نوار عصب پا و کمر در دیسک و سیاتیک و تعرفه ۱۴۰۲

نوار عصب پا و کمر یا نوار عصب و عضله پا و کمر را اگر بخواهیم به طور ساده بیان کنیم که چیست و چگونه انجام می‌شود؛ باید گفت از رایج‌ترین و اصلی‌ترین روش ها در جهان است که برای پیدا کردن مشکلاتی مثل دیسک کمر که منجر به کمردرد یا پادرد شده است، انجام می‌شود. در این نوشته دکتر محسن چراغی در مورد نوار عصب و عضله دیسک کمر و سیاتیک، چگونگی انجام، نحوه تفسیر جواب، آمادگی‌ها و عوارض، نحوه گرفتن و کاربرد تست عصب پا توضیحات کاملی ارائه داده اند و در پایان نیز جدولی از هزینه ها و قیمت آن را برای شما آماده کرده‌اند.

دسترسی سریع

پس از انجام دقیق این تست تشخیصی نوبت به تفسیر نوار عصب و عضله پا می رسد؛ که بخش مهم این روش تشخیصی می باشد و بر اساس داده های به دست آمده از دو مرحله این اول تست صورت می گیرد و تفسیر داده های جداول و نمودارها در چند پاراگراف خلاصه می شود.

نوار عصب و عضله پا برای چیست؟

شاید از خود بپرسی نوار عصب و عضله پا برای چیست؟ نوار عصب و عضله پا و کمر (EMG-NCS) ابزاری تشخیصی برا پی بردن به بیماری‌‌های اعصاب محیطی و برخی از بیماری‌های عضلانی است. این روش سالهاست که جهت بررسی برخی بیماری‌ها مانند رادیکولوپاتی استفاده می‌شود. با ظهور روش‌های تشخیصی جدید مانند ام آرآی، نوار عصب و عضله همچنان کاربرد خود را در تشخیص رادیکولوپاتی و آسیب های اعصاب محیطی حفظ کرده و برای برخی بیماری‌ها مهمترین روش تشخیص و برای برخی دیگر ابزاری تکمیلی جهت تشخیص است. یکی از مهمترین کاربردهای نوار عصب و عضله در بیماری‌های ستون فقرات مانند بیرون زدگی دیسک کمر برای بررسی فشارروی ریشه‌های عصبی است. بطور کل این تست تشخیصی روشی است که عملکرد اعصاب محیطی را از محل خارج شدن از نخاع تا رسیدن به عضلات و نوک انگشتان بررسی می کند.

بیشتر بدانید: توانبخشی و مراقبت های بعد از عمل جراحی دیسک کمر

تاریخچه نوار نوار عصب و عضله کمر و پا

تاریخچه نوار عصب و عضله پا و کمر به چه مواردی اشاره دارد؟ منشا نوار عصب و عضله به مطالعات فرانسسکو ردی و سپس لوئیجی گالوانی برمی‌گردد. گالوانی با تماس مستقیم میله‌های فلزی و الکتریسیته با عضلات پا، باعث انقباض عضلات پای قورباغه شد.  توسعه اسیلوسکوپ در سال ۱۸۹۷ به طور قابل توجهی توانایی دانشمندان را برای ثبت سیگنال های عصبی و عضلانی افزایش داد. پس از جنگ جهانی دوم با توجه به آسیب‌های فراوان ایجاد شده برای سربازان نوار عصب و عضله مدرن بنیان‌گذاری شد. تست عصب پا همان نوار پا یکی از قدیمی ترین روش های تشخیصی در بررسی ضایعات عصب محیطی است که به رغم سابقه طولانی با وجود پیشرفت های پزشکی و ظهور روش های نوین، همچنان نوار عصب و عضله یکی از روش های پرکاربرد در بررسی عملکرد دستگاه عصبی محیطی است.

نحوه گرفتن و عملکرد دستگاه نوار عصب و عضله پا و کمر

در این بخش سعی داریم تا نحوه گرفتن و عملکرد دستگاه نوار عصب و عضله پا و کمر را بطور ساده توضیح دهیم. نوار عصب و عضله دو از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. در  قسمت اول اعصاب محیطی تحریک می‌شود و پاسخ حسی و حرکتی در محل مشخص ثبت میشود. از اطلاعات این قسمت در بررسی آسیب عصب‌های محیطی مانند سیاتیک و پرونئال استفاده می‌شود. بررسی هدایت عصبی جهت بررسی نوروپاتی‌های حاد و مزمن نیز اهمیت دارد. قسمت دوم نوار عصب و عضله الکترومیوگرافی است. در این قسمت با استفاده از یک سوزن بسیار باریک اطلاعاتی از عمکلرد عضله به دست می‌آید. الکترومیوگرافی مهمترین بخش نوار عصب و عضله برای بررسی رادیکولوپاتی یا همان بیرون زدگی دیسک کمر و دسته‌ای از بیماری‌ها تحت عنوان میوپاتی است.

به عنوان مثال وقتی می خواهیم برای بیمار درمان بیرون زدگی دیسک کمر با تزریق اپیدورال را انجام دهیم باید از عدم وجود تخریب عصب شدید و فعال ریشه عصب نخاعی توسط دیسک بیرون زده و یا دیسک پاره شده اطمینان حاصل کنیم که این مهم با انجام نوار عضله پا محقق می گردد.

