اصول کلی آب‌درمانی در کمردرد و مشکلات ستون فقرات کمری

آب درمانی کمر درد یکی از روش های بسیار موفق برای کاهش دردهای مزمن در ناحیه کمر می باشد که برای انجام صحیح آن نیازمند رعایت نکات بسیار مهمی مثل مدت زمان انجام تمرینات، میزان گرم یا سرد بودن دمای آب و… می باشد.

در این نوشته دکتر محمد رسول نظام آبادی فلوشیپ ستون فقرات و توانبخشی ضایعات نخاعی، در مورد علت کمردرد، روش صحیح آب درمانی در استخر، آب‌درمانی در کمردرد و مشکلات ستون فقرات کمری، خواص فیزیکی و درمانی آب، فواید آب‌درمانی در منزل و سوالاتی در این خصوص توضیحاتی ارائه کرده اند.

برای پی بردن به اهمیت آب درمانی کمر درد لازمه بدونید؛ طبق مطالعات انجام شده تقریباً ۸۰ درصد از بزرگسالان حداقل یک دوره کمر درد را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. همچنین جالبه بدونید؛ در کنار عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و سرماخوردگی، کمردرد علت اصلی مراجعه به پزشکان عمومی است.

اگرچه موارد بسیاری از کمردردها در عرض چند روز تا چند هفته برطرف می‌شود، اما چیزی در حدود ۷۵ درصد از آنها در عرض یک ماه و بیش از ۹۰ درصد در عرض ۳ ماه برطرف می‌شوند.

طبق آمارهای رسمی شیوع تعداد افرادی که با کمر درد زندگی می‌کنند، بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ به طور مداوم افزایش‌یافته است. بیشترین تعداد افراد مبتلا به کمردرد در حال حاضر در گروه سنی ۵۰ تا ۵۴ سال قرار دارند با این حال گاهاً کودکان نیز از کمردرد رنج می برند.

ازاین‌رو درمان‌های مؤثر و راههای پیشگیری از کمردرد بسیار موردتوجه پزشکان و پژوهشگران قرار گرفته است.

آرتروز، بیرون‌زدگی و پارگی و یا فتق دیسک، تنگی کانال نخاعی کمری، اسپوندیلولیستزیس یا سرخوردگی مهره، آسیب به عضلات و رباط‌ها و مفاصل، شکستگی‌های فشاری مهره‌ها و فیبرومیالژیا از علل شایع کمردرد هستند.

آب‌ درمانی کمر درد و مشکلات ستون فقرات کمری

آب درمانی کمردرد از قدمت بسیار بالایی برخوردار است تا جایی که حتی بقراط به بیماران خود توصیه می‌کرد که برای درمان بیماری در آب چشمه غوطه‌ور شوند.

حرکات و تمرینات آب‌ درمانی به درمان مجموعه‌ای از مشکلات کمرو ستون فقرات کمک می‌کند. کمردرد و گردن درد مزمن، بیرون‌زدگی دیسک و درد سیاتیک، درد مفاصل فاست، گرفتگی و کشیدگی و اسپاسم عضلات، اسپوندیلوز و آرتروز ستون فقرات با آب‌درمانی می‌تواند به‌خوبی بهبود یابد.

شاید بعد از این توضیحات برای شما این سوال پیش آمده باشد که مگر آب دارای چه ویژگی‌هایی است که می‌تواند به درمان بیماری‌های ستون فقرات و مفاصل کمک کند؟

خواص فیزیکی و درمانی آب

شناور شدن و غوطه‌وری در آب: آب باعث کاهش جاذبه شده و غوطه‌وری در آب باعث می‌شود، فشار محوری کاهش یابد و تعادل و تحمل وزن راحت‌تر شود و فرد بتواند با کمک کم‌شدن وزن اندام‌ها و تنه دامنه حرکتی بیشتری را در تمرینات ورزشی انجام دهد.

تمرینات و حرکات آب‌ درمانی می‌تواند استرس وارد شده به ستون فقرات شما را به دلیل شناور بودن کاهش دهد.

اگر با مشکل دیسک کمر روبرو هستید که حرکت و فعالیت را برای شما دردناک می‌کند یا اگر هفته‌ها پس از جراحی سعی می‌کنید ستون فقرات خود را دوباره تقویت کنید، آب‌درمانی می‌تواند مقداری از استرس گرانش را از ستون فقرات شما دور کند که به شما این امکان را می‌دهد بتوانید روی تمرینات درمانی خود تمرکز کنید.

