راهنمای انتخاب، خرید و نحوه استفاده صحیح انواع ویلچر

در این نوشته دکتر نفیسه جعفریان در مورد راهنمای انتخاب، خرید و نحوه استفاده صحیح انواع ویلچر، انواع مختلف ویلچرها بر اساس کاربرد و انواع مختلف ویلچرها و طریقه استفاده درست از ان ها توضیحاتی داده اند.

دکتر نفیسه جعفریان

ویلچرها (Wheelchairs) برقی یا ساده

صندلی­ چرخ‌­دار یکی از قدیمی‌­ترین ابزارهای کمک‌حرکتی است، البته بدیهی است که ظاهر و عملکرد نمونه­‌های باستانی حک شده در کتیبه­ های چینی و یا نمونه موجود در قلعه تاریخی Amber در هندوستان، با ویلچرهای امروزی تفاوت بسیاری دارد ولی وجود آنها نشان می­دهد که توانایی حرکت کردن همیشه در طول تاریخ برای انسان اهمیت فراوانی داشته است. اولین نمونه ویلچرهای امروزی، در قرن هفدهم توسط یک ساعت­‌ساز آلمانی مبتلا به فلج اندام­‌های تحتانی، برای شخص خودش طراحی شد و از همان زمان با پیشرفت تکونولوژی در حال تغییر و تکامل بوده است.

توانایی حرکت کردن یکی از بنیادی­‌ترین نیازهای افراد برای حفظ کیفیت زندگی و روابط اجتماعی است و افرادی که به هر دلیل این امکان را از دست می­دهند، با عواقب روانی، اجتماعی و اقتصادی انزوای ناشی از آن مواجه خواهند بود. نه تنها بیماران مبتلا به ضعف یا فلج اندام­های حرکتی، آسیب­های مغز یا نخاع، سکته مغزی، بیماری­های تخریب­کننده سیستم عصبی (مانند ام اس یا دمانس)، بلکه افراد سالمندی که به علت کهولت یا ناتوانی سیستم اسکلتی عضلانی توان حرکت ندارند، از استفاده از ویلچر سود خواهند برد. البته بدیهی است که انتخاب وسیله مناسب با ویژگی‌­های موردنظر برای موثر و مفید بودن آن و حتی برای جلوگیری از بروز آسیب بیشتر، ضروری است.

از آنجا که تجویز ویلچر نیازمند دانش و تجربه است، حتما پیش از تهیه این وسیله، که قیمت کمی هم ندارد، با پزشک یا درمانگر خود مشورت کنید؛ حتی اگر نزدیکان شما با مشکل مشابهی نوع خاصی از ویلچر را تهیه و توصیه کرده باشند، به این معنی نیست که دقیقا همان مدل برای شما نیز مفید و مناسب خواهد بود.

با توجه به این که این وسیله باید انتظارات زیادی را براورده کند (راحت، مقاوم، کاربردی و مقرون به صرفه بوده و استفاده از آن نیز ساده باشد) برای تعیین ویلچر مناسب، فاکتورهای متعددی باید در نظر گرفته شوند و معمولا طی یک جلسه ارزیابی و معاینه، بررسی می­گردند؛ وضعیت شناختی بیمار، توانایی حفظ کنترل تنه و تعادل، قدرت و عملکرد اندام فوقانی، اندازه­ و ابعاد بدن، میزان و نوع آسیب منجر به نقص حرکت (سطح آسیب نخاعی یا قطع عضو و..) و البته فاکتورهای فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی که به نوعی تعیین کننده هدف قابل دستیابی نهایی با استفاده از ویلچر هستند.

معرفی اجزاء تشکیل دهنده انواع ویلچر

پیش از معرفی انواع ویلچر و کاربرهای آنها، لازم است اجزاء تشکیل دهنده این وسیله را مختصری معرفی کنیم.

ویلچر دستی استاندارد و اجزاء آن

(تصویر شماره ۲۵: ویلچر دستی استاندارد و اجزاء آن)

قاب یا چهارچوب (frame) ویلچر

قاب یا چهارچوب (frame) ویلچر یکی از مهم­ترین قسمت­‌هاست و جنس و ساختار آن تعیین‌­کننده ویژگی­‌های اساسی ویلچر می­باشند. قاب­‌های آلومینیومی یا تیتانیومی سبک­تر اما گران­تر هستند؛ انواع ثابت استحکام و دوام بیشتری دارند ولی جابجا کردن آنها سخت‌­تر است؛ قاب تاشو ویژگی قابل حمل بودن را به ویلچر اضافه می­کند ولی از عمر وسیله می­کاهد. یکی از امکانات بسایر مفید که در بعضی ویلچرها تعبیه شده، سیستم تعلیق فیبرکربن است که مانند جلوبندی خودرو ارتعاشات ناشی از ناهمواری­‌های سطوح حرکت (مثلا سنگفرش خیابان) را خنثی کرده و مانع از انتقال آن به فرد می­گردد. البته از سوی دیگر اضافه شدن این قسمت باعث افزایش وزن ویلچر و نیاز به انرژی بیشتر برای جلو راندن آن خواهد شد.