عکس نوار عصب پا و نوار عصب سیاتیک

عکس نوار عصب پا و نوار عصب سیاتیک همان تست نوار عصب و عضله پا است. به این روش تشخیصی تست EMG یا الکترومیوگرافی نیز گفته می شود. زمانی که گفته می شود بیمار دچار درد سیاتیکی است در اکثر مواقع منظور تحت فشار قرار گرفتن ریشه های کمری است که در بین مردم تحت عنوان دردهای سیاتیکی معروف است. البته گاهی خود عصب سیاتیک نیز دچار آسیب می شود که یکی از این موارد سندرم پیریفورمیس است. در صورتی که درگیری ریشه های کمری یا همان سیاتیک اندک باشد می توان با روش های غیرجراحی بیمار را تحت درمان قرار داد و در غیر این صورت بیمار بهتر است که جراحی شود. نحوه گرفتن نوار عصب کمر در تشخیص درست بیماری بسیار مهم است. زمان کافی باید برای گرفتن نوار عصب پا گذاشته شود و تفسیر درست جواب نوار عصب پا نیز نیاز به تجربه کافی دارد.

نحوه گرفتن نوار عصب و عضله پا و کمر با دستگاه

نوار عضله پا چیست؟

نوار عضله پا جهت بررسی بیماری های اعصاب محیطی و رادیکولوپاتی کمری و درگیری سیاتیک استفاده می شود. در نوار عضله پا می توان علل ضعف پا و یا درد در پاها و گزگز دست و گزگز پا را متوجه شد. در نوار عضله پا با استفاده از تحریک اعصاب محیطی با جریان الکتریکی میزان سرعت هدایت عصبی بررسی می شود. سپس با استفاده از سوزن های بسیار باریک و تقریبا بدون درد فعالیت عضلات و میزان آسیب به آن ها مشخص می شود. در صورت فتق دیسک کمر انجام نوار عصب از کمر اطلاعات دقیقی به ما می دهد. نوار عضله پا به ما نشان می دهد که بیرون زدگی دیسک تا چه اندازه روی ریشه های کمری و سیاتیک فشار وارد کرده است. نحوه گرفتن نوار عضله پا پیش از این برای شما شرح داده شد.

هزینه نوار عصب و عضله پا در تهران

هزینه نوار عصب و عضله پا در تهران به موارد زیادی ارتباط دارد. نوار عضله پا در مراکز دولتی و نیمه خصوصی هزینه متفاوتی با مراکز خصوصی دارد. هزینه نوار عصب و عضله پا در تهران با کیفیت کار ارتباط واضحی ندارد. گرچه معمولا کیفیت نوار عضله پا در مراکز دولتی با توجه به تعداد بالاتر بیماران کمتر است و ممکن است حتی باعث اشتباه پزشک ارجاع دهنده شود. قیمت تست نوار عصب و عضله پا بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان بر اساس مرکز انجام دهنده متغیر در سال ۱۴۰۲ است. علاوه بر هزینه نوار عصب و عضله پا هزینه سوزن نوار عصب نیز بر عهده بیماران است. گرچه برخی از مراکز این هزینه را برعهده میگیرند.

طریقه و نحوه گرفتن نوار عصب پا و دیسک کمر

طریقه و نحوه گرفتن نوار عصب پا و دیسک کمر به این صورت است که بیمار روی تخت دراز می کشد. لازم است پیش از انجام نوار عصب پا بیمار دوش گرفته تا آلودگی های روی پا کاهش یابد. نحوه گرفتن نوار عصب کمر به این صورت است که ابتدا با یک جریان الکتریکی با شدت کم روی پوست بیمار تحریک داده می شود تا عملکرد فیبرهای عصبی حسی و حرکتی پا بررسی شود. شدت جریان الکتریکی پایین است و بیمار درد بسیار کمی را تجربه می کند. پس از آن با استفاده از سوزن های نوار عصب و عضله فعالیت برخی از عضلات پا در حالت استراحت و فعالیت بررسی می شود. در پایان نتایج بررسی تحریک اعصاب محیطی و الکترومیوگرافی یا همان سوزن زدن در کنار یکدیگر برای رسیدن به نتیجه بررسی می شود.

بهترین متخصص نوار عصب و عضله کمر ایران

بهترین متخصص نوار عصب و عضله کمر ایران را می توانید در بین متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی جستجو کنید. گرفتن نوار عصب پا نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد. اگر بگوییم که بیشتر نوار عصب های گرفته شده با دقت بالا گرفته نمی شود بیراه نگفته ایم. پس مهم است که برای گرفتن نوار عصب پا از بهترین متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی کمک بخواهید. تمامی پزشکان سایت pmrdoctors.ir از بهترین متخصصین نوار عصب و عضله کمر و دکتر عصب پا در ایران هستند. همینطور با کمک روش های به روز می توانند علت بروز گز گز دست و سایر ناراحتی ها را تشخیص داده و بهترین شیوه درمان را پیش بگیرند. برای گرفتن نوار عصب کمر می توانید از طریق سایت به صورت آنلاین مشاوره گرفته و به صورت حضوری در اکثر نقاط ایران این کار را انجام دهید.

نکات مهم و مدت زمان انجام تست EMG

نکات مهم و مدت زمان انجام تست EMG را به صورت خلاصه برای شما مرور می کنیم. آمادگی های قبل انجام تست EMG بسیار مهم است. حتما پوست بیمار جهت گرفتن نوار عصب کمر تمیز باشد. بهتر است قبل از انجام نوار عصب دوش بگیرید. لباس تنگ نپوشید. لباس های گشاد باعث تسریع روند انجام نوار عصب و عضله پا می شود. به یاد داشته باشید که نوار عصب و عضله پا دردناک نیست و از نظر ذهنی استرسی برای این کار نداشته باشید. انجام نوار عصب و عضله پا کمتر از نیم ساعت طول می کشد. البته در برخی بیماری ها ممکن است نیاز به زمان طولانی تری باشد. گزارش تست EMG اکثرا در همان روز به بیمار داده می شود. تست عصب پا مانند ام آر آی بعد از مدت کوتاهی ممکن است نیاز به تکرار داشته باشد.