ویسکوزیته آب: ویسکوزیته آب در واقع خاصیتی می باشد که باعث میشود اصطکاک بدن شما در جریان انجام تمرینات نسبت به هوا بیشتر شود. آب تقریباً ۶۰۰ برابر مقاوم‌تر از هوا است، بنابراین تمرینات زمینی ساده زمانی که در آب انجام می‌شوند، مؤثرتر خواهند بود.

این مقاومت باعث تقویت عضلات با کمترین آسیب و درد می‌شود و احتمال حرکات ناخواسته و آسیب بیشتر و به‌هم‌خوردن تعادل به حداقل ممکن می‌رسد. این مسئله بخصوص در افراد مسن مبتلا به پوکی‌استخوان که احتمال شکستگی به دنبال سقوط در آنها بالاتر است، بسیار حائز اهمیت است.

مدت زمان آب درمانی و استفاده از آب گرم یا سرد بسته به شرایط سنی و جسمی فرد بستگی دارد و می تواند در شرایط مختلف تغییر کند.

فشار هیدرواستاتیک: اثرات مفید زیادی برای فشار هیدرواستاتیک ناشی از آب‌درمانی اشاره شده است که مهم‌ترین آنها بهبود عملکرد قلبی، ریوی و همچنین بهبود جریان خون در عضلات است.

بسیاری از افرادی که از کمردرد رنج می‌برند، اظهار می‌کنند که انجام تمرین در آب نسبت به یک برنامه معمولی زمینی در مدت زمان یکسان، با درد کمتری همراه است.

علت این اثر ضددردی آب چیست؟ آب به افزایش خون‌رسانی به عضلات و مفاصل دردناک کمک می‌کند. آب باعث احساس بهتر می‌شود و آرامش‌بخش است که کمک می‌کند ذهن از درد دور شود.

گرما و سرما: گرمادرمانی و سرمادرمانی دو مدالیته فیزیکی است که از سال‌ها پیش تا کنون در فیزیوتراپی استفاده می‌شود و آب‌درمانی هم بسته به دمای آب می‌تواند همانند گرمادرمانی و سرمادرمانی عمل کند و درد و التهاب بیمار را کاهش دهد.

کلیات آب درمانی در کمردرد

اصول آب درمانی در کمردرد

نکته بسیار مهم: لازمه اشاره کنیم که تمرینات آب درمانی برای دیسک کمر و درد سیاتیک متفاوت از آب درمانی کمردرد می باشد که ما قبلاً آن را به طور تخصصی در مقاله آب درمان دیسک کمر و درد سیاتیک بررسی کردیم.

مراحل آب درمانی کمر درد در استخر

۱. ورزش زانو تا سینه

نحوه صحیح راه رفتن و آب درمانی در استخر

برای انجام این تمرین باید در کنار استخر بایستید. با دست راست خود دیوار را بگیرید تا تعادل خود را حفظ کنید.
پای راست خود را نزدیک به دیوار استخر گذاشته و وزن خود را به تنهایی روی آن قرار دهید و سپس پای چپ خود را بالا بیاورید، از زانو آن را خم کنید و تا جایی که میتوانید آن را بالا بیاورید. هدف نهایی شما این است که آن را به سینه خود نزدیک کرده و بچسبانید.

این کار را ۵ بار برای هر پا تکرار کنید.

۲. ورزش روی لگن

آب درمانی کمر درد و انجام تمرینات و حرکات آن

روبروی دیوار استخر قرار بگیرید و بایستید، در حالی که پشت خود را صاف کرده اید، پای راست خود را به سمت بالا بلند کنید. پایین پای چپ شما باید روی زمین ثابت بماند.

مچ پای خود را نچرخانید. فقط پای خود را تا جایی که قادر هستید، بدون چرخش بالا ببرید.هر پا را هشت تا ۱۰ بار تا زمانی که خسته شدید بلند کنید و اینکار را انجام دهید. سپس سراغ پای دیگر بروید.

سعی کنید در حالی که پای خود را بالا می آورید نفس خود را بیرون دهید و زمانی که پا را پایین می آورید عمل دم را انجام دهید.

۳. تمرین سوپرمن

آب درمانی کمر درد و انجام تمرینات و حرکات آن

این تمرین برای آب درمانی کمر درد بسیار شناخته شده می باشد.

