سندرم خستگی مزمن

در این نوشته دکتر آزاده قاروی آهنگر در مورد سندرم خستگی مزمن، علل بروز خستگی مزمن و روش های درمانی خستگی مزمن توضیحاتی داده اند.

سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن چیست؟ حالتی است که به شما احساس خستگی دائم می­دهد  و حداقل ۶ ماه طول کشیده باشد. خستگی با فعالیت بدنی یا ذهنی بدتر می شود ، اما با استراحت بهبود نمی یابد.

علائم مشخصه دیگر عبارتند از:

  • خوابی که نشاط آور نیست.
  • مشکلات حافظه و تمرکز
  • سرگیجه ای که با حرکت از دراز کشیدن یا نشستن به ایستادن بدتر می شود.

برخی مواقع شما حتی توانایی انجام کارهای روتین و عادی خود را نخواهید داشت. ابتلا به این اختلال و زندگی با آن بسیار دشوار است، چراکه بسیاری از پزشکان قادر به تشخیص آن نخواهند بود، بعلاوه درمان­های زیادی هم برای آن وجود ندارد.

سندرم خستگی مزمن چیست؟

بیشترین نشانه­ای که این سندرم با خود خواهد داشت، احساس خستگی دائمی است. افراد مبتلا به این بیماری بلافاصله بعداز خلاصی از سرماخوردگی و یا یک نوع عفونت به نام مونونوکلئوز به طور ناگهانی احساس خستگی مفرط خواهند داشت. برخی از متخصصان معتقدند سندرم خستگی مزمن ممکن است توسط ترکیبی از عوامل ایجاد شود.

سندرم خستگی مزمن - علل سندرم خستگی مزمن - متخصص طب فیزیکی

افراد مبتلا به سندرم خستگی علاوه بر احساس خستگی مفرط، علائم دیگری نیز از خود نشان می­دهند:

  • خستگی
  • مشکلات حافظه یا تمرکز
  • گلو درد
  • سردرد
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن یا زیر بغل
  • درد غیر قابل توضیح در عضلات یا مفاصل
  • سرگیجه ای که با حرکت از دراز کشیدن یا نشستن به ایستادن بدتر می شود
  • خواب غیرنشاط بخش
  • خستگی مفرط بعد از ورزش جسمی یا ذهنی

مقابله با بیماری سندرم خستگی مزمن

مقابله با بیماری سندرم خستگی مزمن بسیار سخت بوده چراکه افرادی که به آن مبتلا می­شوند معمولاً افراد فعالی بوده اند. درنتیجه ابتلای ناگهانی به این سندرم، این افراد احساس خستگی کرده و قدرت درک اتفاقات را نخواهند داشت. حتی بسیاری از پزشکان نیز این موضوع را به خوبی درک نخواهند کرد و نمی­توانند علائم و نشانه­ های بیماری را به درستی تشخیص دهند. با این حال بسیاری از مردم بر این باورند که تمامی علائم و نشانه ­های بیماری در سرشان است. این تصور کاملاً بیجا می­تواند آن­ها را عصبانی، ناراحت و درمانده کند.

سندرم خستگی مزمن - روش های درمانی

آیا باید به پرستار و یا پزشک مراجعه کنیم؟

بله. اگر شما احساس خستگی دائم داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی، منجر به خستگی می­شوند. ضروری است که جهت درک مشکل ایجاد شده، یک چکاپ انجام دهید.

آزمایشی جهت تشخیص این بیماری وجود دارد؟

خیر. آزمایشی وجود ندارد. جهت تشخیص سندرم خستگی مزمن، پزشک باید علائم را بفهمد. اغلب در ابتدا به جستجوی عوامل دیگر می­پردازند. اگر عوامل دیگری را جهت علائم ایجاد شده در فرد پیدا نکردند، سندرم خستگی مزمن را بررسی خواهند کرد.

علائم می تواند بسیاری از مشکلات بهداشتی دیگر را تقلید کند ، از جمله:

خستگی مزمن ناشی از اختلالات خواب

خستگی مزمن می تواند ناشی از اختلالات خواب باشد. یک مطالعه خواب می تواند مشخص کند که آیا استراحت شما به دلیل اختلالات مانند آپنه انسدادی خواب ، سندرم پاهای بی قرار یا بی خوابی مختل شده است یا خیر؟

خستگی مزمن ناشی از مشکلات پزشکی

خستگی یک علامت شایع در چندین بیماری پزشکی مانند کم خونی ، دیابت و تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) است. آزمایشات آزمایشگاهی می تواند این موارد را بررسی کند.