قیمت و تعرفه نوار عصب و عضله دیسک کمر

قیمت و تعرفه نوار عصب و عضله دیسک کمر در مراکز خصوصی در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون وسیصد هزار تومان است. در مراکز دولتی یا نیمه خصوصی که با بیمه قرارداد دارند هزینه انجام نوار عصب و عضله پا کمتر است. گرچه به علت ازدیاد بیماران در این مراکز کیفیت نوار عصب و عضله پایین تر است. بیمارانی که با بیمه تکمیلی قرارداد دارند می توانند گزارش نوار عصب و دستور پزشک را به بیمه خود تحویل دهند و اکثر مبالغ پرداخت شده به پزشک را از بیمه خود دریافت کنند. با توجه به پیچیدگی نوار عصب و عضله دیسک کمر این کار باید توسط متخصصین با تجربه طب فیزیکی و توانبخشی انجام شود.

نوار عصب پا و کمر چه چیزی را مشخص میکند؟

نوار عصب پا و کمر چه چیزی را مشخص میکند؟ نوار عصب پا یا کمر به پزشک کمک می کند که شدت درگیری ریشه کمری و سیاتیک را متوجه شود. فرض کنید که یک MRI کمر انجام داده اید. میزان بیرون زدگی دیسک با میزان آسیب ریشه کمر ارتباط مستقیم ندارد. برای اینکه بفهمیم چه میزان آسیب به ریشه عصب وارد شده است باید از نوار عصب پا و کمر استفاده کنیم. پیش از تزریق اپیدورال برای آگاهی از میزان تخریب عصب نیز بهتر است نوار عضله پا گرفته شود. نحوه گرفتن نوار عضله پا با استفاده از سوزن به پزشک این امکان را می دهد که حاد یا مزمن بودن آسیب را متوجه شود. اگر دچار گزگز و مورمور پا هستید نیز نوار عصب پا و کمر یکی از مهمترین روش های تشخیصی برای بررسی علت بیماری است. همچنین در صورت ضعف عضلات پا نیز نوار عصب و عضله پا از مهمترین روش های تشخیصی است.

خواندن جواب نوار عصب پا توسط متخصص و دکتر الکترومیوگرافی

خواندن جواب نوار عصب پا توسط متخصص و دکتر الکترومیوگرافی کاری پیچیده است. اعداد و ارقام جداول نوار عصب پا باید به دقت تفسیر شود زیر بسیاری از بیماری ها تظاهرات مشابه در نوار عصب پا دارند. برای همین معاینه بیمار و تطبیق آن با نوار عصب و عضله کاری بسیار مهم است. در صورتی که به این موضوع توجه نشود گزارش نوار عصب و عضله پا اشتباه خواهد بود و پزشک ارجاع دهنده نیز از این گزارش سودی نخواهد برد. نوار عضله کمر جدول متفاوتی نسبت به تحریک الکتریکی دارد. باید جهت انجام نوار عضله کمر زمان کافی و مناسب گذاشته شود و به همین دلیل نوار عصب در مراکز دولتی کیفیت پایین تری دارد.

قیمت نوار عصب پا در کرمانشاه

قیمت نوار عصب پا در کرمانشاه مشابه سایر نقاط کشور است. قیمت نوار عصب پا در همه ایران یکسان است. همانطور که پیش تر گفته شد تعرفه نوار عصب پا به مرکز انجام دهنده وابسته است و در مراکزی که با بیمه قرارداد ندارند حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان با تعرفه سال ۱۴۰۲ از بیماران گرفته می شود. هزینه نوار عصب پا در مراکز دولتی و نیمه خصوصی کمتر از میزان گفته شده است اما کیفیت این مراکز پایین تر است. سوزن نوار عصب گاها توسط خود مرکز انجام دهنده نوار عصب پا تهیه می شود. در بیمارستان های دولتی معمولا سوزن نوار عصب باید توسط خود بیمار تهیه شود. جهت انجام نوار عصب پا در کرمانشاه میتوانید از پزشکان سایت نوبت حضوری دریافت کنید.

فیلم نوار عصب پا و توضیحات کامل تست EMG در بهترین مرکز طب فیزیکی و توانبخشی غرب تهران

فیلم نوار عصب پا و توضیحات کامل تست EMG در بهترین مرکز طب فیزیکی و توانبخشی غرب تهران را می توانید از طریق همین سایت مشاهده کنید. جهت انجام نوار عصب پا در بهترین مرکز طب فیزیکی و توانبخشی غرب تهران از پزشکان سایت pmrdoctors.ir نوبت بگیرید. تمامی پزشکان این مجموعه تجربه بالا در زمینه نوار عصب پا دارند و با بهترین و جدیدترین دستگاه های نوار عصب به شما در این زمینه کمک می کنند. طریقه گرفتن نوار عصب پا در مراکز مختلف این مجموعه یکسان است. انجام همزمان تحریک الکتریکی و سوزن نوار عصب یا همان الکترومیوگرافی جهت تکمیل اطلاعات مورد نیاز ضروری است.

