بهترین درمان های خار پاشنه شدید، مزمن و مقاوم به درمان

در این نوشته دکتر محسن چراغی در مورد خار پاشنه مزمن، چگونگی به وجود آمدن این عارضه، درمان‌های خار پاشنه، روش های متنوع درمامنی و ورزش درمانی آن توضیحاتی داده اند.

درمان خار پاشنه مزمن و مقاوم متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی

طب فیزیکی و توان‌بخشی تنها تخصصی است که به طور هم‌زمان بر روی مشکلات عضلانی اسکلتی، ارتوپدی و نورولوژیک تسلط دارد. به‌کاربردن روش‌های تشخیصی مانند نوار عصب و عضله و سونوگرافی نیز این رشته را در بین رشته‌های دیگر مانند ارتوپدی و روماتولوژی منحصربه‌فرد می‌کند. ضمناً توان استفاده از انواع روش‌های درمانی؛ مانند ورزش‌درمانی، تزریق، فیزیوتراپی و تنوتومی باعث به‌دست‌آمدن بهترین نتایج درمانی می‌شود.

خار پاشنه چیست و چگونه به وجود می‌آید و چه علائمی دارد؟

خار پاشنه مزمن (پلانتار فاشئیت مزمن) شایع‌ترین علت درد مزمن پاشنه پا در بزرگسالان است که هم در بیماران جوان و هم در افراد مسن دیده می‌شود. فعالیت بیش از حد بر روی پاها مانند دوندگان و پرسنل نظامی و یا افرادی که وزن بالا دارند باعث افزایش احتمال ابتلا به این بیماری می‌گردد. فاسیای کف پا در بیمارانی که اختلال ساختاری کف پا مانند کف پای صاف دارند باعث تشدید بیماری می‌گردد. در بیشتر بیماران خار پاشنه مزمن تنها یک پا در تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اگرچه ۳۰٪ بیماران علائم دوطرفه دارند. اینکه خار پاشنه چگونه به وجود می‌آید در نحوه درمان نقش دارد.

از گذشته بر این باور بودند که خار پاشنه عامل ایجاد درد پاشنه پا است. اما امروزه این فرضیه رد شده است. با اینکه مردم این بیماری را خار پاشنه می‌نامند؛ اما این بیماری ارتباط اثبات شده‌ای با خار پاشنه ندارد. اسم اصلی این بیماری همان پلانتار فاشئیت است. ما برای فهم ساده مطالب در این مقاله از همان کلمه رایج اما اشتباه خار پاشنه استفاده می‌کنیم.

خار پاشنه چیست و چگونه به وجود می‌آید و چه علائمی دارد؟

ساختار و عملکرد فاسیای کف

فاسیای کف پا یک بافت ضخیم است که از استخوان پاشنه پا تا قسمت ابتدایی انگشتان امتداد دارد. بافت فاسیای کف پا شباهت زیادی به تاندون و رباط دارد و حاوی ماتریکس خارج سلولی و فیبروسیت است. اگر این بافت به طور مداوم تحت‌فشار قرار گیر و فرصت کافی برای ترمیم نداشته باشد در نهایت آسیب دائمی می‌گردد و منجر به ایجاد خار پاشنه می‌شود. فاسیای کف پا از قسمت داخلی استخوان پاشنه منشأ می‌گیرد و به ۳ قسمت تقسیم می‌شود: داخلی، مرکزی و جانبی. فاسیای کف پا مسئول بالابردن و تثبیت قوس کف پا است. اینکه خار پاشنه در کدام قسمت پا است به محل درگیری فاسیای کف پا بستگی دارد. اما معمولاً قسمت داخلی درگیر می‌شود.

برخی ناهنجاری‌های پا بیمار را مبتلا به خار پاشنه می‌کند. سفتی تاندون آشیل، دورسی فلکشن را در مراحل پایانی راه‌رفتن محدود می‌کند. همین باعث تشدید کف پای صاف می‌شود و فاسیای کف پا را مستعد ابتلا به خار پاشنه می‌کند. افزایش قوس کف پا نیز با کاهش تحرک مفاصل کف پا فرد را مستعد ابتلا به خار پاشنه می‌کند.

