پی آر پی شانه روش موثر درمان غیر جراحی پارگی تاندون و ساییدگی

در این نوشته دکتر محسن چراغی در مورد کاربردهای پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) در شانه، تزریق پی آر پی (PRP) برای آرتروز و ساییدگی مفصل شانه، پارگی روتاتور کاف، شانه یخ زده، عوارض و مزایای آن توضیحاتی داده اند.

کاربردهای پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) در شانه چیست؟

پی آر پی (PRP) یکی از جدیدترین و موثرترین روش‌های درمانی بیماری‌های شانه است که کاربرد آن در حال گسترش است. با توجه به محدودیت‌های درمان‌ بیماری‌های شانه از جمله فیزیوتراپی، درمان دارویی و جراحی می‌توان پی آر پی را یکی از موثرترین درمان‌ها نامید.

پی آر پی (PRP) نمونه‌ای از خون بیمار است که پس از سانتریفیوژ قسمت‌هایی از آن جدا می‌شود. قسمت‌های باقیمانده حاوی غلظت‌های بسیار بالای پلاکت است. پلاکت ها حاوی فاکتورهای رشد بسیاری هستند و باعث تکثیر بافت و رشد عروق خونی جدید می‌شوند. پس در مناطقی از شانه که احتمال بهبودی کم است به ترمیم کمک میکنند.

نحوه آماده سازی پی آر پی شانه

پی آر پی در بیماری‌های زیادی در شانه کاربرد دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • آرتروز و ساییدگی مفصل شانه
  • پارگی تاندون‌های شانه (روتاتور کاف)
  • کپسولیت چسبنده (شانه یخ زده)

تزریق پی آر پی (PRP) برای آرتروز و ساییدگی مفصل شانه

آرتروز و ساییدگی مفصل شانه وضعیتی است که در آن غضروف مفصل شانه آسیب دیده است. غضروف باعث ایجاد یک سطح صاف بین دو استخوان مفصل شانه می‌شود. غضروف به مفصل اجازه می دهد آزادانه و بدون هیچ اصطکاکی سر بخورد. همچنین به عنوان یک لایه محافظ عمل می کند که از انتقال نیرو به استخوان جلوگیری می کند. از آنجایی که غضروف پایانه های عصبی ندارد، یک مفصل شانه سالم می تواند آزادانه و بدون درد حرکت کند.

استخوان زیر غضروف غنی از اعصابی است است که در صورت آسیب غضروف مفصل شانه فعال و باعث ایجاد درد در مفصل شانه می‌شود. هنگامی که غضروف شروع به تخریب می کند، موادی فعال می شوند که باعث التهاب و فعال شدن سایر آنزیم ها (متالوپروتئینازهای ماتریکس) می شوند. این روند باعث تخریب بیشتر و تجزیه غضروف مفصل شانه می شود.

تزریق پی آر پی (PRP) برای آرتروز و ساییدگی مفصل شانه

پی آر پی مفصل شانه (PRP) باعث آزاد کردن فاکتورهای رشد می‌شود. این فاکتورهای رشد از التهاب و تخریب غضروف مفصل شانه جلوگیری می کند. برخی شواهد آزمایشگاهی وجود دارد که نشان می دهد این فاکتورهای رشد می توانند ترمیم غضروف و رشد مجدد را تحریک کنند. هدف از پی آر پی مفصل کاهش علائم آرتروز و استئوآرتریت شانه و کند کردن پیشرفت روند بیماری است. این امر به ویژه در بیماران جوان‌تری که می‌خواهند تعویض کامل شانه را به تأخیر بیندازند، مهم است.

تجربه شخصی پزشکان متخصص گروه طب فیزیکی و توانبخشی در درمان بیماران مبتلا به آرتروز و ساییدگی مفصل شانه و زانو بسیار مثبت است. نتایج مطالعات علمی نیز به همین صورت است. هرچقدر درمان زودتر شروع شود احتمال بهبودی بیشتر است. در موارد بسیار شدید آرتروز شانه احتمال پاسخ به درمان پی آر پی مفصل شانه کمتر است. ما معمولا سه تزریق پی آر پی مفصل شانه را به فاصله چند هفته برای درمان آرتروز و ساییدگی مفصل شانه به بیماران توصیه می‌کنیم.