تفسیر جواب نوار عصب و عضله پا

تفسیر جواب نوار عصب و عضله پا باید حتما همراه با سایر داده ها انجام شود. برای اینکه بدانیم نوارعصب پا کجا بگیریم، باید بدانیم اهمیت نوارعصب پا چقدر است و نوار عصب پا چه چیزی را مشخص میکند. در این تست تشخیصی کلیه مسیرهای عصبی محیطی بررسی می شود و محل، نوع و شدت هر آسیب عصبی در این مسیر مشخص می گردد. تفسیر این تست ابتدا توسط پزشک انجام دهنده بر اساس داده ها و یافته های دو قسمت اصلی تست انجام می شود و بعد از آن هم پزشک درخواست دهنده، نتیجه گیری نهایی را با معاینات و شرح حال و دیگر تست های تشخیصی ترکیب می کند تا به تشخیص نهایی برسد و درمان بیمار را آغاز کند. پس خیلی اوقات نمی توان به تنهایی با نوار عصب و عضله به نتیجه نهایی رسید و نوار عصب باید در کنار بقیه داده ها تفسیر شود.

کاربرد نوار عصب و عضله در کمر و پاها

دانستن کاربرد نوار عصب و عضله در کمر و پاها قبل از انجام این تست بسیار مهم می باشد. برخلاف بقیه روش های تشخیصی که معمولا به صورت تصویربرداری هستند، نوار عصب عملکرد را بررسی می کند که خیلی اوقات بسیار کاربردی تر است. عصب وقتی از نخاع خارج می شود ابتدا ریشه نخاعی تشکیل می شود؛ سپس شبکه بازویی یا شبکه لومبوساکرال (کمری-خاجی) تشکیل شده و در نهایت اعصاب محیطی مثل سیاتیک از این شبکه خارج می شوند و به سمت انتهای اندام ها و تک تک عضلات حرکت می کنند. هر آسیب و ضایعه ای در این مسیر مثل آسیب دیسک به ریشه عصب، به رشته های عصبی وارد شود توسط تست عصب پا قابل تشخیص و تفسیر است. با انجام نوار عصب پا می توان محل دقیق آسیب، شدت آسیب، نوع آسیب (آسیب فیبرها یا روکش عصب ها) و میزان بهبودی اعصاب را مشخص کرد و برای اقدامات تشخیصی درمانی بعدی تصمیم صحیح تری گرفت.

نوار عصب پا در نوروپاتی‌ پا

دسته وسیعی از بیماری‌ها تحت عنوان نوروپاتی وجود دارند که باعث آسیب فیبرهای عصبی پا می‌شوند. اکثر این نوروپاتی‌ها فیبرهای عصبی را از انتهای اندام تحتانی یعنی پاها درگیر می‌کنند و به آرامی قسمت‌های بالاتر مانند زانو و ران درگیر می‌شوند. علامت شایع این بیماری‌ها گزگز و مورمور شدن پاها بویژه کف پا است که به آرامی تشدید می‌شود و ممکن است در مراحل انتهایی باعث بی‌حسی کامل پاها شود. یکی از تست‌هایی که می‌تواند این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهد و به افتراق علل بی‌حسی و گزگز و مورمور پا کمک کند نوار عصب و عضله است.

درصورت قرینه بودن علامت در پاها و تشدید این حالت با گذشت زمان و داشتن سابقه مثبت برخی بیماری‌ها مانند دیابت و سرطان باید به این بیماری شک کرد و نوار عصب و عضله را انجام داد. البته همه فیبرهای عصبی با نوار عصب و عضله قابل بررسی نیستند که در صورت نرمال بودن نتیجه تست و شک زیاد به نوروپاتی می‌توان از تست سودواسکن استفاده کرد. هردوی این تست‌ها یعنی نوار عصب و عضله و تست سودواسکن در کلینیک‌های طب فیزیک و توانبخشی قابل انجام است.

نوار عصب و عضله کمر و پا در انترپمنت یا گیرافتادگی اعصاب در پاها

گاهی به دلیل فشار بافت‌های مجاور به عصب در ناحیه بعد از فشار علائمی مانند درد، گزگز و بی حسی ایجاد می‌شود. علل فشار به عصب متفاوت است. این فشار می‌تواند به علت یک عضله مانند درگیری عصب سیاتیک در سندرم پیریفورمیس باشد. گاهی وضعیت غیرطبیعی یک استخوان و گاهی در نتیجه فشار خارجی به علل شغلی مانند چمباتمه زدن طولانی و حتی تومورها سبب آسیب به عصب می‌شوند. علت هرآنچه که باشد روش قطعی تشخیص این دسته از بیماری‌ها نوار عصب و عضله پا و کمر است. این دسته از بیماری‌ها جز معدود بیماری‌هایی هستند که همچنان راه قطعی تشخیصی دیگری به جز نوار عصب و عضله ندارند.

آسیب عصب سیاتیک در سندرم پیریفورمیس، گیرافتادن شاخه‌های عصب سیاتیک مانند عصب پرونئال عمقی در قسمت قدامی مچ پا در سندرم تونل تارسال قدامی، گیرافتادن عصب تیبیال خلفی در سندرم تونل تارسال، آسیب عصب پرونئال مشترک دراثر فشار بیش ازحد بر روی قسمت خارجی زانو از جمله این بیماری‌ها هستند. این بیماری‌ها با علائم موضعی مانند گزگز و مورمور در یک ناحیه خاص مانند کف پا و روی پا خود را نشان می‌دهد و تشخیص آن بدون نوار عصب و عضله سخت است. اما با در دست داشتن جواب نوار عصب پا به راحتی می توان ریشه مشکل را شناسایی کرد.

نوار عصبی کمر در آسیب عصب در اثر بریدگی و له شدگی

گاهی اوقات ضربه در اثر تصادفات اتومبیل یا چاقوخوردگی باعث آسیب یک عصب مانند سیاتیک یا پرونئال در پا می‌شود. در این شرایط پزشک برای تایید قطعی پارگی عصب از نوار عصب و عضله استفاده می‌کند. برای انجام نوار عصب در این شرایط بهتر است حداقل ۱۰ روز از آسیب گذشته باشد که با دقت کافی در مورد آسیب نظر داد. کاربرد بسیار مهم دیگر نوار عصب و عضله در این دسته مشخص شدن پاسخ به درمان جراحی یا غیرجراحی است. یکی از دقیق‌ترین ابزار بعد از ترمیم اعصاب آسیب‌دیده برای مشاهده موفقیت درمان استفاده از نوار عصب و عضله است.

