تراکشن گردن و نقش آن در درمان دیسک گردن

در این نوشته دکتر مینا حیدری در مورد تراکشن یا کشش ستون فقرات، تراکشن ستون فقرات گردنی و کمری، استفاده از ترکشن در برنامه فیزیوتراپی بیماران با درگیری دیسک های گردن و کمر توضیحاتی ارائه داده اند.

دکتر مینا حیدری copy

درمان دستی، ماساژ و کشش، برای چندین هزار سال در سراسر جهان در انواع فرم‌های مختلف استفاده شده است. هر کدام، ویژگی برای شناسایی و درمان شرایط و نقاط دردناک دارند که گاهی اوقات با تاثیرات فوری محسوس همراه بوده و بنابراین بطور چشمگیری مورد تقاضای تعداد روز افزونی از مردم می باشند. علیرغم تقاضای زیادی که برای این درمان‌ها وجود دارد، بدست آوردن شواهدی از اثربخشی برخی از این تکنیک‌ها، دشوار بوده و در خصوص پذیرش کامل این روش‌ها در جامعه پزشکی تا به امروز، اتفاق نظری وجود ندارد. بعضی معتقدند که بیمارانی که بهبود می‌یابند صرفا احساس بهتری دارند و تغییری در بیماری زمینه ای ایشان ایجاد نشده است.

یک عامل این تفکر ممکن است این باشد که برخی از روش‌های کشش، دستکاری و ماساژ هنوز فاقد یک مکانیزم موثر مشخص هستند. درمان دستی، ماساژ و کشش شامل تکنیک های مختلفی که ممکن است به علت عدم تبحر پزشک و یا اجرای نامناسب مانور است, موثر نباشند یا متاسفانه زیان بار شوند. استفاده از هرگونه درمان باید محدود به شرایطی باشد که اندیکاسیون انجام تکنیک وجود داشته باشد. به نظر می‌رسد, منطق قابل قبول‌تر، برای رد این درمان ها کمبود اثبات علمی در مطالعات صورت گرفته باشد.

در ادامه، در خصوص استفاده و اثربخشی درمان های کششی یا همان ترکشن بحث‌ خواهد شد و تلاش می‌شود تا درک مناسبی از استفاده و نقش آنها در برنامه درمانی برای عموم فراهم گردد.

تراکشن یا کشش گردن و ستون فقرات

تراکشن, عمل کشیدن سگمان مورد نظر با اعمال نیرو کنترل شده در جهت خاص و با زاویه مشخص می باشد.

تراکشن گردن به طور گسترده ای در شرایط درد گردن استفاده میشود و بر اساس اثرات فیزیولوژیک جداسازی مهره ها ، گشاد کردن سوراخ بین مهره ای ریشه های عصبی و احتمالا کاهش ماده دیسک هرنیه شده و شل کردن عضلات در درد گردن ودرد بازو موثر بوده و از قدیم از تراکشن گردن استفاده میشده است. درد کمر ایجاد شده بعلت دیسک هرنیه شده، رادیکولوپاتی لومبار یا اسپاسم عضلانی ممکن است با تراکشنی که به طور متناسب و با نیروی کافی انجام شده است، بهتر شود.

در پزشکی، برای کشش عضلات از نیرو دست فرد معالج, قرقره، کشش توسط وزن خود بیمار و اخیرا استفاده از تردمیل (با ساپورت نسبی وزن بدن) و وسایل مجهز به موتور محرکه انجام می شود. . بطور معمول کشش بصورت روزانه برای هفته اول، سپس روزهای دیگر (یا ۳ بار در هفته) برای کل مدت ۳ الی ۴ هفته در نظر گرفته میشود. اهداف درمانی در طی دوره درمان هم در کشش گردنی و هم در کشش کمری باید دنبال شوند برخی از این موارد شامل رهایی از درد, دامنه حرکت نرمال, بازگشت به محل کار یا فعالیت مناسب می باشد.

استفاده از ترکشن در برنامه فیزیوتراپی بیماران با درگیری دیسک های گردن و کمر

تراکشن ستون فقرات گردنی

مهمترین نتیجه تراکشن ستون فقرات، elongation می باشد. حداقل نیروی لازم حدود ۱۱ کیلوگرم می باشد که توسط آن دامنه elongation برابر ۲-۲۰ میلی متر شده که میبایست در وضعیت نوتر یا فلکشن سر تراکشن گردن بیمار در وضعیت نشسته و یا طاقباز انجام شود. کشش متناوب بصورت ۱۰ ثانیه روشن، ۱۰ ثانیه خاموش،  در کل دوره ۲۵ دقیقه صورت میگیرد.

