی از انواع کلیپس ها که برای آنوریسم مغز استفاده می شود
  • برخی از انواع سیم پیچ های فلزی قرار داده شده در رگ های خونی
  • برخی از دفیبریلاتورها و باتری های قلبی قدیمی

اگر دستگاه های پزشکی یا الکترونیکی در بدن خود دارید به تکنسین اطلاع دهید. این دستگاه ها ممکن است در تصویربرداری تداخل و یا خطری ایجاد کنند. بسیاری از دستگاه های کاشته شده دارای یک کتابچه راهنما در مورد خطرات ام آر آی برای آن دستگاه خاص هستند. اشیا فلزی مورد استفاده در جراحی ارتوپدی معمولاً در طی ام آر آی هیچ خطری ندارند. با این حال مفصل مصنوعی که اخیراً تعبیه شده است ممکن است نیاز به استفاده از یک روش تصویربرداری دیگر داشته باشد.

در مورد ترکش، گلوله یا فلز دیگری که ممکن است در بدن شما باشد به تکنسین بگویید. اجسام خارجی نزدیک چشمها بسیار مهم هستند زیرا ممکن است در طول اسکن حرکت کرده یا گرم شوند و باعث کوری شوند. رنگ هایی که در خال کوبی استفاده می شود ممکن است حاوی آهن باشد و در طی اسکن ام آر آی گرم شود، اگرچه نادر است. مواد پر کننده دندان، سایه چشم و سایر مواد آرایشی معمولاً تحت تأثیر میدان مغناطیسی قرار نمی گیرند. با این حال، آنها ممکن است تصاویر ناحیه صورت یا مغز را تحریف کنند.

دستگاه ام آر آی چه شکلی هستند؟

ام آر آی یک لوله استوانه ای شکل بزرگ است که توسط آهنربا دایره ای شکل احاطه شده است. اابته مراکز با ام آر آی “باز” هم وجود دارد که در طرفین باز هستند. آنها به ویژه برای مبتلایان به کلاستروفوبیا مفید هستند.

روش کار  دستگاه ام آر آی  چگونه است؟

بر خلاف تصویربرداری با اشعه ایکس و سی تی اسکن، در ام آر آی از اشعه استفاده نمی شود. در بیشتر واحدهای ام آر آی، میدان مغناطیسی با عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ ها تولید می شود. سیم پیچهای دیگر در دستگاه و در بعضی موارد در اطراف قسمتی که قرار است تصویربرداری شود قرار می گیرند. این سیم پیچ ها امواج رادیویی را ارسال و دریافت می کنند و سیگنالهایی تولید می کنند که توسط دستگاه شناسایی می شوند. رایانه سیگنال ها را پردازش می کند و مجموعه ای از تصاویر را ایجاد می کند که هر یک از آنها برشی نازک از بدن را نشان می دهد. این تصاویر از زوایای مختلف توسط رادیولوژیست قابل بررسی است. ام آر آی می تواند تفاوت بین بافت بیمار و بافت طبیعی را بهتر از اشعه ایکس، سی تی اسکن و سونوگرافی نشان دهد.

روش انجام چگونه است؟

ام آر آی به صورت سرپایی انجام می شود. شما روی میز دراز می کشید. ممکن است از بندهایی برای کمک به شما در بی حرکت ماندن استفاده شود. در صورت استفاده از ماده حاجب از شما یک رگ جهت تزریق داخل وریدی ماده حاجب گرفته می شود. تصویربرداری معمولاً طی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه انجام می شود. اگر کودک شما به آرام بخش نیاز داشته باشد ممکن است ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به این زمان اضافه شود.

