دیسکوژل بهترین درمان دیسک کمر و سیاتیک بدون جراحی

در این نوشته دکتر محسن چراغی در مورد دیسکوژل چیست و کاربرد و مزایای آن، تزریق دیسکوژل در چه مواقعی کاربرد دارد؟ فواید، عوارض و معایب درمان دیسک با دیسکوژل چیست؟ همچنین سوالات متداولی در این خصوص توضیحاتی داده اند.

دیسکوژل چیست و کاربرد و مزایای آن

دیسکوژل ماده ای است که برای کاهش درد های کمری، گردنی و سیاتیک در داخل دیسک تزریق می‌شود. در واقع  نوعی اتانول است که برای بهبود عملکرد با تنگستن ترکیب شده و به حالت یک ژل درآمده است تا در زمان تزریق از دیسک خارج نشود.

دیسکوژل چیست و کاربرد و مزایای آن

تزریق دیسکوژل در چه مواقعی کاربرد دارد؟

در صورتی که درد های کمری، گردنی و سیاتیک بیمار به درمان‌های ساده تر مانند درمان دارویی، فیزیوتراپی و تزریق اپیدورال پاسخ ندهد تزریق این ماده در بسیاری از بیماران جایگزین مناسبی برای جراحی است. در بیرون زدگی و فتق دیسک کمری و گردنی و نیز در دردهای دیسک و تنگی کانال نخاعی می‌توان از دیسکوژل برای کاهش درد استفاده کرد.

پیس از تزریق دیسکوژل باید یک یا چند مرتبه تزریق کورتیکواسترویید اپیدورال را امتحان کنید. تنها در صورتی که این درمان غیرموثر باشد شما کاندید این تزریق هستید.

فواید تزریق دیسکوژل

این تزریق با کاهش فشار داخل دیسک و از بین بردن عصب های ریز دیسک که باعث درد می‌شوند هم دردهای سیاتیک را کم می‌کند و هم باعث کاهش کمردرد می‌شود. برخلاف جراحی مرسوم عوارض کمتری دارد و دوره نقاهت آن نیز کوتاه تر است. در این درمان از بیهوشی عمومی استفاده نمی‌شود که برای افراد مسن مناسبتر است.

فواید تزریق دیسکوژل

معایب درمان دیسک با دیسکوژل چیست؟

با اینکه استفاده از دیسکوژل خطرات کمتری نسبت به جراحی دارد اما معایبی نیز دارد. این معایب عبارتند از:

۱- با اینکه هزینه آن از جراحی کمتر است اما همچنان درمان پرهزینه ای محسوب می‌شود.

۲- دیسکوژل برای همه دیسک‌های کمر و گردن مناسب نیست. به عبارتی همه بیماران با دردهای کمر، گردن و سیاتیک کاندید مناسبی برای استفاده از این روش درمانی نیستند.

دیسکوژل گردن و کمر چگونه انجام می‌شود؟

تزریق دیسکوژل کمر و گردن در اتاق عمل و به صورت سرپایی انجام می‌شود. بیمار بدون نیاز به بستری به بیمارستان یا کلینیک درد مراجعه میکند و چند ساعت پس از تزریق مرخص میشود.

دیسکوژل گردن و کمر چگونه انجام می‌شود؟

مراحل عمل دیسک کمر با تزریق دیسکوژل

پس از اینکه مشخص شد بیمار کاندید مناسبی برای تزریق دیسکوژل است در وضعیت مناسب روی تخت قرار می‌گیرد. در این درمان از بیهوشی عمومی استفاده نمی‌شود. محل ورود سوزن با استفاده از لیدوکایین بی‌حس می‌شود. با استفاده از کمک اشعه ایکس محل مناسب برای ورود سوزن تعیین میشود. پس از اینکه سوزن وارد دیسک شد نوعی ماده به نام کنتراست یا ماده حاجب تزریق می‌شود که مطمئن شویم سوزن در محل مناسب قرار دارد. سپس ماده ژلی فوق در داخل دیسک تزریق می‌شود و پس از ۲ دقیقه سوزن خارج می‌شود. سپس محل ورود سوزن را پانسمان میشود و بیمار به اتاق ریکاوری منتقل میشود و چند ساعت تحت نظر قرار می‌گیرد.

در ویدیو زیر میتوانید روش تزریق را به صورت کامل مشاهده کنید.