بطور کلی کشش بوسیله وزنه آزاد و سیستم قرقره ای یا وسیله موتوری به ستون فقرات منتقل می شود. کشش کافی برای نخاع گردنی با استفاده از sling سر یا چانه که به سیستمی متصل است که میتواند کشش را در جهت سری ایجاد کند، بدست می آید. وسیله موتوری این مزیت را دارد که بسادگی اجازه استفاده از کشش های متناوب را میدهد اما نیازمند این است که بیمار در کلینیک باشد. وزنه آزاد و سیستم قرقره ای برای استفاده خانگی طراحی شده است. کشش گردنی خانگی میتواند باعث افزایش درد شود و یا در کاهش میزان درد ناکام بماند. مگر اینکه بصورت دوره ای تحت نظارت حرفه ای باشد.

پوزیشن نامناسب سر و گردن و نیروی کشش ناکافی منجر به درمان غیرموثر میشود.در آغاز کشش خانگی درمانگر, باید استفاده مناسب از تجهیزات را شرح دهد تا بیمار رضایت پیدا کند.

تراکشن ستون فقرات گردنی

تراکشن ستون فقرات کمری

در اینجا از نیروی حدود ۳۰ کیلوگرم استفاده شده و میزان متوسط elongation در هر سوراخ بین مهره ای ۳میلی متر است. مطالعاتی که از تاثیر ترکشن حمایت میکنند، بهبودی را بصورت کوتاه مدت و میزان کم آن هم در موارد کمردرد مزمن عنوان کرده اند. کشش کافی با وزنه ها و قرقره ها یا دستگاه موتوری برای رسیدن به جدایی مهره ها می تواند با دستگاه های مناسب در ستون فقرات کمری بدست می آید. تعداد بسیار کمی دستگاه کشش کمری خانگی وجود دارد.

پس اغلب وضعیت طاقباز انتخاب میشود. فلکسیون هیپ بمیزان ۱۵ الی ۷۰ درجه بطور معمول انجام میشود که منجر به خم شدن نسبی ستون فقرات کمری میشود و از نظر تئوری جدایی مهره ها در حد مطلوب را بدنبال دارد. در کشش ستون فقرات کمری اطلاعات محدودی در مورد تناوب یا ممتد بودن کشش وجود دارد اما بنظر میرسد که استفاده از کشش متناوب موثرتر است.

کنترا اندیکاسیونها: مثالهای کمی وجود دارد و گزارشات علمی وجود ندارد که واضحا کنترااندیکاسیون های تراکشن را مشخص کند، بنابراین پزشکان باید بر اطلاعات تجربی و عقایدی که آنها را هدایت میکند تکیه کنند.

سن بالا کنترا اندیکاسیون نسبی است و بهتر است پزشکی که میخواهد تراکشن را برای یک فرد مسن به کار ببرد فرآیند غربالگری را با دقت انجام دهد.

درمان دستی، ماساژ و کشش، برای چندین هزار سال در سراسر جهان در انواع فرم‌های مختلف استفاده شده است. هر کدام، ویژگی برای شناسایی و درمان شرایط و نقاط دردناک دارند که گاهی اوقات با تاثیرات فوری محسوس همراه بوده و بنابراین بطور چشمگیری مورد تقاضای تعداد روز افزونی از مردم می باشند. علیرغم تقاضای زیادی که برای این درمان‌ها وجود دارد، بدست آوردن شواهدی از اثربخشی برخی از این تکنیک‌ها، دشوار بوده و در خصوص پذیرش کامل این روش‌ها در جامعه پزشکی تا به امروز، اتفاق نظری وجود ندارد. بعضی معتقدند که بیمارانی که بهبود می‌یابند صرفا احساس بهتری دارند و تغییری در بیماری زمینه ای ایشان ایجاد نشده است.

به طور کلی کنترا اندیکاسیونهای تراکشن لومبار وسرویکال شامل موارد زیر می شود. بی ثباتی لیگامان های نگه دارنده ستون فقرات، استئو میلیت مهره ها، عفونت دیسک ، تومور استخوانی اولیه یا متاستاتیک، تومور طناب نخاعی، استئوپروزیس یا همان پوکی استخوان شدید ، فشار خون بالا که درمان نشده، اضطراب و ترس شدید بیمار از انجام این تکنیک، علایم بالینی میلوپاتی یا همان درگیری و فشار روی نخاع، بی تجربگی پزشک انجام دهنده .

در خصوص انجام تراکشن گردن بخصوص در بیماران مبتلا به نارسایی شریان بازیلر مهره ای یا بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و دیگر بیماریهای بافت همبند که در ریسک بالای بی ثباتی مفاصل ستون فقرات گردنی هستند ترکشن ستون فقرات گردنی باید با حداکثر احتیاط انجام شود. توصیه میشود بیماران با هرنیاسیون نوکلئوس پالپوزوس خط وسط یا تورتیکولی یا همان کجی گردن یا دیستونی حاد بهتر است تراکشن گردنی دریافت نکنند.

