راهنمای انتخاب، خرید و نحوه استفاده صحیح از عصاها و واکر‌ها

در این نوشته دکتر نفیسه جعفریان در مورد راهنمای انتخاب، خرید و نحوه استفاده صحیح از عصا و واکر، انواع مختلف واکر ها بر اساس کاربرد و انواع مختلف عصاها و طریقه استفاده درست از آن ها توضیحاتی داده اند.

دکتر نفیسه جعفریان

ابزارهای کمک حرکتی

ابزارهای کمک حرکتی تجهیزات و وسایل متنوعی هستند که با کاربردهای مختلفی در طیف گسترده ای از اختلالات حرکتی تجویز می­شوند؛ از موارد آشنایی مانند بهبود تعادل و کاهش خطر به زمین افتادن، برداشتن وزن از روی یک عضو دردناک، آسیب­‌دیده یا جراحی­شده، و کمک به انجام حرکت توسط اندام ضعیف و کم­توان، تا افزایش بازخورد (فیدبک) حسی در شرایط اختلال بینایی این ابزارها اگرچه اکثرا آشنا، ساده و پیش پا افتاده به نظر می­رسند ولی در واقع قسمتی از نسخه تجویز شده توسط پزشک یا درمانگر برای شرایط خاص شما محسوب می­شوند و برای این که اثربخشی لازم را داشته باشند، توجه به جزییات ویژگی های ساختاری آنها، نحوه استفاده و موارد احتیاط، ضروری است. طبق مطالعه جالبی بر روی بیماران یک درمانگاه روماتولوژی (در انگلستان)، در صورت عدم ارائه آموزش­های لازم در خصوص خرید و استفاده از عصای ساده، ۳۸درصد از بیماران از عصا به روش اشتباه استفاده کرده بودند، ۴۴درصد سایز نامناسبی تهیه کرده بودند، و ۵۴ درصد آنها از عصای ناسالم و فرسوده (در شرایط نامناسب) استفاده کرده بودند. ۱ بدیهی است در چنین شرایطی نمی­توان از هیچ نسخه یا دارو یا روش درمانی انتظار نتیجه مطلوب داشت.

خانه ای برای سالمندان

ابزارهای کمک حرکتی

بنابرین، اگر پزشک یا درمانگر شما چنین نسخه ای تجویز کرد، حتما دستور استفاده و راهنمای خرید آن را از وی بخواهید (و اگر موفق نشدید، به pmrdoctors.ir مراجعه کنید!).

Sheehan NJ, Millicheap P. Talk the walk: the importance of teaching patients how to use their walking stick effectively and safely. Musculoskeletal Care. 2008 Sep;6(3):150-4. doi: 10.1002/msc.122. PMID: 17973269.

انواع رایج ابزار های کمک حرکتی

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی ابزارهای کمک حرکتی نیز دائما در حال تکامل هستند و برای بهبود کیفیت و عملکرد آنها در فراهم کردن استقلال و کاهش درد بیماران، روز به روز متنوع تر می­شوند، ولی به طور کلی، می­توان آنها را در گروه­های زیر دسته­بندی کرد:

  1. عصاهای دستی (Canes)
  2. عصاهای زیربغل (Crutches)
  3. واکرها (Walkers)
  4. اسکوترها (Scooters)
  5. ویلچرها (Wheelchairs)

مانند سایر تجهیزات و روش های درمانی، این وسایل نیز برای بهینه­سازی اثربخشی و عملکرد در کودکان، به طور ویژه برای این گروه سنی و مطابق با شرایط ساختاری بدن و نیازهای تکاملی آنها طراحی شده اند و معمولا در فرایند توانبخشی تجویز و استفاده می­شوند، از جمله:

  1. کالسکه تطبیق­یافته (Adaptive Stroller)
  2. دوچرخه تطبیق­یافته (Adaptive Bicycle)
  3. قاب کمکی ایستادن/راه رفتن/آموزش گام برداشتن (Gait trainer/ Walking frame/Standing frame)
  4. ویلچرهای دستی و برقی (Wheelchairs)
  5. انواع واکر (Walkers)
  6. عصاهای زیربغل (Crutches)

پیش از اینکه به معرفی این وسایل و کاربردها و نحوه استفاده از آنها بپردازیم، باید به ابزارهای دیگری اشاره کنیم که اگرچه در دسته­بندی ابزارهای کمک حرکتی نمی­گنجند ولی در عمل برای بهبود حرکت کمک کننده و بلکه ضروری هستند و نقش مهمی در تسهیل استفاده از این وسایل کمکی دارند.