: ویلچر دستی با قاب تاشو-سمت راست و قاب ثابت- سمت چپ

(تصویر شماره ۲۶: ویلچر دستی با قاب تاشو-سمت راست و قاب ثابت- سمت چپ)

 

نشیمن و پشتی قسمت صندلی

نشیمن و پشتی قسمت صندلی را تشکیل می­دهند، که با توجه به نوع و هدف ویلچر، جنس و زوایای مختلفی دارند. الیاف نایلون سبک­ هستند و با فراهم کردن تبادل هوا موجب تعریق کمتری می­شوند؛ ولی نسبت به جنس وینیل، که به طور معمول استفاده می­شود، گران­تر اند. زاویه قرارگرفتن کفی نشیمن نسبت به افق نیز با توجه به کاربرد وسیله تعیین می­شود، ویلچرهای ورزشی زاویه حدود ۲۰ درجه دارند و فرد در انتهای صندلی استوارتر قرار می­گیرد و افزایش فشار ناشی از این امر روی ناحیه خاجی، با توجه به اینکه مدت استفاده از آن طولانی نیست، قابل چشم‌­پوشی است. از سوی دیگر ویلچرهای مورد استفاده روزمره زاویه صفر تا ده درجه دارند تا فشار ناشی از وزن بیمار در سطح نشیمن متعادل توزیع شود. با در نظر داشتن اهمیت این زاویه،  برای بیمارانی که کنترل حرکت و وضعیت قرارگیری، و توانمندی آنها برای جابجایی وزن و برداشتن فشار، با پیشرفت سیر بیماری رو به کاهش است، بهتر است ویلچری انتخاب شود که امکان تغییر زاویه در آن وجود داشته باشد.

بالشتک ویلچر محل نشستن بیمار

بالشتک محل نشستن بیمار یکی از عوامل بسیار مهم در راحتی و کاهش آسیب­‌های ناشی از نشستن طولانی مدت روی ویلچر است. انواعی از جنس فوم، ابر، ­کیسه حاوی هوا یا ژل یا مایع، برای بهبود توزیع وزن، کاهش تعریق و احتمال ایجاد زخم فشاری، به حداقل رساندن بروز ناهنجاری و بدشکلی ساختاری ستون مهره تولید شده­اند. انتخاب گزینه مناسب همیشه براساس فرد و الویت­‌های خاص و شرایط ویژه او صورت می­گیرد. انواع فوم، متراکم‌­تر هستند و وزن را بهتر توزیع می­کنند ولی اجازه تبادل هوای کمتری می­دهند و باعث تعریق می­شوند. البته برای اصلاح این مشکل، انواع فومی با طرح مشبک (مشابه کندوی عسل) تولید شده که به هوا اجازه عبور بدهد. نشیمن های دارای هوا یا ژل یا مایع، سبک تر هستند و تعریق کمتری ایجاد می­کنند، ولی به دلیل سیالیت بافت آنها، پایداری کمتری برای نشستن فرد و استوار نگه داشتن وضعیت ستون فقرات فراهم می­کنند. بنابرین، راحتی به تنهایی عامل کافی برای انتخاب نیست و برای جلوگیری از بروز آسیب، لازم است تصمیم نهایی با آگاهی از ویژگی­های مثبت و همین­طور نقاط ضعف هریک از این گزینه‌­ها و توسط فرد متخصص صورت بگیرد.

چرخ‌­های صندلی چرخ­دار

چرخ‌­های صندلی چرخ­دار نیز باتوجه به کاربرد آن، نوع و جنس و ابعاد مختلفی دارند. دو چرخ بزرگ عقب، چرخ­های پیش­ران (drive wheels) و چرخ­‌های کوچک در جلو، هدایت­‌کننده (caster or steering wheels) هستند. چرخ­های عقب، از یک تایر (قسمت لاستیکی)، یک حلقه محل دستگیره یا rim (برای به جلو راندن)، و همچنین تیغه یا خار(spoke) هایی تشکیل شده (مشابه چرخ دوچرخه) که حلقه دستگیره را به مرکز چرخ وصل می­کنند، معمولا فلزی هستند و ممکن است شعاعی یا قطری باشند.

مدل mag کامپوزیتی، رایج­ترین نوع چرخ­های به کار رفته در ویلچرهای معمولی (روزمره) هستند، سبک و مقاوم بوده و استفاده از آنها ساده است. البته انواع متعدد دیگری نیز با اهداف ویژه (اکثرا برای فعالیت­‌های ورزشی) وجود دارند که از بحث فعلی ما خارج است.