یکی از محل های شایع گیر افتادگی عصب سیاتیک سندرم پیریفورمیس است که این عصب پشت عضله ای به همین نام دچار گیر افتادگی می شود؛ نوار عصب سیاتیک می تواند مشخص کند این عصب دقیقا در کدام محل دچار آسیب و گیرافتادگی شده است و شدت آسیب فیبرهای عصب چقدر است.

نوار عصب و عضله پا در آسیب شبکه کمری و ساکرال (پلکسوپاتی)

اعصاب پس از خروج از مهره‌های کمری شبکه‌ای پیچیده را تشکیل می‌دهند که منشا اعصاب پا مانند سیاتیک است. علل مختلفی مانند ضربه، گسترش تومور و خودایمنی باعث آسیب این شبکه عصبی می‌شود. علايم درگیری این شبکه بسیار شبیه رادیکولوپاتی و درگیری عصب سیاتیک است. نوار عصب و عضله برای افتراق این بیماری‌‌ها اهمیت دارد. نوار پا یا تست نوار عصب از پا به تشخیص متخصص و دکتر عصب پا در مواردی مانند آسیب شبکه کمری و ساکرال یا همان پلکسوپاتی انجام می شود. عکس نوار عصب پا به تشریح این موضوع و آشنایی شما با نحوه انجام این تست کمک خواهد کرد.

طریقه گرفتن نوار عصب پا در آسیب به ریشه‌های کمری به علت پارگی و بیرون زدگی دیسک کمر

این دسته از بیماری‌ها که معمولا تحت عنوان رادیکولوپاتی نامیده می‌شوند به علت آسیب ریشه های کمری در نتیجه بیرون زدگی یا پارگی دیسک کمر است. گاهی تومورها یا عفونت‌های ویروسی نیز می‌تواند باعث درگیری‌های ریشه‌های کمری و رادیکولوپاتی شوند و علائم بیرون زدگی دیسک را تقلید کنند. با وجود پیشرفت در روش‌های تصویربرداری مانند ام آرآی و سی تی اسکن همچنان نوار عصب و عضله جایگاه ویژه‌ای در تشخیص رادیکولوپاتی و افتراق آن از سایر بیماری‌ها مانند نوروپاتی دارد. زمان مناسب نوار عصب و عضله در رادیکولوپاتی بین ۴ تا ۶ هفته از شروع علائم است. البته انجام سریعتر این کار با توجه به نظر پزشک کاری غیر علمی نمی‌باشد.

تعیین ریشه تحت فشار توسط دیسک و نیز شدت آسیب ریشه های عصبی قبل از بسیاری از روش های درمانی مثل عمل دیسک کمر با لیزر اهمیت بسزایی دارد و اگر ریشه مورد نظر دقیقا مشخص نباشد، روش های درمانی به شکست می انجامد. هزینه نوار عصب و عضله پا با توجه به تعرفه های سالانه مشخص می گردد که با پوشش بیمه های مختلف این هزینه کاهش می یابد.

کاربرد نوار عصب و عضله در کمر و پاها

برتری نوار عصب و عضله کمر و پا به ام آر آی و سی تی اسکن در تشخیص بیماری‌های کمری و اعصاب در پا

علائم درگیری اعصاب محیطی چه مربوط به ریشه های کمری باشد و چه اعصابی مانند سیاتیک و یا شاخه‌های آن همگی با هم همپوشانی دارند. این همپوشانی به چه معناست؟ معنی این همپوشانی شباهت این علائم به یکدیگر است. برای مثال هم نوروپاتی و هم فشار روی عصب و هم درگیری ریشه‌های کمری می‌توانند علائمی شبیه یکدیگر ایجاد کنند. بیمار از گزگز و خواب رفتن پا یا درد تیرکشنده یا سوزشی پا شاکی است و یک راه بسیار دقیق در افتراق علل این علائم نوار عصب و عضله است. ضمنا بسیاری از بزرگسالان بدون علامت در ام آرآی بیرون زدگی دیسک کمر دارند. این بیرون زدگی دیسک کمر گاهی در چند سطح دیده می‌شود. بدون بررسی دقیق علائم بیمار و شرح حال و گاهی نوار عصب و عضله نمی‌توان با اطمینان نظر داد که مشکلات به علت بیرون زدگی دیسک کمر و یا عصب سیاتیک است یا نه.

دقت کنید که این تست و توضیحات آن برای دست ها و گردن متفاوت می باشد و قبلاً آن را در یک مطلب جداگانه بررسی کردیم که می توانید به مقاله نوار عصب و عضله دست مراجعه فرمایید.

آیا نوار عصب و عضله پا جایگزین روش‌های تصویربرداری مانند گرافی ساده و ام آرآی است؟

پاسخ این سوال منفی است. گرافی ساده، ام آی آی و سی تی اسکن کارکرد مشخص خود را دارند. جهت بررسی دقیق آناتومی و مشاهده بیرون زدگی دیسک کمر حتما باید از روش‌های تصویربرداری استفاده کرد. نوار عصب و عضله مکمل ام آرآی است. مکمل بودن این دو به چه معناست؟ فرض کنید که چند دیسک بیمار بیرون زدگی دارد و پزشک می‌خواهد تشخیص دهد کدام یک از این دیسک‌ها عامل درد بیمار است. در این صورت یکی از مهمترین روش‌ها نوار عصب و عضله است. یا اینکه پزشک شک دارد که علت درد بیمار بیرون زدگی دیسک کمر و درگیری ریشه کمری است یا نوروپاتی و یا آسیب عصب سیاتیک در پاهاست. باز هم مهمترین روش تشخیص تست عصب پا است.

