خانه‌ای برای سالمندان – مناسب سازی منزل سالمندان

در این نوشته دکتر نفیسه جعفریان در مورد تجهیزات محل سکونت سالمندان، کفپوش مناسب، نورپردازی صحیح محیط، مناسب‌سازی چیدمان منزل و راهکار های ایمن سازی منزل توضیحاتی داده اند.

دکتر نفیسه جعفریان

از هفته‌ها قبل از تولد نوزاد، والدین مشغول تغییر دکوراسیون منزل و آماده کردن آن برای ورود عضو جدید خانواده می‌شوند؛ با راه افتادن نوپا، دوباره طراحی داخلی خانه و مبلمان برای هماهنگی با محدودیت‌های کودک، و همینطور با توانایی وی برای آسیب رساندن به خود، تغییر داده می‌شود تا احتمال بروز حوادث به حداقل برسد. با وجود این که این امر برای اکثر خانواده‌ها هنگام تولد فرزند، یک فرایند بدیهی است، شرایط مشابه دیگری نیز وجود دارد که متاسفانه اغلب نادیده گرفته می‌شود.

با پا به سن گذاشتن بزرگترهای خانواده، و از دست رفتن تدریجی توانمندی‌های آنها و اختلال در عملکرد سیستم‌های مختلف بدن، زندگی مستقل به مرور برای آنها دشوارتر شده و احتمال بروز حوادث افزایش می‌یابد. اگرچه داشتن سبک زندگی صحیح به میزان قابل توجهی این فرایند را به تعویق می‌اندازد، ولی نمی‌توان کاملا جلوی این روند را گرفت؛ از سوی دیگر، اقدامات متعددی وجود دارد که در قالب مناسب‌سازی منزل برای سالمندان، می‌توان برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی انجام داد.

با آگاهی از این که ممکن است در کشور ما تمامی این ابزارهای کمکی و تجهیزات تطبیقی در دسترس همه نبوده و تحت پوشش بیمه قرار نداشته باشند، تلاش ما بر این است که اغلب موارد موجود را معرفی کنیم، ممکن است برای برخی افراد خلاق، بعضی از آنها قابل مشابه‌سازی و جایگزینی باشند. علیرغم اینکه برای رعایت اصول حرفه‌ای تبلیغات، اسامی برندها و تولید کننده‌ها از عناوین محصولات حذف شده، اما برای اینکه بتوانید به راحتی ابزار مورد نظرتان را پیدا کنید، عبارت‌هایی که با جستجوی آن در گوگل، محصول متناظر (موجود در بازار ایران) قابل مشاهده است، در متن و توضیحات تصاویر (داخل گیومه) ذکر شده‌اند.

زمین خوردن و سقوط در سالمندان، پیشگیری، روش های درمانی

راهنمای انتخاب، خرید و نحوه استفاده صحیح از عصا و واکر

محل سکونت سالمندان

مساله بسیار مهمی که ممکن است همیشه قابل تغییر نباشد، محله و منطقه و همسایه‌هاست، اگر امکان انتخاب داشتید، محله‌ای که آرام و کم‌تردد بوده و خصوصا برای افرادی که برای انجام خرید مستقل هستند، مراکز خرید اولیه در دسترس باشد و شیب تند نداشته باشد.

بدیهی است که پله و اختلاف سطح به هر شکلی، چیز خوشایندی برای افرادی که به سختی حرکت می‌کنند نیست، البته با زندگی آپارتمانی این امر معمولا غیرقابل اجتناب است؛ اما اگر حق انتخاب برای محل زندگی فرد سالمند وجود داشته باشد، بهترین گزینه، طبقه همکف با حداقل تعداد پله و اختلاف سطح، و یا حداقل وجود آسانسور هم‌سطح ورودی خانه، می‌باشد.

با افت عملکرد بینایی و حس درک موقعیت، در کنار ضعف عضلانی، ممکن است بالا و پایین رفتن از پله تبدیل به یک فرایند دشوار و خطرناک گردد. خصوصا برای افرادی که از واکر یا صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنند، تعبیه رمپ (یا سطح شیب‌دار) روی مسیر پله یا اختلاف سطح، ضروری است. این رمپ‌ها به شکل نصب دائمی، و یا انواع موقتی و قابل جابجایی وجود دارند.