تزریق پی آر پی (PRP) برای پارگی روتاتور کاف 

پارگی تاندون‌های روتاتور کاف (پارگی تاندون‌ شانه) با ضخامت کامل معمولا به صورت ناگهانی ایجاد نمی‌شود. بلکه نتیجه پارگی‌های جزیی هستند که در طی چندین سال در تاندون شانه ایجاد می‌شود. در نهایت این پارگی‌های میکروسکوپی باعث ایجاد پارگی کامل تاندون روتاتور کاف می‌شود. پس اگر نتوانیم پارگی‌های خفیف و جزیی روتاتور کاف را درمان کنیم ممکن است پارگی کامل تاندون روتاتور کاف ایجاد شود. متاسفانه تاندون‌های روتاتور کاف (تاندون شانه) خونرسانی محدودی دارند. برای همین احتمال بهبودی پس از آسیب تاندون شانه کم می‌شود.

تزریق پی آر پی (PRP) برای پارگی روتاتور کاف (پی آر پی تاندون شانه)

بیماران اغلب زمانی به ما مراجعه می‌کنند که مدت‌ها درمان فیزیوتراپی و دارویی را استفاده کرده‌اند و کم کم آسیب تاندون روتاتور کاف (تاندون شانه) گسترش پیدا کرده است. به عبارتی با اینکه فیزیوتراپی درد بیمار را کم می‌کند ولی روند تخریب تاندون شانه ادامه پیدا می‌کند. در این موارد گزینه‌های درمانی بسیار محدود می‌شود.

پس راه حل چیست؟ آیا فیزیوتراپی مفصل شانه به علت پارگی تاندون شانه اشتباه است؟ در پاسخ باید گفت که اینگونه نیست. فیزیوتراپی درمان مهمی است که در بسیار از بیماری‌های شانه انجام می‌شود. اما فیزیوتراپی بدون انجام پی‌ آر پی تاندون شانه ممکن است باعث معکوس شدن روند بیماری نشود. پس ما حتما به بیمارانی که از پارگی تاندون روتاتور کاف (پارگی تاندون شانه) رنج میبرند تزریق پی آر پی تاندون شانه را توصیه می‌کنیم.

پس انجام پی آر پی تاندون روتاتور کاف (پی آر پی تاندون شانه) باعث بهبود کیفیت تاندون شانه می‌شود و احتمال بهبودی را تقویت می‌‌کند. پس ما به هیچ عنوان انجام فیزیوتراپی بدون پی آر پی تاندون شانه را به بیماران توصیه نمی‌کنیم. اگر بیماران در مراحل اولیه بیماری پی آر پی تاندون شانه را انجام دهند ممکن است نیاز به فیزیوتراپی نداشته باشند و تنها حرکات اصلاحی شانه کافی باشد.

تجربه ما به عنوان متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی در درمان بیماری‌های تاندون روتاتور کاف (تاندون شانه) با پی آر پی تاندون شانه بسیار مثبت است. ما معمولا یک تزریق  پی آر پی تاندون شانه را با هدایت سونوگرافی برای بیماران انجام می‌دهیم. اگر تا ۶ هفته بهبودی را مشاهده نکردیم تزریق دوم را برای بیماران انجام می‌دهیم.

در کل تزریق پی آر پی شانه درمان موثر و کم خطری است که باید در روند درمان مدنظر قرار گیرد.

تزریق پی آر پی برای شانه یخ زده (کپسولیت چسبنده)

شانه یخ زده (کپسولیت چسبنده) یک بیماری بسیار شایع مفصل شانه است. روزانه چند بیمار با تشخیص شانه یخ زده به کلینیک متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه میکنند. شانه یخ زده (کپسولیت چسبنده) شامل یک واکنش التهابی غیرطبیعی است که منجر به ضخیم شدن و سفتی شدید در کپسول شانه (رباط هایی که شانه را کنار هم نگه می دارند) می شود.