روبه روی استخر بایستید و دست ها را روی لبه استخر قرار دهید. به آرامی بدن خود را به سمت عقب بکشید و پاهای خود را صاف کنید. بدن شما باید شبیه سوپرمن در حال پرواز باشد.

قبل از اینکه پاها را پایین بیاورید، چند ثانیه در وضعیت خود بمانید. پنج تا ۱۰ بار این حرکت را تکرار کنید. اطمینان حاصل کنید که هنگام انجام تمرین، کمر بیش از اندازه حالت استاندارد خم نشود.

۴. تمرین تعادل یک پا

آب درمانی کمر درد و تمرین در استخر

داشتن تعادل در بدن بخش مهمی از داشتن یک کمر سالم است. برای انجام این تمرین سعی کنید در حین ایستادن در استخر روی یک پا بایستید.

برای دشوارتر کردن تمرین، سعی کنید چشمان خود را ببندید این وضعیت را تا زمانی که راحت می توانید حفظ کنید.
چهار یا پنج بار اینکار را تکرار کنید و سپس همان تمرین را با پای مخالف انجام دهید.

۵. دوچرخه به سمت شکم

آب درمانی کمر درد

دوچرخه سواری در استخر می تواند عضلات شکم شما را تقویت کند که به نوبه خود می تواند به کمردرد شما کمک کند و به همین خاطر یکی از تمرینات و حرکات عالی برای آب درمانی کمر درد به شمار میرود.

برای انجام این تمرین با آرنج های خود در کنار استخر قرار بگیرد (شبیه به تصویر).

دقت کنیداستخر شما باید به اندازه کافی عمیق باشد که بتوانید پاهای خود را بدون برخورد به زمین حرکت دهید.

در حالی که پاهای خود را کمی جلوتر از ستون فقرات خود قرار داده اید، آن ها را در آب بچرخانید، انگار در حال دوچرخه سواری هستید. به عبارت دیگر، یک زانو را بالا بیاورید و پا را با حرکت دایره ای به سمت جلو بچرخانید و به سمت عقب حرکت کنید. در همان زمان، پای دیگر شما باید در سمت دیگر دایره ای باشد که می سازید، و همچنین به سمت جلو و عقب بچرخد.

همچنین می توانید از این حرکت برای حرکت در آب استفاده کنید. به سادگی از بازوهای خود نیز استفاده کنید و اجازه دهید پاهایتان شما را حرکت دهند.

فواید آب‌درمانی

مطالعات نشان داده‌اند که اگر در فیزیوتراپی فقط الکتروتراپی، اولتراسوند، نور مادون‌قرمز و لیزر انجام شود و همراه با تمرینات ورزشی نباشد، پاسخ‌دهی بیمار موقتی است و برای درمان طولانی‌مدت باید تمرینات ورزشی نیز به برنامه درمانی بیمار اضافه شود. در کمردرد شدید برای انجام تمرینات درمانی نیز محدودیت‌هایی وجود دارد که وقتی تمرینات در آب انجام می‌شود، بر بسیاری از این محدودیت‌ها کمتر شده و عضلات شل‌تر می‌شوند و در نهایت دامنه حرکتی بیشتر و درد بیمار کمتر می‌شود.

با استفاده از خواص منحصربه‌فرد آب (شناوری، مقاومت، جریان و تلاطم) می‌توان یک برنامه ورزشی درجه‌بندی‌شده از آسان به دشوار ایجاد کرد.

آب‌درمانی در منزل و وان حمام خانگی

آب‌درمانی در خانه و در وان حمام هم می‌تواند مفید باشد. آب گرم باعث افزایش جریان خون می‌شود و به ریلکس شدن عضلات و مفاصل کمک می‌کند و باعث آزادسازی نقاط ماشه‌ای دردناک در عضلات (تریگر پوینت‌ها) می‌شود. همچنین آب‌درمانی با افزایش ترشح اندورفین که یکی ضددرد طبیعی در بدن است می‌تواند بدون اینکه دچار عوارض جانبی مسکن‌ها و NSAIDها شوید، درد شما را تسکین دهد و همچنین باعث بهبود مود و خلق‌وخوی شما شود. علاوه‌برآن تولید اکسید نیتریک (NO) در بدن افزایش می‌یابد که خواص ضدالتهابی دارد.

