مگنت درمانی و کاربرد آن در طب فیزیکی و توانبخشی

مگنت درمانی یا مگنت تراپی : در این نوشته دکتر زینب بساق زاده متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مورد چگونگی درمان با استفاده از خاصیت مغناطیسی و کاربرد آن در درمان بیماری های اسکلتی عضلانی مطالبی ارائه کرده اند.

مگنت تراپی یا مگنت درمانی

 

مقدمه

 احتمالا تا به حال درباره محصولات مغناطیس درمانی مانند مچ بند دست و پا، زانوبند، شانه بند ، گردنبند، کمربند، انگشتر، کفی‌های کفش و غیره شنیده اید. هر چند تشک، پتو و لباس‌های مغناطیسی، کرم های مغناطیسی، مکمل های مغناطیسی،برچسب مغناطیسی و حتی آب مغناطیسی نیز موجود است. گزارش‌های متعددی نشان می‌دهد که افراد پس از استفاده از محصولات مغناطیسی (مگنت‌)های ثابت در ناحیه درد، تکسین قابل توجهی پیدا کرده اند.

بیومغناطیس بدن انسان

بدن ما علاوه بر ساختار فیزیکی، دارای یک انرژی نامرئی در اطراف خود می‌باشد که از آن به عنوان بیومغناطیس نام برده می‌شود.اگر وجود این انرژی را تشخیص دهیم، آن گاه خواهیم دانست که بدن‌ ما می‌تواند از مزایای این میدان انرژی طبیعی بهره‌مند شود.

آشنایی با مغناطیس درمانی (مگنت تراپی)

هدف از مقاله پیش رو، آشنایی با مغناطیس درمانی (مگنت تراپی) و الکترومغناطیس درمانی در زمینه طب فیزیکی و توانبخشی و اثرات آن می باشد. این روش درمانی که با استفاده از دستگاه مگنت انجام می شود به عنوان یکی از مدالیته های پرکاربرد و موثر در کلینیک های توانبخشی و فیزیوتراپی مورد توجه قرار گرفته است.

میدان درمانی مغناطیسی

میدان درمانی مغناطیسی به استفاده از آهن ربا برای درمان بیماری و حفظ سلامتی اشاره دارد. زمین ما در واقع یک آهن ربای غول پیکر است و میدان مغناطیسی خود را از جریان های الکتریکی در گردش در هسته فلز مذاب خود بدست می آورد. بدن انسان نیز به طور طبیعی میدان های الکترومغناطیسی تولید می کند. ما همچنین می توانیم میدان های الکترومغناطیسی پویا را با استفاده از فناوری خاص طراحی، تولید کنیم.

کسانی که میدان درمانی مغناطیسی انجام می دهند معتقدند که فعل و انفعالات بین بدن انسان ، زمین و سایر میدان های الکترومغناطیسی می تواند باعث تغییرات جسمی و عاطفی در انسان شود. پزشکان این نوع درمان همچنین معتقدند که برای حفظ سلامت مطلوب باید میدان های الکتریکی و الکترومغناطیسی بدن در تعادل باشند.

این روش مشابه روش درمانی الکترومغناطیس درمانی است که از یک میدان مغناطیسی تولید شده توسط دستگاه الکتریکی استفاده می کند.

تاریخچه مغناطیس درمانی یا مگنت تراپی:

استفاده از میدان های مغناطیسی و مگنت تراپی برای بهبود درد، اقدام مدرن و جدیدی نیست. از مدت ها قبل از این که فواید امروزی آنها درک شود ، در طب باستان از روش های مغناطیسی برای درمان های پزشکی و توانبخشی استفاده می شده است.