پاتوفیزیولوژی

زمانی که آسیبی به‌صورت حاد و گذرا به فاسیای پلانتار ایجاد می‌گردد می‌تواند خود را ترمیم کند. اما اگر این آسیب همچنان ادامه یابد فیبروبلاست‌ها نه‌تنها توان ترمیم بافتی را ندارند؛ بلکه باعث ترمیم نامناسب بافت می‌شوند. در این حالتی بافتی به وجود می‌آید که خاصیت بافت سالم را ندارد. ضمناً در داخل این بافت اعصاب تولیدکننده درد رشد می‌کند که منجر به ایجاد درد مداوم حین راه‌رفتن می‌شود. سلول‌های التهابی در داخل این بافت اندک هستند.

از کجا بفهمیم که خار پاشنه داریم؟ ارزیابی مناسب در خار پاشنه چگونه است؟

بیماران مبتلا به خار پاشنه دردی را در ناحیه پاشنه پا گزارش می‌دهند که تیز، مبهم و یا حتی ضربان‌دار است. درد صبح‌ها با قدم‌های اول تشدید می‌شود و سپس اندکی کاهش پیدا می‌کند. با تشدید فعالیت درد مجدداً افزایش پیدا می‌کند.

درد پاشنه اگر بااحساس سوزش، شوک الکتریکی، گرما و یا گزگز و مورمور همراه باشد می‌تواند در نتیجه عللی غیر از خار پاشنه باشد. مشکلات ناحیه کمر ناشی از بیرون‌زدگی دیسک و فشار روی ریشه کمری از علل درد پاشنه و کف پا است. اگرچه درد ناشی از بیرون‌زدگی دیسک کمری با درد کمری، ران و یا ساق پا همراهی دارد؛ اما همیشه این‌گونه نیست. برخی از بیماران تنها از درد ناحیه پاشنه و کف پا شاکی هستند. فشار بر روی عصب در قسمت داخل قوزک پا نیز باعث درد، گزگز و مورمور ناشی از عصب در ناحیه کف و پاشنه پا می‌شود. این بیماری سندرم تونل تارسال نامیده می‌شود. نورومای باکستر نیز از علل درد در ناحیه کف پا است که گاهی باعث درد در پاشنه پا می‌شود.

ضربه به کف پا در افراد مسن و یا کسانی که به طور مکرر روی پاشنه فشار وارد می‌کنند باعث شکستگی‌های خفیفی به‌عنوان شکستگی‌های استرسی در ناحیه پاشنه می‌شود. این بیماران نیز از درد پاشنه پا شاکی هستند. البته درد بیماران در تمام طول روز با قدم‌زدن به یک‌میزان است و این‌گونه نیست که اول صبح بیشتر باشد. آتروفی چربی کف پا نیز می‌تواند باعث درد در ناحیه کف پا و پاشنه شود.

اگر درد در پاشنه دوطرفه باشد و با بیمار در سایر مفاصل و تاندون‌ها از درد صبحگاهی شاکی باشد و باید به بیماری‌های روماتیسمی شک کرد.

در معاینه بیماران مبتلا به خار پاشنه اگر محل درد با انگشت فشار داده شود درد بیمار تشدید می‌شود. در کنار تشدید درد ارزیابی سفتی تاندون آشیل و بررسی کف پای صاف در روند درمان بیمار کمک‌کننده است.

برای خار پاشنه چه‌کار باید بکنیم سؤال مهمی است که اکثر بیماران مبتلا به خار پاشنه مزمن از پزشکان می‌پرسند. معمولاً بیماران مبتلا به خار پاشنه در آغاز درمان نیازی به انجام عکس رادیوگرافی و یا ام‌آرآی ندارند. اگر درد بیماران به درمان اولیه پاسخ نداد یا در معاینه اولیه علتی غیر از خار پاشنه مطرح بود از تصویربرداری استفاده می‌شود. عکس رادیولوژی جهت ارزیابی وضعیت خارج پاشنه، وجود تومورها و یا شکستگی استفاده می‌شود. از سونوگرافی جهت بررسی فاسیای پلانتار استفاده می‌شود. سونوگرافی نه‌تنها در تشخیص اولیه بیماری مهم است؛ بلکه در ادامه روند درمان نیز جهت ارزیابی پاسخ به درمان کمک‌کننده است. برتری ام‌آرآی به‌عکس ساده و سونوگرافی بررسی موارد خفیف نورومای باکستر، سندرم تونل تارسال و یا شکستگی‌های استرسی بسیار خفیف پاشنه استفاده می‌شود. در برخی بیماران نیاز است که از نوار عصب و عضله برای ارزیابی فشار روی ریشه‌های کمری و سندرم تونل تارسال استفاده شود.