یا اینکه پزشک می‌خواهد بفهمد که بیرون زدگی دیسک تا چه حد روی ریشه کمر فشار آورده است. باز هم برای تشخیص باید از نوار عصب و عضله استفاده کرد. پیش از انجام جراحی و یا تزریق کمری این موارد اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. جراح برای اطمینان از اینکه چه سطح عامل درد است گاهی نیاز به نوار عصب و عضله دارد. اگر تشخیص از روی جواب نوار عصب پا اشتباه باشد نتیجه جراحی نیز اشتباه است.

آیا در همه بیماری‌های کمری مانند بیرون زدگی دیسک و رادیکولوپاتی نیاز به انجام نوار عصب پا است؟

در بسیاری از دردهای کمری مانند بیرون زدگی دیسک کمر نه نیازی به ام آرآی است و نه نیازی به نوار عصب و عضله. کاربرد نوار عصب و عضله بیشتر در مورد کمردردهایی است که باعث درد و یا گزگز و مورمور در پاها می‌شود. بهتر است پیش از انجام نوار عصب و عضله ام آرآی گرفته شود و پس از آن از نوار عصب و عضله جهت تکمیل اطلاعات و یافته‌های ام آر آی استفاده شود. تنها در صورتی شواهدی از بیرون زدگی دیسک کمر در نوار عصب و عضله تشخیص داده می‌شود که باعث فشار روی ریشه‌های کمری شده باشد.

نوار عصب و عضله پاها که در عکس نوار عصب پا در زیر نمایش داده شده است، در مواردی که به بیماری های غیر از دیسک کمر مثل آسیب عصب و یا نوروپاتی همراه شک داریم برای افتراق این بیماری ها از یکدیگر انجام می شود.

برای نوار عصب پا و نوار عصب و عضله کمر به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای انجام این کار باید به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و یا نورولوژی در صورت صلاحدید نوار عصب و عضله شما را انجام می‌دهد. توجه داشته باشید که دانش متخصص انجام دهنده این کار بسیار مهم است. این روش کاملا وابسته به سطح دانش پزشک انجام دهنده کار است. نوار عصب هم توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و هم توسط نورولوژیست ها انجام می شود. در مورد نوار عصب از پاها در بیماری های دیسک و ستون فقرات انجام این تست توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ارجح است؛ دلیل این مسئله آن است که ماهیت رشته طب فیزیکی نزدیکی بسیار بیشتری با بیماری های اسکلتی عضلانی دارد و تشخیص های افتراقی دیسک کمر برای متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی بسیار ملموس تر از متخصصین مغز و اعصاب است.

قیمت تست نوار عصب از پا و کمر سال ۱۴۰۲

قیمت تست نوار عصب از پا و کمر به تعرفه تعریف شده سالانه بستگی دارد. همینطور هزینه نوار عصب و عضله پا و کمر بسته به خواسته پزشک معالج بیمار متغییر است. به طور معمول پزشکان یا دو اندام پاها را برای تست انتخاب می کنند یا چهار اندام، که با توجه به نیز با توجه به جدول بالا تعرفه و قیمت ها را مشاهده می کند. به این نکته نیز دقت کنید که بیمه پایه (تامین اجتماعی، سلامت و نیروهای مسلح) و تکمیلی بیمار نیز در قیمت گذاری تاثیرگذار می باشد.

باید بدانید آیا پزشک و مرکز درمانی با این بیمه ها قرار داد دارد یا خیر. با توجه به توضیحات داده شده متوجه شدین که نحوه قیمت گذاری این تست نوار عصب کمر چگونه است و فراموش نکنید که بیمه های تکمیلی مثل بیمه آتیه سازان، بیمه تکمیلی دانا، بیمه تکمیلی پارسیان، بیمه تکمیلی ایران، بیمه تکمیلی سینا، بیمه تکمیلی آسیا وغیره بسته به نوع قرارداد بیمه تکمیلی با مراکز درمانی و پزشکان و نیز قرارداد بیمه تکمیلی با بیمه شدگان فرانشیز متفاوتی دارد.

بسیاری از روش های تشخیصی توسط دستگاه و با همکاری تکنسین انجام می شود. اما ماهیت انجام نوار عصب و عضله طوری است که از ابتدا تا انتها می بایست توسط پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام شود و همانطور که اشاره شد، حداقل بیست دقیقه به طول می انجامد. از این رو هزینه انجام نوار عصب و عضله پا کاملا توجیه می شود و اگر درست درخواست شده باشد و دقیق هم انجام شود. حتی می تواند جایگزین روش های موازی و مشابه شود و از اتلاف وقت و هزینه برای آن روش ها جلوگیری کند.

هزینه و قیمت نوار عصب و عضله با تست و آزمایش و تعرفه بیمه تکمیلی

مرکز و کلینیک های معتبر برای تست نوار عصب کمر

مرکز و کلینیک های معتبر برای تست نوار عصب کمر و پیدا کردن بهترین مرکز از دغدغه های اصلی مراجعین می باشد. در پایان نیز لازم دانستیم بهترین و معتبرترین کلینیک های انجام تست نوار عصب و عضله پا و کمر را برای شما معرفی کنیم تا در صورت نیاز به آنها مراجه کنید.