چرخ مدل mag سمت راست و spoked سمت چپ)

(تصویر شماره ۲۷: چرخ مدل mag سمت راست و spoked سمت چپ)

سایز استاندارد چرخ عقب ویلچر دستی ۶۱ سانتی­متر و در ویلچر برقی حدود ۴۶ سانتی­متر است، چرخ‌­های جلو نیز در سایزهای مختلفی بین ۷ تا ۱۵ سانتی­متر تولید می­شوند. محور چرخ­‌های عقب در تنظیم و حمایت کافی از مرکزثقل نقش مهمی دارد، و در افراد با قطع اندام تحتانی با حذف وزن پاها، لازم است چرخ­های بزرگ عقب­تر واقع شده باشند.

یکی دیگر از ویژگی‌­های تعیین­‌کننده چرخ، زاویه آن با سطح زمین (camber) است؛ هرچه این زاویه بیشتر باشد، یعنی وقتی از روبه رو به ویلچر نگاه می­کنید، چرخ­ها به سمت مرکز متمایل­‌تر باشند، ویلچر استوارتر است، راندن آن راحت­تر و سریع­تر بوده و همچنین خطر گیر کردن دست‌­ها حین رد شدن از قاب در و در ورودی‌­های باریک، کاهش می­یابد. از سوی دیگر، این حالت باعث فرسودگی سریع­تر تایر می­شود، و همچنین، با توجه به بیشتر شدن عرض کل ویلچر در این حالت، ممکن است برای استفاده روزمره و رفت و آمد در فضاهای کوچک مناسب نباشد.

نمای روبه رو ویلچر دستی و زاویه چرخ ها

(تصویر شماره ۲۸: نمای روبه رو ویلچر دستی و زاویه چرخ ها)

ماده داخل تایر

ماده داخل تایر چرخ نیز برحسب مورد استفاده، متفاوت است و روی ویژگی­‌های ویلچر اثر می­گذارد. تایرهای دارای تیوب (بادی) که نوع رایج تایر به شمار می­روند، حرکت نرم و روانی روی سطوح مختلف داخل و خارج منزل دارند و راندن آنها راحت است، ولی در معرض آسیب، ساییدگی و سوراخ شدن هستند و به بررسی منظم و مراقبت نیاز دارند. در مقابل، تایرهای توپر بسیار مقاوم و مستحکم بوده و تقریبا نیاز به نگه­داری خاصی ندارند، ولی راندن آنها خصوصا در داخل منزل، مشکل­تر است و انرژی بیشتری نیاز دارد؛ بنابرین این مدل معمولا برای ویلچرهای بیرون منزل (مثلا آسایشگاه‌­ها) مناسب­تر هستند. البته برای ایجاد تعادل بین نقاط ضعف و قوت این دو مدل، نوع دیگری از تایر نیز تولید شده که حاوی مواد نیمه‌­جامد (فوم) می­باشد، راندن آن راحت­تر از تایر توپر بوده و دوام آن از تایر بادی بیشتر است.

قفل چرخ ویلچر

قفل چرخ ویلچر که معمولا به اشتباه ترمز خوانده می­شود، یکی از قسمت­‌های مهمی است که باید از نظر سلامت و عملکرد به طور منظم بررسی شود؛ وظیفه قفل چرخ، ثابت و استوار نگه­داشتن ویلچر در مواقعی مانند نشستن و برخواستن است (ترمزهای واقعی توانایی کم کردن سرعت و متوقف کردن یک وسیله متحرک را دارند). نوع رایج قفل، مدل Push/Pull to Lock است که با کشیدن و یا در نوع دیگر، با فشار دادن قفل می­شود. استفاده از این مدل ساده است و در اکثر ویلچرها به کار می­رود، ولی در مواردی که فرد مهارت و در نتیجه سرعت بسیار بالایی در راندن ویلچر داشته باشد، این نوع قفل ممکن است در حین حرکت در مسیر دست قرار گیرد و موجب آسیب شود. برای این افراد که مصرف­‌کنندگان فعال و معمولا دارای ویلچرهای ورزشی هستند، قفل قیچی (Scissor Locks) که در قسمت پایین‌­تری در زیر صندلی قرار می­گیرد، مناسب‌­تر است.

قفل چرخ ویلچر دستی- نوع قیچی، سمت چپ و نوع push/pull سمت راست

(تصویر شماره ۲۹: قفل چرخ ویلچر دستی- نوع قیچی، سمت راست و نوع push/pull سمت چپ)

حلقه دستگیره ویلچر

حلقه دستگیره ویلچر (rim) قسمتی است که بیمار به وسیله آن چرخ را به جلو می­راند، جنس مناسب دستگیره و سایز آن روی راحتی بیمار، کاهش آسیب به مچ و شانه و صرفه­جویی در مصرف انرژی بسیار موثر است. هرچه سایز حلقه بزرگ­تر باشد، نیروی کمتری برای راندن نیاز است ولی دامنه حرکتی زیادی را به اندام فوقانی بیمار تحمیل می­کند و احتمال آسیب خصوصا مفصل شانه را افزایش می­دهد. از سوی دیگر، حلقه دستگیره کوچک نیاز به حرکت کمتر دست دارد ولی انرژی بیشتری مصرف می­کند و خسته­‌کننده‌­تر است. امروزه انواع تجاری متنوعی با جنس­‌های مختلف (وینیل، سیلیکون، و…) وجود دارد که با توجه به توانایی بیمار و راحتی در دست گرفتن آن، گزینه مناسب انتخاب می­گردد.