درمان‌های خار پاشنه

اینکه برای خار پاشنه پا چه باید کرد و یا اینکه برای خار پاشنه چه دارویی خوب است به مرحله بیماری و مدت شروع علائم بستگی دارد. اگر تنها ۳ ماه از شروع درد گذشته باشد درمان‌های ساده‌تر مانند مسکن‌های ساده، کفی، ورزش و فیزیوتراپی اساس درمان است. اما اگر دوره بیماری بیش از ۳ ماه باشد و یا بیمار به درمان‌های ساده‌تر پاسخ نداده باشد باید از درمان‌های کم تهاجمی مانند تزریق پی آر پی، کورتون و یا تنوتومی استفاده کرد. در نهایت اگر بیمار به هیچ یک از درمان‌های خار پاشنه مزمن پاسخ نداد کاندید انجام جراحی است. اینکه خار پاشنه چگونه از بین می‌رود مسئله‌ای است که به نوع درمان ارتباط دارد. در ادامه انواع درمان‌های خار پاشنه به‌ویژه خار پاشنه مقاوم و مزمن توضیح داده می‌شود.

درمان‌های غیرتهاجمی

خار پاشنه معمولاً یک وضعیت خود محدود شونده است و بیش از ۹۰٪ بیماران با ۳-۶ ماه درمان محافظه‌کارانه پاسخ می‌دهند و استفاده از ارتز (پاشنه پا، کاپ پاشنه، تکیه‌گاه قوس یا آتل شب). درمان موفقیت‌آمیز به‌عنوان کاهش درد و بهبود عملکرد تعریف می‌شود. درمان اولیه باید شامل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، کشش عضله گاستروکنمیوس، فاشیای کف پا و استفاده از ارتز مانند کفی باشد. درمان موفقیت‌آمیز به‌عنوان کاهش درد و بهبود عملکرد تعریف می‌شود.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، که به‌صورت خوراکی یا موضعی مصرف می‌شوند از طریق مهار مسیر سیکلوکسیژناز فعالیت‌های التهابی را کاهش می‌دهند. همین مکانیسم باعث کاهش درد می‌شود. از این دسته از داروها می‌توان به دیکلوفناک، ایبوبروفن، ناپروکسن، ملوکسیکام و کتورولاک اشاره کرد. این داروها باعث تسکین کوتاه‌مدت درد و کاهش ناتوانی شوند. اما استفاده از این داروها به‌تنهایی و بدون به‌کاربردن ورزش‌درمانی و فیزیوتراپی شانس تشدید بیماری و عود را در آینده انجام می‌دهد. پس در کنار مصرف این داروها استراحت، اصلاح فعالیت، کفی، کفش مناسب، حرکات اصلاحی و ورزش‌درمانی ضروری است.

طب سوزنی در درمان خار پاشنه

با اینکه مطالعاتی در زمینه اثربخشی طب سوزنی در خار پاشنه انجام شده و مؤثر بوده است؛ اما طب سوزنی فعلاً نمی‌تواند به‌عنوان یک درمان قطعی خار پاشنه به‌تنهایی به کار برده شود. در صورت استفاده از طب سوزنی در درمان خار پاشنه باید از سایر درمان‌های اثبات‌شده‌تر نیز استفاده کرد. درای نیدلینگ یا همان سوزن خشک در درمان خار پاشنه نیز مشابه طب سوزنی نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