یکی از این موارد رمپ یا سطح شیبدار است که در شرایطی که فرد به ابزارهای چرخ دار وابسته باشد، عملا برای جابجا شدن در مسیرهای دارای اختلاف سطح مانند پله، به این وسیله نیاز دارد. رمپ ها در جنس­ها و سایزهای متفاوتی موجودند و برحسب نوع و سایز وسیله (ویلچر یا واکر)، مسیر و محل مورد نظر، موقتی یا دائمی بودن، پس از بازدید محل توسط کاردرمانگر، با توجه به شرایط و نیازهای فرد تجویز می­شوند

رمپ قابل تعبیه بر روی پله

(تصویر شماره ۱ : رمپ قابل تعبیه بر روی پله)

نمونه دیگر، دسته های کمکی دیواری هستند که برای بلند شدن و حفظ تعادل فرد بسیار کاربردی و مفیدند، و پس از بررسی توسط متخصص، باتوجه به نیاز فرد، میزان عملکرد و سایز دست، در ابعاد و جنس مناسب، در محل مورد نظر (سرویس بهداشتی یا دیوار کنار راه پله) نصب می­شوند.

دستگیره های قابل نصب بر روی دیوار

(تصویر شماره ۲: دستگیره های قابل نصب بر روی دیوار)

یکی دیگر از وسایل بسیار کاربردی برای افرادی که به علت بیماری یا کهولت سن، قدرت کافی برای برخواستن از روی زمین یا سطوح پایین را ندارند، صندلی بلندکننده تاشو است؛ این وسیله که ظاهری شبیه صندلی های تاشو مسافرتی دارد با نیروی چرخشی اهرم دستی باز شده و در واقع برای کمک به فرد مراقب، در بلندکردن بیمار از روی سطح مفید است.

صندلی بلندکننده بیمار

(تصویر شماره ۳: صندلی بلندکننده بیمار)

 

عصاهای دستی (Canes)

این مدل یکی از ساده­‌ترین ابزارهای کمکی ست ولی کاربردهای فراوانی دارد؛ از جمله حفظ تعادل و جابجا کردن مرکز ثقل از عضو دردناک، کاهش بار وزن وارد بر اندام تحتانی و انتقال بخشی از آن به اندام فوقانی، و همچنین انتقال بازخورد حسی برای درک بهتری از محیط در شرایط نقص بینایی. عصاها باتوجه به کاربردشان به انواع مختلفی تقسیم می­شوند که به هر‌یک اشاره مختصری خواهیم کرد.

عصای استاندارد (Standard Cane)

این نوع همان تصویر سنتی ما از عصاست، معمولا جنس آن چوب یا آلومینیوم بوده، سبک و ارزان است. در مواردی که عملکرد اندام فوقانی مختل نیست و فرد تنها به یک نقطه اتکاء مضاعف برای حفظ تعادل یا تقسیم وزن نیاز دارد، مانند ساییدگی مفصل زانو یا لگن، تجویز می­شود.

نکته مهم در انتخاب این نوع عصا، اندازه و قسمت دست­گیره آن است؛ ارتفاع عصا باید به قدری باشد که وقتی آن را به دست می­گیرید آرنج شما در حدود ۲۰ درجه خمیده باشد؛ یا به روش ساده‌­تر، وقتی کنار عصا ایستاده اید قسمت دست­گیره آن تا چین مچ دست تان برسد؛ اگر برای فرد دیگری قصد تهیه عصا را دارید، این ارتفاع (فاصله مچ دست تا زمین) را با متر اندازه­‌گیری کنید، دقت داشته باشید که بیمار کفشی که معمولا استفاده می­کند به پا داشته و نسبتا صاف ایستاده باشد. البته انواع آلومینیومی معمولا قابلیت تنظیم ارتفاع هم دارند.