انواع دستگیره –rim-برای راندن ویلچر، از سمت راست به چپ، نوع آلومینیومی، با پوشش وینیل و دارای kn

(تصویر شماره ۳۰: انواع دستگیره –rim-برای راندن ویلچر، از سمت راست به چپ، نوع آلومینیومی، با پوشش وینیل و دارای knob )

جاپایی ویلچر که محل قرارگرفتن پای بیمار است، نقش به سزایی در راحتی فرد و نیز توزیع مناسب وزن روی قسمت نشیمن دارد. این قسمت معمولا در ارتفاع ۳ تا ۵ سانتی­متری از سطح زمین قرار می­گیرد و با زاویه ۷۰ تا ۹۰ درجه به بدنه اصلی متصل می­باشد. بالا بودن بیش از حد جاپایی باعث خم شدن زیادی زانو و مفصل لگن بیمار و در نتیجه وارد شدن فشار بیشتر وزن روی ناحیه خاجی می­گردد، این مساله خصوصا در افرادی که توانایی جابجا کردن وزن خود را در وضعیت نشسته ندارند، می­تواند منجر به بروز زخم فشاری شود. نوع مفصل­‌دار یا جدا شونده مدلی است که امکان تنظیم، چرخش به بیرون (برای باز شدن فضای جلوی پا هنگام بلند شدن و نشستن) و همین­طور جدا شدن از ویلچر را دارد. در مواردی که نیاز است پای بیمار به علت تورم بالا نگه­داشته شود، تنظیم کردن جاپایی این امکان را فراهم می­کند.

دسته صندلی (armrest) محل قرارگرفتن دست­های بیمار

دسته صندلی (armrest) محل قرارگرفتن دست­‌های بیمار است، معمولا در ارتفاع حدود ۲۵ سانتی­متری است ولی قابلیت تنظیم دارد، استحکام و راحتی این جزء از ویلچر برای تحمل وزن بیمار هنگام جابجا شدن برای توزیع فشار و نیز بلند شدن و نشستن، بسیار ضروری است. برحسب نیاز بیمار در اکثر انواع ویلچر امکان افزودن قطعات جانبی کمکی مانند سینی یا میز نیز وجود دارد.

لوازم جانبی کمکی متعددی برای افزایش امکانات ویلچر با توجه به نیاز بیمار وجود دارند؛ مانند ترمزهای کمکی (grade aids) که حرکت چرخ­ها را در یک جهت قفل می­کنند و برای بالا رفتن از شیب مناسب هستند)، پایه ضد وارونگی (Anti-tippers) (که در پشت ویلچر نصب شده و مانع واژگون شدن آن از عقب می­گردد)، دستگیره کمکی برای راندن راحت­تر (rim knobs) و مدل‌­های متنوعی از محفظه‌­های نگه­داری وسایل لازم.

برخی وسایل کمکی جانبی : از سمت راست به چپ: دستگیره کمکی، پایه ضدوارونگی، و میز روی دسته

(تصویر شماره ۳۱: برخی وسایل کمکی جانبی : از سمت راست به چپ: دستگیره کمکی، پایه ضدوارونگی، و میز روی دسته)

انواع ویلچر

ویلچر جابجایی (Depot/transport wheelchair)

این مدل ساده­ترین نوع ویلچر است که معمولا در مراکز درمانی یا عمومی (بیمارستان، فرودگاه، آسایشگاه،…) برای استفاده موقتی افراد مختلف برای جابجایی کاربرد دارد، و الزاما توسط فرد دیگری هل داده می­شود. از آنجا که مدت استفاده از آن کوتاه است، بیشتر از آن که راحتی بیمار (و حتی فرد هل دهنده) در طراحی آن در نظر گرفته شده باشد، اولویت با دوام، استحکام، کاربردی و مقرون به صرفه بودن آن بوده است. کفی صندلی آن به صورت ننو (sling) طراحی شده، جاپایی معمولا متحرک است و امکان چرخیدن به اطراف را دارد، و قفل چرخ نیز در برخی مدل­ها پایین نصب شده تا فرد هل دهنده بتوانند با پا آن را باز و بسته کند و نیاز به استفاده از دست نداشته باشد. تایرهای این ویلچر نیز برای دوام بیشتر، از نوع توپر می­باشد (که برای بیمار زیاد راحت نیست).