رمپ متحر;

تصویر شماره۱: “رمپ متحرک”، این نوع بسیار کوچک و سبک و قابل حمل بوده و با جستجوی همین عنوان می-توانید انواع موجود در بازار ایران را مشاهده کنید.


تصویر شماره2 : رمپ تاشو، این نوع برای پوشش تعداد پله¬های بیشتری مناسب است ولی جابجایی آن دشوارتر است.

تصویر شماره۲ : رمپ تاشو، این نوع برای پوشش تعداد پله¬های بیشتری مناسب است ولی جابجایی آن دشوارتر است.


رمپ جمع شونده

تصویر شماره ۳: “رمپ جمع شونده”، این مدل نیز در سایزهای مختلف در بازار کشور ما موجود بوده و قابلیت جمع شدن برای جابجایی دارد. (تصویر پایین فرم جمع شده آن را نشان می‌دهد)

 رمپ تبدیل شونده قابل نصب روی پله

تصویر شماره ۴: رمپ تبدیل شونده قابل نصب روی پله، این سازه کاربردی روی پله نصب شده و در مواقع لازم به رمپ تبدیل می¬شود

به علاوه، عرض ورودی ساختمان و نیز واحد خانه باید برای عبور ویلچر یا واکر کافی باشد. یکی از مواردی که معمولا مغفول واقع می‌شود، قاب درب است، قسمت برجسته قاب درب روی زمین در محل ورودی، بهتر است با کفپوش اطرافش اختلاف رنگ داشته باشد تا بهتر دیده شود و باعث زمین خوردن فرد نگردد.

کفپوش مناسب

یکی از مهم‌ترین عوامل خطرساز برای سالمندان، کفپوش نامناسب منزل است؛ جنس سنگ و سرامیک بسیار لغزنده بوده و اصطکاک کافی با نوک عصا یا واکر ایجاد نمی‌کند. اگر کف خانه فرش شده باید دقت شود که فرش‌ها به خوبی روی زمین ثابت شده باشند که سر نخورند و جمع نشوند، و قسمت ریشه‌های آنها نیز کاملا مرتب بسته شده و پای فرد یا عصا به آنها گیر نمی-کند؛ خوشبختانه انواع مختلفی از برچسب‌ها برای بی حرکت کردن فرش روی سطوح مختلف و همینطور ابزار مرتب کردن ریشه آن وجود دارد. این تجهیزات به اسم “ترمز فرش” و “محافظ ریشه فرش” در کشور ما هم وجود دارند و می‌توانید با جستجوی این عبارت‌ها انواع متنوع آن را بیابید.

چسب فرش

تصویر شماره ۵: “چسب فرش” ، این محصول نوعی چسب دوطرفه بوده و با اشکال و عرض‌های مختلف در بازار موجود است و می‌توانید به طول مورد نظر آن را برش داده و زیر فرش قرار دهید.


ترمز فرش

تصویر شماره ۶: “ترمز فرش”، این محصولات نیز به اشکال متنوعی با تناسب به جنس فرش و کفپوش، در بازار یافت می‌شوند.

تصویر شماره 7:

تصویر شماره ۷: “محافظ ریشه فرش” یا “کاور ریشه فرش”، انواع متنوع این محصولات با جنس¬های مختلف (نایلونی یا تور ظریف) برای نظم دادن به ریشه¬های فرش در بازار وجود دارند و مانع از گیر کردن آنها در مسیر رفت و آمد می‌شوند.

هرچند امروزه زیاد محبوب نیست ولی موکت یکی از گزینه‌های مناسب برای پوشاندن کف خانه برای سالمندان است، هم برای تردد به اندازه کافی ثابت و سفت است، چین نمی‌خورد و برای حرکت عصا و واکر و حتی ویلچر مشکل ایجاد نمی‌کند؛ هم به سختی سنگ و لمینیت نیست و در صورت زمین خوردن کمی از انرژی را خنثی می‌کند (اگر فرد از وسیله چرخ داد استفاده نمی-کند نوع پرز بلند که نرم‌تر و ضخیم‌تر است توصیه می‌شود). از طرف دیگر خیس شدن موکت برخلاف سنگ یا پارکت، لغزندگی و خطر سرخوردن ایجاد نمی‌کند. البته نظافت آن مشکل‌تر از سایر گزینه‌هاست.