شکل و جنس قسمت دست­گیره عصا هم در راحتی استفاده از آن بسیار مهم است. دو نوع رایج، فرم چتری و فرم خمیده (offset) هستند که دسته دوم برای بیمارانی که به ساییدگی مفصل مبتلا هستند و وزن بیشتری روی عصا وارد می آورند، مناسب تر است. نوع اول ممکن است در صورت استفاده طولانی با اعمال فشار مداوم روی مچ دست در وضعیت خم، باعث بروز درد و آسیب در مچ فرد شود. بعضی از انواع تجاری موجود، برای ایجاد راحتی بیشتر و اصطکاک کافی در قسمت دست­گیره جنس های پلاستیکی و نرم تری دارند.

عصای چهارپایه (Quadruped (Quad) Cane)

این عصا با افزایش تعداد نقاط تماس با زمین، تکیه­‌گاه پایدارتری فراهم می­کند، توان تحمل وزن بیشتری را دارد، و از آنجا که می­تواند به تنهایی بایستد (لازم نیست در زمانی که وزن روی آن نیست و استفاده نمی­شود با دست نگهش دارید) آزادی بیشتری در استفاده از هر دو دست به فرد می­دهد. به علاوه، این قابلیت را دارد که فرد با گرفتن قسمت های میانی دسته عصا برای بلند شدن از صندلی یا سطح پایین نیز از آن کمک بگیرد. از طرف دیگر، چون برای حفظ تعادل و پایداری این چهارپایه باید همزمان به سطح زمین برخورد کنند ممکن است در ابتدا برای افرادی که به استفاده از آن عادت ندارند یا سریع راه می­روند کمی مشکل­ساز باشد. این مدل بیشتر برای افراد دچار فلج یکطرفه بدن و یا آرتروز متوسط تا شدید تجویز می­شود.

انواع عصا، به ترتیب از چپ: عصای استاندارد، عصای offset و عصای چهارپایه

(تصویر ۴شماره : انواع عصا، به ترتیب از چپ: عصای استاندارد، عصای offset و عصای چهارپایه)

راهنمای استفاده از این نوع عصا

هنگام راه رفتن، عصا را در دست سمت پای قوی­تر بگیرید، و همزمان با گام پای دردناک حرکت دهید. اگر از دو عصا همزمان استفاده می­کنید، گام برداشتن چهار نقطه­‌ای خواهد بود به این صورت که ابتدا یک عصا، سپس پای سمت مقابل آن، بعد عصای سمت مقابل، و نهایتا پای دیگر به جلو حرکت داده می­شود

راه رفتن با عصا

(تصویر شماره ۵ : راه رفتن با عصا)

برای بالا رفتن از پله، ابتدا پای قوی­تر را یک پله بالاتر بگذارید، سپس عصا و بعد از آن پای دردناک روی همان پله قرار دهید. پایین آمدن از پله با پای دردناک و عصا آغاز می­شود، سپس پای سالم روی همان پله قرار می­گیرد.

بالا و پایین رفتن از پله با کمک عصا

(تصویر شماره ۶: بالا و پایین رفتن از پله با کمک عصا)

برای بلند شدن از وضعیت نشسته، ابتدا به لبه صندلی نزدیک شوید، عصا را سمت پای قوی­تر بگیرید و با تقسیم وزن روی عصا و پای سالم، بلند شوید. برای نشستن روی صندلی، از سمت اندام سالم به صندلی نزدیک شوید تا لبه آن به پشت پا تماس پیدا کند، یکی یکی دست ها را روی دسته صندلی تکیه دهید، پای دردناک را کمی به جلو سر دهید (تا وزن از روی آن برداشته شود) و با حفظ وزن روی پای قوی­تر، آهسته بنشینید.

یکی از نکات مهم در استفاده از عصا، نگهداری از آن است. در صورت استفاده طولانی مدت، بهتر است هر ماه قسمت­‌های مختلف عصای خود را بررسی کنید؛ وجود ترک یا خوردگی در قسمت چوبی یا دسته پلاستیکی، یا ساییدگی قسمت لاستیکی کف عصا می­تواند منجر به حوادثی (مانند لغزیدن یا زمین خوردن) گردد که به راحتی با تعویض یا تعمیر این قطعات قابل پیش­گیری هستند.