ارتز، گوه پاشنه، و کاپ پاشنه

مطالعات بیومکانیک نشان می‌دهد که در مراحل انتهایی تماس با پا زمین حین راه‌رفتن اگر خم‌شدن مچ پا بیش از اندازه باشد باعث تشدید فشار در ناحیه پاشنه پا می‌شود. این وضعیت بخصوص در بیمارانی که سفتی تاندون آشیل یا کف پای صاف دارند افزایش پیدا می‌کند. کفی‌هایی که در شکل‌های مختلف به بیماران داده می‌شود همگی باعث کاهش این فشار در حین راه‌رفتن می‌شود. البته کفی یک درمان کمکی در کنار سایر درمان‌های مربوط به خار پاشنه و البته از مهم‌ترین درمان‌ها است. این کفی‌ها پس از تجویز پزشک در داروخانه‌ها یا مراکز ارتوپدی فنی موجود است.

ارتز، گوه پاشنه، و کاپ پاشنه

بی‌حرکتی: آتل‌های شب و CAM walker

آتل شب یک ارتز است که با حفظ موقعیت خنثی مچ پا در هنگام خواب از انقباض فاشیای کف پا جلوگیری می‌کند. آتل شبانه در بیمارانی که شکایت اصلی آنها درد صبحگاهی است، بیشترین تأثیر را دارد. برخی بیماران تحمل استفاده از این آتل‌ها در شب را ندارند. استفاده از این آتل‌های شبانه در همراهی با کفی که در طول روز استفاده می‌شود به میزان قابل‌توجهی درد را در بیماران کاهش می‌دهد. یک مدل از کفش‌های شبیه چکمه به نام CAM walker در بیمارانی که به درمان‌های معمول پاسخ نداده‌اند و کاندید جراحی هستند در کاهش درد مفید است. مکانیسم این چکمه‌ها کاهش فشار مداوم از روی پاشنه و کشش فاسیای کف پا است. بیش از ۴۰ درصد بیماران کاهش درد را در این مورد ذکر کرده‌اند.

بی‌حرکتی: آتل‌های شب و CAM walker

فیزیوتراپی: ورزش‌درمانی و روش‌های درمانی

متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی به روش‌های مختلفی می‌تواند به بیمار کمک کند. این روش‌های فیزیوتراپی باعث کاهش درد خار پاشنه، هدایت تمرینات کششی و تقویتی و نظارت بر عملکرد بیمار در طول دوره درمان دارد. فیزیوتراپیست در صورت صلاحدید متخصص طب فیزیکی با استفاده از درمان دستی شامل کشش و حرکت‌دادن مفصل و بافت نرم منجر به کاهش درد و عملکرد بیمار می‌شود. استفاده از دستگاه‌های فیزیوتراپی مانند شاک ویو، لیزر پرتوان و تکارتراپی نیز برای بهبود و تسریع درمان خار پاشنه ضروری است.

کشش عضله گاستروکنمیوس یکی از روش‌های اصلی درمان خار پاشنه است. روش صحیح انجام کشش توسط پزشک یا درمانگر به بیمار داده می‌شود. کشش عضله گاستروکنمیوس در حالت نشسته یا ایستاده قابل‌انجام است؛ اما زانو باید صاف باشد. کشش فاسیای کف پا نیز نقش بسیار مهمی در درمان بیماری خار پاشنه دارد. انجام روزانه و مداوم تمرینات کششی و تقویتی رمز موفقیت درمان است. درمان فوری خار پاشنه تنها از طریق رعایت نکات گفته شده امکان‌پذیر است.

تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی روزانه برای خار پاشنه

۱- تمرین کشش فاشیای کف پا

ابتدا روی صندلی بنشینید. پای درگیر را روی ران پای مقابل قرار دهید. با دست سمت درگیر انگشتان پا را مطابق تصویر به سمت بالا خم کنید تا زمان که کشش را در فاشیای کف پا حس کنید. تا ۱۰ بشمارید و این کار را ۱۰ بار تکرار کنید. ۳ مرتبه این کار را در روز انجام دهید.

تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی روزانه برای خار پاشنه

۲- تمرین کشش عضلات و تاندون‌های ساق پا

روی زمین بنشینید. زانوها کاملاً صاف باشد. یک حوله از کف پا رد کنید و با دودست مطابق تصویر کف پا را به سمت خود بکشید. برای ۱۰ تا ۳۰ ثانیه کشش را ادامه دهید و ۵ بار تکرار کنید. این کار را ۲ بار در روز تکرار کنید. ضمناً شما می‌توانید بعدازاین تمرین کف پا را برعکس کشش به سمت جلو فشار دهید. این کار باعث تقویت عضلات ساق پا می‌شود.

۲- تمرین کشش عضلات و تاندون‌های ساق پا

۳- تمرین چرخش مچ و پا

درحالی‌که ساق پا روی یک سطح تکیه داده شده است و مچ و پا روی هوا است مچ پا را تا می‌توانید خم کنید و بچرخانید.

تمرین چرخش مچ و پا

۴- تمرین toe curls

انگشتان پا را از لبه یک کتاب یا پله به پایین خم کنید. مجدداً آن‌ها را صاف کنید. مرتب این کار را تا ۲ دقیقه تکرار کنید. ۲ بار در روز این تمرین را تکرار کنید.

۴- تمرین toe curls

۵- تمرین toe towel curls

درحالی‌که روی یک حوله ایستاده‌اید با انگشتان پا مطابق تصویر حوله را بگیرید. سپس حوله را رها کنید. این کار را برای ۲ دقیقه مرتب تکرار کنید. ۲ بار در روز این تمرین را انجام دهید.

۵- تمرین toe towel curls

۶- تمرین بلندشدن روی یک پاشنه

مطابق تصویر قسمت قدامی یک پا را روی یک پله یا سطح برجسته با‌ثبات قرار دهید. پای مقابل از زانو خم باشد. سپس ۳ ثانیه مچ پا را به بالا و ۳ ثانیه به پایین خم کنید. بین بالا و بردن مچ پا ۲ ثانیه مچ را در وضعیت ۹۰ درجه قرار دهید. ۱۲ بار این کار را پشت‌سرهم انجام دهید. اگر نمی‌توانید این تمرین را روی ۱ پا انجام دهید آن را هم‌زمان با ۲ پا انجام دهید. یک روز در میان این‌ تمرین را انجام دهید.

۶- تمرین بلندشدن روی یک پاشنه

درمان‌های کم تهاجمی (درمان خار پاشنه مزمن)

درمان‌های کم تهاجمی در درمان خار پاشنه مزمن و مقاوم به درمان کاربرد دارد. بیمارانی که بیش از ۳ ماه از درد پاشنه به علت خار پاشنه رنج می‌برند و به سایر درمان‌ها پاسخ نداده‌اند کاندید مناسبی برای این درمان‌ها هستند. تزریق کورتیکواستروئید، تزریق بوتاکس، استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی، PRP)، سوراخ‌کردن فاسیا با استفاده از سوزن و در نهایت شاک‌ویو از مهم‌ترین درمان‌های کم تهاجمی در درمان خار پاشنه مقاوم به درمان است. اگر خار پاشنه درمان نشود احتمال مزمن شدن بیشتر می‌شود.

۱- تزریق کورتیکواستروئید

تزریق کورتیکواستروئید در داخل فاسیای کف پا از رایج‌تری درمان‌های خار پاشنه مقاوم به درمان است. تعداد زیادی از مطالعات تسکین درد کوتاه‌مدت را با تزریق کورتون نشان می‌دهند. خواص درمانی کورتون به خواص ضدالتهابی آن‌‌ها برمی‌گردد. برخی از متخصصین به علت آتروفی فاسیای و چربی کف پا این تزریق را جز در موارد خاصی توصیه نمی‌کنند. به علت عوارض گفته شده این تزریق فقط باید به برخی بیماران خاص محدود شود. ضمناً تزریق باید با هدایت سونوگرافی انجام شود که احتمال عوارض کمتر شود. برخلاف باور رایج تزریق کورتون در فاسیای کف پا باعث پوکی‌استخوان یا عوارض بر روی مفصل نمی‌شود.