اگر منزل را برای فردی آماده می‌کنید که از ویلچر یا واکر چرخ‌دار استفاده می‌کند، جنس‌های پارکت و لمینیت برای راحتی راندن چرخ‌ها مناسب‌تر خواهند بود.

اگر امکان ایجاد تغییر عمده در کفپوش منزل را ندارید، مطمئن شوید که تمام فرش‌ها و قالیچه‌ها (حتی پادری حمام) به زمین چسبیده و سر نمی‌خورد و هیچ اختلاف سطح -حتی جزیی- و یا لبه برجسته‌ای وجود ندارد.

سعی کنید سیم‌ها و رابط‌هایی که ممکن است از کف خانه به سمت دیگر کشیده شده باشند در صورت امکان از روی دیوار و از طریق داکت انتقال داده شود، اگر هیچ راه دیگری به جز زمین وجود ندارد، سعی کنید در مجاورت لبه دیوار (کنار قرنیز) و کاملا متصل به آن باشد تا در مسیر راه رفتن فرد قرار نگیرد.

تنظیم دهنده و جمع کننده سیم

تصویر شماره ۸: محصولات بسیار متنوعی با عناوین “نظم‌دهنده سیم”و “جمع‌کننده سیم” یا کابل در بازار کشور ما وجود دارند و می‌توانند تغییر چشمگیری در جمع و مرتب شدن سیم‌های متعدد از سطح منزل ایجاد کنند، عبور دادن سیم‌ها از طریق داکت در حاشیه دیوارها نیز روش بسیار مفیدی برای این کار است.

نورپردازی صحیح محیط

نور کافی محیط هرچند موضوع ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما عامل بسیار اثرگذاری است. با افزایش سن به مرور کارایی حواس مختلف کاهش می‌یابد، یکی از مواردی که بسیار تحت تاثیر گذر زمان قرار می‌گیرد، حس درک از موقعیت فرد در محیط است. با افت عملکرد این حس (که به طور خاص اختلال آن در بیماران مبتلا به دیابت شدیدتر است)، فرد برای جبران آن به بینایی خود متکی شده، و از آنجا که کیفیت این حس نیز افت کرده، نور کافی محیط اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. حتی اگر در طول روز از نور طبیعی خوبی بهره‌مند هستید، برای شب چراغ‌های متعدد با نور کافی و کلید در دسترس در تمام محیط و مسیر رفت وآمد فرد تعبیه نمایید.

برای راهروها و راه پله‌ها، یکی از گزینه‌های مناسب، استفاده از چراغ‌های دارای حسگر حرکت است که نیاز به گشتن دنبال کلید در تاریکی ندارد. علاوه بر شدت و رنگ نور، به سایه‌های تشکیل شده در اطراف اشیاء و در طی مسیر نیز دقت کنید؛ سایه‌ها با تغییر خطوط حاشیه اشیاء موجب تشدید اختلال بینایی و افزایش خطر برخورد و سقوط می‌شوند.

مناسب‌سازی چیدمان منزل

در چیدمان وسایل منزل، علاوه بر راحتی و دسترسی فرد، خلوت بودن مسیرهای پرتردد، مثلا مسیر تخت تا سرویس بهداشتی و آشپزخانه را در نظر داشته باشید. مطمئن شوید در حد امکان وسایلی مانند آباژور و جارختی ثبات کافی را دارند و اشیاء کوچکتر مانند گلدان یا میزهای عسلی در مسیر رفت و آمد نیستند، کلیدهای چراغ در تاریکی قابل مشاهده‌اند و مانعی سر راه آنها قرار ندارد. در حد امکان میزها و دکورهای شیشه‌ای را از محیط حذف نمایید. بررسی منظم و تعویض لامپ‌های سوخته، تجهیزات الکتریکی، و کارایی سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش نیز باعث کاهش بروز حوادث می‌گردد.

برای راحتی در دسترسی، تلفن و شماره‌های ضروری را در مکان‌هایی که فرد بیشتر روز حضور دارد و نیز میز کنار تخت قرار دهید. از راحتی باز شدن کشوها و کمدها مطمئن شوید، تلاش برای باز کردن یک کشوی گیرکرده، می‌تواند تعادل فرد را بهم بزند.