عصاهای زیربغل (Crutches)

این دسته از عصاها معمولا برای هر دو سمت، و بیشتر با هدف برداشتن حداکثر وزن ممکن از روی اندام تجویز می­شوند (مثلا پس از عمل جراحی ارتوپدی) یا شرایطی که عضو درگیر توانایی بسیار ناچیزی در تحمل وزن داشته باشد (بیماران مبتلا به فلج اطفال یا قطع عضو). البته از آنجا که برای استفاده از این مدل اکثر وزن بدن به اندام فوقانی منتقل می­شود لازم است فرد قدرت کافی در دست و شانه داشته باشد و عموما برای سالمندان مناسب نیست.

انواع عصای زیربغل (crutch) به ترتیب از چپ: عصای زیربغل، عصای آرنجی، عصای ناودانی

(تصویر شماره ۷: انواع عصای زیربغل (crutch) به ترتیب از چپ: عصای زیربغل، عصای آرنجی، عصای ناودانی)

عصای زیربغل (Axilla or underarm crutches)

این نوع عصا علاوه بر قسمت دست­گیره، یک قسمت بالشتک­‌دار دارد که حدود دو انگشت پایین­تر از زیربغل قرار می­گیرد، قسمت دست­گیره نیز باید در ارتفاعی تنظیم شود که آرنج حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه خمیده باشد. انتخاب سایز صحیح این عصا بسیار مهم است، سایز نامناسب (زیادی بلند) می­تواند باعث آسیب به عروق و اعصاب در ناحیه زیربغل شود، یا (زیادی کوتاه) مانع توزیع متناسب وزن بین اندام فوقانی و تحتانی گردد. البته اکثر انواع آن، دارای سیستم تنظیم ارتفاع هستند، و غالبا برای آسیب­های کوتاه مدت (مانند جراحی­های ارتوپدی) تجویز می­شوند.

عصای زیربغل (Axilla or underarm crutches)

(تصویر شماره ۸: سایز مناسب عصای زیربغل: قسمت بالشتک زیربغل حداقل دو یا سه انگشت با بدن فاصله داشته باشد و وزن زوی آن نیافتد، در حالت ایستاده کنار عصا قسمت دستگیره در سطح مچ دست شما قرار بگیرد، و در حالتی که عصا را در دست گرفته-اید آرنج در حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه خمیده باشد)

عصای ساعد/ آرنج (Forearm/ lofstrand/ elbow/ Canadian crutches)

این نوع عصا دارای یک قسمت نیم‌­حلقه در ارتفاع بالاتر از قسمت دستگیره است که با دربرگرفتن بازو، پایداری نسبی به عصا می ­دهد (با رها کردن به بازو تکیه دارد و نمی­افتد) و از آنجا که این مدل بیشتر در شرایط ناتوانی درازمدت کاربرد دارد، آزادی عمل بیشتری برای فرد در استفاده از دستان خود (بدون نیاز به نگهداشتن دائم عصا) فراهم می­کند. ارتفاع این نوع نیز با توجه به محل قرار گرفتن دست­گیره (در سطح مچ) تنظیم می­شود.

عصای ساعد/ آرنج (Forearm/ lofstrand/ elbow/ Canadian crutches)

(تصویر شماره ۹: عصای ساعد/آرنج)

عصای ناودانی/ پلت­فرم (Gutter/ platform/ adjustable arthritic/ forearm support crutches)

در بسیاری از موارد عصا برای افرادی تجویز می­شود که عملکرد مشت کردن و قدرت گرفتن دست آنها نیز تحت تاثیر بیماری، کاهش یافته و توانایی نگه‌داشتن دست­گیره عصا و انتقال وزن از این راه را ندارند؛ قسمت افقی و بالشت‌ک­دار تکیه­‌گاه ساعد و بند مچی در عصای ناودانی، این ضعف را جبران کرده و فرد می تواند با تکیه دادن ساعد وزن را روی عصا منتقل کرده و نیاز به قدرت زیاد دست ندارد. به طور خاص، مصرف­‌کنندگان این عصا، افراد مبتلا به بیماری­های ناتوان کننده شدید و دائمی، مانند روماتیسم مفصلی یا فلج مغزی هستند. برای تعیین سایز مناسب در این نوع عصا، باید فاصله بین ساعد در حالی که آرنج ۹۰درجه خمیده است، تا سطح زمین اندازه­‌گیری شود

عصای ناودانی/ پلت­فرم (Gutter/ platform/ adjustable arthritic/ forearm support crutches)