۲- تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس در خار پاشنه، آزادسازی استیل‌کولین زا در محل اتصال عصبی عضلانی مهار می‌کند و باعث فلج عضلات اسکلتی می‌شود. علاوه بر این تزریق بوتاکس در خار پاشنه باعث کاهش درد قابل‌توجه می‌شود. بوتاکس اثرات ضددردی دارد. برخلاف کورتون که ممکن است باعث آتروفی فاسیا و چربی کف پا شود بوتاکس این عوارض را ندارد. البته تزریق بوتاکس را به‌عنوان تنها درمان در خار پاشنه مقاوم و مزمن توصیه نمی‌کنیم. شواهد بالینی با اینکه در زمینه تزریق بوتاکس در خار پاشنه مقاوم و مزمن اندک است؛ اما به علت عوارض اندک در صورت لزوم توصیه می‌شود.

۳- پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی)

امروزه بیش‌ازپیش از پی ‌آر پی (PRP) برای درمان خار پاشنه مقاوم استفاده می‌شود. پی‌آرپی از خون بیمار استخراج می‌شود و حاوی غلظت بالایی از فاکتور رشد است. این فاکتور‌های رشد با فعال‌کردن مکانیسم‌‌های ترمیم بافت باعث بهبود خار پاشنه مقاوم می‌شود. از نظر بهبود درد با اینکه تفاوت زیادی بین تزریق کورتون و پی آر پی دیده نمی‌شود؛ اما به علت بی‌خطر بودن پی‌آرپی در خار پاشنه درمان مناسبی به نظر می‌رسد.

پی آر پی (PRP) موثرترین درمان غیرجراحی آرتروز، آسیب منیسک و رباط های زانو

۴– موج شوک‌درمانی (درمان خار پاشنه با شاک‌ویو)

شاک‌ویو (ESWT) امواج صوتی پرانرژی با فرکانس پایین را به فاسیای کف پا ارسال می‌کند که باعث ایجاد آسیب و التهاب خفیف در داخل فاسیای کف پا‌ می‌شود. همین التهاب منجر به بازسازی مجدد، رگ‌زایی و افزایش جریان خون می‌شود. این درمان عوارض بسیار اندکی دارد و سازمان غذا و داروی آمریکا آن را از جمله بهترین درمان‌های خار پاشنه مقاوم در نظر گرفته است. ما به‌عنوان متخصصین طب فیزیکی و توان‌بخشی این درمان را جز اولین درمان‌های خار پاشنه مقاوم برای بیمار تجویز می‌کنیم. اکثر بیماران در طی چند جلسه کاهش درد را تجربه می‌کنند.

شاک ویوتراپی در درمان فاشئیت پلانتار (خارپاشنه) تاندینوپاتی آشیل (ESWT)

۵- تنوتومی فاسیای کف پا از طریق سونوگرافی (TENEX)

تنوتومی فاسیای کف پا از طریق سونوگرافی (TENEX) جز جدیدترین درمان‌های خار پاشنه مقاوم در نظر گرفته می‌شود. ما این درمان‌ را برای بیمارانی تجویز می‌کنیم که به سایر درمان‌ها پاسخ نداده‌اند و کاندید جراحی هستند. در حقیقت این درمان با اینکه جراحی نیست نتایجی حتی بهتر از جراحی دارد. در این روش با یک سوزن متصل به دستگاه سونوگرافی بافت آسیب‌دیده بیرون آورده می‌شود و بیمار طی چند هفته کاهش درد را تجربه می‌کند.

درمان جراحی

درمان جراحی زمانی به کار می‌رود که علی‌رغم استفاده از سایر درمان‌ها کاهش درد قابل‌توجه دیده نشود. علت استفاده کمتر از جراحی این است که این درمان نیز ممکن است منجر به بهبودی قطعی نشود و حتی در برخی بیماران باعث بدتر شدن درد می‌شود. بااین‌حال در برخی از بیماران که به هیچ درمانی پاسخ نداده‌اند و درد بیمار ناتوان‌کننده است چاره‌ای جز جراحی نیست. در ادامه برخی از تکنیک‌های جراحی را در خار پاشنه مقاوم به درمان توضیح می‌دهیم.