خستگی مزمن ناشی از مسائل بهداشت روان

خستگی همچنین علامت انواع مشکلات بهداشت روان مانند افسردگی و اضطراب است. یک مشاور می تواند تعیین کند که یکی از این مشکلات باعث خستگی شما شده است یا خیر.

همچنین معمولاً برای افرادی که سندرم خستگی مزمن دارند ، مشکلات سلامتی دیگری مانند اختلالات خواب ، سندرم روده تحریک پذیر ، فیبرومیالژیا ، افسردگی یا اضطراب نیز وجود دارد.

در حقیقت ، علائم همپوشانی بسیاری بین سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا وجود دارد که برخی محققان این دو اختلال را جنبه های مختلف یک بیماری می دانند.

از مهمترین عواملی که منجر به تشخیص سندرم در افراد می­شوند، خستگی مفرط و بدون علت می­باشد و همچنین فرد باید علائم ذکر شده در بالا را نیز داشته باشد.

علت بروز سندرم خستگی مزمن

علت بروز خستگی مزمن چیست؟

علت سندرم خستگی مزمن هنوز ناشناخته است. برخی از افراد ممکن است با ابتلا به این اختلال متولد شوند ، که پس از آن ترکیبی از عوامل منجر به بروز آن شود. عوامل احتمالی شامل موارد زیر است:

عفونت های ویروسی عامل خستگی مزمن

از آنجا که برخی از افراد پس از ابتلا به عفونت ویروسی دچار سندرم خستگی مزمن می شوند ، محققان این سوال را مطرح می کنند که آیا برخی ویروس ها ممکن است باعث بروز این اختلال شوند. ویروس های مشکوک شامل ویروس Epstein-Barr ، ویروس تبخال انسانی ۶ است. هنوز هیچ ارتباط قطعی یافت نشده است.

مشکلات سیستم ایمنی بدن عامل خستگی مزمن

به نظر می رسد سیستم ایمنی بدن افرادی که سندرم خستگی مزمن دارند اندکی مختل می شود ، اما مشخص نیست که آیا این اختلال برای ایجاد واقعی این اختلال کافی است یا خیر.

عدم تعادل هورمونی در خستگی مزمن

افرادی که سندرم خستگی مزمن دارند ، گاهی اوقات سطح غیر طبیعی هورمون های خون تولید شده در هیپوتالاموس ، غده هیپوفیز یا غده فوق کلیه را نیز تجربه می کنند. اما اهمیت این ناهنجاری ها هنوز ناشناخته است.

ضربه جسمی یا عاطفی عامل خستگی مزمن

برخی از افراد گزارش می كنند كه اندكی قبل از شروع علائم ، دچار آسیب ، جراحی یا فشار روانی قابل توجه شده اند.

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سندرم خستگی مزمن را افزایش دهند کدامند؟

سن: سندرم خستگی مزمن می تواند در هر سنی رخ دهد ، اما بیشتر در بزرگسالان تا میان سال دیده می شود.

جنسیت: زنان مبتلا به سندرم خستگی مزمن بسیار بیشتر از مردان تشخیص داده می شوند ، اما ممکن است دلیل آن گزارش راحتتر علائم خود به پزشک باشد.

درمان سندروم خستگی مزمن

این سندرم چگونه درمان می­شود؟ درمانی برای این سندرم گزارش نشده است؛ اما درمان­هایی وجود دارد که می­توانند کمک کننده باشند. یکی از موثرترین درمان­ها، درمان عملکرد شناختی و ورزش می­باشد.

  • درمان رفتاری-شناختی: درمان رفتاری-شناختی (CBT) نوعی صحبت درمانی است. در طول این فرآیند شما با روانپزشک و یا روانشناس درباره چیزهای مختلفی صحبت می­کنید. سپس آن­ها به شما کمک می­کنند چطور دیدتان را تغییر داده و چطور در زمان مواجه با مشکلات واکنش مناسبی را نشان دهید. که در نهایت دید مناسبی را جهت مقابله با مشکلات ایجاد شده به شما می­دهند.
  • ورزش­های رده بندی شده: اغلب با انجام تمرین­های ورزشی مختلف علائم سندرم خستگی مزمن بدتر می­شوند. اما از ورزش نکردن جداًخودداری کنید چرا که شرایط را در شما بدتر خواهد کرد. متخصصان توصیه می­کنند که افراد مبتلا به این سندرم، باید ورزش­های سبک انجام دهند. زمانی که به این نوع ورزش­ها عادت کردید، می­توانند به تدریج آن­ها را افزایش دهید. در برخی مواقع کارکردن با یک مشاور که سندروم خستگی مزمن را درک می­کند، کمک شایانی به شما خواهد کرد.