در طول و بعد از تصویربرداری چه چیزی را تجربه خواهم کرد؟

ام آر آی بدون درد است. با این حال برخی از بیماران احساس آرامش نمی کنند. ممکن است احساس بسته بودن (کلاستروفوبیا) کنند. طبیعی است که در نواحی از بدن شما که در حال تصویربرداری است کمی احساس گرما کنید. اگر شما را آزار می دهد به تکنسین اطلاع دهید. مهم است که هنگام گرفتن تصاویر که به طور معمول فقط چند ثانیه تا چند دقیقه است کاملاً بی حرکت باشید. شما زمان ضبط تصاویر را خواهید فهمید زیرا صداها و یا ضربه زدن های بلند را می شنوید و احساس می کنید. هدفون در اختیار شما قرار می گیرد تا صداهای تولید شده توسط اسکنر کاهش یابد. شاید بتوانید بین توالی های تصویربرداری ریلکس کنید. با این حال از شما خواسته می شود تا جایی که ممکن است بدون حرکت همان وضعیت را حفظ کنید.

معمولاً در اتاق تنها خواهید بود. با این حال تکنسین قادر خواهد بود که با استفاده از یک دستگاه مخابره شما را در هر زمان ببیند، بشنود و با شما صحبت کند. اسکنرهای ام آر آی دارای تهویه مطبوع و دارای نور مناسب هستند. برای کمک به گذر زمان ممکن است موسیقی از طریق هدفون پخش شود.

در بعضی موارد تزریق وریدی ماده حاجب ممکن است قبل از بدست آوردن تصاویر انجام شود. بعد از تزریق ماده حاجب ممکن است بعضی از بیماران طعم فلزی موقتی در دهان خود داشته باشند.

اگر به آرام بخش نیاز ندارید، هیچ دوره نقاهتی لازم نیست. می توانید بلافاصله بعد از تصویربرداری فعالیت های معمول و رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید. در موارد بسیار نادر ممکن است چند بیمار عوارض جانبی ناشی از ماده حاجب را تجربه کنند. این موارد ممکن است شامل حالت تهوع، سردرد و درد در محل تزریق باشد. بسیار نادر است که بیماران دچار کهیر، خارش چشم یا سایر واکنشهای آلرژیک به ماده حاجب شوند. اگر علائم آلرژیک دارید به تکنسین بگویید.

ام آر آی (MRI) در مشکلات عضلانی اسکلتی

مزایای ام آر آی در مقابل خطرات آن چیست؟

فواید ام آر آی

  • ام آر آی یک روش تصویربرداری است که نیازی به قرار گرفتن در معرض اشعه ندارد.
  • تصاویر ام آر آی از ساختارهای بافت نرم بدن (به ویژه ماهیچه ها، استخوان ها و مفاصل) اغلب واضح تر و دقیق تر از سایر روش های تصویربرداری هستند. این جزئیات ام آر آی را به ابزاری بی بدیل در تشخیص زودهنگام و ارزیابی بسیاری از شرایط ها از جمله تومورها تبدیل می کند.
  • ام آر آی می تواند بافت های غیر طبیعی را از بافت های طبیعی با دقت بسیار بیشتری نسبت به سایر روش های تصویربرداری (اشعه ایکس، سی تی اسکن و غیره) تشخیص دهد.
  • ام آر آی می تواند ناهنجاری هایی را که ممکن است توسط استخوان در سایر تصویربرداری ها پنهان شود، تشخیص دهد.
  • احتمال واکنش آلرژیک به ماده حاجب گادولینیوم ام آر ای نسبت به مواد حاجب یددار که برای تصویربرداری با اشعه ایکس و سی تی اسکن استفاده می شود، کمتر است.
  • تصاویر ام آر آی به پزشک این امکان را می دهد که حتی پارگی های بسیار کوچک و آسیب دیدگی های تاندون ها، رباط ها و عضلات و برخی شکستگی ها را که در اشعه ایکس و سی تی اسکن دیده نمی شود، مشاهده کند.

