توانبخشی بعد از عمل جراحی دیسک کمر

در این نوشته دکتر مریم رحیمی در مورد توانبخشی بعد از عمل جراحی دیسک کمر، تمرینات اختصاصی ورزشی پس از عمل جراحی کمر، تقویت عضلات و بازگشت به کار توضیحاتی داده اند.

عمل جراحی دیسک کمر

جراجی پس از بیرون زدگی دیسک کمر شامل خارج سازی ساختارهای فشارآورنده به خروجی عصب در محل دیسک شامل دیسککتومی  با یا بدون لامینکتومی است که توسط پزشک جراح مغز و اعصاب با هدف افزایش تحرک فرد و کاهش درد انجام میشود.

توانبخشی بعد از جراحی دیسک کمر

توانبخشی بعد از عمل جراحی دیسک کمر

توانبخشی پس از عمل جراحی با هدف کاهش درد و بازگشت به حالت بدون درد و به دست آوردن حداکثر محدوده حرکتی و قدرت انجام میشود.

در این مرحله درمانگر و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی برنامه ورزشی در اختیار شما قرار میدهد تا از صدمات بعدی و آسیب های مرحله بعد عمل جراحی جلوگیری نماید. اگر سابقه عمل جراحی کمر دارید این توانبخشی مرحله به مرحله به شما در بهبود سریعتر و کاهش آسیب پس از عمل جراحی کمک میکند.

این نکته را بخاطر داشته باشید قبل از شروع تمرینات باید متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و یا جراح از حرکات مطلع شده و و آنها را برای انجام تایید نمایند، بسیاری از جراحان محدودیت در حرکات ستون فقرات از 2 تا 6 هفته پس از عمل جراحی تعیین میکنند.

توانبخشی بعد از جراحی دیسک کمر - متخصص طب فیزیکی

اصلاح پوسچر و حالت بدن در دیسک کمر

پس از جراجی ستون فقرات کمری باید بررسی پوسچر و حالت قرارگیری بدن در حالت نشسته و ایستاده صورت گیرد تا درصورت نیاز اصلاح شود. اهمیت پوسچر صحیح در این است که باید بدن در حالت صحیح قرا گرفته تا ترمیم مناسب در دیسکها و عضلات ایجاد شود.

پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یا درمانگر به شما آموزش میدهد که چگونه ستون فقرات را درحالت مناسب قرار دهید، این اصلاح را میتوانید با استفاده از یک رول یا حوله در ناحیه کمری در حالت درازکشیده یا نشسته ایجاد نمود.

اهمیت اصلاح پوسچر در این است که علاوه بر اصلاح نحوه نشستن و ایستادن وترمیم مناسب بافت آسیب دیده از عود کمردرد پس از عمل جراحی هم جلوگیری میکند.

برنامه پیاده روی ورزشی پس از عمل جراحی دیسک کمر

پیاده روی یکی از بهترین تمرینات پس از دیسککتومی (برداشتن دیسک) و لامینکتومی است، از آنجاییکه این ورزش ازجمله ورزشهای هوازی است، سبب افزایش خونرسانی به کل بدن شده، و اکسیژن و مواد مغزی را به عضلات کمری و بافت ها میرساند تا ترمیم بهتری در آنها رخ دهد.

این ورزش همچنین به سلامت قلب و عروق کمک کرده و پس از عمل جراحی به بازگشت بهتر آنها به حالت معمول زندگی کمک میکند. مهمترین نکته در مورد پیاده روی این است که طی آن بدن درحالت صاف قرار گرفته و بدن شما درحالت مناسبی حین راه رفتن قرار میگیرد و این این دیسکها را از آسیبهای اینده مصون میدارد.

برای شروع پیاده روی گاها نیاز به هماهنگی با پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی برا رفع درگیری ها و محدودیتهای حین انجام آن دارید.

برنامه پیاده روی ورزشی پس از جراحی دیسک کمر

فشار به بالا در حالت دمر

یکی از بهترین تمرینها برای حمایت و حفظ سلامت فقرات پس از عمل جراحی انجام این تمرین است.

برای انجام این تمرین:

1-بصورت دمر روی زمین دراز کشیده و دستها را صاف روی زمین در راستای شانه ها قرار دهید.

2-کمر و ران خود را شل نگه داشته و از بازوهای خود برای بالا آوردن بالاتنه در حالیکه پایین تنه روی زمین است استفاده کنید. ممکن است دچار احساس درگیری خفیف در کمر خود شوید.

3-برای 2 ثانیه در این حالت مانده و سپس کمر خود را به حالت اولیه برگردانید.

این تمرین را برای 10 تا 15 نوبت انجام دهید.

+حتما قبل از انجام این تمرین با پزشک خود مشورت نمایید.

بلند کردن پا درحالت دمر

یکی از اهداف توانبخشی پس از عمل جراحی افزایش قدرت و استقامت عضلات پایین کمر است. تقویت این عضلات سبب افزایش نقش حمایتی عضلات از ستون فقرات در حال ترمیم میشود.