در درمان کمردرد مزمن هم آب‌درمانی در وان حمام می‌تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد کمک کند. اما در مراحل ابتدایی و شدید (کمردرد حاد) ممکن است جابه‌جایی در وان حمام به‌راحتی امکان‌پذیر نباشد.

اهداف آب‌درمانی در بیماری‌های ستون فقرات

آب‌درمانی باعث حرکت طبیعی ستون فقرات می‌شود.

آب‌درمانی اعتمادبه‌نفس برای حرکت طبیعی را بیمار می‌دهد.

آب‌درمانی هماهنگی عصب و عضله را بهبود می‌بخشد.

آب‌درمانی باعث تناسب‌اندام بهتر شده و شرایط عمومی سلامتی را بهتر می‌کند.

آب‌درمانی باعث می‌شود فرد زودتر و با هزینه کمتر به کار و فعالیت روزانه و ورزشی خود بازگردد.

نوشته های اخیر دکتر نظام آبادی

آب درمانی در درمان کمردرد مزمن

لازم است به این موضوع اشاره کنیم که مدت زمان و نحوه صحیح آب درمانی در استخر یا وان حمام یا هر مکان دیگری بسته به شرایط جسمی طرف تغییر میکند که یکی از این موارد وجود کمردرد مزمن در شما می باشد.

کمردرد مزمن یک بیماری بسیار شایع است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. همچنین یکی از علل اصلی ناتوانی است. کمردرد مزمن به دردی اطلاق می‌شود که بیش از سه ماه ادامه یابد.

طبقه‌بندی کمردرد بر اساس مدت زمان

کمردرد حاد: ۶ هفته یا کمتر

کمردرد تحت حاد: ۷-۱۲ هفته

کمردرد مزمن: بیش از ۱۲ هفته

کمردرد تقریباً ۷.۵٪ از جمعیت جهان (۵۷۷.۰ میلیون نفر) را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، ۵-۱۰٪ از تمام بیماران کمردرد به کمردرد مزمن مبتلا می‌شوند.

کمردرد مزمن می‌تواند با اختلال عملکرد عضلات بر ساختار آنها تأثیر بگذارد. عملکرد عضلانی به دلیل درد می‌تواند ساختار عضلانی را تغییر دهد و باعث کاهش مقطع عضلانی و افزایش نفوذ چربی در عضلات شود. مهار عصبی ثانویه به درد، فعالیت عضلات کمر را کاهش می‌دهد تا از آسیب بافتی جلوگیری کند و منجر به  آتروفی (کوچک‌شدن) عضله شود.

در یک مرور سیستماتیک اخیر که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد (۲۵ مطالعه)، گزارش شد که شدت درد بالا، حمل بارهای سنگین در محل کار، وزن بیشتر بدن و افسردگی شایع‌ترین عوامل خطر برای کمردرد مزمن هستند. اضطراب و محدودیت عملکردی در طول دوره حاد کمردرد، سیگارکشیدن و به‌ویژه کار فیزیکی همراه با درد نیز  باعث مزمن شدن  کمردرد می‌شود.

مطالعات بسیاری اثربخشی آب‌درمانی در درمان کمردرد مزمن را تأیید کرده‌اند و نیز بسیاری از مطالعات ثابت کرده‌اند که آب‌درمانی در مرحله حاد کمردرد می‌تواند از مزمن شدن کمردرد جلوگیری کند و باعث کوتاه‌شدن دوره درمان شود.

در یک کارآزمایی کنترل تصادفی توسط دوندار و همکاران، ۶۵ بیمار مبتلا به کمردرد مزمن را ارزیابی کردند. به آنها تمرینات آبی یا زمینی به طور تصادفی اختصاص داده شد. پس از ۴ هفته، هر دو گروه در تمام معیارهای پیامد در مقایسه با پایه بهبود یافتند. اما گروه ورزش در آب به طور قابل‌توجهی در پرسش‌نامه ناتوانی کمردرد و عملکرد فیزیکی بهبود بیشتری داشتند.

یک بررسی سیستماتیک که در مجموع ۷ کارآزمایی در آن گنجانده شد، نشان داد که آب‌درمانی منجر به بهبود قابل‌توجهی در عملکرد (شاخص ناتوانی Oswestry) بیماران با کمردرد می‌شود.