(تصویر شماره ۱۰: عصای ناودانی)

راهنمای استفاده از این نوع عصا

این گروه از عصاها غالبا دوطرفه تجویز می­شوند و برحسب میزان وزنی که عضو می­تواند تحمل کند الگوهای مختلفی از راه رفتن با عصا وجود دارد. میزان مجاز گذاشتن وزن روی اندام آسیب­دیده یا جراحی شده، توسط پزشک شما و تحت عنوان “وزن­اندازی کامل”، ” وزن­اندازی نسبی”،” وزن­اندازی در حد تحمل”، “وزن در حد تماس نوک پا”، و یا “عدم وزن­اندازی” تعریف می­شود و محدودیت و مراقبت­های لازم را تعیین می­نماید.

عدم وزن‌­اندازی همان طور که از اسمش پیداست، به این معنی است که عضو درگیر نباید هیچ تماسی با زمین پیدا کند و معمولا به صورت خم شده نگه‌داشته می­شود. در این حالت برای راه رفتن با عصای زیربغل، الگوی گام برداشتن “دونقطه-عصا” آموزش داده می­شود، به این صورت که پای سالم یک گام بر می­دارد و در گام بعدی هردو عصا و پای درگیر (که بالا نگهداشته شده) همزمان به جلو حرکت می­کنند. بنابرین دو نقطه ای که در هر گام با زمین تماس دارند پای سالم و عصای دوطرفه خواهد بود. البته این الگو نیاز به تعادل و هماهنگی حرکتی خوبی برای حظ پایداری دارد.

وزن­‌اندازی با تماس نوک پا نیز در واقع تفاوت زیادی با عدم وزن‌­اندازی ندارد و قرار نیست هیچ فشاری روی عضو درگیر وارد شود یا وزنی از طریق نوک پا که با زمین تماس دارد، منتقل شود، هدف از این تماس کم، تنها کمک به حفظ تعادل است. الگوی راه رفتن با عصای زیربغل نیز مشابه مرحله قبل است.

وقتی اجازه وزن­اندازی به صورت نسبی یا درحد تحمل داده می­شود، الگوی دونقطه یا سه نقطه به کار گرفته می­شود؛ هر پا همراه با عصای سمت مقابلش به جلو گام برمی­دارد، در هر لحظه دو نقطه اتکا وجود دارد و عضو درگیر توسط عصای سمت مقابل حمایت می­شود. در روش دیگر، هردو عصا به طور همزمان به عنوان یک واحد، سپس پای آسیب­‌دیده، و بعد پای سالم به جلو گام برمی­دارند؛ به این ترتیب در هر لحظه، سه نقطه تماس برای انتقال وزن به زمین داریم و میزان فشاری که به عضو درگیر وارد می­شود قابل کنترل خواهد بود. (تصویر شماره ۱۱)

در شرایطی که اختلال تعادل یا هماهنگی حرکتی وجود داشته باشد، یا هردو اندام تحتانی دچار ضعف عضلانی باشند، الگوی گام برداری ارجح به صورت چهار نقطه خواهد بود؛ به این صورت که ابتدا عصای سمت پای ضعیف­تر، سپس عضو قوی­تر، بعد عصای این سمت، و در آخر پای ضعیف­تر به جلو گام برمی­دارند، به این ترتیب یک الگوی آهسته ولی امن و استوار برای راه رفتن خواهیم داشت.

یک نکته مهم در راه رفتن با عصای دوطرفه، محل قرار دادن پایه عصاست که باید حدود ۱۰ سانتی­متر خارج پا و حدود ۲۰ سانتی متر جلوتر از آن روی زمین گذاشته شود. بدیهی است برداشتن گام های کوتاه­تر به پایداری بیشتر الگوی راه رفتن کمک زیادی خواهد کرد. به علاوه، وضعیت قرارگیری بدن نیز مهم بوده و نباید بالاتنه به سمت جلو بیافتد و شانه ها به جلو خم شده باشند.