سال ها قبل هندوها به درمان بیماری آرتروز با سنگهای مغناطیسی شده می پرداختند. پزشکان چینی پروتکل های کتبی را برای استفاده از سنگها در نقاط طب سوزنی تهیه می کردند. برخی شواهد نشان می دهد که پزشکان مصری از سنگهای ماسه ای با نظمی خاص استفاده می کردند و اینکه کلئوپاترا برای حفظ جوانی خود از آهن رباهای کوچک استفاده می کرده است. در یونان باستان گزارش شده بود که بقراط از آهن ربا برای درد استفاده می کرده و برای تسکین سردرد، سر را روی سنگ های مغناطیسی قرار می داده اند.

فیلد مغناطیسی یا میدان مغناطیسی چیست؟

آهن ربا دو قطب دارد. بسته به جهت گیری هر قطب آهن ربا ، جاذبه یا دافعه به وجود می آید. با قطب های مخالف ، جاذبه وجود خواهد داشت؛ در حالی که دافعه با دو قطب مشابه به وجود خواهد آمد. منطقه ای که در اطراف آهنربا گسترش می یابد (جایی که جاذبه یا دافعه در آن اتفاق می افتد) به عنوان میدان مغناطیسی شناخته می شود.

بین میدان مغناطیسی تولید شده توسط یک آهنربا در مقایسه با آنچه که در جریان سیم وجود دارد تفاوت هایی هست.

میدان مغناطیسی یک آهنربای ثابت است ، یعنی در حرکت نیست.

میدان مغناطیسی تولید شده توسط یک سیم ، پویا است. میزان این میدان مغناطیسی براساس فرکانس جریان است که به آن میدان الکترومغناطیسی پالسی (PEMF) می گویند که به صورت وسیع در اقدامات درمانی و فیزیوتراپی به کار می رود. یک میدان مغناطیسی متغیر یک میدان الکتریکی تولید می کند.

مگنت تراپی (مگنت درمانی) یا مگنوتراپی

مگنت تراپی (مگنت درمانی) یا مگنوتراپی یا مغناطیس درمانی یک روش درمانی طبیعی در طب جایگزین یا Alternative medicine محسوب می‌شود. این روش غیرتهاجمی است و از میدان‌های مغناطیسی برای اهداف درمانی بهره می ‌گیرد.

در مگنت درمانی، در محل درد (بر روی پوست یا در نزدیکی آن) از میدان مغناطیسی ضعیف که توسط یک آهنربای دائم تولید می شود، استفاده می‌شود تا درد و دیگر اختلالات تسکین یابند. مگنت تراپی نوعی درمان فیزیوتراپی کارآمد است که نياز شما به مصرف داروهای مسکن و ساير داروهايی که براي کاهش درد مصرف می شوند را برطرف می کند و از انجام جراحی های غیر ضروری جلوگیری می کند.

قرار دادن برخی از قسمت های بدن در معرض میدان های الکتریکی یا مغناطیسی ضعیف ، اثرات مفیدی برای سلامتی دارد. این روش سرعت فرایندهای ترمیمی طبیعی بدن را افزایش می‌دهد و به‌ صورت طبیعی می‌تواند درد بیمار و دوره نقاهت پس از آسیب دیدگی را کاهش دهد.

مهم ترین تاثیر مگنت تراپی

اساس مگنت تراپی بر مبنای تحریک بافتی و سلولی است. بدن ما به طور طبیعی دارای میدان الکتریکی و مغناطیسی می باشد. طبق نظر محققان، وقتی دچار بیماری می شویم، در واقع میدان مغناطیسی آن قسمت (استخوان، عضله، تاندون و عصب) از تعادل خارج شده است و اگر نزدیک قسمت آسیب دیده یک میدان مغناطیسی قرار دهیم میدان مغناطیسی بدن به حالت نرمال بر می گردد.

مگنت درمانی و کاربرد آن در طب فیزیکی و توانبخشی - - شیوه مگنت درمانی

مکانیسم عمل مگنت تراپی:

در این روش، از توانایی انواع آهنربا برای تغییر دادن زمینه های انرژی یا بیوانرژی، که بدن انسان را احاطه کرده است، استفاده می شود. پزشکان این انرژی زیستی را به عنوان نیروی حیات ، chi یا جریان انرژی نامگذاری می کنند.