پله‌های داخل منزل نیز باید برای جلوگیری از سر خوردن با کفپوش مناسب و همینطور نوار رنگی مشخص کننده برای وضوح بیشتر لبه‌های پله، مجهز باشند. دستگیره پله هم عامل مهمی برای حفظ تعادل و کاهش خطر زمین خوردن است، از جنس مناسب نرده (دارای اصطکاک کافی و قطر مناسب) و استحکام آن مطمئن شوید و در سمت دیوار نیز با تعبیه دستگیره‌های ریلی قابل نصب، محل اتکاء ایجاد کنید.

تصویر شماره 9: برای مشخص شدن لبه پله‌ها، بهتر است یک نوار نشانگر رنگی و قابل مشاهده و با جنس زیر یا مضرس (برای بازخورد حسی بیشتر) روی لبه نصب شود.

تصویر شماره ۹: برای مشخص شدن لبه پله‌ها، بهتر است یک نوار نشانگر رنگی و قابل مشاهده و با جنس زیر یا مضرس (برای بازخورد حسی بیشتر) روی لبه نصب شود.

برای راحتی بیشتر در بالا و پایین رفتن از پله، کوتاه کردن ارتفاع پله‌های پرتردد داخل منزل روش موثری است و برخلاف چیزی که ممکن است به نظر برسد کار پیچیده و اساسی ای نیاز ندارد و می‌توانید با نصب باکس (پله‌‌های کوچک) بین پله‌های اصلی، یک سطح تکیه‌گاه برای فرد ایجاد کنید تا مجبور نباشد ارتفاع کامل پله را در هر گام طی کند و می‌تواند از این نیم-پله کمک بگیرد. البته دقت کنید که سطح پوشش روی آن، نوار مشخص کننده لبه، و جنس مناسبی داشته باشد.

تصویر شماره 10: نیم-پله‌های قابل نصب برای کاهش ارتفاع پله‌های بلند

تصویر شماره ۱۰: نیم-پله‌های قابل نصب برای کاهش ارتفاع پله‌های بلند

اگر امکان این تغییر وجود ندارد، یک روش مشابه ساده‌تر و به صرفه‌تر، استفاده از عصای کمکی پله است. این محصول نیز با اسامی محتلف در ایران یافت می‌شود و در واقع یک چهارپایه خیلی کوچک متصل به عصاست، و یک سطح با ارتفاع کمتر بین پله‌ها برای قراردادن پا ایجاد می‌کند. البته باید دقت داشت این وسیله نیاز به تعادل و کنترل خوب اندام فوقانی دارد و برای افراد با اضافه وزن یا اختلالات مفصلی شدید اندام تحتانی روش مناسبی نیست.

تصویر شماره 11:

تصویر شماره ۱۱: “عصای کمکی پله” یا “عصای پله‌رو”، این محصول نیز با جنس‌ها و سایزهای مختلف در کشور ما وجود دارد.

یکی از تجهیزاتی که در کشورهای پیشرفته برای برطرف کردن مشکل پله در منزل سالمندان به کار می‌رود، صندلی بالابر برقی ریلی ای است که روی نرده پله نصب می‌شود و مانند آسانسور عمل می‌کند و فرد عملا نیازی به بالا و پایین رفتن از پله ندارد.

تصویر شماره 12: نمونه‌های متنوعی از این وسیله با اسامی

تصویر شماره ۱۲: نمونه‌های متنوعی از این وسیله با اسامی “صندلی پله‌رو”، “پله‌پیما”، “بالابر پله”، یا “صندلی بالابر” در بازار ایران وجود دارند.

تغییرات آشپزخانه

با افزایش سن، بروز آرتروز و دردهای مفصلی، دامنه حرکتی اندام‌های افراد کاهش می‌یابد و دسترسی آنها واضحا محدود می‌شود؛ تغییر ارتفاع کابینت‌های آشپزخانه برای همه مقدور نیست ولی با قرار دادن وسایل و ظروفی که بیشتر استفاده می‌شوند در قفسه-های پایین‌تر و در دسترس‌تر، تا حدی این مشکل برطرف می‌شود. انتخاب جنس ظرف نیز خصوصا در مواردی که قدرت دست فرد کاهش یافته یا به اختلال تعادل دچار است، می‌تواند جلوی آسیب‌های ناشی از شکستن احتمالی ظروف را بگیرد. دقت کنید لوازم و ظروف سنگین در طبقات بالایی نبوده، دستگیره‌های پارچه‌ای نسوز در دسترس باشند. از سلامت گاز آشپزی و هواکش نیز مطمئن شوید.