در بیماری شانه یخ زده بیماران از درد شانه در حالت استراحت و فعالیت و حتی در خواب شکایت دارند. به مرور حرکت مفصل شانه نیز کاهش پیدا می‌کند و بیماران نمی‌توانند دست خود را بالا ببرند. سایر حرکات مفصل شانه نیز کاهش پیدا می‌کند.

این وضعیت ایدیوپاتیک است، به این معنی که علت آن به طور کامل شناخته نشده است. علل مختلفی ممکن است باعث ایجاد شانه یخ زده شود. ضربه به شانه، جراحی، دیابت، کم کاری تیرويید، بیماری‌های ریوی از عللی هستند که باعث ایجاد شانه یخ زده می‌شوند. در بسیاری از بیماران هیچ یک از علل گفته شده دیده نمی‌شود. بیماران معمولا در حدود ۵۰ سالگی به بیماری شانه یخ زده مبتلا می‌شوند. گرچه در سنین بالاتر و پایین‌تر نیز دیده می‌شود.

با اینکه بیماری شانه یخ زده (کپسولیت چسبنده) یک بیماری خود محدود شونده است و اکثرا بعد ۲ سال بیمار تا حد زیادی بهبود پیدا می‌کند اما در طی این مدت بیماران به علت درد و کاهش حرکت رنج زیادی خواهند کشید. درمان بیماری نه تنها باعث بهبود سریعتر شانه یخ زده می‌شود بلکه احتمالا عوارض را بعد از ۲ سال کاهش می‌دهد. بنابراین به بیماران مبتلا به کپسولیت چسبنده درمان توصیه می‌شود.

درمان در این بیماران تزریق استروئید در شانه و داروهای ضد التهاب همراه با کشش شانه است که هم درد بیمار کاهش یابد و هم حرکات بیمار به حالت قبل برگردد.

مطالعات کمی وجود دارد که اثربخشی پی آر پی مفصل شانه  را در درمان این بیماری بررسی کرده است. فرضیه این است که پی آر پی مفصل شانه  اثر بیولوژیکی مستقیمی در مهار التهاب دارد و باعث بهبود شانه یخ زده می شود.

تجربه بالینی ما در مورد تزریق پی آر پی در شانه یخ زده به مانند پی آر پی تاندون شانه بسیار مثبت است. با این حال معمولا این درمان را زمانی انجام میدهیم که بیمار به تزریق استروئید و کشش اطراف شانه پاسخ مناسبی نداده باشد. تنها در صورتی که بیمار در زمان مناسب برای درمان شانه یخ زده مراجعه کرده باشد می‌توان از درمان استروئید یا پی آر پی مفصل شانه استفاده کرد.

در ادامه این بحث به نحوه آماده سازی پی آر پی تاندون شانه و سوالات مهم در این زمینه پاسخ می‌دهیم.

تزریق پی آر پی شانه تحت گاید سونوگرافی

پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی آر پی شانه چیست؟

خون انسان از سه قسمت تشکیل شده است. سلول‌های خونی، پلاکت‌ها و پلاسما. سلول‌های خونی به دو دسته قرمز و سفید تقسیم می‌شوند و هر کدام وظایفی دارند. وظیفه گلبول‌های قرمز اکسیژن رسانی به سلول‌های و گلبول‌های سفید مبارزه با عفونت است. پلاکت‌ها نیز عامل انعقاد خون هستند. در داخل پلاکت‌های گرانول‌هایی وجود دارند که حاوی چندین فاکتور رشد مختلف است. علت اهمیت پلاکت‌ها همین فاکتور‌های رشدی است که باعث ترمیم بافتی می‌شود.

روش تهیه پی آر پی مفصل شانه چگونه است؟

پلاسمای غنی از پلاکت به طور طبیعی از خون خود بدن به دست می آید. ابتدا چندین میلی لیتر از خون بیمار گرفته می‌شود و در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار داده می‌شود. سرعت بالای سانتریفیوژ باعث جدا شدن سه لایه خون در هر ویال می‌شود. این سه لایه از پایین به سمت بالا عبارتند از: گلبول های قرمز، یک پوشش بافی و لایه ای از پلاسما با غلظت بالایی از پلاکت ها و سایر مواد مغذی.