: ویلچر ساده جابجایی – دپو-Depot/transport wheelchair

(تصویر شماره ۳۲: ویلچر ساده جابجایی – دپو-Depot/transport wheelchair)

ویلچر سالمندی (Attendant-Propelled chair/ Geriatric wheelchair)

این وسیله در واقع یک صندلی راحت برای استفاده طولانی­مدت بیمارانی است که به دلیل ناتوانی قابل توجه (ناشی از بیماری پیشرفته یا کهولت سن) قادر به حرکت دادن ویلچر نیستند، و طبیعتا برای جابجایی آن به فرد دیگری وابسته اند. بعضی تفاوت­‌های ساختاری که در این ویلچر با هدف افزایش راحتی بیمار و فرد هل دهنده ایجاد شده، عبارتند از: چرخ­های کوچک­تر، پشتی بلندتر (برای حمایت سر) با امکان خواباندن (برای تغییر وضعیت بیمار)، متحرک بودن اجزاء مختلف (مانند دسته و جاچایی)، رکاب (برای جلوگیری از افتادن پای بیمار از روی جاپایی)، و دستگیره قابل تنظیم ارتفاع برای هل دادن.

ویلچر سالمندی (Attendant-Propelled chair/ Geriatric wheelchair)

(تصویر شماره ۳۳: ویلچر سالمندی- Geriatric wheelchair)

ویلچر دستی (manual wheelchair)

این گروه از ویلچرها که توسط خود فرد رانده می­شوند، شایع­ترین مدل مورد استفاده برای طیف وسیعی از بیماران هستند،  انواع مختف و امکانات متنوعی دارند و برای هرفرد برای بهینه­سازی کارایی ویلچر با توجه به شرایط وی، قابل تطبیق می­باشند. انواع سبک و فوق سبک، ورزشی، تاشو و… که هریک برای هدف خاصی طراحی شده و البته در قیمت­‌های بسیار متفاوتی موجودند.

ویلچرهای برقی (powered/motorized/electrical wheelchair)

برای آن دسته از بیمارانی که به علت نقص عملکرد اندام فوقانی یا خستگی­پذیری شدید، قادر به راندن ویلچر نیستند، ویلچرهای موتوری تجویز می­شود؛ این ویلچرها با نیروی الکتریکی عمل می­کنند (باتری دارند) و توسط خود فرد یا شخص دیگری کنترل می­گردند. انواع گوناگونی از ویلچربرقی برای اهداف مختلف وجود دارد (مسافرتی، تاشو، بالابرنده، و…) ولی اکثر آنها در بعضی ویژگی­ها مشترک­اند: گران­تر، سنگین­تر و حجیم­تر از ویلچرهای دستی هستند، دوام کمتری دارند و تعمیر و نگهداری آنها پرهزینه­‌تر است، به انرژی باتری وابسته­اند، برای سوار خودرو شدن نیاز به ون تطبیق‌­یافته دارند و ممکن است برای استفاده در همه سطوح مناسب نباشند. البته اینها بهای ناچیزی است در برابر فراهم کردن امکان تحرک برای بیماران بسیار ناتوانی که بدون این وسیله جابجا شدن برایشان قابل تصور نیست.

اجزاء این مدل به طور کلی مشابه ویلچر دستی است، به جز اینکه چرخ­ها اختلاف سایز کمتری دارند (ممکن است ۴ یا ۶ چرخ داشته باشند)، یک صفحه کنترل روی دسته تعبیه شده، و البته محفظه حاوی موتور و باتری که معمولا زیرنشیمن قرار دارد.

ویلچر برقی و اجزاء آن

(تصویر شماره ۳۴: ویلچر برقی و اجزاء آن)

انتخاب ویلچر مناسب

بدیهی است ویلچرها در انواع بسیار متعدد و متنوع دیگری نیز وجود دارند که از حوصله بحث ما خارج است؛ ولی با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، این وسیله و لوازم جانبی و امکانات آن نیز مدام در حال تکامل است؛ از طرف دیگر، برای انتخاب وسیله مناسب باید تمام توانمندی­ها و ناتوانی­های فرد، علاوه بر اولویت‌­های شخصی و شرایط جسمی نیز بررسی شده و در نظر گرفته شود. به همین دلیل اکیدا توصیه می کنیم پیش از تهیه ویلچر، حتما با درمانگر یا پزشک خود برای انتخاب بهترین گزینه، مشورت کنید.

سایز مناسب

علیرغم اینکه در ظاهر به نظر می­رسد ویلچر به طور کلی یک صندلی بزرگ است و اهمیت اندازه بودن دقیق آن نادیده گرفته شود، اما سایز نامناسب ویلچر می­تواند به عوارض جبران­ناپذیری منجر گردد. بدیهی است که بهترین حالت این است که بیمار توسط پزشک یا درمانگر معاینه شده و با امتحان کردن نمونه­های مختلف، بهترین گزینه انتخاب شود، خصوصا در مورد بیماران فعال و مستقل که علاوه بر نشستن و جابجا شدن، راندن ویلچر و امکانات و دسترسی­های آن نیز برایشان مهم است.