کف آشپزخانه نیز از آنجا که در معرض خیس و در نتیجه لیز شدن است، بهتر است با موکت یا فرشی که به خوبی بی‌حرکت شده پوشیده شود؛ هرچند نظافت آن دشوارتر خواهد بود ولی می‌تواند از عواقب سرخوردگی پیشگیری کند.

تهیه لیوان‌های دسته‌دار و با قطر زیاد، قاشق چنگال با ضخامت بیشتر در قسمت دسته، و سینی با دسته‌های بلند باعث می‌شود راحت‌تر در دست جا بگیرند و احتمال از دست افتادن آنها را کاهش می‌هد.

ایمن‌سازی سرویس بهداشتی

این بخش یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که باید متناسب با شرایط فرد و توانایی جسمانی او تطبیق داده شود. تعبیه توالت فرنگی اولین اقدامی است که باید برای تسهیل استفاده از سرویس بهداشتی انجام شود. به علاوه، برای کاهش فشار روی مفاصل زانو و لگن، افزایش ارتفاع نشیمن توالت و افزودن دستگیره در دو طرف برای حفظ تعادل و کمک گرفتن از دست‌ها، با استفاده از تجهیزات کمکی توصیه می‌شود. نصب دستگیره‌های ریلی روی دیوارهای اطراف نیز می‌تواند همین عملکرد را داشته باشد.

تصویر شماره 13:

تصویر شماره ۱۳: “صندلی کمکی توالت فرنگی”، “صندلی افزایش ارتفاع توالت فرنگی”، “چهارچوب کمک‌کننده توالت فرنگی”، “فریم کمکی توالت فرنگی” اسامی این وسیله در بازار کشور ما هستند که برای افزایش ارتفاع نشیمن توالت استفاده می‌شود.


تصویر شماره 14: این وسیله با فراهم کردن تکیه¬گاه برای فرد، به حفظ تعادل و کاهش خطر افتادن کمک زیادی می¬کند و با عنوان

تصویر شماره ۱۴: این وسیله با فراهم کردن تکیه¬گاه برای فرد، به حفظ تعادل و کاهش خطر افتادن کمک زیادی می¬کند و با عنوان “دستگیره ایمنی روشویی” در بازار ایران یافت می‌شود.


تصویر شماره 15: انواع متنوعی از دستگیره‌های قابل نصب در سرویس بهداشتی با اسامی

تصویر شماره ۱۵: انواع متنوعی از دستگیره¬های قابل نصب در سرویس بهداشتی با اسامی “دستگیره سالمندی”، “دستگیره کمکی”، “دستگیره دیواری” و یا “دستگیره تاشوی توالت”،موجود هستند. بر حسب نیاز فرد و فضای سرویس بهداشتی می¬توانید شکل و سایز مناسب را انتخاب کرده و نصب نمایید.

دستگیره با خلاء

تصویر شماره ۱۶: این نوع دستگیره که به جای پیچ شدن به دیوار، با سیستم خلاء عمل می‌کند و به دیوارهای صیقلی متصل می‌شود، جایگزین مناسبی برای تعبیه دستگیره در شرایطی است که ممکن است لازم باشد محل دستگیره را تغییر دهید، (مثلا جایی برای اویزان کردن وسایل حمام یا کمک برای حفظ بهتر تعادل). البته باید دقت کنید که این ابزار برای تحمل وزن زیاد مناسب نیست و به هر جنس و سطح دیواری نیز متصل نمی‌شود.