بسیاری از این افراد دچار افسردگی نیز می شوند. اگر شما افسرده اید، درمان هایی را جهت پیشگیری از افسردگی آغاز کنید. انجام این کار می تواند به شما در مدیریت شرایط موجود کمک شایانی کند. برخی از افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن ، به ویژه نوجوانان ، هنگام ایستادن یا از نشسته به حالت ایستاده احساس ضعف یا حالت تهوع می کنند. داروهایی برای تنظیم فشار خون یا ریتم قلب ممکن است مفید باشند. اگر درد دارید و داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن  به اندازه کافی کمک نمی کنند ، داروهای تجویزی که بعضی اوقات برای درمان فیبرومیالژیا استفاده می شود ، می توانند گزینه هایی برای شما باشند. این موارد شامل پرگابالین (Lyrica) ، دولوکستین (Cymbalta) ، آمی تریپتیلین یا گاباپنتین (Neurontin) است.

روش های درمانی سندروم خستگی مزمن

بسیاری از روشهای درمانی جایگزین برای سندرم خستگی مزمن ترویج شده است ، اما شواهد زیادی در مورد اثر آنها وجود ندارد. بیماران مبتلا به سندرم خستگی مزمن ممکن است به داروها از جمله محصولات گیاهی و مکمل ها حساس باشند. از درمان هایی که گران هستند یا به طور بالقوه مضر هستند ، باید خودداری کرد.

محققان درحال بررسی اند که آیا داروها، مکمل­های غذایی و رژیم­های غذایی می­توانند در بهبود این سندرم کمک کننده باشند یا خیر. تا این لحظه هیچ یک ازاین رویکردها موثر واقع نشده است.

آیا آنتی­ بیوتیک­ ها می­توانند موثرباشند؟- احتمالاً خیر. پزشک ممکن است در موارد خاص بخصوص زمانی که مبتلا به بیماری لایم که یک عفونت پوستی است، به شما آنتی­ بیوتیک تجویز کند. اما آنتی بیوتیک ­ها معمولاً جهت درمان سندرم خستگی مزمن تاثیرگذار نخواهند بود . همچنین مثبت بودن آزمایش­تان به جهت ابتلا به بیماری لایم به این معنی نیست که علائم ایجاد شده در شما به وسیله بیماری لایم ایجاد شده است. بعلاوه مصرف آنتی ­بیوتیک­ ها در دراز مدت بخصوص زمانی که بدنتان به آن نیازی ندارد ممکن است باعث ایجاد اثرات جانبی شود.

زندگی با سندروم خستگی مزمن

زندگی من چگونه خواهد شد؟ اگر شما مبتلا به این سندروم هستید توجه داشته باشید که این حالت یک حالت پزشکی واقعی می­باشد. درحقیقت شما در درحال تصورکردن این علائم نیستید و آنها مصنوعی نمی­باشند. دانشمندان هنوز توضیحی برای این سندرم نیافته اند اما آن­ها یقین دارند که این یک مشکل واقعی می­باشد.

مهمترین مسئله ای که می­توانید برای مقابله با این شرایط انجام دهید این است که پزشکی را بیابید که بتوانید به او اعتماد کنید و به شما این باور را بدهد که این حالت یک مشکل جدی می­باشد. فقط با این روش است که با همکاری با یکدیگر می­توانید بهترین راه­های مقابله با علائم این بیماری را بیابید.

کنار آمدن و پشتیبانی

تجربه سندرم خستگی مزمن در افراد مختلف متفاوت است. حمایت و مشاوره عاطفی ممکن است به شما و عزیزانتان کمک کند تا با محدودیت های این اختلال کنار بیایید.

پیوستن به یک گروه پشتیبانی و ملاقات با سایر افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن ممکن است درمانی باشد. گروه های پشتیبانی برای همه مناسب نیستند و ممکن است دریابید که یک گروه پشتیبانی به جای تسکین استرس به استرس شما می افزاید. برای تعیین اینکه چه چیزی برای شما بهتر است ، آزمایش کنید و از قضاوت خود استفاده کنید.