در بدن ما به طور طبیعی میدان های مغناطیسی و الکتریکی وجود دارد. تمام مولکول های بدن ما مقدار کمی انرژی مغناطیسی در خود دارند. تصور در مورد میدان مغناطیسی این است که برخی مشکلات به دلیل عدم تعادل میدان های مغناطیسی اتفاق می افتد. اعتقاد بر این است که اگر یک میدان مغناطیسی نزدیک بدن قرار گیرد، می تواند عملکرد میدان های مغناطیسی را همسو و متعادل کند.

هنگامی که یک میدان الکترومغناطیسی پالسی (PEMF  )  به بدن وارد می شود، بدون نیاز به دارو یا مواد شیمیایی می تواند با استفاده از یک ژنراتور به تولید میدان الکترومغناطیسی پرداخته و مبادلات الکترومغناطیسی سالم را دوباره برقرار کند.

به همین دلیل مگنت درمانی روشی بسیار مفید در نظر گرفته می شود که قادر به تحریک تمام سطوح بدن می باشد. هنگامی که از خارج بدن استفاده می شود، به طور کامل در بدن نفوذ می کند و سلول ها، اندام ها، بافت ها و در نتیجه کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

نیروهای الکترومغناطیسی درون زا ناشی از فعالیت سلولهای بدن انسان از شدت بی نهایت کمی برخوردار هستند. بزرگ‌ ترین میدان مغناطیسی در بدن به وسیله قلب ایجاد می‌شود. با این حال ، تأثیر الکترومگنت تراپی به طور مستقیم به فرکانس و شدت بسیار کم آنها بستگی ندارد، بلکه بیشتر به این واقعیت بستگی دارد که اگر ساختار آنها با یک فرم ، شدت ، فرکانس و توالی صحیح باشد ، با فرکانس های سیستم بیولوژیکی تداخل ایجاد می کند و باعث ایجاد اثر می شود.

مگنت تراپی نوعی درمان فیزیوتراپی و توانبخشی

مگنت تراپی نوعی درمان فیزیوتراپی و توانبخشی است که طی آن بدن در معرض یک میدان مغناطیسی با فرکانس پایین قرار می گیرد.

سلول ها و سیستم های کلوئیدی در بدن حاوی یون هایی هستند که می توانند تحت تأثیر نیروهای مغناطیسی قرار بگیرند. هنگامی که بافت در معرض میدان های مغناطیسی پالسی قرار دارد، جریان الکتریکی ضعیفی ایجاد می شود و تمام سلول های در معرض آن فعال می شوند.

مگنت درمانی و کاربرد آن در طب فیزیکی و توانبخشی - - شیوه مگنت درمانی

اثرات میدان های الکترومغناطیسی پالسی یا PEMF بر روی بافت ها:

  • اثر ضد تورم: با بهبود نفوذپذیری غشای سلولی، بر متابولیسم سلول تأثیر می گذارد و امکان جذب سریع تر تورم را فراهم می کند.
  • اثر ضد التهابی: این روش درمانی در بهبود شکستگی استخوان و همچنین زخم های پوستی و بافت زیرپوستی و التهاب حاد و مزمن کمک می کند.
  • اثر ضد درد: یک میدان مغناطیسی پالسی انتقال احساسات دردناک از انتهای عصب به سیستم عصبی مرکزی را کاهش می دهد و باعث کاهش بیشتر درد (مانند درد آرتروز) می شود. همچنین میزان هورمون اندورفین را در بدن افزایش می‌دهد. اندورفین‌ها در واقع مسکن‌های طبیعی موجود در بدن هستند.
  • اثر افزایش خونرسانی: ظرف چند دقیقه رگهای خونی را در ناحیه آسیب دیده منبسط کرده و گردش خون را بهبود می بخشد.
  • اثر ریلکس کردن عضلات: استرس را در سیستم اسکلتی عضلانی کاهش می دهد، استحکام کششی در رباط ‌ها را افزایش داده و دامنه حرکت مفاصل را افزایش می دهد.
  • کاهش تحلیل عضله پس از جراحی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن، بازسازی و سم زدایی
  • هماهنگ کردن سیستم عصبی و بهبود کیفیت خواب

آهن ربا می تواند تأثیر فیزیکی هم داشته باشد، به این صورت که یک میدان مغناطیسی متغیر، برق و گرما ایجاد می کند.