سپس پلاسمای حاوی پلاکت ها و فاکتورهای رشد از ویال آن خارج شده و یک بار دیگر سانتریفیوژ می شود. در مرحله بعد، بخشی از پلاسما که بدون پلاکت است خارج می‌شود و در نهایت چیزی که باقی می‌ماند چند میلی لیتر پلاسمای با میزان بسیار زیاد پلاکت است که به آن پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی آر پی گفته می‌شود.

عمل پی آر پی شانه مفصل شانه چگونه باعث التیام بیماری می‌شود؟

پی آر پی شانه به‌عنوان داروی بازسازی‌کننده بافت‌های آسیب دیده استفاده می‌شود. زمانی که به بیماری مانند آرتروز شانه، پارگی تاندون شانه و یا شانه یخ زده مواجه می‌شویم نقش پی آر پی شانه برجسته می‌شود. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی آر پی شانه در ناحیه آسیب دیده باعث آزاد شدن فاکتور‌های رشد فراوان در محل آسیب می‌شود. این فاکتور‌های رشد با بازسازی و مهندسی محل آسیب باعث کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل شانه می‌شود.

آیا عمل پی آر پی شانه بی‌خطر و ایمن است؟

تصور کنید که پس از آسیب یا تشخیص یک بیماری رایج، پزشک شما توانایی درمان شما را با دارویی داشته باشد که هم طبیعی و هم ۱۰۰٪ تضمین شده با بیولوژی شما سازگار است. این دارو همان پی آر پی است. بله پی آر پی یکی از بی‌خطرترین درمان‌های استفاده شده در حیطه بیماری‌های عضلانی اسکلتی مانند شانه است. پی آر پی شانه جز عوارض معمول هر تزریق دیگر که باید به آن توجه شود خطری ندارد.

به یاد داشته باشید که پی آر پی باید در شریط کاملا استریل تهیه شود. تهیه پی آر پی حتما باید توسط یک متخصص آموزش دیده در این زمینه باشد. در حال حاضر متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی بیشتر از سایر رشته‌های تخصصی در زمینه پی آر پی بیماری‌های اسکلتی مانند آرتروز و آسیب تاندون آموزش دیده اند.

اگر پی آر پی به صورت درست تهیه نشود هم احتمال عفونت پس از تزریق بالا می‌رود و هم به احتمال زیاد اثربخشی خاصی ندارد. بنابراین نگران عوارض آمپول پی آر پی نباشید.

آیا عمل پی آر پی شانه بی‌خطر و ایمن است؟ ضرر‌های عمل پی آر پی شانه چیست؟

چه کسانی می توانند پلاسمای غنی از پلاکت دریافت کنند؟

درمان تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی مفصل شانه) را می توان برای اکثر بیماران صرف نظر از سن، جنس یا نژاد انجام داد. با این حال، مانند بسیاری از روش های پزشکی، برخی از ملاحظات وجود دارد. بیمارانی که از سلامت کلی خوبی برخوردارند و از مشکلات پوستی خاص، اختلالات خونی و کبدی یا دیابت رنج نمی برند، بهترین کاندید خواهند بود. کاهش سطح پلاکت، اختلال عملکرد پلاکت، ناپایداری همودینامیک، عفونت پوستی محل تزریق یا عفونت مفصل یا تاندونی که محل تزریق است مهمترین موارد منع تزریق پی آر پی شانه است. مصرف برخی داروهای خاص مانند ناپروکسن یا دیکلوفناک در طی یک هفته اخیر، داروهای حاوی کورتون در طی دو هفته اخیر، تزریق کورتون در محل مورد نظر تزریق پی آر پی در طی سه تا چهار هفته خیر و برخی سرطان‌های خونی از جمله مواردی است که باعث کاهش اثربخشی پی آر پی شانه و یا افزایش احتمال عوارض می‌شود.