چگونه با تزریق ژل دیسک کمر درمان می شود؟

به دنبال تزریق دیسکوژل، اتانول موجود در آن از طریق دهیدراتاسیون یا کم کردن آب درون دیسک باعث کاهش فشار داخل دیسک میشود. این کاهش فشار باعث جمع شدن دیسک و کوچک شدن دیسک کمر یا گردن می‌شود. زمانی که دیسک جمع شد فشار از روی ریشه کمری و یا گردنی برداشته می‌شود. همین موضوع درد سیاتیک را کم میکند.

درد ناشی از خود دیسک در نتیجه آسیب دیسک و رشد اعصاب بسیار ریزی ایجاد میشود. دیسکوژل این اعصاب کوچک که باعث درد میشوند را غیرفعال می‌کند.  هم برروی درد دیسک موثر است و هم درد و گزگزی که در دست و پا حس می‌شود. برتری تزریق دیسکوژل به جراحی همین نکته است که بر روی هر دو درد یعنی درد اندام‌ها و دیسک موثر است.

عوارض ناشی از تزریق دیسکوژل

تمام اقدامات جراحی و تزریقی بر روی دیسک مانند تزریق دیسکوژل عوارضی دارند که عبارتند از:

۱- عفونت خود دیسک که امروزه با تجویز آنتی‌بیوتیک و استریل کردن محل تزریق به حداقل رسیده است اما همچنان در موارد بسیار نادری دیده می‌شود.

۳- آسیب به ساختارهای اطراف دیسک مانند عروق و ریشه های کمری و گردنی.

خوشبختانه عوارض ناشی از این روش کمتر از جراحی است و بسیار نادر است. پس به احتمال بسیار زیاد هیچ یک از عوارض گفته شده اتفاق نمی‌افتد.

نتایج مورد انتظار تزریق دیسکوژل

نتایج مورد انتظار از تزریق دیسکوژل

انتظار می‌رود که حدود ۷۰ درصد بیمارانی که تحت درمان با این روش قرار می‌گیرند کاهش درد داشته باشند. میزان کاهش درد سیاتیک و یا کمر و گردن تقریبا به یک میزان است. ممکن است به دنبال تزریق دیسکوژل برای دو تا سه هفته درد در کمر و گردن احساس شود اما به مرور این درد کاهش پیدا می‌کند.

پیشگیری از درد دیسک کمر پس از این درمان

احتمال عود در درصد کمی از بیماران وجود دارد. انجام صحیح اقدامات پیشگیرانه احتمال عود را کم می‌کند. این اقدامات پیشگیرانه عبارتند از:

۱- انجام ندادن فعالیت‌های سنگین مانند بلند کردن اجسام سنگین.

۲- کاهش وزن.

۳- انجام ورزش و حرکات اصلاحی به دنبال درمان.

۴- ترک سیگار

۵- پرهیز از نشستن و وضعیت‌های نامناسب باعث کاهش عود درد کمر و سیاتیک پس از درمان می‌شود.

دیسکوژل بهتر است یا لیزر و اوزون تراپی؟

مقایسه دیسکوژل با لیزر کار ساده ای نیست. مطالعات اندکی از مقایسه این دو روش با هم وجود دارد. با توجه با نتایج مطالعات به نظر می‌رسد که میزان اثربخشی دو روش تفاوت چندانی باهم ندارد. میزان آسیبی که دیسکوژل به دیسک وارد می کند اندکی کمتر و عوارض آن نیز کمتر است. ازون نیز کارایی مشابه دیسکوژل دارد. هرچند که هزینه تزریق ازون کمتر است. اینکه بیمار کاندید ازون یا دیسکوژل یا لیزر است به ویژگی های بالینی بیمار و تغییرات دیسک بستگی دارد و تیم درمانی در نهایت تصمیم میگیرد که کدام روش را انتخاب کند.

دیسکوژل بهتر است یا تزریق اپیدورال کمر و گردن؟

تزریق اپیدورال کمر و تزریق اپیدورال گردن جایگزین تزریق دیسکوژل نیست. به عبارت دیگر بیمار تنها زمانی کاندید انجام دیسکوژل است که تزریق اپیدورال کمر و یا تزریق اپیدورال گردن را انجام داده باشد. پس در صورتی که درد سیاتیک و یا کمردرد و گردن‌درد دارید ابتدا یک تا سه مرتبه تزریق اپیدورال برای شما انجام می‌شود. تنها در صورتی که به این درمان پاسخ ندهید کاندید مناسبی برای تزریق دیسکوژل هستید.