یونهایی مانند کلسیم و پتاسیم به سلول های بدن ما کمک می کنند تا سیگنال های مورد نیاز را ارسال کنند. در آزمایشات ، محققان مشاهده کرده اند که آهن ربا نحوه عملکرد این یون ها را تغییر می دهد.

درمان مغناطیسی را می توان به درمان با فرکانس بالا و درمان با فرکانس پایین تقسیم کرد.

درمان مغناطیسی با فرکانس بالا

درمان مغناطیسی با فرکانس بالا: موج تکانه ای کوتاه مدت دیاترمی است  که دارای سیگنال بسیار کوتاه مدت (حدود ۶۵ میکروثانیه) می باشد. فرکانس کار دستگاه ۸۰۰-۵ هرتز است. برای از بین بردن اثر گرما ، مکث یا توقف سیگنال ۳۷-۲۵ برابر بیشتر از زمان کار دستگاه است.

به طور کلی برای بیماری های مزمن، فرکانس های بالاتر (۳۰۰-۶۰۰ هرتز) و برای موارد حاد و ضایعات سطحی، فرکانس های پایین تر (۱۰۰-۲۰۰ هرتز) توصیه می شود.

درمان مغناطیسی با فرکانس پایین

درمان مغناطیسی با فرکانس پایین دارای میدان مغناطیسی ضربه ای واضح و فرکانس ۲ تا ۵۰ هرتز است.

فرکانس پایین تا ۶ هرتز در موارد حاد و فرکانس ۵۰-۲۵ هرتز در موارد مزمن توصیه می شود.

بطور کلی میدان های مغناطیسی با شدت ضعیف و فرکانس پایین (از ۱ هرتز تا ۱۰۰ هرتز) مورد استفاده قرار می گیرند و بیشترین تأثیر را در رفع درد دارند .

به نظر می رسد که میدان های الکترومغناطیسی پالسی (PEMF) وقتی به تنهایی استفاده می شود ، به طور مستقل در کاهش شدت درد در بیماران موثر است. با این حال، وقتی به سایر روشهای درمانی استاندارد توانبخشی (مانند فیزیوتراپی استاندارد یا درمان ضد درد) اضافه می شود ، اثر تکمیلی در درمان خواهد داشت.


مگمن تراپی

کاربرد مگنت تراپی

مگنت تراپی برای تسکین و توانبخشی در تمامی انواع دردها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله :

  • درد گردن، پشت، کمر
  • دردهای عضلانی و مفصلی ) درد شانه، دردآرنج ، زانو درد، درد لگن، درد ران، درد مچ دست و مچ پا ، درد دست و پا(
  • انواع آرتروز ازجمله آرتروز زانو، آرتروز شانه، آرتروز لگن، آرتروز ستون فقرات
  • تاندونیت (التهاب تاندون)
  • دیسک کمر و گردن، درد سیاتیک و استخوان دنبالچه
  • فیبرومیالژیا (درد مزمن عضلات) یا خستگی مزمن
  • شکستگی و ترک خوردگی استخوان
  • ضرب دیدگی و رگ به رگ شدن و گرفتگی عضلات
  • پوکی استخوان و شکستگی مهره کمر به دنبال آن
  • لغزندگی مهره ها
  • سندرم تونل کارپال (چسبندگی عصب مچ دست)
  • ضایعه‌های پوستی (التیام زخم ،سوختگی و جراحت)
  • درد به دنبال آسیب های ورزشی
  • بهبودی بعد از عمل جراحی
  • نوروپاتی یا درگیری عصبی در دیابت و نورالژی
  • درد ناشی از کهولت سن
  • سردرد و میگرن

در برخی گزارشات به اثر کاهش درد با استفاده از مگنت درمانی به میزان ۸۰ تا ۹۰ درصد اشاره شده است.