نحوه صحیح راه رفتن در استخر برای آب درمانی کمر درد

استخر آب درمانی

مدت‌زمان آب درمانی کمر درد چقدر است؟

تعداد جلسات در هفته

چند مطالعه وجود دارد که به تأثیر فرکانس‌های مختلف برای آب‌درمانی می‌پردازد. برای مثال، Baena-Baeato و همکاران اثر آب‌درمانی ۲ یا ۳ بار در هفته را برای بیماران کمردرد مزمن در یک دوره ۸ هفته‌ای مقایسه کرده‌اند. نتایج نشان داد که هر دو گروه در مقایسه با گروه کنترل (گروه که آب‌درمانی انجام نداده‌اند) بهبود قابل‌توجهی در کمردرد و ناتوانی داشتند. بااین‌حال، گروه ۳ بار در هفته در مقایسه با گروه ۲ بار در هفته، بهبود قابل‌توجهی با  کاهش درد در خم‌شدن و ناتوانی نشان دادند.

طول جلسه و محتوای جلسه

در یک مرور سیستماتیک، ۱۳ مطالعه مرور شد و اکثریت از مداخلات آب‌درمانی در محدوده ۴۵-۶۰ دقیقه استفاده کردند. جلسات آب‌درمانی شامل گرم‌کردن، تمرینات قدرت عضلانی، تمرینات هوازی و تمرینات خنک‌کننده با کار بر روی انعطاف‌پذیری بود. این مرور سیستماتیک به این نتیجه رسید که آب‌درمانی درد، ناتوانی و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.

مدت زمان آب درمانی کمر درد و روش راه رفتن در آب

آب درمانی راه رفتن در آب

در نتیجه این مطالعات می‌توان نتیجه گرفت که نسخه بهینه آب‌درمانی برای بیماران مزمن کمر باید ۲ یا ۳ بار در هفته به مدت ۶۰ دقیقه باشد. این جلسات باید شامل ترکیبی از تمرینات هوازی و مقاومتی و همچنین گرم‌کردن و سردکردن بدن باشد.

مزایای توان‌بخشی آب‌درمانی برای فتق دیسک

به‌طورکلی، علائم فتق دیسک می‌تواند متفاوت باشد، افراد ممکن است درد شدیدی را احساس کنند یا هیچ تغییر ظاهری نداشته باشند. بااین‌حال، فتق دیسک اوقات منجر به درد مزمن، ضعف عضلانی یا  فشار به ریشه‌های عصب می‌شود که می‌تواند از فعالیت‌های روزانه افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، جلوگیری کند. ساییدگی و پارگی تدریجی دیسک‌ها باعث دژنراسیون دیسک می‌شود که منجر به فتق می‌شود.

افرادی که به دلیل شرایطی مانند فتق دیسک از کمردرد مزمن رنج می‌برند می‌توانند از آب‌درمانی که یکی از بهترین تمرینات درمانی است بهره‌مند شوند. بیشتر اوقات برای کسانی که فتق دیسک یا شرایط مشابه تشخیص داده می‌شود، ورزش یا فیزیوتراپی تجویز می‌شود. برای این افراد، آب‌درمانی یا انواع تمرینات در آب به دلیل هزینه کم و درد کمتر حین درمان بسیار مفید است.

به‌طورکلی، بهتر است در دیسک کمر تمرینات در آب گرم انجام شود تا بهترین نتیجه را برای تنگی کانال نخاعی یا فتق دیسک حاصل شود. از جمله مزایای آب گرم درمانی، گشادشدن عروق خونی است. زمانی که رگ‌های خونی گشاد می‌شوند، به افزایش جریان خون در ناحیه کمک می‌کند که منجر به شل‌شدن عضلات منقبض شده و افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل می‌شود.

در شرایط عادی، زمانی که در زمین ورزش می‌کنید، با اضافه‌شدن فشار گرانش به ستون فقرات، عضلات شما تقویت می‌شوند. بااین‌حال، با خاصیت مقاومت طبیعی آب، می‌توانید عضلات خود را با فشار و ناراحتی کمتری تقویت کنید.

ورزش زیر آب به افرادی که از شرایطی مانند فتق دیسک رنج می‌برند کمک می‌کند تا دامنه حرکتی، انعطاف‌پذیری و همچنین قدرت خود را افزایش دهند. همچنین به آنها اجازه می‌دهد بدون خستگی و توقف تمرینات را انجام دهند.