خطرات ام آر آی

  • در صورت رعایت نکات ایمنی تصویربرداری ام آر آی تقریباً خطری برای بیمار ​​ندارد.
  • در صورت استفاده از آرام بخش، خطر استفاده بیش از حد وجود دارد. با این حال علائم حیاتی شما کنترل می شود تا این خطر را به حداقل برسد.
  • میدان مغناطیسی قوی مضر نیست با این حال ممکن است باعث اختلال در عملکرد دستگاه های پزشکی کاشته شده یا ایجاد تحریف در تصاویر شود.
  • فیبروز سیستمیک نفروژنیک یک عارضه شناخته شده اما نادر است که مربوط به تزریق ماده حاجب گادولینیوم است. معمولاً در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی جدی رخ می دهد. پزشک شما قبل از تزریق ماده حاجب، عملکرد کلیه شما را با دقت ارزیابی می کند.
  • در صورت استفاده از ماده حاجب احتمال بروز واکنش آلرژیک بسیار ناچیز است. چنین واکنش هایی معمولاً خفیف بوده و با دارو کنترل می شوند.
  • اگر ماده حاجب به مفصل تزریق شود ممکن است عوارض مرتبط مانند عفونت، خونریزی یا درد وجود داشته باشد.
  • مادران نباید ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از تجویز ماده حاجب به نوزاد خود شیر دهند. اگرچه مطالعات نشان می دهد میزان ماده حاجب جذب شده در دوران شیر دهی توسط شیرخوار بسیار کم است.

محدودیت های ام آر آی اسکلتی عضلانی چیست؟

  • شما باید در طول تصویربرداری ثابت و بی حرکت باشید تا تصاویر با کیفیت بالا گرفته شود. اگر مضطرب باشید و یا درد شدیدی دارید، ممکن است هنگام تصویربرداری دراز کشیدن برای شما دشوار باشد.
  • فردی که بسیار بزرگ است ممکن است در انواع خاصی از دستگاههای ام آر آی قرار نگیرد. محدودیت های وزنی در اسکنرها وجود دارد.
  • وسایل پزشکی کاشته شده و سایر اشیا فلزی می تواند دستیابی به تصاویر واضح را دشوار کند. حرکت بیمار می تواند همان تأثیر را داشته باشد.
  • ضربان قلب بسیار نامنظم ممکن است بر کیفیت تصاویر تأثیر بگذارد. این بدان دلیل است که برخی از تکنیک ها تصویربرداری بر اساس فعالیت الکتریکی قلب است.
  • ام آر آی به طور کلی برای بیماران آسیب دیده جدی و بدحال توصیه نمی شود. با این حال این تصمیم براساس قضاوت بالینی است. دلیل این امر این است که وسایلی که جهت کشش در شکستگی های با جابه جایی تعبیه می شود و یا دستگاه های تنفسی که به بیمار وصل می شود ممکن است تصاویر ام آر آی را تحریف کنند در نتیجه باید آنها را از منطقه تصویربرداری دور نگه داشت. اما برخی از این بیماران ممکن است به ام آر آی نیاز داشته باشند.
  • اگرچه ام آر ای به جنین آسیب نمی رساند، زنان باردار نباید در طول سه ماهه اول خود ام آر آی انجام دهند مگر اینکه از نظر پزشکی لازم باشد.
  • به دلیل طولانی بودن زمانانجام ام آر آی، بسیاری از کودکان خردسال (به ویژه شیرخواران) برای بی حرکت بودن  به آرام بخش نیاز دارند.
  • ارزیابی اولیه استخوان ها و مفاصل به طور معمول با اشعه ایکس انجام می شود.

لینک های پر بازدید سایت

تزریق اپیدورال

درمان غیر جراحی آرتروز زانو

نوار عصب و عضله

فیبرومیالژیا

آدرس و شماره تماس دکتر مهسا عدیلی

آدرس کلینیک:

  • خیابان سید جمال الدین اسد آبادی، سه راه پلنگ صورتی، کوچه پویش ۶ (شهید توسلی)، ساختمان پزشکان آرام، طبقه ۲.
  • تلفن:
    ۰۹۱۷۰۳۱۱۰۶۰
    ۰۹۳۰۴۲۸۲۱۱۱

آدرس و شماره تماس دکتر زینب بساق زاده

آدرس کلینیک:

  • مطب: خیابان امیری، خیابان پرویزی، فرعی بانک آینده، ساختمان دلارام، طبقه سوم، واحد ۱۰
  • تلفن: ۰۹۳۳۹۴۸۷۷۷۰

آدرس و شماره تماس دکتر روژین نیک رای

آدرس کلینیک:

  • کرمانشاه، پارکینگ شهرداری، خیابان موید، ساختمان پارسیان، طبقه دو، واحد هفت
  • تلفن:  ۰۸۳۳۷۲۳۰۸۵۰- ۰۹۰۱۶۴۵۸۹۱۶

آدرس و شماره تماس دکتر مریم رحیمی

آدرس کلینیک:

  • بیرجند، خیابان شهدا، شهدا ۲، پلاک ۱۲، ساختمان پزشکان رضوان، طبقه دوم
  • نوبت دهی: تماس با ۰۹۳۷۵۶۱۰۳۰۹ از ۸ صبح تا ۸ شب

آدرس و شماره تماس دکتر لیلا باقرزاده

آدرس کلینیک:

  • تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، روبروی اریکه ایرانیان، قبل از خروجی نیایش، خیایان تربیت معلم، کوچه گلبان، پلاک ۶، ساحتمان مداوا، طبقه پنجم، کلینیک درد مداوا
  • تلفن: ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۱ – ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۲
  • سه شنبه ها  ۳ تا ۷ عصر

آدرس و شماره تماس دکتر محمد احمدی دستگردی

آدرس کلینیک:

  • تهران، کلینیک توانبخشی سکته مغزی تبسم؛باقر خان غربی
  • شنبه ها ۱۱ تا ۱۳
  • نظر آباد کرج، خیابان مطهری، جنب مسجد الغدیر، ساختمان پزشکان شفا
  • تلفن: ۰۲۶۴۵۳۵۰۰۰۸ – ۰۲۶۴۵۳۵۸۵۳۵ – ۰۹۳۸۲۶۰۱۸۹۴
  • پنج شنبه ها ۴ تا ۷

آدرس و شماره تماس دکتر الهام لونی

آدرس کلینیک:

  • تهران، قیطریه، خیابان شهید برادران سلیمانی، کوچه نعمتی، بیمارستان توانبخشی رفیده
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۶۷۸۵۱۹
  • نوبت دهی: مراجعه به سایت شفاداک و جستجوی دکتر لونی و رزرو نوبت  www.shafadoc.ir
  • ویزیت بیماران: یکشنبه و سه شنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲
  • نوارعصب و عضله: شنبه و چهارشنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲

آدرس و شماره تماس دکتر محمد رسول نظام آبادی

آدرس کلینیک:

  • کلینیک استقلال
    ورودی ۱: تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲
    ورودی ۲: تهران، رسالت شرق به غرب، قبل از پل سیدخندان، بعد از بیمارستان قمر بنی هاشم
  • تلفن: ۰۲۱-۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر
  • تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲، کلینیک استقلال
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۸

آدرس و شماره تماس دکتر عاطفه جوادی

آدرس کلینیک:

  • تهران، تقاطع فرمانیه و پاسداران، نارنجستان هفتم (جهانبخش نژاد)، پلاک ۱۲ ساختمان مهر طبقه پنجم
  • تماس: ۰۹۳۷۵۴۰۳۵۳۴

آدرس و شماره تماس دکتر آزاده قاروی آهنگر

آدرس کلینیک:

  • بابل، میدان کشوری، سرداران ۴، ساختمان پزشکان مهر، طبقه ۶، واحد ۳۰
  • تلفن: ۰۱۱۳۲۲۸۸۹۹۷ – ۰۹۹۲۳۳۷۳۶۴۴

آدرس و شماره تماس دکتر زهرا هاشمی

آدرس مطب:

  • زنجان، خیابان دلجویی، ساختمان نسیم، طبقه ۴، واحد ۱۸
  • تلفن: ۰۹۹۳۴۵۳۶۲۹۱
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post