راه رفتن با عصای زیربغل دوطرفه و با وزن¬اندازی نسبی

(تصویر شماره ۱۱: راه رفتن با عصای زیربغل دوطرفه و با وزن¬اندازی نسبی)

برای نشستن و برخواستن از روی صندلی نیز علاوه بر نکات ذکر شده در مورد عصای ساده، باید دقت کنید که حتما قبل از نشستن یا برخواستن هردو عصای زیربغل را به یک دست بگیرید و از دست دیگر برای انتقال وزن و کنترل بیشتر روی وضعیت بدن، از دسته صندلی کمک بگیرید، همچنین پای درگیر باید خم شده و بالا نگهداشته شود. وزن بین پای سالم و عصاها تقسیم می­شود.

نشستن و برخواستن از روی صندلی با عصای زیربغل

(تصویر شماره ۱۲: نشستن و برخواستن از روی صندلی با عصای زیربغل)

اصول کلی بالا رفتن و پایین آمدن از پله نیز مشابه استفاده از عصای ساده است، با این تفاوت که اگر نرده یا حفاظ کنار پله وجود داشته باشد، بهتر است هردو عصای زیربغل را در دست مقابل نرده بگیرید تا دست دیگر برای استفاده از آن ازاد باشد.

برای بالا رفتن، ابتدا پای سالم را روی پله بالایی بگذارید، با کمک نرده و عصا، و یا عصای دوطرفه، پای درگیر و عصا را باهم بلند کنید و کنار پای دیگر قرار دهید.

بالا رفتن از پله با عصای زیربغل

(تصویر شماره ۱۳: بالا رفتن از پله با عصای زیربغل)

برای پایین آمدن لازم است زانوی پای سالم را کمی خم کنید و اگر از نرده کمک می­گیرید دستتان را کمی پایین­تر ببرید، سپس در گام اول با عضو درگیر و عصاها یک پله پایین بروید، بعد پای سالم را روی همان پله بگذارید

پایین آمدن از پله با عصای زیربغل

(تصویر شماره ۱۴: پایین آمدن از پله با عصای زیربغل)

پیش از اینکه به بررسی گروه بعدی ابزارهای کمک حرکتی، یعنی واکرها، بپردازیم، لازم است یک گونه مجزا که در واقع ترکیبی از هردو اینهاست معرفی کنیم؛ عصا-واکر (Walker-cane hybrids) از یک قاب با دو پایه و یک دستگیره تشکیل شده، پایداری آن از عصا بیشتر بوده و استفاده از آن از واکر ساده تر است.

عصا-واکر تاشو

(تصویر شماره ۱۵: عصا-واکر تاشو)

واکرها (Walkers) (بدون چرخ، دوچرخ ، سه چرخ، چهارچرخ، واکر زانویی)

واکرها گروه بسیار متنوعی از ابزارهای کمک حرکتی هستند، یک قاب (frame) سه طرفه با چهارنقطه اتکا دارند و تکیه­‌گاه استوارتری نسبت به عصاها فراهم می­کنند، مخصوصا در مواردی که فرد به دلیل بیماری­‌های ناتوان­‌کننده یا کهولت، توانایی تحرک و هماهنگی حرکتی خود را از دست داده باشد، واکرها برای بهبود هم تعادل و هم تحرک (که معمولا هر دو با هم قابل دستیابی نیستند) کمک بزرگی محسوب می­شوند. البته باید توجه داشت که استفاده از واکر از عصا به تمرین و کنترل بیشتری نیاز دارد، و با توجه به ابعاد آن، برای تمام مسیرها و مکان­‌ها (خصوصا اگر ناهموار و پله­دار باشند) مناسب نیست.

علی‌رغم این که طبق نتیجه برخی مطالعات، استفاده از واکر در افراد سالمند با افزایش آمار زمین خوردن همراه بوده۲و۳، تاثیر آن در افزایش تحرک و استقلال افراد و پیامدهای اجتماعی و روانی آن به قدری قابل توجه است که نه پزشکان و نه بیماران استفاده از این وسیله را کنار نگذاشته­اند. البته به همین دلیل، بر ضرورت آموزش دقیق و تمرین کافی برای استفاده بهینه از واکر، تاکید بیشتری می­شود.