۱- پلانتار فاشیوتومی (فاشیوتومی کف پا)

فاشیوتومی کف پا مرسوم‌ترین درمان جراحی خار پاشنه مقاوم به درمان است. در این روش برش جزئی در فاسیای کف پا داده می‌شود. این برش باعث بهبود روند ترمیم بافت و کاهش درد می‌شود. با اینکه در بسیاری از بیماران جراحی باعث کاهش درد می‌شود؛ اما در تعداد قابل‌توجهی نه‌تنها درد کاهش پیدا نمی‌کند؛ بلکه بدتر از قبل ادامه پیدا می‌کند. به همین دلیل ما به بیماران توصیه می‌کنیم که همه درمان‌های غیرجراحی را امتحان کنند و سپس جراحی را به بیماران پیشنهاد می‌کنیم.

۲- طویل کردن گاستروکنمیوس

ارتباط قوی بین کوتاهی گاستروکنمیوس و درد مزمن پاشنه، بسیاری از جراحان را به این باور رسانده است که رهاسازی جراحی گاستروکنمیوس می‌تواند منجر به بهبود درد پاشنه پا شود. طویل کردن گاستروکنمیوس نسبت به فاشیوتومی کف پا عوارض کمتری دارد و برای همین برای برخی جراحان روش جذاب‌تری است. همانند فاشیوتومی کف ما این درمان را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که به بقیه درمان‌های غیرجراحی پاسخ نداده‌اند.

سؤالات متداول

برای خار پاشنه آمپول متیل پردنیزولون استات برای چیست؟

این آمپول یک نوع کورتیکواستروئید یا در اصطلاح کورتون است که در محل دردناک خار پاشنه تزریق می‌شود و باعث کاهش درد خار پاشنه می‌شود.

آیا خار پاشنه با زالو درمان می‌شود؟

خیر. راهی برای درمان خار پاشنه با زالودرمانی یا حجامت وجود ندارد.  پس خار پاشنه با زالو درمان نمی‌شود. متأسفانه در بسیاری از سایت‌ها در مورد اینکه خار پاشنه را چگونه از بین ببریم نکات اشتباهی وجود دارد. جستجوی درمان در سایت‌هایی مانند نی‌نی سایت که تخصصی نیستند تنها باعث انحراف مسیر درمان می‌شود. پد خار پاشنه نی نیفد سایت یا خار پاشنه در کودکان نی نی سایت از جمله مواردی است که بیماران به دنبال آن در این سایت‌ها هستند.

برای خار پاشنه به چه دکتری مراجعه کنیم؟ برای خار پاشنه پیش چه دکتری باید رفت؟

اینکه برای خار پاشنه چه دکتری باید رفت مسئله پیچیده‌ای نیست. برای درمان خار پاشنه می‌توان به متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی و یا ارتوپد مراجعه کنید. باتوجه‌به اینکه متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی تجربه بیشتری در درمان‌های غیرجراحی خار پاشنه مزمن دارد بهتر است ابتدا به این متخصص مراجعه کنید. اینکه برای خار پاشنه چی خوبه نی نی سایت مرجع مناسبی محسوب نمی‌شود. برای پیداکردن دکتر خار پاشنه در تهران، کرمانشاه، کرج و سایر شهرها از پزشکان این سایت که همگی تجربه کافی در درمان را دارند مشاوره بگیرید.

برای رفع درمان خار پاشنه چه باید کرد؟ چگونه خار پاشنه را از بین ببریم؟

با مطالعه کامل مطلب نوشته شده به‌خوبی این مطلب که برای خار پاشنه چه‌کار باید بکنیم مشخص می‌شود. اینکه برای خار پاشنه چه‌کار باید کرد بیش از همه به مدت‌زمان شروع بیماری برمی‌گردد. چه‌کار کنیم که خار پاشنه خوب بشه با پیگیری مناسب درمان امکان‌پذیر است.

چگونه خار پاشنه را در خانه درمان کنیم؟

انجام مداوم تمرینات ورزشی خار پاشنه در خانه در کنار اجرای دستورات پزشک باعث درمان خار پاشنه می‌شود.

خار پاشنه از چه به وجود می‌آید؟

آسیب مداوم و جزئی به فاسیای کف پا باعث ایجاد خار پاشنه در اغلب موارد می‌شود.