به غیر موارد گفته شده در بالا سایر بیماران می‌توانند از پی آر پی برای بیماری‌های مختلف عضلانی-اسکلتی و پوستی استفاده کنند. یکی از مهمترین مزایای پی آر پی مفصل شانه نسبت به کورتون این است که عوارض سیستمیک ندارد. بیماران با بیماری‌های مختلف از جمله فشار خون و دیابت بدون نگرانی خاصی می‌توانند از پی آر پی مفصل شانه استفاده کنند.

آیا پی آر پی  مفصل شانه یا پی آر پی تاندون شانه موثر است؟

بله این درمان امروزه یکی از مهمترین درمان‌های بیماری‌های مفاصل و تاندون است. پی‌ آر پی شانه برروی آرتروز و ساییدگی شانه، پارگی تاندون روتاتور کاف (تاندون شانه) و شانه یخ زده (کپسولیت چسبنده) موثر است. پی آر پی شانه هم باعث کاهش درد بیماران میشود و هم برروی ترمیم تاندون شانه و عضروف مفصلی اثر مثبت دارد. هرچه میزان آسیب کمتر باشد و بیمار سریعتر برای درمان مراجعه کند احتمال اثربخشی نیز بیشتر است.

مانند بسیاری از روش های پزشکی، ممکن است چندین هفته تا چند ماه طول بکشد تا اثر کامل تزریق پی آر پی شانه ایجاد شود. ضمنا گاهی به دو یا سه تزریق پی آر پی برای درمان نیاز است.

 مراقبت‌های قبل از پی آر پی شانه چیست؟

  • حداقل پنج روز قبل از تزریق پی آر پی در شانه، داروهای ضد التهابی (بروفن، سلکسیب، دیکلوفناک، ناپروکسن، ملوکسیکام، کتورولاک) را قطع کنید
  • نیازی به قطع داروهایی مانند استامینوفن و آسپرین نیست.
  • یک هفته قبل از پی آٰر پی، مصرف هر گونه گیاه یا مکمل رقیق کننده خون (مکمل‌های حاوی روغن ماهی، زردچوبه و جینسینگ) را قطع کنید
  • یک تا دو هفته قبل از پی آر پی شانه، استروئیدهای سیستماتیک مانند قرص پردنیزولون را قطع کنید.
  • حداقل یک ماه قبل از پی آر پی شانه در محل درمان نباید استرویید تزریق شود.
  • داروهای کاهش دهنده کلسترول مانند آتورواستاتین حداقل سه روز قبل تزریق پی آر پی در شانه قطع شود.
  • داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و پلاویکس را حداقل سه روز پیش از درمان قطع کنید.
  • در روز عمل، صبحانه کامل و سالم بخورید و حتما آب فراوان بنوشید.
  • شستشوی محل تزریق با صابون ضدباکتری شب قبل از تزریق پی آر پی شانه توصیه می‌شود.
  • حین مراجعه جهت انجام پی آر پی در شانه لباس‌های تنگ نپوشید.
  • نیازی به ناشتا بودن پیش از انجام پی آر پی شانه نیست. رژیم عادی خود را رعایت کنید و به میزان کافی آب بنوشید.

به هیچ عنوان داروهای گفته شده در بالا را بدون مشورت با پزشک تجویز کننده قطع نکنید. قطع ناگهانی دارویی‌هایی مانند استرویید و یا پلاویکس بدون مشورت با پزشک ممکن است باعث سکته قلبی، مغزی و یا تشدید بیماری زمینه ای شود.

ممکن است با توجه به شرایط خاص هر بیمار برخی از داروهای گفته شده قطع نشود. در این صورت احتمال کاهش اثربخشی پی آر پی شانه وجود دارد. در این موارد ممکن است نیاز باشد که تعداد تزریق‌های پی آر پی در شانه افزایش یابد.

اینکه چه زمانی پس از تزریق پی آر پی شانه داروهای قطع شده را شروع کنیم به نوع دارو و شرایط بیمار بستگی دارد. یک هفته پس از تزریق پی آر پی میتوان مجددا  مصرف داروهای ضدالتهاب، مکمل‌های گیاهی، داروهای کاهنده کلسترول را شروع کرد. در مورد داروهای رقیق کننده خون، با توجه به اهمیت مصرف این داروها، میتوان مصرف آن‌ها را در همان روز شروع کرد.