نکته مهمی که در خرید واکر باید رعایت شود، به جز نوع آن که توسط پزشک یا درمانگر تجویز شده، سایز و جنس دسته است، مانند عصا، قسمت دستگیره واکر مناسب شما در وضعیت ایستاده تقریبا در کنار لگن یا مچ دست تان قرار می­گیرد، و در زمانی که با دست آن را گرفته اید آرنج در حدود ۱۵ درجه خمیده است. جنس مناسب دستگیره نیز در واکر از عصا مهم­تر است، با توجه به اینکه معمولا برای مدت طولانی­‌تری استفاده شده و وزن بیشتری از طریق دست به آن منتقل می­شود، لازم است جنس فومی یا پلاستیکی راحتی داشته باشد که باعث ایجاد درد یا خستگی یا تعریق زیاد دست نشود. همچنین، مانند عصا، بررسی سلامت و کارامد بودن قطعات لاستیکی ضدلغزش کف پایه‌­های واکر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

  1. Deandrea S, Lucenteforte E, Bravi F, Foschi R, La Vecchia C, Negri E. Risk factors for falls in community-dwelling older people:” a systematic review and meta-analysis”. Epidemiology. 2010 Sep 1:658-68.
  2. Deandrea S, Bravi F, Turati F, Lucenteforte E, La Vecchia C, Negri E. Risk factors for falls in older people in nursing homes and hospitals. A systematic review and meta-analysis. Archives of gerontology and geriatrics. 2013 May 1;56(3):407-15

واکر استاندارد (Standard Walker/ Zimmer frame)

این نوع ساده­‌ترین فرم واکر است، یک قاب فلزی سه طرفه و چهارپایه دارد، سبک، ارزان و معمولا تاشو بوده، و در مواردی تجویز می­شود که فراهم کردن یک تکیه­گاه استوار و حفظ تعادل بیمار، به سهولت در حرکت کردن ارجحیت دارد. چیزی که استفاده از آن را کمی دشوار می­کند این است که بیمار باید در هر گام، واکر را کمی بلند کرده و جلوتر قرار دهد، همچنین باید دقت شود که هر چهار پایه آن روی سطح با ثباتی قرار داشته باشند

واکر استاندارد

(تصویر شماره ۱۶: واکر استاندارد)

برای راه رفتن با واکر استاندارد، ابتدا واکر را با دو دست بگیرید، کمی از زمین بلند کنید و در حد ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر جلوتر قرار دهید، مطمئن شوید که هر چهار پایه آن روی یک سطح و محکم قرار گرفته­اند، سپس ابتدا پای ضعیف­تر، و بعد پای سالم را داخل فضای واکر بگذارید؛ دقت کنید که باید داخل قاب واکر راه بروید، نه پشت سر آن؛ اگر زیادی عقب حرکت کنید یا در هر گام واکر را زیادی جلو ببرید، میزان و جهت وزن وارد شده روی آن ممکن است باعث به هم خوردن تعادل واکر و درنتیجه خودتان بشود

راه رفتن با واکر استاندارد

(تصویر شماره ۱۷: راه رفتن با واکر استاندارد)

: بلند شدن و نشستن روی صندلی با واکر

(تصویر شماره ۱۸: بلند شدن و نشستن روی صندلی با واکر)

بالا رفتن و پایین آمدن از پله با واکر

(تصویر شماره ۲۰: بالا رفتن و پایین آمدن از پله با واکر)

بالا رفتن و پایین آمدن از لبه خیابان با واکر

(تصویر شماره ۱۹: بالا رفتن و پایین آمدن از لبه خیابان با واکر)

واکر دوچرخ (Roller Walker)

چهارچوب این مدل مشابه واکر ساده است با این تفاوت که دو پایه جلویی چرخ­دار هستند و نیاز نیست فرد در هر قدم واکر را از زمین بلند کند، به این ترتیب موجب بهبود سرعت و الگوی گام برداشتن می­گردد. با توجه به اینکه دو پایه ثابت با چرخ جایگزین شده­اند، استواری و تعادلی که این نوع واکر فراهم می­کند کمتر است و در افرادی تجویز می­شود که تا حدودی از کنترل و تعادل و هماهنگی حرکتی برخوردارند و تنها نیاز به تکیه‌­گاه موقت در حین راه رفتن دارند. این مدل نیز سبک و تاشو و از نظر هزینه، اقتصادی است. از سوی دیگر، این مساله که چرخ­‌های جلو فقط در یک جهت حرکت می­کنند و به چپ و راست گردش ندارند، باعث می­شود که فرد برای دور زدن نیاز به فضای بیشتری داشته باشد. در بعضی از انواع این مدل، ترمز دستی برای قفل کردن چرخ‌­ها تعبیه شده که موجب افزایش پایداری واکر در زمان توقف می­گردد؛ البته در برخی نیز این گزینه به عنوان تجهیزات جانبی قابل افزودن است.