در صورت امکان بهتر است وان حمام با دوش ایستاده جایگزین شود، داخل و خارج شدن از وان با لبه بلند برای افرادی که ضعف حرکتی و تعادلی و محدودیت دامنه حرکتی در مفاصل دارند، بسیار دشوار و خطرناک است. از طرف دیگر، دوش ایستاده این امکان را فراهم می‌کند که با استفاده از صندلی‌های مخصوص، فرد برای استحمام بنشیند. نصب دستگیره‌های دیواری در دوطرف، برای بلند شدن و نشستن بسیار کمک کننده هستند. به علاوه، باید مکان مناسب و در دسترسی برای قرار دادن وسایل حمام، تجهیزات کمکی شستشو (برس‌های بلند برای رفع نیاز به خم شدن) حوله، و … در نظر گرفته شود.

دوش ایستاده با سردوش متحرک، صندلی دوش،

تصویر شماره ۱۷: دوش ایستاده با سردوش متحرک، صندلی دوش، و نیز دستگیره‌های تاشوی توالت فرنگی ابزارهای کمکی اولیه در مناسب‌سازی سرویس بهداشتی برای سالمندان هستند.

تصویر شماره 18: اگر امکان تعویض وان با دوش ایستاده را ندارید و البته اگر فرد از تعادل خوب و قدرت کافی اندام تحتانی برخوردار است، می‌توانید با کمک گرفتن از انواع دستگیره‌ها و صندلی‌های حمام، دشواری و خطر رفت و آمد به درون وان را کاهش دهید.

تصویر شماره ۱۸: اگر امکان تعویض وان با دوش ایستاده را ندارید و البته اگر فرد از تعادل خوب و قدرت کافی اندام تحتانی برخوردار است، می‌توانید با کمک گرفتن از انواع دستگیره‌ها و صندلی‌های حمام، دشواری و خطر رفت و آمد به درون وان را کاهش دهید.

تصویر شماره 19:

تصویر شماره ۱۹: “صندلی حمام”، “صندلی وان”، که در انواع متعددی توسط تولید کننده‌های داخلی نیز تولید شده‌اند و می‌توانید برحسب توانمندی‌های سالمند و نیاز وی، مدل مناسب را انتخاب کنید.

به نور کافی سرویس بهداشتی نیز مانند بقیه فضاهای منزل باید توجه شود زیرا معمولا یکی از پر استفاده‌ترین و پرترددترین مکان‌های خانه است.

برای جلوگیری از سرخوردن، کفی‌های لاستیکی در طرح‌ها و جنس‌های مختلفی وجود دارند که در محل‌هایی مانند جلوی توالت فرنگی و دوش حمام باعث بهبود بازخورد حسی از کف پاها و تسهیل حفظ تعادل می‌گردد. در انتخاب رنگ کفی و کفپوش و زوایای کاشی‌ها نیز دقت کنید، رنگ‌های یکنواخت و کمرنگ ممکن است خطای دید ایجاد کرده و موجب زمین خوردن شوند. دمپایی حمام نباید ابری بوده و بهتر است کفی پلاستیکی جنس مناسب و عاج‌دار ضدلغزش داشته باشد.

کفی لاستیکی، کف‌پوش ضدلغزش، کف‌پوش

تصویر شماره ۲۰: کفی لاستیکی، کف‌پوش ضدلغزش، کف‌پوش لاستیکی حمام، در مدل‌ها، طرح‌ها و جنس‌های متعددی در بازار موجوند و برای پوشش کف حمام، زیر دوش، داخل وان و یا کل مساحت کف سرویس بهداشتی استفاده می‌شوند؛ سطح برجسته و جنس آنها اصطکاک لازم را برای جلوگیری از سرخوردن فراهم می‌کند، اکثرا مجوف هستند و آب روی آنها نمی‌ماند ولی باید پس از استحمام از خشک شدن دو طرف سطح آن ها مطمئن شوید. انتخاب رنگ‌بندی متنوع می‌تواند به تشخیص راحت‌تر سطوح مختلف توسط فرد کمک کند.