آیا خار پاشنه باعث زانودرد می‌شود؟

خیر. ارتباطی بین خار پاشنه مزمن و زانودرد وجود ندارد. اما هم‌زمانی درد در پاشنه پا و سایر نقاط پا شک به بیماری‌های ستون فقرات را افزایش می‌دهد.

آیا خار پاشنه با فیزیوتراپی درمان می‌شود؟

فیزیوتراپی و به‌ویژه استفاده از شاک ویو یکی از درمان‌های مهم خار پاشنه است.

برای خار پاشنه چه کفشی مناسب است؟

کفشی که بتواند به طور مناسبی قوس داخلی پا را حمایت کند و پاشنه نرمی داشته باشد. اضافه کردن کفی به کفش موثر است.

علت خار پاشنه در کودکان چیست؟

خار پاشنه در کودکان نیز وجود دارد. اگرچه شیوع بسیار کمتری دارد. خارپاشنه در کودکان به درمان‌های ساده‌تر مانند استراحت، کشش و مسکن‌های ساده پاسخ می‌‌دهد. اینکه خار پاشنه از چه سنی شروع میشود بستگی به شرایط هر بیمار و نوع فعالیت و ویژگی‌های ژنتیکی دارد.

ایا خار پاشنه درمان قطعی دارد؟

بله. اینکه ما بدانیم خار پاشنه مربوط به کدام دکتر است و درمان را سریع شروع کنیم در درمان قطعی خار پاشنه نقش دارد. درمان قطعی خار پاشنه با تشخیص سریع بیماری و درمان به موقع امکان پذیر است.

خار پاشنه به انگلیسی چی میشه؟

پلانتار فاشئیت نام اصلی این بیماری در انگیسی است.

خار پاشنه پا در طب سنتی چگونه درمان می‌شود؟

برای خار پاشنه پا با طب سنتی درمانی وجود ندارد. درمان خار پاشنه در طب سنتی بیشتر شبیه یک سراب است. درمان خار پاشنه با سرکه سیب یا درمان خانگی خار پاشنه با سیر یا درمان خانگی خار پاشنه با وازلین نیز از همین درمان‌های غیرعلمی است. پس سیر برای درمان خار پاشنه مناسب نیست. سرکه نیز درمان فوری خار پاشنه نیست. درمان خار پاشنه طب سنتی خیراندیش نیز شواهد علمی ندارد.

هزینه لیزر خار پاشنه و هزینه شاک ویو خار پاشنه چقدر است؟

طبق تعرفه سال ۱۴۰۲ هزینه لیزر برای خار پاشنه برای هر جلسه حدود ۳۰۰ هزار توان و هزینه شاک ویو خار پاشنه برای هر جلسه حدود ۵۰۰ هزار تومان است.

خلاصه

خار پاشنه یا التهاب فاشیای کف پا یک بیماری شایع است که در اکثر بیماران با درمان‌های ساده قابل درمان است. ارزیابی اولیه تنها شاممل معاینه فیزیکی است. درمان اولیه با داروهای ضدالتهاب، اصلاح فعالیت، کشش فاشیای کف پا، کشش گاستروکنمیوس و استفاده از لیفت پاشنه، ساپورت قوس پا یا آتل شب در بیش از ۹۰ درصد بیماران موثر است. تصویربرداری تنها در بیمارانی توصیه می‌شود که به درمان‌های ساده‌تر پاسخ نداده‌اند. اگر بیمار طی ۳ ماه به درمان‌های معمول پاسخ ندهد استفاده از درمان‌های پیشرفته‌تر شامل تزریق کورتون، پی‌آرپی و شاک‌ویو توصیه می‌شود. اگر در این مرحله نیز کاهش درد مناسب رخ نداد تنوتومی کف پا تحت هدایت سونوگرافی قدم بعد است. در نهایت اگر بیمار به هیچ یک از درمان‌های گفته شده پاسخ نداد جراحی توصیه می‌شود. باید به یاد داشت که جراحی در همه بیماران باعث بهبودی نمی‌شود و باید با دقت بیماران کاندید جراحی انتخاب شوند.

۱ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱.۷/۵ - (۳ امتیاز)