برای انجام این تمرین:

1-به حالت دمر دراز کشیده، عضلات شکی خود را منقبض کرده و به آرامی یک پای خود را بالا بیاورید.

2-برای 2 ثانیه پا را در این حالت قرار داده و سپس به آرامی پا را پایین بیاورید

3- این تمرین را برای 10 تا 15 توبت تکرار کنید.

این تمرین را 1 تا 2 ست در روز انجام دهید ولی قبل از شروع تمرین با پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مشورت نمایید.

گلایدینگ عصب سیاتیک

بسیاری از بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفتنذ سابقه کمردردی دارند که دردشان به پاها تیر میکشیده و درگیری ریشه کمری داشته اند، این افراد احساس کشیدگی در عضلات پا داشته و گاها پس از عمل جراحی هم ممکن است این حالت آزادهنده باشد.

پس از عمل جراحی ممکن است پزشک شما توصیه به تمرینات کششی برای افزایش انعطاف پذیری کرده و این تمرینات سبب رهاشدن و آزادسازی ریشه درگیر شده و دامنه حرکتی کمر را به حالت طبیعی برگرداند.

برای انجام این تمرینات:

1-به پشت دراز کشیده و زانوی خود را به داخل شکم خود بکشید.

2-زانوی خود را با کمک دست باز نمایید.

3-پس از بازشدن کامل پا مچ پای خود را 5 نوبت خم و راست کرده و سپس به حالت طبیعی برگردانید.

4-این تمرین را برای 10 نوبت انجام دهید.

این تمرین را چندین نوبت انجام داده تا انعظاف پذیری در ریشه درگیر افزایش پیدا کند.

خم کردن کمر درحالت طاقباز

پس از عمل جراحی توصیه به تمرینات خم کنندگی کمر میشود، این تمرینات سبب کشش عضلات کمر شده و بافت اسکار پس از عمل جراحی را هم منعطف مینماید، در مراحل اولیه این تمرینات باید به آرامی و با شدت پایین انجام شود تا از آسیب بیشتر جلوگیری نماید.

این تمرین در عین سادگی یکی از مهمترین تمرینات برای بالابردن انعطاف پذیری ستون فقرات مخصوصا پس از عمل جراحی ستون فقرات است.برای انجام این تمرینات:

1-طاق باز دراز کشده و زانوهایتان را به داخل شکم خم نمایید

2-به آرامی زانوها را به داخل شکم کشیده و با دستانتان زانوهایتان را بگیرید

3-زانوها را با کمک دست به آرامی به داخل شکم کشیده و برای 1 تا 2 ثانیه در این حالت نگهدارید.

4-به آرامی زانوها را به حالت اولیه برگردانید.

5-این تمرین را برای 10 نوبت انجام دهید.

درصورت ایجاد درد در کمر، باسنها و یا پاها انجام ورزش را متوقف نمایید.

چرخش لگن به عقب

پس از عمل جراحی ستون فقرات پزشک متحصص طب فیزیکی و توانبخشی توصیه به تقویت عضلات شکمی میکند، یک روش درمانی برای تقویت عضلات شکمی و عضلات مرکزی ستون فقرات چرخش خلفی ستون فقرات است.

برای انجام این تمرین:

1-طاقباز با زانوهای خم شده به داخل شکم دراز بکشید.

2-به آرامی پشت خود را به زمین برسانید به گونه ای که میخواهید قوس کمر خود را پز کنید.

3-عضلات شکم را منقبض کرده و کمر را به عقب ببرید و برای 2 ثانیه در این حالت بمانید.

4-به آرامی به حالت اولیه برگردید.

5-این تمرین را 10 تا 15 نوبت انجام دهید.

+ قبل از انجام این تمرین با پزشک خود هم برای نحوه انجام و هم اشکالات انجام آن مشورت نمایید.

تقویت عضلات لگن و مرکزی کمری

پس از اینکه توان انجام چرخش خلفی کمر را داشتید میتوانید تمرینات خود را به تقویت عضلات شکمی و مرکزی کمری گسترش دهید. این تمرینات شامل تمرینات اختصاصی و انعطاف پذیری برای مفاصل لگن و پاها در حالی که لگن در حالت خنثی قرار دارد میباشد.

تمرینات پیشرفته مفاصل لگن با هدف تقویت و پایداری در عضلات اطراف لگن و کمر انجام میشود. پزشک و درمانگر شما برای انتخاب بهترین درمان به شما کمک میکند.

بازگشت به کار پس از عمل جراحی دیسک کمر

پس از به دست آمدن حداکثر محدوده حرکتی در کمر، مفاصل لگن و عضلات مرکزی تنه باید به تمرینات اختصاصی برای بازگشت به کار پرداخته شود تا به شدت و سطح فعالیت و تمرینات قبلی برگشت.

باتوجه به شغل و سطح فعالیت فیزیکی باید از تکنیکهای مناسب برای بلندکردن اجسام، و بررسی ارگونومیک برای افرادی که پشت میز نشین هستند و کار کامپیوتری انجام میدهند انجام شود.