مگنت تراپی نه تنها درد را کاهش می‌دهد بلکه می‌تواند زمان لازم برای بهبود آسیب‌ها را نیز کوتاه ‌تر سازد.


مگنت تراپی در چه کسانی نباید استفاده شود؟

 اگرچه استفاده از مگنت تراپی با شدت کم برای اکثر افراد بی خطر است، اما در موارد زیر نباید انجام شود:

بیمارانی که از ضربان ساز قلبی یا پیس میکر یا دفیبریلاتورهای کاشتنی استفاده می کنند.

پمپ انسولین یا پمپ شیمی درمانی داشته باشند.

افرادی که عمل کاشت حلزون گوش انجام داده اند.

اختلالات حاد و جدی گردش خون

وجود زخم باز

آنژیوپاتی دیابتی

نارسایی کرونر و اختلالات شدید قلبی

پیوند اعضا

فشار خون پایین

زنان باردار و کودکان خردسال

دیابت جوانان و مشکلات غدد

عفونت های حاد و شدید و بیماری سل

بیماری های قارچی

بد خیمی ها

خون ریزی


عوارض جانبی مگنت تراپی چیست؟

 این روش درمانی توانبخشی به طور کلی و به خودی خود ایمن در نظر گرفته می شود و روشی غیرتهاجمی ، ایمن و آسان برای درمان درد است .

مگنت درمانی اعتیاد آور نیست و عوارض جانبی جدی و خطرناکی ندارد.

این روش به خوبی قابل تحمل می باشد و اغلب بیماران در طول درمان هیچ احساس منفی را تجربه نمی کنند.

از نظر قرار گرفتن بیش از حد بدن در معرض نیروهای مغناطیسی یا تکرار زیاد در این روش، هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و تمامی اقدامات تحت نظر و کنترل پزشک می باشد.

با این حال برخی عوارض جانبی هرچند نادر به دنبال استفاده از مگنت تراپی گزارش شده است ؛ مانند:

احساس مزه فلز در دهان

درد

حالت تهوع

سرگیجه

حالت سرماخوردگی

اگرچه این عوارض دائمی نیست و موقت می باشد؛ اما حتما باید با پزشک در مورد آن صحبت کرد.

مگنت درمانی بایستی توسط پزشک #متخصص توانبخشی تجویز شده و در کلینیک تخصصی توانبخشی و فیزیوتراپی انجام شود و تنها پس از معاینه کامل، تشخیص دقیق و موارد منع مصرف احتمالی تجویز گردد. با پزشک خود در مورد هرگونه اقدامات درمانی مکمل که می خواهید امتحان کنید صحبت کنید تا بتواند به شما در مدیریت بهتر سلامتی کمک کند.

آیا مگنت تراپی به تنهایی برای درمان کافی است؟

مگنت درمانی زیرمجموعه ای از اقدامات فیزیوتراپی است و هرچند به تنهایی می تواند نتایج قابل قبولی بر کاهش دردهای اسکلتی و عضلانی داشته باشد، اما در ترکیب با سایر روش های درمانی فیزیوتراپی (مانند سرما و گرمادرمانی، اولتراسوند، الکتروتراپی، طب سوزنی)، درمان‌های دستی و فیزیکی و ورزش درمانی، نتایج بهتر و موثرتر و طولانی تری خواهد داشت.