ماندگاری این روش چقدر است؟

اگر پس از درمان پیشگیری از عود دیسک به درستی انجام شود میزان عود تفاوتی با جراحی ندارد. بیماران پس از درمان تا چند سال و یا حتی تا پایان عمر از مزایای این درمان بهره می‌برند.

مدت بستری برای دیسکوژل چقدر است؟

پس از تزریق بیمار برای ۳ ساعت تحت نظر قرار می‌گیرد و پس از آن ترخیص می‌شود.

دوره نقاهت پس از تزریق چه مدت است؟

دوره نقاهت بسیار کوتاه است. پس از یک تا سه هفته استراحت نسبی بیمار می‌تواند به کار و زندگی روزمره برگردد. مدت زمان استراحت در منزل با توجه به شغل بیمار و شدت فعالیت‌های بیمار متفاوت است.

چه مدت طول می‌کشد تا اثرات آن آشکار شود؟

معمولا اثرات دیسکوژل بعد از ۲ تا ۳ هفته ایجاد میگردد. البته برخی بیماران پس از چند روز کاهش درد قابل ملاحظه را ذکر می کنند. گاهی به صورت موقتی درد بیمار پس از تزریق برای دیسک کمر افزایش پیدا میکند که با مسکن‌های ساده قابل کنترل است.

میزان موفقیت دیسکوژل چقدر است؟

حدود ۷۰ درصد بیماران به دنبال تزریق دیسکوژل کاهش درد قابل ملاحظه ای را دارند. در صورتی که تزریق دیسکوژل نتواند درد بیمار را کاهش دهد از آنجا که آسیب جدی به دیسک وارد نشده است بیمار بدون مشکل خاصی می‌تواند از روش‌های دیگر مانند لیزر دیسک کمر و یا جراحی برای درمان استفاده کند. به یاد داشته باشید که نه تزریق دیسکوژل و نه حتی جراحی درمان‌های قطعی برای درد شما نیستند و همواره احتمال عدم بهبودی و یا عود درد پس از بهبودی دیسک کمری و گردنی وجود دارد.

میزان موفقیت دیسکوژل چقدر است؟

مراقبت‌های بعد از تزریق دیسکوژل چگونه است؟

مراقبت‌های بعد از این تزریق بسیار ساده است. بیمار حتی فردای روز تزریق میتواند بخشی از مراقبت‌های شخصی خود را انجام دهد. نشستن طولانی و رانندگی در یک هفته اول تزریق توصیه نمیشود. پس از یک هفته به آرامی بیمار فعالیت‌های خود را افزایش دهد و اگر شغل وی سنگین نیست به کار برگردد. درصورتی که بیمار فعالیت بدنی سنگین دارد باید ۳ تا ۶ هفته برای بازگشت به شغل خود صبر کند. پس از چند هفته در صورت لزوم ورزش درمانی و حرکات اصلاحی برای بیمار تجویز می‌شود. در طول هفته اول بعد از تزریق استفاده از کمربند طبی به بیمار توصیه میشود تا در صورت نشستن و ایستادن استفاده کند.

قیمت آمپول دیسکوژل چقدر است؟

هزینه تزریق ژل برای دیسک کمر و گردن با توجه به قیمت روز دلار و تعرفه سالانه خدمات پزشکی متفاوت است.

برای تزریق دیسکوژل به چه متخصصی مراجعه کنم؟

باید به فلوشیپ ستون فقرات و ضایعات نخاعی و یا فلوشیپ‌ درد مراجعه کنید. جهت نوبت گیری برای تزریق دیسکوژل در درد سیاتیک و بیرون زدگی دیسک از تزریق نوبت گیری آنلاین سایت میتوانید به فلوشیپ‌های ستون فقرات و ضایعات نخاعی (دکتر محمد رسول نظام آبادی و دکتر محسن چراغی) دسترسی داشته باشید.

درمان گیاهی و درمان های طب سنتی برای درمان کمردرد و دیسک کمر

نقش کشش و تراکشن در درمان دیسک گردن و دیسک کمر

۱ پاسخ
  1. علی محمدزاده گفته:

    سلام وقت بخیر ، پدر م دیسکش پاره شده نخاع هم تنگ شده درد شدید در ساق پا دارن و چند وقت پیش سکته کردن و باطری قلب هم گذاشتن و به تشخیص پزشک نباید بیهوش بشن ، آیا امکان تزریق دیسکوژن هست؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post