دررفتگی مکرر شانه و کتف

در این نوشته دکتر مهسا عدیلی در مورد دررفتگی مکرر شانه، بی ثباتی مزمن شانه، ناپایداری مزمن شانه، دررفتگی مکرر کتف، روش های جراحی و غیر جراحی درمان این عارضه توضیحاتی داده اند

دکتر مهسا عدیلی

بی ثباتی و ناپایداری مزمن شانه

شانه متحرک ترین مفصل در بدن شما است. به شما کمک می کند بازوی خود را بالا ببرید، آن را بچرخانید و به بالای سر خود برسانید. شانه قادر به چرخش در جهات مختلف است. دامنه حرکت زیاد آن می تواند باعث بی ثباتی و ناپایداری شود. بی ثباتی شانه زمانی اتفاق می افتد که سر استخوان بازو از مفصل شانه خارج شود. این حالت در اثر آسیب ناگهانی یا در اثر استفاده بیش از حد اتفاق می افتد. وقتی شانه یک بار از جای خود خارج شود، مستعد دررفتگی مجدد می شود. وقتی شانه شل است و مرتباً از جای خود در می رود، به آن بی ثباتی مزمن شانه می گویند.

آناتومی شانه

شانه شما از سه استخوان تشکیل شده است: استخوان بازو، کتف و استخوان ترقوه.

سر استخوان بازوی شما در یک فضای کم عمق در مفصل شانه قرار می گیرد که به آن گلنویید گفته می شود. بافت همبند قوی که کپسول شانه نامیده می شود، سر استخوان بازو را در شکاف گلنویید متمرکز نگه می دارد. این بافت مفصل شانه را می پوشاند و انتهای استخوان بازو را به تیغه شانه متصل می کند. شانه شما همچنین به تاندون ها و عضلات قوی وابسته است تا آن را ثابت نگه دارد. هر کدام از این اجزا آسیب ببینند شما را مستعد دررفتگی مکرر شانه می کنند.

توصیف ضایعه دررفتگی شانه

دررفتگی شانه می تواند ناکامل باشد و بخشی از سر استخوان بازو از گلنویید خارج شود که به آن اصطلاحا ساب لاکسیشن یا نیمه دررفتگی می گویند. در دررفتگی کامل سر استخوان بازو به صورت کامل از مفصل خارج می شود.

هنگامی که رباط ها، تاندون ها و عضلات اطراف شانه شل یا پاره شوند، دررفتگی می تواند به طور مکرر رخ دهد. بی ثباتی مزمن شانه به معنی ناتوانی این بافت ها در نگه داشتن بازو در مرکز شانه است.

دررفتگی مکرر شانه - بی ثباتی مزمن شانه، ناپایداری مزمن شانه

دلایل ناپایداری شانه

دررفتگی شانه

آسیب شدید یا ضربه اغلب علت دررفتگی اولیه شانه است. وقتی سر استخوان بازو در می رود، استخوان گلنوئید و رباط های جلوی شانه اغلب آسیب می بینند. لابروم ( لبه غضروفی اطراف گلنوئید ) نیز ممکن است پاره شود. که به آن ضایعه بنكارت می گویند. دررفتگی شدید اولیه می تواند منجر به ادامه دررفتگی ها یا احساس بی ثباتی شود.

نکته مهم این است که هر چه سن بیمار در اولین نوبت دررفتگی کمتر باشد، احتمال دررفتگی بعدی بیشتر است. در ضمن اگر بیمار پس از جاندازی دررفتگی اول، استفاده ازآویز گردنی را به درستی و به مدت کافی ادامه ندهد باز هم احتمال دررفتگی بعدی را افزایش می دهد. در ضمن هر چه آسیب های استخوانی وارده به استخوان سر بازو و حفره مفصلی گلنویید بیشتر و بزرگتر باشد باز هم احتمال دررفتگی بعدی بیشتر می شود.

کشش های تکراری

برخی از افراد با بی ثباتی شانه هرگز تجربه دررفتگی نداشته اند. بیشتر این بیماران رباط های شل تری دارند. این افزایش انعطاف پذیری گاهی به علت آناتومی طبیعی بدن آنها است. یعنی این افراد به صورت مادرزادی نسبت به دیگران انعطاف پذیری بیشتری دارند؛ مثلاً انگشتان یا آرنج آنها زیادی به عقب خم می شود.