اندازه­‌هایی که در اندازه­گیری اهمیت دارند، عمق نشیمن (از لبه جلویی تا لبه پشتی صندلی)، عرض نشیمن (فاصله بین دو دسته صندلی)، ارتفاع دسته (فاصله سطح دسته تا سطح صندلی)، ارتفاع نشیمن (فاصله سطح صندلی تا سطح زمین) می­باشند. برای محاسبه این موارد می­توانید در شرایطی که بیمار روی یک صندلی به صورت ۹۰-۹۰-۹۰ نشسته (یعنی لگن و زانو و مچ پا ۹۰ درجه خمیده باشند) به این ترتیب عمل کنید:

برای اندازه­گیری عمق نشیمن، فاصله بین برجسته‌­ترین نقطه پشتی نشیمن­گاه بیمار تا لبه پشتی زیر زانو را اندازه بگیرید و از آن ۳ تا ۵ سانتی­متر کم کنید؛ البته لازم است اگر بیمار از بالشتک یا پشتی خاصی برای حمایت از ستون مهره­‌ها استفاده می­کند، در این اندازه­گیری لحاظ شود (ضخامت آن را به عدد نهایی اضافه کنید). عرض نشیمن با اندازه­‌گیری فاصله بین برجسته‌­ترین نقطه خارج لگن یا ران­های بیمار و اضافه کردن ۱۵ تا ۲۰ سانتی­متر به دست می­آید. برای محاسبه ارتفاع دسته، آرنج بیمار را ۹۰ درجه خمیده نگه داشته و فاصله بین نشیمن صندلی و ساعد بیمار را اندازه بگیرید، و به آن ۲ تا ۳ سانتی­متر اضافه کنید. ارتفاع دسته به طور خاص برای جابجا شدن در صندلی و تغییر وضعیت برای کاهش فشار و توزیع وزن بسیار اهمیت دارد. با اندازه گرفتن فاصله بین حفره پشت زانو تا سطح زمین و همینطور فاصله نشیمن­گاه بیمار تا زمین، و افزودن ۵ سانتی­متر به عدد بزرگ­تر، ارتفاع نشیمن ویلچر به دست می­آید. باید دقت داشته باشید که با افزایش ارتفاع نشیمن، لازم است ارتفاع جاپایی نیز به همان نسبت افزایش یابد تا از ایجاد زاویه نامناسب بین ستون مهره­ه­ها و لگن، و ران و زانوی بیمار، که موجب تشدید فشار وزن روی ناحیه خاجی می­گردد، اجتناب شود. ارتفاع پشتی صندلی نیز معادل فاصله نشیمن‌گاه و لبه پایین استخوان کتف در نظر گرفته می­شود.

برای تشخیص سایز مناسب به روش سرانگشتی، در حالتی که بیمار در ویلچر و در وضعیت مناسب قرار گرفته، باید بین پشت زانو و لبه صندلی به اندازه دو یا سه عرض انگشت، بین ران­ها و لبه های دوطرف صندلی به اندازه چهار انگشت یا یک کف دست فاصله باشد. پشتی صندلی تا زیر لبه استخوان کتف بوده و ارتفاع دسته به حدی باشد که آرنج بیمار حدود ۹۰ درجه خم شده باشد بدون اینکه به شانه­ها فشار وارد شود.

ابعاد لازم برای اندازه¬گیری و انتخاب ویلچر سایز مناسب)

(تصویر شماره ۳۵: ابعاد لازم برای اندازه¬گیری و انتخاب ویلچر سایز مناسب)

چطور از ویلچر استفاده کنیم؟

اگرچه استفاده از ویلچر در نگاه اول ممکن است بسیار ساده و بدیهی به نظر برسد ولی دانستن برخی نکات به کاهش احتمال آسیب به فرد بیمار و مراقب وی کمک فراوانی خواهد کرد. علیرغم تنوع چشم­گیر انواع ویلچر، باتوجه به اینکه شایع­ترین مدل مورد استفاده، ویلچر دستی است، در توضیحات زیر، این نوع مورد نظر قرار گرفته است.