شیرهای آب می‌توانند یکی از مشکلات فرد سالمند برای استحمام و استفاده از سرویس بهداشتی باشند؛ نوع اهرمی معمولا ترجیح داده می‌شود زیرا به سادگی با چرخش به چپ و راست سرد و گرم شده و می‌توان آن را روی درجه حرارت مناسب تنظیم کرد (با باز کردن مجدد در همان زاویه، دمای آب همان خواهد بود و نیاز به تنظیم سرد و گرم مجدد آن نیست). اگر امکان تعویض انواع قدیمی را ندارید، مطمئن شوید که روان و راحت باز و بسته می‌شوند و خوردگی و رسوب گرفتگی باعث سفت شدن آنها نشده باشد، حتی آرتروز ساده در مفاصل دست می‌تواند قدرت و عملکرد دست فرد را شدیدا کاهش داده و نتوانند به سرعت کافی آب سرد یا گرم را تنظیم کنند. دقت کنید روی شیر آب نشانه رنگی واضح و قابل مشاهده‌ای برای مشخص کردن گرم و سرد وجود داشته باشد. به علاوه، استفاده از یک دوش دستی (متحرک) برای راحتی استحمام بسیار کمک‌کننده است.

تصویر شماره 21: انتخاب شیرآلات اهرمی (چپ) به جای پیچی (راست) ممکن است برای افراد سالم تفاوت زیادی نداشته باشد ولی به کسانی که دچار آرتروز مفاصل یا ضعف حرکات دست هستند کمک چشمگیری می‌کند.

تصویر شماره ۲۱: انتخاب شیرآلات اهرمی (چپ) به جای پیچی (راست) ممکن است برای افراد سالم تفاوت زیادی نداشته باشد ولی به کسانی که دچار آرتروز مفاصل یا ضعف حرکات دست هستند کمک چشمگیری می‌کند.

نکات ایمنی کلی و جمع‌بندی

انتخاب زنگ در و آیفون با صدای مناسب، کنترل کردن سلامت قفل درب، سالم بودن پنجره‌ها و اطمینان از قفل نشدن درب سرویس بهداشتی اقدامات ساده اولیه هستند. البته با پیشرفت تکنولوژی هر روز امکانات نظارت از راه دور و سیستم‌های امنیتی جدیدی وارد ازار می‌شوند، نصب دوربین مدار بسته، سیستم‌های هشدار با حسگر نشت گاز یا دود، و یا اختلال در سیستم برق، می‌توانند امکان نظارت بیشتر روی سالمندی که به تنهایی زندگی می‌کند فراهم کنند.

یکی از روش‌هایی که معمولا توسط پرستاران حرفه‌ای نگهداری از سالمند و یا کاردرمان‌گرانی که برای بازدید منزل و مناسب-سازی آن برای افراد توان‌خواه مراجعه می‌کنند استفاده می‌شود، به کارگیری یک “چک لیست ایمنی منزل” است. در این لیست، تمام مواردی که لازم است برای فراهم کردن حداکثر استقلال و در عین حال امنیت و آسایش برای فرد، و کاهش احتمال بروز خطر رعایت شود، به طور خلاصه ذکر شده است. شما نیز اگر قصد تطبیق دادن منزل برای زندگی عزیز سالمندی را دارید و البته اگر تمام این مقاله را مطالعه کرده‌اید، می‌توانید از این چک لیست برای بررسی موارد لازم کمک بگیرید.

خلاصه چک لیست ایمنی منزل:

سیستم زنگ درب و آیفون، تلفن، و قفل‌های درب و پنجره‌ها درست عمل می‌کنند؟

تمام لامپ‌ها سالم هستند؟

لبه برجسته یا چین‌خوردگی در فرش وجود ندارد؟ فرش‌ها و ریشه‌های آنها به خوبی ثابت شده‌اند؟ سیم یا کابل در مسیر تردد رها نشده؟

مسیر رفت و آمد بین سرویس بهداشتی و آشپزخانه خلوت و مرتب است؟

نرده یا دستگیره‌های پله‌ها محکم و سالم‌اند؟ کف‌پوش روی پله‌های داخلی به خوبی در جای خود محکم است و جابجا نمی‌شود؟

صندلی حمام و توالت فرنگی، دستگیره‌ها و دوش سالم و مستحکم هستند؟ شیر آلات به روانی و راحتی باز و بسته می‌شوند و چکه نمی‌کنند؟ آب گرم در دسترس است؟

کف سرویس بهداشتی خیس یا لغزنده نیست؟

سیستم تهویه و سرمایش/گرمایش درست عمل می‌کند؟

References:

www.assistedliving.org

www.careforth.com

www.ageuk.org.uk

www.healthhub.sg

www.safetyculture.com

www.wisechoiceihc.com.au

www.liveinplacedesigns.com

www.thegoodcaregroup.com

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post