شرق تهران (سیدخندان) کلینیک فیزیوتراپی استقلال: بزرگراه رسالت (شرق به غرب)، قبل از پل سید خندان، جنب بیمارستان قمر بنی هاشم، پلاک ۱۲، شماره تماس: ۰۲۱۲۲۸۶۶۸۹۰

غرب تهران (شهرک غرب) کلینیک درد اکسیر: شهرک غرب، بلوار دریا، خیابان شفق، نبش کوچه چشمه سار، پلاک ۱۰، طبقه اول، واحد ۱ ۰۲۱۸۸۳۷۸۵۸۱۰۹۰۲۳۳۲۲۴۵۶
فردیس کرج: کلینیک نشاط فردیس: فلکه دوم، خیابان پانزدهم، پلاک ۳۵، تماس: ۰۲۶۳۶۵۴۱۹۰۴
در صورتی که در مورد مطالب و سرفصل های گفته شده در مورد نوار عصب دیسک کمر با سوال یا نکته ای مواجه شده اید می توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک قرار دهید.

سوالات متداول نوار عصب و عضله پا و کمر

در این بخش سعی شده تا به سوالات متداول نوار عصب و عضله پا و کمر پاسخ داده شود. اگر پزشک برای شما نوار عصب پا درخواست کرده باشد، حتما سوالاتی در ذهن شما شکل گرفته است. مثلا اینکه این تست چگونه انجام می شود و چه آمادگی هایی قبل از انجام آن لازم دارد؛ و یا انجام این تست با درد همراه است و یا مثل روش های تصویربرداری معمول و یا شبیه انجام نوار قلب است؟ همچنین ممکن است قیمت تست نوار عصب و عضله پا برای شما مهم باشد و نیاز باشد بدانید آیا تحت پوشش بیمه های پایه و یا تکمیلی قرار میگیرد یا خیر؟ در ادامه سعی شده است پاسخ سوالات بالا و نیز در مورد عوارض این تست و زمان انجام این روش تشخیصی به سوالات بیماران پاسخ داده شود.

نوار عصب و عضله پا و کمر عارضه و درد دارد؟

نوار عصب و عضله پا و کمر درد دارد؟ پاسخ این سوال به حساسیت بیمار نسبت به محرک ایجاد کننده درد بستگی دارد. درکل نوار عصب و عضله درد زیادی ندارد. درد سوزنی که به عضله وارد می‌شود بسیار کمتر از زمانی است که آمپولی را عضلانی تزریق می‌کنید. علت درد کمتر قطر بسیار کمتر سوزن نوار عصب و عضله است. نحوه گرفتن نوار عضله پا به صورتی است که سوزن به صورت سطحی به عضله وارد می‌شود و مدت زمان زیادی در عضله نمی‌ماند. در صورت همکاری بیمار انجام این کار بسیار ساده است. جریان الکتریکی که برای تحریک عصب استفاده می‌شود نیز به راحتی قابل تحمل است. به یاد داشته باشید که انجام این اقدامات برای بیمار عارضه‌ای ندارد و باعث عفونت یا آسیب عصب مانند سیاتیک و عضلات نمی‌شود.

ممکن است یک یا دو روز محل ورود سوزن درد اندکی داشته باشد که بدون مصرف مسکن و در صورت نیاز مسکن ساده مانند استامینوفن و ژلوفن قابل کنترل است. دوش گرفتن بلافاصله بعد از نوار عصب و عضله منعی ندارد. در صورت استفاده از آسپرین یا وارفارین نیز منعی برای انجام تست عصب پا وجود ندارد. اما باید پزشک خود را از داروهای مصرفی مطلع کنید. در صورتی که سابقه غش و ضعف را حین تزریق عضلانی یا وریدی و خونگیری داشته‌اید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

هزینه و قیمت انجام نوار عصب و عضله پا و کمر چقدر و چگونه است؟

هزینه انجام نوار عصب و عضله پا چقدر است؟

هزینه انجام نوار عصب و عضله پا بستگی به بیمه‌ ای که از آن استفاده می‌ کنید و محلی که قرار است این کار را انجام دهید (بیمارستان، درمانگاه و مطب) و نوع درخواست پزشک متفاوت است. توضیحات کامل به همراه جدول قیمت های مصوب در انتهای مقاله قابل مشاهده است. هزینه نوار عصب و عضله پا بسته به اینکه از هر دو پا گرفته شود و یا یک پا متفاوت است. البته با توجه به اینکه بسیاری از پارامترهای این تست مقایسه ای است بهتر است حتی اگر مشکل در یکی از پاها است نوار عصب از هر دو پا گرفته شود.

انجام نوار عصب دیسک کمر چقدر طول می‌کشد؟

انجام دقیق نوار عصب دیسک کمر و طول دوره انجام این تست حداقل ۲۰ دقیقه طول می‌ باشد. برای انجام نوار عصب و عضله هم باید از سوزن استفاده کرد و هم از تحریک الکتریکی. در صورتی که مدت زمان انجام این کار کمتر باشد و یا تنها از یکی از دو مورد گفته شده استفاده شود نوار عصب شما ممکن است نتایج دقیقی نداشته باشد. در بالاتر نحوه گرفتن نوار عصب کمر توضیح داده شد و برای این منظور پاها که با اعصاب کمری عصب دهی می شود، بررسی می گردد.

چه آمادگی برای انجام نوار عصبی پا برای تشخیص دیسک کمر و سیاتیک نیاز است؟

پوست بیمار باید تمیز باشد. استفاده از کرم و لوسیون روی پوست مناسب نیست. بدن بیمار به‌ویژه دست‌ها نباید سرد باشد. لباس‌های بیمار باید راحت و گشاد باشد تا در صورت نیاز بالا زده شود. استفاده از پابند ممکن است با محل تحریک الکتریکی تداخل ایجاد کند. پیش از انجام نوار عصب و عضله نیازی به ناشتا بودن نیست و حتی ناشتا بودن ممکن است مضر باشد. انجام هر تستی آمادگی هایی دارد که رعایت آنها کیفیت تست را بهتر کرده و نتایج جواب نوار عصب پا را قابل قبول تر می کند؛ برای انجام نوار پا نیز باید پوست بیمار باید تمیز باشد.