پنج  اشتباه رایج که در آب‌درمانی برای کمردرد می‌بینیم

متغیرهای زیادی برای شروع آب درمانی کمر درد وجود دارد. ما معمولاً می‌بینیم که بسیاری از بیماران مبتلا به کمردرد آب‌درمانی را به‌تنهایی انجام می‌دهند و متوجه می‌شویم که مرتکب رایج‌ترین اشتباهات می‌شوند، این اشتباهات می‌تواند منجر به دوره‌های افزایش درد، خستگی یا توان‌بخشی ضعیف شود.

پنج اشتباه رایجی که می‌بینیم عبارت‌اند از:

دمای آب: آب خیلی سرد؟ ایده پشت آب بودن کمک به آرامش عضلات و تحرک است. اگر قرار باشد آب سرد باشد، بدن متشنج می‌شود. علاوه بر ناخوشایند بودن، می‌تواند باعث حرکات سفت شود و این سفتی آن چیزی نیست که ما می‌خواهیم.

بهترین دما برای کاهش تنش و ریلکسیشن ۵/۳۴ تا ۵/۳۵ درجه سانتیگراد است. دمای ۳۸ تا ۴۰ درجه برای کاهش درد و شل‌شدن اسپاسم عضلات دمای مناسب‌تری است.

عمق بیشتر لزوماً به معنای درمان بهتر نیست: هنگامی که در آب هستید، نیروهای متفاوتی بر بدن شما نسبت به خشکی وارد می‌شوند. عمق آب باید متناسب با چیزی باشد که می‌خواهید به آن برسید، به عنوان مثال، آیا می‌خواهید یک تمرین مبتنی بر مقاومت انجام دهید یا یک تمرین مبتنی بر کنترل با تمرکز بر الگوی حرکتی. برای تسکین درد هر یک از این نمونه‌ها ممکن است برای بهترین نتایج به عمق آب بهینه متفاوتی نیز نیاز داشته باشید.

فقط شنا: آب‌درمانی یک برنامه تمرینی خاص است که نقاط ضعف و مشکلات حرکتی شما را هدف قرار می‌دهد. شنا این کار را نمی‌کند. بدن شما در تقلب بسیار زرنگ است! هنگام شنا می‌توانید از عضلات دیگر برای انجام این کار برای شما استفاده کنید؛ بنابراین عضلات اصلی تثبیت‌کننده ستون فقرات شما هدف قرار نمی‌گیرد.

قدم‌زدن ضعیف: مردم اغلب فریب آب را می‌خورند. آب از وزن بدن شما حمایت می‌کند و به آسان‌تر کردن حرکات شما کمک می‌کند و بخشی یا تمام درد را از بین می‌برد. افراد مبتلا به کمردرد معمولاً متوجه می‌شوند که به همین دلیل می‌توانند ورزش بیشتری را در آب نسبت به خشکی تحمل کنند. این باعث می‌شود که در جلسه خود زیاده‌روی کنید.

بهتر است به فیزیوتراپیست یا پزشک متخصص خود مراجعه کنید که میزان آسیب و میزان تحمل شما را ارزیابی می‌کند. برنامه آب‌درمانی تجویز شده دارای تکرارها و ست‌های توصیه شده برای هر تمرین با استراحت‌های مناسب خواهد بود. همیشه پیشرفت در توان‌بخشی زمانی آسان‌تر است که بتوانید شکست‌ها و تشدید آسیب را به حداقل برسانید.

زمان (هم برای هر جلسه و هم در بین جلسات): شما باید مدت زمان آب درمانی کمر درد را کل جلسه و زمان بین جلسات در نظر بگیرید. زمان هر جلسه بر اساس چند مورد متغیر است: سن، سلامت عمومی، میزان آسیب و مرحله ای از توان‌بخشی که در آن قرار دارید. هیچ اندازه زمانی مشخص و دقیقی برای همه وجود ندارد و می‌تواند بسته به شرایط شما از یک جلسه ۲۰ دقیقه‌ای تا ۱ ساعت متغیر باشد.

هنگام بررسی زمان بین جلسات، باید نحوه واکنش بدن شما پس از جلسه اولیه و اصول فیزیولوژیکی برای بهبود بافت و سازگاری با قدرت را در نظر بگیرید. بهتر است این موضوع را با فیزیوتراپیست یا پزشکتان در میان بگذارید تا بتوانید دلیل این موضوع را درک کنید که چرا باید هفته‌ای یک یا چهار بار مراجعه کنید.