مراقبت‌های بعد از پی آر پی شانه چیست؟

پس از تزریق پی آر پی در شانه، این احتمال وجود دارد که درد یا ناراحتی خفیف تا متوسط را در محل تزریق تجربه کنید. این وضعیت طبیعی است و در برخی بیماران دیده می‌شود. با این‌حال در صورتی که درد از حد تحمل بیشتر شد با پزشک خود تماس بگیرید. برای کاهش درد میتوانید از استامینوفن هر ۴ تا ۶ ساعت استفاده کنید. برای کمک به بهبودی، بهتر است مقدار بیشتری آب بنوشید. تنها داروهایی را مصرف کنید که پزشک به شما اجازه داده است. مراقبت بعد از پی ار پی شانه را جدی بگیرید.

مراقبت‌های بعد از پی آر پی شانه چیست؟

سایر مراقبت‌های مهمی که باید بعد از تزریق پی آر پی در شانه دنبال کنید عبارتند از:

  • در سه روز اول پس از تزریق پی آر پی شانه از قرار دادن یخ یا گرما در محل تزریق خودداری کنید.
  • در چند روز اول پس از تزریق پی آر پی در شانه از حمام آب گرم یا رفتن به سونا خودداری کنید.
  • تا ۲ روز بعد از تزریق پی آر پی شانه از مصرف هرگونه نوشیدنی الکلی خودداری کنید.
  • در روز اول بعد از تزریق پی آر پی شانه از حمام کردن خودداری کنید.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید.

تورم و کبودی در محل تزریق اطراف شانه طبیعی است و ظرف سه تا هفت روز بهبود پیدا می‌کند. در حدود یک تا پنج درصد از بیماران به علت واکنش سیستم ایمنی بدن درد یا تورم بیشتری در محل تزریق دیده می‌شود. با اینکه این واکنش خطرناک نیست و بهبود پیدا می‌کند در صورت مشاهده آن با پزشک خود تماس بگیرید. این واکنش سیستم ایمنی ظرف چند روز بهبود پیدا می‌کند. بهتر است پانسمان یک روز در محل تزریق پی آر پی شانه باقی بماند.

تمامی دستورالعمل‌های گفته شده در کتب و منابع علمی با یکدیگر اندکی تفاوت دارند. پس در صورتی که در منبع علمی دیگر با عدد یا مراقبت متفاوتی روبرو شدید تعجب نکنید.همواره به دستورات پزشک خود توجه کنید.

توانبخشی و ورزش بعد از پی آر پی شانه

۱- در روز انجام پی آر پی شانه

  • از شانه بند طبی استفاده کنید. نیازی به استفاده از شانه بند حین خواب یا رانندگی نیست.
  • در همان روز استراحت کنید.
  • از شانه خود محافظت کنید

۲- در روز دوم و سوم انجام پی آر پی شانه

  • همچنان از شانه بند طبی استفاده کنید.
  • سه بار در روز شانه بند را در بیاورید و به آرامی مفصل شانه را حرکت دهید. در کنار حرکت آرام مفصل شانه، تمرین پندولوم شانه را نیز انجام دهید.
  • حین خواب و رانندگی از شانه بند استفاده نکنید.

۳- در روز چهارم تا هفتم تزریق پی آر پی شانه

  • دیگر نیازی به استفاده از شانه بند نیست.
  • وزنه بیشتر از نیم کیلوگرم را بلند نکنید.
  • می‌توانید لباس خود را بپوشید، صورت خود را اصلاح کنید و مسافت‌های کوتاه را رانندگی کنید. دست خود را به بالای سر نبرید.

پیشرفت توانبخشی شانه و آماده شدن برای شروع مسابقات ورزشی به ده تا دوازده هفته زمان نیاز دارد. انجام ورزش بعد از پی آر پی شانه تحت نظر متخصص طب فیزیکی به اندازه خود تزریق پی آر پی اهمیت دارد. پس توانبخشی و ورزش بعد از پی آر پی را باید جدی گرفت.