 

نشستن روی ویلچر

قبل از هرچیز از قرار داشتن ویلچر روی سطح باثبات و قفل بودن چرخ­ها مطمئن شوید، بهتر است فرد دیگری دسته‌­های پشت صندلی را برای جلوگیری از لغزیدن آن نگه دارد. جاپایی در هرطرف به سمت خارج چرخانده و فضای جلوی صندلی را باز کنید، به عنوان مراقب بیمار، اکیدا توصیه می­شود تا حد امکان از بلند کردن بیمار به صورت انفرادی خودداری کنید، این کار باعث آسیب به خود شما و افزایش خطر صدمه دیدن بیمار حین جابجایی می­گردد. به بیمار کمک کنید تا از پهلو به ویلچر نزدیک شود، اگر ضعف و نقص عملکرد یک طرفه است (مانند بیماران سکته مغزی یا قطع عضو یک طرف) از سمتی که قوی­تر است نزدیک شده، با دست دسته ها را یکی یکی گرفته و با تحمل وزن از طریق دست­ها و دسته، و با کمک شما، به آرامی روی نشیمن ویلچر بنشیند. جاپایی را به وضعیت قبل برگردانید و پای بیمار را روی آن قرار دهید. اگر فرد قدرت کافی برای حفظ وضعیت تنه را ندارد، با کمک بالشتک یا کوسن (بدون اینکه فشار اضافی به بدن بیمار وارد شود) فضای خالی پشت یا کناری که ممکن است باعث خمیدگی و انحراف به یک سمت بشود، پر کنید. قبل از شزوع به حرکت قفل چرخ­ها را آزاد کنید.

 

برخواستن از ویلچر

ابتدا چرخ را قفل کنید و اگر کمکی دیگری دارید، بهتر است صندلی از پشت ثابت نگه داشته شود. پای بیمار را روی زمین قرار دهید و جاپایی را کنار بزنید (از مسیر فرد خارج کنید). جلوی بیمار بایستید و از زیربغل وزن وی را حمایت کنید، بیمار با هردو دست دسته ها را گرفته، پاها را به لبه صندلی نزدیک کرده و با خم شدن به جلو، با فشار دادن دسته‌­های صندلی و کمک شما، بلند می­شود. اگر هدف جابجایی روی تخت باشد بهتر است ویلچر از سمت قوی­تر بدن بیمار با زاویه ۴۵ درجه به لبه تخت نزدیک شود، بعد از قفل کردن چرخ و کنار زدن جاپایی، بیمار با دست قوی­تر ابتدا دسته را می­گیرد و با کمک پای قوی­تر که سمت تخت است، بلند می­شود؛ دست را روی تخت گذاشته، تنه را حول محور پای قوی چرخانده و نشیمنگاه را به تخت می­رساند. برای جابجایی به روی تخت، اگر ارتفاع تخت و صندلی مشابه بوده و دسته صندلی قابل کنار زدن باشد، می­توان از یک تخته نیز کمک گرفت، به این صورت که تخته بین صندلی و تخت پلی ایجاد می­کند که بیمار می­تواند روی آن آهسته به سمت تخت بلغزد (سر بخورد).

نشستن روی ویلچر با کمک تخته-سمت راست و نشستن روی ویلچر با کمک مراقب-سمت چپ

(تصویر شماره ۳۶: نشستن روی ویلچر با کمک تخته-سمت راست و نشستن روی ویلچر با کمک مراقب-سمت چپ)

راندن ویلچر

قبل از شروع به حرکت، مطمئن شوید که پاها در جای مناسب محکم هستند، و قسمتی از لباس بین چرخ­ها گیر نمی­کند. برای حرکت به سمت جلو، دستگیره چرخ را بگیرید و به سمت جلو هل بدهید، حرکت به عقب نیز به همین ترتیب با چرخاندن دستگیره به سمت عقب صورت می­گیرد. برای چرخیدن به سمت راست و چپ باید چرخ سمت مقابل را بچرخانید، یعنی برای چرخش به راست، فقط چرخ سمت چپ را به جلو برانید، و برعکس. برای دور زدن در فضای کم (چرخش تند) باید چرخ­ها را در جهت خلاف حرکت دهید؛ مثلا برای دور تند زدن به سمت راست، همزمان چرخ راست را به عقب و چرخ چپ را به جلو بچرخانید.

نکته: هنگام رد شدن از چهارچوب­‌های باریک، برای جلوگیری از گیر افتادن دست بین چرخ و دیوار، از قاب چهارچوب برای جلو رفتن و رد شدن از فضای تنگ کمک بگیرید (به جای هل دادن چرخ که دست را در معرض آسیب قرار می­دهد وقتی به وسط چهارچوب رسیدید دست­ها را به قاب درب بگیرید و بکشید تا از قاب رد شوید).

 

رد شدن از لبه جوی یا پیاده­رو، یا پله کوچک

بدیهی است که برای رفت و آمد با هر وسیله چرخ­داری اولویت با پیدا کردن یک مسیر رمپ یا سطح شیب­دار است تا از عبور از پله یا اختلاف سطح اجتناب شود (خصوصا اگر ویلچر شما پایه ضدوارونگی نداشته باشد خطر این فرایند افزایش می­یابد)؛ ولی اگر هیچ چاره دیگری نبود، این کار بهتر است همیشه با کمک مراقب انجام شود. به عنوان مراقب، لازم است از میزان توانمندی جسمانی خود آگاه باشید و اگر نیاز بود از فرد دیگری نیز کمک بخواهید. برای بالا رفتن از لبه، ابتدا ویلچر را به طور عمود (هر دو چرخ جلو همزمان) به لبه نزدیک کنید، با فشار روی دسته­‌ها و فشار پا روی لبه پشتی قاب ویلچر، صندلی را روی دوچرخ عقب قرار دهید و چرخ­های جلو را بلند کنید ( قبل از این کار به بیمار اطلاع بدهید که آمادگی تغییر وضعیت را داشته باشد)، با هل دادن به جلو، چرخ­های جلو را روی سطح بالایی قرار دهید، ویلچر را به جلو برانید تا چرخ­های عقب نیز از لبه عبور کنند.