لینک های مهم

درمان‌ غیر جراحی آرتروز زانو

سنجش تراکم استخوان

متخصص طب فیزیکی

آدرس و شماره تماس دکتر آزاده قاروی آهنگر

آدرس کلینیک:

  • بابل، میدان کشوری، سرداران ۴، ساختمان پزشکان مهر، طبقه ۶، واحد ۳۰
  • تلفن: ۰۱۱۳۲۲۸۸۹۹۷ – ۰۹۹۲۳۳۷۳۶۴۴

آدرس و شماره تماس دکتر زهرا هاشمی

آدرس مطب:

  • زنجان، خیابان دلجویی، ساختمان نسیم، طبقه ۴، واحد ۱۸
  • تلفن: ۰۹۹۳۴۵۳۶۲۹۱

آدرس و شماره تماس دکتر زینب بساق زاده

آدرس کلینیک:

  • مطب: خیابان امیری، خیابان پرویزی، فرعی بانک آینده، ساختمان دلارام، طبقه سوم، واحد ۱۰
  • تلفن: ۰۹۳۳۹۴۸۷۷۷۰

آدرس و شماره تماس دکتر روژین نیک رای

آدرس کلینیک:

  • کرمانشاه، پارکینگ شهرداری، خیابان موید، ساختمان پارسیان، طبقه دو، واحد هفت
  • تلفن:  ۰۸۳۳۷۲۳۰۸۵۰- ۰۹۰۱۶۴۵۸۹۱۶

آدرس و شماره تماس دکتر مهسا عدیلی

آدرس کلینیک:

  • خیابان سید جمال الدین اسد آبادی، سه راه پلنگ صورتی، کوچه پویش ۶ (شهید توسلی)، ساختمان پزشکان آرام، طبقه ۲.
  • تلفن:
    ۰۹۱۷۰۳۱۱۰۶۰
    ۰۹۳۰۴۲۸۲۱۱۱

آدرس و شماره تماس دکتر مریم رحیمی

آدرس کلینیک:

  • بیرجند، خیابان شهدا، شهدا ۲، پلاک ۱۲، ساختمان پزشکان رضوان، طبقه دوم
  • نوبت دهی: تماس با ۰۹۳۷۵۶۱۰۳۰۹ از ۸ صبح تا ۸ شب

آدرس و شماره تماس دکتر محمد احمدی دستگردی

آدرس کلینیک:

  • تهران، کلینیک توانبخشی سکته مغزی تبسم؛باقر خان غربی
  • شنبه ها ۱۱ تا ۱۳
  • نظر آباد کرج، خیابان مطهری، جنب مسجد الغدیر، ساختمان پزشکان شفا
  • تلفن: ۰۲۶۴۵۳۵۰۰۰۸ – ۰۲۶۴۵۳۵۸۵۳۵ – ۰۹۳۸۲۶۰۱۸۹۴
  • پنج شنبه ها ۴ تا ۷

آدرس و شماره تماس دکتر لیلا باقرزاده

آدرس کلینیک:

  • تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، روبروی اریکه ایرانیان، قبل از خروجی نیایش، خیایان تربیت معلم، کوچه گلبان، پلاک ۶، ساحتمان مداوا، طبقه پنجم، کلینیک درد مداوا
  • تلفن: ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۱ – ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۲
  • سه شنبه ها  ۳ تا ۷ عصر

آدرس و شماره تماس دکتر الهام لونی

آدرس کلینیک:

  • تهران، قیطریه، خیابان شهید برادران سلیمانی، کوچه نعمتی، بیمارستان توانبخشی رفیده
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۶۷۸۵۱۹
  • نوبت دهی: مراجعه به سایت شفاداک و جستجوی دکتر لونی و رزرو نوبت  www.shafadoc.ir
  • ویزیت بیماران: یکشنبه و سه شنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲
  • نوارعصب و عضله: شنبه و چهارشنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲

آدرس و شماره تماس دکتر محمد رسول نظام آبادی

آدرس کلینیک:

  • کلینیک استقلال
    ورودی ۱: تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲
    ورودی ۲: تهران، رسالت شرق به غرب، قبل از پل سیدخندان، بعد از بیمارستان قمر بنی هاشم
  • تلفن: ۰۲۱-۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر
  • تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲، کلینیک استقلال
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۸

آدرس و شماره تماس دکتر عاطفه جوادی

آدرس کلینیک:

  • تهران، تقاطع فرمانیه و پاسداران، نارنجستان هفتم (جهانبخش نژاد)، پلاک ۱۲ ساختمان مهر طبقه پنجم
  • تماس: ۰۹۳۷۵۴۰۳۵۳۴
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post