راه رفتن با این واکر ساده است ولی از آنجا که چرخ­ها باعث تسهیل حرکت وسیله می­شوند، نیاز به دقت بیشتر و حفظ وضعیت مناسب بدن دارد. هنگام راه رفتن با هردو دست فشار مختصری به سمت جلو وارد کنید (ولی روی آن خم نشوید) و گام­های آهسته و کوچک بردارید. توجه به جنس زمین (که خیس و لغزنده نباشد)، و ناهمواری­‌های آن (مثل چین خوردگی در فرش که باعث گیر کردن وسیله شود) بسیار مهم است.

یکی از ویژگی­‌های مفید واکرها، امکان افزودن تجهیزات جانبی مانند سینی در روی سطح قاب واکر، و یا اتصال کیف به پایه های جانبی آن است که برای حمل وسایل مورد نیاز، خصوصا برای بیرون رفتن از منزل، بسیار کاربردی و پراستفاده است. البته انواع تجاری متعددی نیز با گزینه­‌های متنوع از پیش تعبیه شده، در بازار وجود دارند. همچنین، قسمت دستگیره نیز با توجه به شرایط و نیاز فرد قابل تغییر بوده و می­توان برای کاهش بروز خستگی و درد دست، مشابه عصای ناودانی، این بخش را با یک سطح نرم برای قرار گرفتن ساعد در وضعیت استراحت، جایگزین نمود.

واکر دوچرخ

واکرهای سه چرخ و چهارچرخ (Rollator Walkers)

این گروه همان­طور که از اسمش مشخص است دارای سه و یا چهارچرخ هستند، با وجود اینکه خود وسیله حجیم­تر از مدل­های قبلی است، ولی از آنجا که چرخ­ها در تمام جهات حرکت می­کنند، مانور دادن و چرخیدن با این نوع واکر ساده­تر است و فضای کمتری نیاز دارد. اگرچه تمام انواع این مدل دارای ترمز هستند ولی در برخی از آنها، ترمز به جای توقف کامل، تنها موجب کاهش سرعت حرکت می­شود، و این وسیله به طور کلی برای افرادی که تعادل ناچیز و ناهماهنگی قابل توجهی دارند گزینه مناسبی نیست.

علاوه بر دارا بودن امکاناتی مانند کیف و سینی حمل وسایل، یکی از ویژگی­‌های کاربردی این مدل، داشتن یک نشیمن برای استراحت افرادی است که علاوه بر اختلال تعادل و تحرک، خستگی و استقامت کم نیز از کیفیت زندگی آنها کاسته است.

واکرهای سه¬چرخ و چهارچرخ

واکر یا اسکوتر زانویی (Knee walker/ scooter)

این وسیله که از یک قاب، چهارچرخ، دستگیره یا فرمان هدایت و یک سطح نرم برای قرارگرفتن اندام درگیر تشکیل شده و در واقع جایگزین کارامد و البته پیچیده­تری برای عصای زیربغل دوطرفه است، عموما در مواردی که فرد به طور موقتی (جراحی یا شکستگی یا حتی زخم دیابتی) قادر به وزن­گذاری روی یک اندام نیست، به کار می­رود. واکر زانویی نیز مانند بقیه واکرهای چرخ­دار، دارای سبد حمل وسایل و ترمز می­باشد. برای استفده از آن، پای درگیر در محل ویژه قرار گرفته و از پای سالم برای به جلوراندن واکر استفاده می­شود.

واکر یا اسکوتر زانویی (Knee walker/ scooter)

  1. اسکوترها (Scooters) (موتور چهارچرخ برقی یا دستی)
  2. ویلچرها (Wheelchairs) (برقی یا ساده)

References:

www.physio-pedia.com

www.loaids.com

www.mayoclinic.org

www.medicalnewstoday.com

www.nhsinform.scot

www.orthobethesda.com

www.musculoskeletalkey.com

www.fvhospital.com

www.mobilitycare.net.au

www.saintlukeskc.org

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post