 

سوالات متداول

 جهت مگنت تراپی نیاز است که لباس های خود را از تن خارج کنیم؟

خیر

پالس های میدان مغناطیسی مستقیما روی پوست اعمال نمی شود و  به طور مساوی در بافت بدن نفوذ می کند. بنابراین بیمار نیازی به درآوردن هیچ لباسی ندارد.


آیا در بیماری که به دنبال شکستگی، گچ گیری انجام شده، می توان از مگنت درمانی استفاده کرد؟

بله

پالس های مغناطیسی می تواند به درون  گچ ( در شکستگی ها ) نفوذ کند.


چند جلسه جهت درمان لازم است و هر جلسه چقدر طول می کشد؟

برای هر بیمار با توجه به بیماری خاصی که دارد، تعداد جلسات درمانی و مدت آن متفاوت است.

تعداد جلسات مگنت تراپی معمولاً بین ۵ تا ۱۰ جلسه است.

هر جلسه با توجه به نوع بیماری و شدت و قدرت جریان مغناطیسی، حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه به طول می انجامد.


چند وقت طول می کشد تا درد کاهش یابد؟

این مساله به نوع، شدت و مدت بیماری، میزان التهاب ناحیه تحت درمان، بیماری های همراه، داروهای مصرفی و … بستگی دارد. برخی بیماران بهبود درد را در چند دقیقه ذکر می کنند، در حالی که برخی دیگر بعد از چند روز احساس راحتی می کنند.البته بعضی بیماری ها مانند پوکی استخوان نیاز به مدت زمان زیادتری دارند (چند ماه). به همین دلیل به بیماران توصیه می شود صبور باشند و درمان را تا زمانی که پزشک معالج تشخیص می دهد ادامه دهند.


آیا مگنت تراپی به تنهایی برای درمان کافی است؟

مگنت درمانی زیرمجموعه ای از اقدامات فیزیوتراپی است و هرچند به تنهایی می تواند نتایج قابل قبولی بر کاهش دردهای اسکلتی و عضلانی داشته باشد، اما در ترکیب با سایر روش های درمانی فیزیوتراپی ( مانند سرما و گرمادرمانی، اولتراسوند، الکتروتراپی، طب سوزنی)، درمان‌های دستی و فیزیکی و ورزش درمانی، نتایج بهتر و موثرتر و طولانی تری خواهد داشت.


قبل از مگنت درمانی و هنگام مگنت درمانی باید چه کاری انجام دهیم؟

قبل از انجام مگنت درمانی باید هر گونه آهن ربا یا وسایل فلزی را از بدن خارج کنید.

از کرم و مواد آرایشی در ناحیه موردنظر استفاده نکنید.

لباس راحت و آزاد بپوشید.

هنگام مگنت درمانی ابتدا باید بیمار روی تخت مخصوص دراز بکشد. سپس پزشک ناحیه آسیب دیده بدن را تحت امواج مغناطیسی قرار می دهد. در این مرحله ممکن است در بعضی نقاط بدن کمی احساس سوزش یا درد کنید که این مساله موقتی است و با ادامه جلسات درمانی از بین خواهد رفت.

مگنت درمانی و کاربرد آن در طب فیزیکی و توانبخشی -مگنت تراپی شیوه مگنت درمانی

مطالب مهم سایت

پارکینسون

توانبخشی قلبی

متخصص طل فیزیکی و توانبخشی

توانبخشی پس از سرطان

تزریق اپیدورال

آدرس و شماره تماس دکتر زینب بساق زاده

آدرس کلینیک:

  • مطب: خیابان امیری، خیابان پرویزی، فرعی بانک آینده، ساختمان دلارام، طبقه سوم، واحد ۱۰
  • تلفن: ۰۹۳۳۹۴۸۷۷۷۰

آدرس و شماره تماس دکتر روژین نیک رای

آدرس کلینیک:

  • کرمانشاه، پارکینگ شهرداری، خیابان موید، ساختمان پارسیان، طبقه دو، واحد هفت
  • تلفن:  ۰۸۳۳۷۲۳۰۸۵۰- ۰۹۰۱۶۴۵۸۹۱۶