گاهی اوقات نیز افزایش انعطاف پذیری در نتیجه حرکت تکراری  بالای سر است. شنا، تنیس و والیبال از جمله ورزش هایی هستند که به حرکت بالای سر تکراری نیاز دارند و منجر به کشیدگی رباط های شانه می شوند. بسیاری از مشاغل نیز به حرکات بالای سر تکراری نیاز دارند. رباط های شل تر حفظ ثبات شانه را دشوار می کنند. فعالیت های تکراری می تواند شانه ضعیف شده را به چالش بکشد و منجر به درد و ناپایداری شانه شود

بی ثباتی چند جهته

در تعدادی کمی از بیماران، شانه می تواند بدون سابقه آسیب دیدگی یا کشیدگی مکرر ناپایدار شود. در چنین بیمارانی ممکن است در چند جهت احساس شلی یا دررفتگی کنند، به این معنی که سر بازو ممکن است از جلو، عقب یا پایین شانه در برود. به این حالت بی ثباتی چند جهته می گویند. این بیماران به طور طبیعی رباط هایشان در سراسر بدن شل هستند.

علائم بی ثباتی مزمن شانه

علائم بی ثباتی مزمن شانه

دررفتگی های مکرر شانه: شانه بیمار به صورت واضح در می رود و بسیار دردناک است. ممکن است خودبخود جا برود، یا بیمار خودش آن را  جا بیاندازد و یا توسط پزشک در بیمارستان جا انداخته شود.

نیمه دررفتگی مکرر شانه: در این حالت وقتی بازو به بالا و عقب می رود شانه درد می گیرد و لق می زند. بیمار در این حالت دائما احساس شل بودن شانه و لغزش مکرر مفصل به داخل و خارج را دارد.

با تکرار دررفتگی ها ممکن است بیمار در حالت استراحت هم احساس درد کند. این بیماران معمولاً می ترسند که دستشان را کامل بالا و عقب ببرند.

تشخیص در رفتگی مکرر شانه

پس از صحبت درباره علائم و سابقه مشکل تان، پزشک شانه شما را معاینه می کند. معاینات خاصی به پزشک کمک می کند تا بی ثباتی در شانه شما را ارزیابی کند. همچنین ممکن است پزشک شما را از نظر شل بودن رباط ها ی تان بررسی کند.  به عنوان مثال ممکن است از شما خواسته شود که سعی کنید انگشت شست خود را به سمت ساعدتان ببرید.

تصویربرداری از شانه در رفته

پزشک شما ممکن است تصویربرداری را برای تأیید تشخیص و شناسایی مشکلات دیگری که همزمان وجود دارند درخواست دهد.

اشعه ایکس: این تصاویر هرگونه آسیب به استخوان های تشکیل دهنده مفصل شانه را نشان می دهد.

سی تی اسکن: این روش می تواند آسیب های استخوانی در مفصل را به خوبی نشان دهد.

تصویربرداری ام آر آی (MRI): این روش تصاویر دقیقی از بافت های نرم نشان می دهد. به پزشک شما کمک می کند آسیب های رباط ها و تاندون های اطراف مفصل شانه شما را شناسایی کند. گاهی اوقات این تصویربرداری ها با تزریق ماده حاجب یا به اصطلاح کنتراست انجام می شود تا تصاویر دقیق تری از مفصل گرفته شود.

درمان بی ثباتی مزمن شانه یا در رفتگی مکرر شانه

بی ثباتی مزمن شانه ابتدا با گزینه های غیر جراحی درمان می شود. اگر این گزینه ها درد و بی ثباتی را تسکین ندهند، نیاز به عمل جراحی می باشد.

درمان غیر جراحی دررفتگی مکرر شانه - بی ثباتی مزمن شانه، ناپایداری مزمن شانه

درمان غیر جراحی دررفتگی مکرر شانه

 

اگر بیمار فعالیت های سنگین روزانه یا فعالیت های ورزشی ندارد و می تواند حرکت هایی که منجر به دررفتگی مکرر شانه می شود را محدود کند، می توان در قدم اول از درمان های غیر جراحی استفاده کرد.