توانبخشی و ورزش بعد از پی آر پی شانه

پرسش و پاسخ های متداول

اثرات مثبت پی آر پی (PRP)  چه زمانی شروع می‌شود؟

اثرات پی آر پی به زمان بیشتری نسبت به سایر تزریق‌ها نیاز دارد. البته برخی اثرات در چند روز اول قابل مشاهده است اما در کل ۴ تا ۶ هفته زمان نیاز است.

به چند تزریق پی آر پی (PRP) نیاز دارم؟

پاسخ به این سوال به میزان رضایت از تزریق اول بستگی دارد. در برخی بیماران همان تزریق اول کافی است و در برخی دیگر به ۲ تا ۳ تزریق نیاز است.

آیا تزریق پی آر پی (PRP)  درد دارد؟

خیر. مراحل خونگیری و سپس تزریق پی آر پی شانه درد زیادی ندارد. ضمنا پیش از تزریق محل مورد نظر شانه از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. البته برخی بیماران نسبت به ساده ترین روش‌های درمانی نیز تحمل بالایی ندارند. پس تزریق پی آر پی درد ندارد.

هزینه تزریق پی آر پی شانه چقدر است؟

تزریق پی آر پی در حال حاضر تحت پوشش اکثر بیمه ها نیست. برای پوشش هزینه پی آر پی بهتر است از بیمه تکمیلی استفاده کنید. قیمت پی آر پی شانه با توجه به نوع کیت مصرفی و کیفیت آن و محل تزریق (کلینیک درد یا مطب شخصی و یا بیمارستان) متفاوت است. طبق تعرفه‌های سال ۱۴۰۱ بسته به موارد گفته شده بین یک و نیم میلیون تا سه میلیون تومان این رقم تفاوت دارد.

بهترین مرکز پی آر پی شانه در تهران و کرج یا شهرستان‌ها کجاست؟

با اینکه پروسه تهیه و تزریق پی آر پی کاری ساده به نظر می‌رسد اما در بسیاری از مراکز هم در پروسه تهیه و هم نوع کیت مصرفی و هم روش تزریق خطاهای بسیار زیادی وجود دارد. یکی از عللی که برخی بیماران از پی آر پی نتیجه نمیگیرند همین است. تمامی متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی سایت pmrdoctors.ir در مورد نحوه تزریق و آماده سازی پی آر پی از بهترین پزشکان کشور هستند. با استفاده از ویزیت آنلاین سایت pmrdoctors.ir می‌توانید از پزشک مورد نظر در شهری که هستید جهت مشاوره انجام پی آر پی نوبت بگیرید. از سایت‌های غیرپزشکی مانند نی نی سایت برای پیدا کردن پزشک مورد نظر جهت انجام پی آر پی شانه استفاده نکنید. به جای پیدا کردن پی آر پی تاندون شانه نی نی سایت از مطالب علمی سایت‌های معتبر پزشکی استفاده کنید.

بخش مهمی از مطلب

متن

متن

آدرس و شماره تماس دکتر محسن چراغی

مطب: پارکینگ شهرداری، خیابان موید، ساختمان پارسیان، طبقه دوم، واحد هفت، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۸ تا ۲۰

شماره تماس: ۰۸۳۳۷۲۳۰۸۵۰

بیمارستان امام حسین، روزهای شنبه، یکشنبه، سه شنبه صبح از ساعت ۹ تا ۱۲

شماره تماس: ۰۸۳۳۴۲۷۴۶۴۳

کلینیک شهید چوبکار، روزهای دوشنبه و چهارشنبه صبح از ساعت ۹ تا ۱۲

شماره تماس: ۰۸۳۳۷۲۲۱۱۶۵

آدرس و شماره تماس دکتر زینب بساق زاده

آدرس کلینیک:

  • مطب: خیابان امیری، خیابان پرویزی، فرعی بانک آینده، ساختمان دلارام، طبقه سوم، واحد ۱۰
  • تلفن: ۰۹۳۳۹۴۸۷۷۷۰

آدرس و شماره تماس دکتر روژین نیک رای

آدرس کلینیک:

  • کرمانشاه، پارکینگ شهرداری، خیابان موید، ساختمان پارسیان، طبقه دو، واحد هفت
  • تلفن:  ۰۸۳۳۷۲۳۰۸۵۰- ۰۹۰۱۶۴۵۸۹۱۶

آدرس و شماره تماس دکتر مهسا عدیلی

آدرس کلینیک:

  • خیابان سید جمال الدین اسد آبادی، سه راه پلنگ صورتی، کوچه پویش ۶ (شهید توسلی)، ساختمان پزشکان آرام، طبقه ۲.
  • تلفن:
    ۰۹۱۷۰۳۱۱۰۶۰
    ۰۹۳۰۴۲۸۲۱۱۱

آدرس و شماره تماس دکتر مریم رحیمی

آدرس کلینیک:

  • بیرجند، خیابان شهدا، شهدا ۲، پلاک ۱۲، ساختمان پزشکان رضوان، طبقه دوم
  • نوبت دهی: تماس با ۰۹۳۷۵۶۱۰۳۰۹ از ۸ صبح تا ۸ شب

آدرس و شماره تماس دکتر محمد احمدی دستگردی

آدرس کلینیک:

  • تهران، کلینیک توانبخشی سکته مغزی تبسم؛باقر خان غربی
  • شنبه ها ۱۱ تا ۱۳
  • نظر آباد کرج، خیابان مطهری، جنب مسجد الغدیر، ساختمان پزشکان شفا
  • تلفن: ۰۲۶۴۵۳۵۰۰۰۸ – ۰۲۶۴۵۳۵۸۵۳۵ – ۰۹۳۸۲۶۰۱۸۹۴
  • پنج شنبه ها ۴ تا ۷

آدرس و شماره تماس دکتر لیلا باقرزاده

آدرس کلینیک:

  • تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، روبروی اریکه ایرانیان، قبل از خروجی نیایش، خیایان تربیت معلم، کوچه گلبان، پلاک ۶، ساحتمان مداوا، طبقه پنجم، کلینیک درد مداوا
  • تلفن: ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۱ – ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۲
  • سه شنبه ها  ۳ تا ۷ عصر

آدرس و شماره تماس دکتر الهام لونی

آدرس کلینیک:

  • تهران، قیطریه، خیابان شهید برادران سلیمانی، کوچه نعمتی، بیمارستان توانبخشی رفیده
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۶۷۸۵۱۹
  • نوبت دهی: مراجعه به سایت شفاداک و جستجوی دکتر لونی و رزرو نوبت  www.shafadoc.ir
  • ویزیت بیماران: یکشنبه و سه شنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲
  • نوارعصب و عضله: شنبه و چهارشنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲

آدرس و شماره تماس دکتر محمد رسول نظام آبادی

آدرس کلینیک:

  • کلینیک استقلال
    ورودی ۱: تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲
    ورودی ۲: تهران، رسالت شرق به غرب، قبل از پل سیدخندان، بعد از بیمارستان قمر بنی هاشم
  • تلفن: ۰۲۱-۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر
  • تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲، کلینیک استقلال
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۸

آدرس و شماره تماس دکتر عاطفه جوادی

آدرس کلینیک:

  • تهران، تقاطع فرمانیه و پاسداران، نارنجستان هفتم (جهانبخش نژاد)، پلاک ۱۲ ساختمان مهر طبقه پنجم
  • تماس: ۰۹۳۷۵۴۰۳۵۳۴

آدرس و شماره تماس دکتر آزاده قاروی آهنگر

آدرس کلینیک:

  • بابل، میدان کشوری، سرداران ۴، ساختمان پزشکان مهر، طبقه ۶، واحد ۳۰
  • تلفن: ۰۱۱۳۲۲۸۸۹۹۷ – ۰۹۹۲۳۳۷۳۶۴۴

آدرس و شماره تماس دکتر زهرا هاشمی

آدرس مطب:

  • زنجان، خیابان دلجویی، ساختمان نسیم، طبقه ۴، واحد ۱۸
  • تلفن: ۰۹۹۳۴۵۳۶۲۹۱
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post