آدرس و شماره تماس دکتر مهسا عدیلی

آدرس کلینیک:

  • خیابان سید جمال الدین اسد آبادی، سه راه پلنگ صورتی، کوچه پویش ۶ (شهید توسلی)، ساختمان پزشکان آرام، طبقه ۲.
  • تلفن:
    ۰۹۱۷۰۳۱۱۰۶۰
    ۰۹۳۰۴۲۸۲۱۱۱

آدرس و شماره تماس دکتر مریم رحیمی

آدرس کلینیک:

  • بیرجند، خیابان شهدا، شهدا ۲، پلاک ۱۲، ساختمان پزشکان رضوان، طبقه دوم
  • نوبت دهی: تماس با ۰۹۳۷۵۶۱۰۳۰۹ از ۸ صبح تا ۸ شب

آدرس و شماره تماس دکتر لیلا باقرزاده

آدرس کلینیک:

  • تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، روبروی اریکه ایرانیان، قبل از خروجی نیایش، خیایان تربیت معلم، کوچه گلبان، پلاک ۶، ساحتمان مداوا، طبقه پنجم، کلینیک درد مداوا
  • تلفن: ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۱ – ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۲
  • سه شنبه ها  ۳ تا ۷ عصر

آدرس و شماره تماس دکتر محمد احمدی دستگردی

آدرس کلینیک:

  • تهران، کلینیک توانبخشی سکته مغزی تبسم؛باقر خان غربی
  • شنبه ها ۱۱ تا ۱۳
  • نظر آباد کرج، خیابان مطهری، جنب مسجد الغدیر، ساختمان پزشکان شفا
  • تلفن: ۰۲۶۴۵۳۵۰۰۰۸ – ۰۲۶۴۵۳۵۸۵۳۵ – ۰۹۳۸۲۶۰۱۸۹۴
  • پنج شنبه ها ۴ تا ۷

آدرس و شماره تماس دکتر الهام لونی

آدرس کلینیک:

  • تهران، قیطریه، خیابان شهید برادران سلیمانی، کوچه نعمتی، بیمارستان توانبخشی رفیده
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۶۷۸۵۱۹
  • نوبت دهی: مراجعه به سایت شفاداک و جستجوی دکتر لونی و رزرو نوبت  www.shafadoc.ir
  • ویزیت بیماران: یکشنبه و سه شنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲
  • نوارعصب و عضله: شنبه و چهارشنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲

آدرس و شماره تماس دکتر محمد رسول نظام آبادی

آدرس کلینیک:

  • کلینیک استقلال
    ورودی ۱: تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲
    ورودی ۲: تهران، رسالت شرق به غرب، قبل از پل سیدخندان، بعد از بیمارستان قمر بنی هاشم
  • تلفن: ۰۲۱-۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر
  • تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲، کلینیک استقلال
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۸

آدرس و شماره تماس دکتر عاطفه جوادی

آدرس کلینیک:

  • تهران، تقاطع فرمانیه و پاسداران، نارنجستان هفتم (جهانبخش نژاد)، پلاک ۱۲ ساختمان مهر طبقه پنجم
  • تماس: ۰۹۳۷۵۴۰۳۵۳۴

آدرس و شماره تماس دکتر آزاده قاروی آهنگر

آدرس کلینیک:

  • بابل، میدان کشوری، سرداران ۴، ساختمان پزشکان مهر، طبقه ۶، واحد ۳۰
  • تلفن: ۰۱۱۳۲۲۸۸۹۹۷ – ۰۹۹۲۳۳۷۳۶۴۴

آدرس و شماره تماس دکتر زهرا هاشمی

آدرس مطب:

  • زنجان، خیابان دلجویی، ساختمان نسیم، طبقه ۴، واحد ۱۸
  • تلفن: ۰۹۹۳۴۵۳۶۲۹۱
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post