پزشک به شما یک برنامه درمانی برای تسکین علائم ارائه می دهد. درمان غیر جراحی معمولاً شامل موارد زیر است:

  • اصلاح فعالیت: شما باید برخی از تغییرات را در شیوه زندگی خود ایجاد کنید و از فعالیت هایی که علائم شما را تشدید می کنند، اجتناب کنید.
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی: داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن باعث کاهش درد و تورم می شوند.
  • فیزیوتراپی: تقویت عضلات شانه می تواند ثبات را افزایش دهد. درمانگر شما یک برنامه تمرینی خانگی برای شانه شما طراحی می کند.

درمان جراحی در رفتگی مکرر شانه

برای ترمیم رباط های پاره یا کشیده اغلب جراحی ضروری است تا بتوانند مفصل شانه را در جای خود بهتر نگه دارند. در واقع قطعی ترین درمان برای دررفتگی و یا نیمه درفتگی مکرر شانه عمل جراحی ست. که به دو روش آرتروسکوپی و جراحی باز انجام می شود.

  • آرتروسکوپی: با استفاده از ابزارهای کوچک و برش های کوچک می توان بافت های نرم شانه را ترمیم کرد. این یک روش سرپایی است. آرتروسکوپی یک جراحی با حداقل تهاجم است. جراح شما با دوربینی کوچک به داخل شانه نگاه می کند و با ابزارهای مخصوص جراحی را انجام می دهد.
  • جراحی باز: برخی از بیماران ممکن است به یک روش جراحی باز نیاز داشته باشند که شامل ایجاد یک برش بزرگتر از روی شانه و انجام ترمیم تحت نظارت مستقیم است.

این که کدام روش جراحی برای شما انتخاب گردد بسته به نوع آسیب و نظر جراح دارد.

توانبخشی دررفتگی مکرر شانه

بعد از عمل جراحی شانه شما به طور موقت به مدت حدود ۶ تا ۸ هفته با آتل مخصوص بی حرکت می شود.

هنگامی که آتل برداشته می شود، تمرینات توانبخشی رباط ها آغاز می شود. این موارد دامنه حرکتی شانه شما را بهبود می بخشد و از ایجاد بافت اسکار حین بهبودی رباط ها جلوگیری می کند. تمرینات تقویت شانه به تدریج به برنامه توانبخشی شما اضافه می شود.

حتماً برنامه درمانی پزشک خود را دنبال کنید. اگرچه این روند کند است، اما کامل کردن دوره فیزیوتراپی مهمترین عامل در بازگشت به تمام فعالیت هایی است که از آن لذت می برید.

پیشگیری از در رفتگی مکرر شانه

  • این بیماران نباید دست خود را به وضعیتی ببرند که می دانند باعث دررفتگی می شود.
  • زمانی که شانه در می رود فقط به بیمارستان مراجعه نمایند تا به روش درست جااندازی شود.
  • با توجه به اینکه اغلب این بیماران به اقدامات جراحی نیاز دارند در اولین فرصت به پزشک جهت انجام جراحی مراجعه کنند زیرا دررفتگی مکرر شانه بیمار را مستعد آرتروز مفصل شانه می کند که نیاز به اقدامات تهاجی تر مثل تعبیه مفصل مصنوعی شانه دارد.

بیماری دررفتگی شانه

تمرینات ورزشی در نیمه دررفتگی شانه

تمرینات ورزشی دررفتگی شانه

علل شایع درد شانه

آسیب تاندون های روتاتور کاف

آدرس و شماره تماس دکتر مهسا عدیلی

آدرس کلینیک:

  • خیابان سید جمال الدین اسد آبادی، سه راه پلنگ صورتی، کوچه پویش ۶ (شهید توسلی)، ساختمان پزشکان آرام، طبقه ۲.
  • تلفن:
    ۰۹۱۷۰۳۱۱۰۶۰
    ۰۹۳۰۴۲۸۲۱۱۱