آدرس و شماره تماس دکتر محسن چراغی

مطب: پارکینگ شهرداری، خیابان موید، ساختمان پارسیان، طبقه دوم، واحد هفت، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۸ تا ۲۰

شماره تماس: ۰۸۳۳۷۲۳۰۸۵۰

بیمارستان امام حسین، روزهای شنبه، یکشنبه، سه شنبه صبح از ساعت ۹ تا ۱۲

شماره تماس: ۰۸۳۳۴۲۷۴۶۴۳

کلینیک شهید چوبکار، روزهای دوشنبه و چهارشنبه صبح از ساعت ۹ تا ۱۲

شماره تماس: ۰۸۳۳۷۲۲۱۱۶۵

آدرس و شماره تماس دکتر زینب بساق زاده

آدرس کلینیک:

  • مطب: خیابان امیری، خیابان پرویزی، فرعی بانک آینده، ساختمان دلارام، طبقه سوم، واحد ۱۰
  • تلفن: ۰۹۳۳۹۴۸۷۷۷۰

آدرس و شماره تماس دکتر روژین نیک رای

آدرس کلینیک:

  • کرمانشاه، پارکینگ شهرداری، خیابان موید، ساختمان پارسیان، طبقه دو، واحد هفت
  • تلفن:  ۰۸۳۳۷۲۳۰۸۵۰- ۰۹۰۱۶۴۵۸۹۱۶

آدرس و شماره تماس دکتر مهسا عدیلی

آدرس کلینیک:

  • خیابان سید جمال الدین اسد آبادی، سه راه پلنگ صورتی، کوچه پویش ۶ (شهید توسلی)، ساختمان پزشکان آرام، طبقه ۲.
  • تلفن:
    ۰۹۱۷۰۳۱۱۰۶۰
    ۰۹۳۰۴۲۸۲۱۱۱

آدرس و شماره تماس دکتر مریم رحیمی

آدرس کلینیک:

  • بیرجند، خیابان شهدا، شهدا ۲، پلاک ۱۲، ساختمان پزشکان رضوان، طبقه دوم
  • نوبت دهی: تماس با ۰۹۳۷۵۶۱۰۳۰۹ از ۸ صبح تا ۸ شب

آدرس و شماره تماس دکتر محمد احمدی دستگردی

آدرس کلینیک:

  • تهران، کلینیک توانبخشی سکته مغزی تبسم؛باقر خان غربی
  • شنبه ها ۱۱ تا ۱۳
  • نظر آباد کرج، خیابان مطهری، جنب مسجد الغدیر، ساختمان پزشکان شفا
  • تلفن: ۰۲۶۴۵۳۵۰۰۰۸ – ۰۲۶۴۵۳۵۸۵۳۵ – ۰۹۳۸۲۶۰۱۸۹۴
  • پنج شنبه ها ۴ تا ۷

آدرس و شماره تماس دکتر لیلا باقرزاده

آدرس کلینیک:

  • تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، روبروی اریکه ایرانیان، قبل از خروجی نیایش، خیایان تربیت معلم، کوچه گلبان، پلاک ۶، ساحتمان مداوا، طبقه پنجم، کلینیک درد مداوا
  • تلفن: ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۱ – ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۲
  • سه شنبه ها  ۳ تا ۷ عصر

آدرس و شماره تماس دکتر الهام لونی

آدرس کلینیک:

  • تهران، قیطریه، خیابان شهید برادران سلیمانی، کوچه نعمتی، بیمارستان توانبخشی رفیده
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۶۷۸۵۱۹
  • نوبت دهی: مراجعه به سایت شفاداک و جستجوی دکتر لونی و رزرو نوبت  www.shafadoc.ir
  • ویزیت بیماران: یکشنبه و سه شنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲
  • نوارعصب و عضله: شنبه و چهارشنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲

آدرس و شماره تماس دکتر محمد رسول نظام آبادی

آدرس کلینیک:

  • کلینیک استقلال
    ورودی ۱: تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲
    ورودی ۲: تهران، رسالت شرق به غرب، قبل از پل سیدخندان، بعد از بیمارستان قمر بنی هاشم
  • تلفن: ۰۲۱-۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر
  • تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲، کلینیک استقلال
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۸

آدرس و شماره تماس دکتر عاطفه جوادی

آدرس کلینیک:

  • تهران، تقاطع فرمانیه و پاسداران، نارنجستان هفتم (جهانبخش نژاد)، پلاک ۱۲ ساختمان مهر طبقه پنجم
  • تماس: ۰۹۳۷۵۴۰۳۵۳۴

آدرس و شماره تماس دکتر آزاده قاروی آهنگر

آدرس کلینیک:

  • بابل، میدان کشوری، سرداران ۴، ساختمان پزشکان مهر، طبقه ۶، واحد ۳۰
  • تلفن: ۰۱۱۳۲۲۸۸۹۹۷ – ۰۹۹۲۳۳۷۳۶۴۴

آدرس و شماره تماس دکتر زهرا هاشمی

آدرس مطب:

  • زنجان، خیابان دلجویی، ساختمان نسیم، طبقه ۴، واحد ۱۸
  • تلفن: ۰۹۹۳۴۵۳۶۲۹۱
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵/۵ - (۱ امتیاز)