بالابردن ویلچر از لبه جدول

(تصویر شماره ۳۷: بالابردن ویلچر از لبه جدول)

برای پایین آمدن از لبه نیز به طور عمود هردو چرخ جلو را در یک سطح به لبه نزدیک کنید، و ویلچر را به همان شیوه روی چرخ­های عقب نگه­دارید ( این کار نیاز به نیروی زیادی از طرف مراقب دارد و عملا قسمتی از وزن صندلی و بیمار را باید تحمل کند)، به آرامی به جلو حرکت کنید تا دو چرخ عقب از لبه رد شده و هردو همزمان روی سطح پایینی قرار بگیرند، سپس چرخ­‌های جلو را روی زمین بگذارید.

: پایین آوردن ویلچر از لبه جدول

(تصویر شماره ۳۸: پایین آوردن ویلچر از لبه جدول)

نکته: برای هل دادن ویلچر روی سطح شیب­دار (یا حتی پایین آمدن از لبه جدول) همیشه شما در سمت سراشیبی قرار بگیرید تا کنترل بهتری روی وسیله در برابر نیروی جاذبه داشته باشید؛ یعنب برای بالا رفتن در پشت آن قرار بگیرید، و برای پایین آمدن ویلچر را از پشت به سمت عقب ( و پایین مسیر) هدایت کنید.

بالا آوردن ویلچر از سطح شیب¬دار

(تصویر شماره ۳۹: بالا بردن ویلچر از سطح شیب¬دار)

پایین آوردن ویلچر از سطح شیب¬دار

(تصویر شماره ۴۰: پایین آوردن ویلچر از سطح شیب¬دار)

نکته: هنگام عبور از مسیرهای دارای اختلاف سطح، همیشه حواستان به پاهای بیمار باشد، ممکن است با زمین یا لبه برخورد کنند.

نکات ایمنی در استفاده از ویلچر و مراقبت از آن

  • به طور منظم قفل چرخ (هر دو طرف)، تایر و چرخ­ها، دستگیره، دسته صندلی و نشیمن ویلچر را از نظر سلامتی کنترل کنید. بسیاری از این قطعات قابل تعمیر و تعویض بوده و با یک بررسی و اقدام به موقع، می­توانید از بروز حادثه پیش­گیری کنید.
  • برای اطمینان از روان بودن چرخ­ها، هرهفته آنها را معاینه کنید، به این صورت که ویلچر خالی را به یک طرف روی یک چرخ بلند کرده و چرخ آزاد را با دست بچرخانید، اگر محور یا ساختار چرخ در اثر ضربه و حرکت در سطوح ناهموار آسیب دیده باشد چرخ گیر کرده و از روانی چرخش آن کاسته می­شود؛ این حالت نیاز به تعمیر دارد زیرا فشار زیادی به اندام فوقانی بیمار وارد می­کند و انرژی بیشتری برای راندن نیاز دارد.
  • هیچوقت ویلچر را از دسته صندلی بلند نکنید (از قاب استفاده کنید). جاپایی نیز برای وزن گذاری کامل بیمار استحکام کافی ندارد و باید از این کار اجتناب شود.
  • هیچوقت از قفل چرخ برای متوقف کردن وسیله در حال حرکت استفاده نکنید.

مطالب بالا تنها نکات ضروری و اولیه استفاده از ویلچر هستند، همیشه در صورت بروز مشکل یا ناراحتی (مانند بروز درد شانه یا مچ در افرادی که خودشان ویلچر را می­رانند) با پزشک خود مشورت کنید.

منابع مطالب و تصاویر:

  1. physio-pedia.com
  2. loaids.com
  3. mayoclinic.org
  4. medicalnewstoday.com
  5. nhsinform.scot
  6. orthobethesda.com
  7. musculoskeletalkey.com
  8. fvhospital.com
  9. mobilitycare.net.au
  10. saintlukeskc.org
  11. wheelchairparts.com
  12. passionatepeople.invacare.eu.com
  13. mobilitybasics.ca
  14. spinalcord.org
  15. scootaround.com
  16. drugs.com
  17. redcross.org.uk
  18. nursekey.com
  19. DeLisa’s Physical Medicine and Rehabilitation: Principles and Practice 6th Edition- by Prof. Walter R. Frontera MD PhD (Author), Joel A. DeLisa MD MS
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post