آدرس و شماره تماس دکتر زینب بساق زاده

آدرس کلینیک:

  • مطب: خیابان امیری، خیابان پرویزی، فرعی بانک آینده، ساختمان دلارام، طبقه سوم، واحد ۱۰
  • تلفن: ۰۹۳۳۹۴۸۷۷۷۰

آدرس و شماره تماس دکتر روژین نیک رای

آدرس کلینیک:

  • کرمانشاه، پارکینگ شهرداری، خیابان موید، ساختمان پارسیان، طبقه دو، واحد هفت
  • تلفن:  ۰۸۳۳۷۲۳۰۸۵۰- ۰۹۰۱۶۴۵۸۹۱۶

آدرس و شماره تماس دکتر مریم رحیمی

آدرس کلینیک:

  • بیرجند، خیابان شهدا، شهدا ۲، پلاک ۱۲، ساختمان پزشکان رضوان، طبقه دوم
  • نوبت دهی: تماس با ۰۹۳۷۵۶۱۰۳۰۹ از ۸ صبح تا ۸ شب

آدرس و شماره تماس دکتر لیلا باقرزاده

آدرس کلینیک:

  • تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، روبروی اریکه ایرانیان، قبل از خروجی نیایش، خیایان تربیت معلم، کوچه گلبان، پلاک ۶، ساحتمان مداوا، طبقه پنجم، کلینیک درد مداوا
  • تلفن: ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۱ – ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۲
  • سه شنبه ها  ۳ تا ۷ عصر

آدرس و شماره تماس دکتر محمد احمدی دستگردی

آدرس کلینیک:

  • تهران، کلینیک توانبخشی سکته مغزی تبسم؛باقر خان غربی
  • شنبه ها ۱۱ تا ۱۳
  • نظر آباد کرج، خیابان مطهری، جنب مسجد الغدیر، ساختمان پزشکان شفا
  • تلفن: ۰۲۶۴۵۳۵۰۰۰۸ – ۰۲۶۴۵۳۵۸۵۳۵ – ۰۹۳۸۲۶۰۱۸۹۴
  • پنج شنبه ها ۴ تا ۷

آدرس و شماره تماس دکتر الهام لونی

آدرس کلینیک:

  • تهران، قیطریه، خیابان شهید برادران سلیمانی، کوچه نعمتی، بیمارستان توانبخشی رفیده
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۶۷۸۵۱۹
  • نوبت دهی: مراجعه به سایت شفاداک و جستجوی دکتر لونی و رزرو نوبت  www.shafadoc.ir
  • ویزیت بیماران: یکشنبه و سه شنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲
  • نوارعصب و عضله: شنبه و چهارشنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲

آدرس و شماره تماس دکتر محمد رسول نظام آبادی

آدرس کلینیک:

  • کلینیک استقلال
    ورودی ۱: تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲
    ورودی ۲: تهران، رسالت شرق به غرب، قبل از پل سیدخندان، بعد از بیمارستان قمر بنی هاشم
  • تلفن: ۰۲۱-۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر
  • تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲، کلینیک استقلال
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۸

آدرس و شماره تماس دکتر عاطفه جوادی

آدرس کلینیک:

  • تهران، تقاطع فرمانیه و پاسداران، نارنجستان هفتم (جهانبخش نژاد)، پلاک ۱۲ ساختمان مهر طبقه پنجم
  • تماس: ۰۹۳۷۵۴۰۳۵۳۴

آدرس و شماره تماس دکتر آزاده قاروی آهنگر

آدرس کلینیک:

  • بابل، میدان کشوری، سرداران ۴، ساختمان پزشکان مهر، طبقه ۶، واحد ۳۰
  • تلفن: ۰۱۱۳۲۲۸۸۹۹۷ – ۰۹۹۲۳۳۷۳۶۴۴

آدرس و شماره تماس دکتر زهرا هاشمی

آدرس مطب:

  • زنجان، خیابان دلجویی، ساختمان نسیم، طبقه ۴، واحد ۱۸
  • تلفن: ۰۹۹۳۴۵۳۶۲۹۱
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post