آب‌درمانی یک ابزار فوق‌العاده در توان‌بخشی کمردرد است! به خودتان اجازه ندهید که مبارزه کنید. برای بهترین نتیجه با فیزیوتراپیست یا پزشکتان مشورت کنید. یک فیزیوتراپیست می‌تواند برنامه‌ای شخصی‌سازی‌شده باهدف گذاری برای شما طراحی کند و به شما مشاوره و آموزش بدهد تا بتوانید از این اشتباهات جلوگیری کنید.

ورزش در آب

آب درمانی

محدودیت‌ها و ملاحظات آب‌ درمانی کمر درد

آب‌درمانی در بیماری‌های اسکلتی عضلانی مثل کمردرد و آرتروز باید با تجویز پزشک و تحت نظارت و راهنمایی یک فرد باتجربه انجام شود.

بیماران با موارد زیر برای آب‌درمانی مناسب نیستند:

منع مطلق آب‌درمانی

  • بیماری سیستمیک حاد / تب
  • استفراغ حاد یا اسهال
  • بی‌ثباتی پزشکی پس از یک دوره حاد مانند CVA، DVT
  • حساسیت به کلر یا برم
  • آنژین در حال استراحت
  • تنگی نفس در حالت استراحت
  • نارسایی قلبی کنترل نشده
  • باز کردن زخم‌های عفونی

منع نسبی آب‌درمانی

  • آنوریسم عروقی
  • صرع کنترل نشده
  • زخم‌های باز
  • کم‌کاری تیروئید شدید
  • نوتروپنی
  • وزن بیش از حد مجاز تجهیزات آب‌درمانی
  • وابستگی به اکسیژن
  • دیابت کنترل نشده (قند خون ممکن است کاهش یابد)

آب‌درمانی با احتیاط

  • بی‌اختیاری ادرار / مدفوع
  • صرع کنترل شده
  • فشارخون بالا
  • نارسایی کلیه
  • خطر آسپیراسیون
  • کم‌خونی داسی‌شکل
  • تراکئوستومی
  • ترس از آب
  • بارداری برای دمای آب بیش از ۳۵ درجه سانتیگراد
  • مصرف کالری کم

افرادی که استقامت یا دامنه حرکتی آنها بسیار محدود است و دچار عدم تعادل هستند، برای عبور از کناره‌های خیس و لغزنده استخر مشکل خواهد داشت و احتمال سقوط و شکستگی در این افراد بالاتر است و حتماً باید کناره‌های استخر با مت‌های مشبک لاستیکی پوشیده شود.

همچنین به دلیل انعکاس نور ممکن است بیماران با اختلالات بینایی در دنبال‌کردن تمرینات مربی و جابه‌جایی‌ها دچار مشکل شوند و نیاز به ملاحظات و کمک‌های ویژه داشته باشند.

قبل از شروع هر نوع آب‌درمانی برای کمردرد خود، با یک پزشک متخصص ستون فقرات مشورت کنید. در بیشتر اوقات نیاز است شما هم‌زمان با آب‌درمانی از فیزیوتراپی و درمان دارویی و ورزش‌درمانی و… هم کمک بگیرید تا بهبود بهتر و پایدارتری داشته باشید.

تجهیزات آب درمانی کمر درد

تردمیل آب درمانی

تردمیل آب درمانی

فواید تردمیل آبی:

  • بهبود تحرک بدون درد یا فشار ناشی از ضربه
  • خستگی کلی بدن را کاهش دهید
  • عملکرد عضلات را برای قدرت افزایش می‌دهد
  • عضلات منقبض اطراف کمر را شل می‌کند
  • پوسچر (حالت) ستون فقرات را بهبود می‌بخشد
  • عضلات و تاندون های خسته را تسکین می‌دهد و حرکت بدون درد بیشتری را امکان‌پذیر می‌کند
  • کمک به کاهش وزن

فواید دوچرخه آبی

  • سفتی در قسمت پایین کمر را کاهش می‌دهد
  • کاهش درد مفاصل هنگام حرکت‌کردن
  • ازبین‌بردن حساسیت مفاصل و عضلات در قسمت پایین کمر
  • دامنه تحرک را بهبود بخشید
  • کمک به جلوگیری از درد بعد از تمرین
  • بهبود انعطاف‌پذیری کمر و ستون فقرات پشتی
  • کمک به کاهش وزن و در نتیجه کاهش بار ضربه در هنگام راه‌رفتن روی زمین

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵/۵ - (۱ امتیاز)