قبل از بازگشت به کار و یا ورزشهای تفریحی که قبل از عمل جراحی انجام میدادید با پزشک خود مشورت کنید.

آدرس و شماره تماس دکتر مریم رحیمی

آدرس کلینیک:

  • بیرجند، خیابان شهدا، شهدا ۲، پلاک ۱۲، ساختمان پزشکان رضوان، طبقه دوم
  • تلفن: 05632239177 – 05632239188
  • نوبت دهی: تماس با 09375610309 از 8 صبح تا 8 شب

آدرس و شماره تماس دکتر زینب بساق زاده

آدرس کلینیک:

  • مطب: آبادان، خیابان امیری، فرعی سیزدهم،برج پزشکی متروپل، طبقه اول، واحد 102
  • تلفن: 09339487770

آدرس و شماره تماس دکتر روژین نیک رای

آدرس کلینیک:

  • کرمانشاه، پارکینگ شهرداری، خیابان موید، ساختمان پارسیان، طبقه دو، واحد هفت
  • تلفن:  08337230850- 09016458916

آدرس و شماره تماس دکتر مهسا عدیلی

آدرس کلینیک:

  • بندرعباس، بلوار سید جمال الدین اسدآبادی، چهار راه فاطمیه، رو به روی شیرینکده، کوچه بینش ۸، ساختمان پارسه، طبقه ۹
  • تلفن:
    ۰۷۶-۳۲۲۱۱۵۴۴
    ۰۹۳۰۴۲۸۲۱۱۱
    .

آدرس و شماره تماس دکتر محمد احمدی دستگردی

آدرس کلینیک:

  • تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از میرداماد، کوچه زیبا، پلاک ۵۸ طبقه ۳، کلینیک دکتر فائزی
  • تلفن: 02122861659
  • چهارشنبه ها ۵ تا ۷
  • نظر آباد کرج، خیابان مطهری، جنب مسجد الغدیر، ساختمان پزشکان شفا
  • تلفن: 02645350008 – 02645358535 – 09382601894
  • پنج شنبه ها ۴ تا ۷

آدرس و شماره تماس دکتر لیلا باقرزاده

آدرس کلینیک:

  • تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، روبروی اریکه ایرانیان، قبل از خروجی نیایش، خیایان تربیت معلم، کوچه گلبان، پلاک 6، ساحتمان مداوا، طبقه پنجم، کلینیک درد مداوا
  • تلفن: 02188688881 – 02188688882
  • سه شنبه ها  3 تا 7 عصر

آدرس و شماره تماس دکتر الهام لونی

آدرس کلینیک:

  • تهران، قیطریه، خیابان شهید برادران سلیمانی، کوچه نعمتی، بیمارستان توانبخشی رفیده
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۶۷۸۵۱۹
  • نوبت دهی: مراجعه به سایت شفاداک و جستجوی دکتر لونی و رزرو نوبت  www.shafadoc.ir
  • ویزیت بیماران: یکشنبه و سه شنبه ها ساعت 10 تا 12
  • نوارعصب و عضله: شنبه و چهارشنبه ها ساعت 10 تا 12

آدرس و شماره تماس دکتر محمد رسول نظام آبادی

آدرس کلینیک:

  • تهران، میدان ونک، خیابان صانعی (ورودی از بلوار آفریقا)، پلاک 26، مرکز جراحی محدود مریم طبقه اول، کلینیک درد آذرگان
  • تلفن: 02188856152
  • دوشنبه ها و سه شنبه ها عصر
  • تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک 12، کلینیک استقلال
  • تلفن: 02122866890
  • چهارشنبه ها 14 تا 15:30

آدرس و شماره تماس دکتر عاطفه جوادی

آدرس کلینیک:

  • دماوند، جیلارد، بیمارستان سوم شعبان، درمانگاه طب فیزیکی و توانبخشی
  • تلفن: ۶- ۰۲۱۷۶۳۱۹۷۸
  • یکشنبه ها و سه شنبه ها صبح
  • دماوند، ابتدای خیابان روح افزاء، روبروی شهرداری، بیمارستان حضرت فاطمه(س)، درمانگاه طب فیزیکی و توانبخشی
  • تلفن: ۸ – ۰۲۱۷۶۳۲۸۶۸۶
  • سه شنبه ها بعدازظهر

آدرس و شماره تماس دکتر آزاده قاروی آهنگر

آدرس کلینیک:

  • بابل، میدان کشوری، سرداران ۴، ساختمان پزشکان مهر، طبقه ۶، واحد ۳۰
  • تلفن: 01132288997 – 09923373644

آدرس و شماره تماس دکتر زهرا هاشمی

آدرس کلینیک:

  • زنجان، بلوار گاوازنگ، بیمارستان موسوی (شنبه ها و یکشنبه ها صبح ساعت ۹ تا ۱۲)
  • زنجان، خیابان صفا، کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی شفیعیه (دوشنبه ها عصر از ساعت ۴ تا ۸ و سه شنبه ها صبح از ساعت ۹ تا ۱۲)
  • تلفن: 0243۳۴۷۸۳۶۰ کد پزشک: 231
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.