تراکشن لومبار  فاکتور های محدود کننده کمی دارد که که نیاز به توجه خاص باشد، به هر حال بیماران با بیماری های محدود کننده ریوی یا بیماریهای دیگر تنفسی بهتر است در معرض کشش قفسه سینه قرار نگیرند.

هم چنین در ادامه کنترااندیکاسیونهایی که البته با شواهد علمی تایید نشده اند نیز, آورده شده است:

حاملگی، زخم معده فعال، هرنی هیاتال، سایر هرنی هاآنوریسم آئورت ، هموروئید بزرگ، شواهدی از امکان وجود سندرم کودا اکوئینا.

اگر تراکشن گردن به هر دلیلی منجر به تشدید علایم شود باید قطع گردد و اثر بخشی و عقلانی بودن آن باید مجددا ارزیابی گردد. شواهدی وجود ندارد که پیشنهاد دهد بیماران عوارض جانبی تراکشن را تحمل کنند تا بتوانند از اثرات درمانی آن لذت ببرند. اگر هر گونه شکی از بی ثباتی ستون فقرات بعد از ارزیابی بیمار باقی مانده بود مطالعات تصویر برداری خصوصا گرافی در حالت فلکسیون و اکستانسیون ستون فقرات بهتر است در نظر گرفته شود.

نمونه دستورالعمل خاص تراکشن گردنی یا لومبار با ذکر شرایط

نمونه دستورالعمل خاص تراکشن گردن یا لومبار

موقعیت: نشسته،خوابیده،ایستاده، در حال راه رفتن روی ترد میل.

موقعیت گردن: برای تراکشن گردنی، بین حالت نوترال و ۳۰ درجه فلکسیون گردن.

موقعیت هیپ و زانو: برای تراکشن لگنی،اکستانسیون کامل تا ۹۰ درجه فلکسیون

طریقه انجام تراکنش: مداوم یا متناوب،متناوب برای راحتی بیماران ترجیح داده میشود.

زمان های متفاوتی  به کار برده میشود: ۱۵ -۷ ثانیه با ۱۰-۵ ثانیه استراحت یا ۶۰-۳۰ ثانیه با ۲۰-۱۰ ثانیه استراحت.برخی تجهیزات تطابق زمان مورد نیاز برای رسیدن به ماکزیمم کشش را فراهم میکنند.

وزن: محدوده ای لازم است تا تطابق بیمار فراهم شود.معمولا مقدار کمی تراکشن در شروع استفاده میشود و وزنه اضافی که بعدا اضافه میشود.

سرویکال: ۲۰.۵-۲.۳ کیلوگرم (۴۵ -۵) شروع از کم و به تدریج افزایش یا کاهش در هر قسمت و یا طی تعدادی جلسات،

لومبار: ۶۸.۱-۲۲.۷ کیلوگرم (۱۵۰-۵۰)

سایر مدالیته ها: گرمای سطحی، برای شل شدگی ممکن است قبل یا طی انجام تراکشن استفاده شود.

زمان :در اغلب موارد ۳۰-۱۰ دقیقه.

فرکانس یا مدت زمان: ۵-۳ بار در هفته به مدت ۶-۳ هفته.

ارزیابی مجدد پزشک: ۱۴-۲ روز

دستورالعمل قطع تراکشن: اگر علایم بدتر شوند یا علایم جدید ایجاد شوند برای مثال درد و سرگیجه و ضعف یا علایم اتونوم، تراکشن باید قطع گردد.

اهداف و نقطه نهایی: رهایی از درد, دامنه حرکت نرمال, بازگشت به محل کار یا فعالیت مناسب

تراکشن گردن خانگی

در کار آزمایی نظارت شده اندکی تراکشن گردنی مفید گزارش شده است، تراکشن گردن خانگی میتواند همراه با نظارت درمانگر مبنی بر اینکه بیمار موقعیت سر وگردن صحیحی دارد و این که از وزن کافی در شروع و در ادامه استفاده میکند تجویز شود. فاصله مانیتورینگ ممکن است بر حسب بیمار متفاوت باشد اما میتواند طی زمان افزایش پیدا کند.

تراکشن خانگی

آدرس و شماره تماس دکتر مینا حیدری

آدرس و شماره تماس دکتر زینب بساق زاده

آدرس کلینیک:

  • مطب: خیابان امیری، خیابان پرویزی، فرعی بانک آینده، ساختمان دلارام، طبقه سوم، واحد ۱۰
  • تلفن: ۰۹۳۳۹۴۸۷۷۷۰

آدرس و شماره تماس دکتر مهسا عدیلی

آدرس کلینیک:

  • خیابان سید جمال الدین اسد آبادی، سه راه پلنگ صورتی، کوچه پویش ۶ (شهید توسلی)، ساختمان پزشکان آرام، طبقه ۲.
  • تلفن:
    ۰۹۱۷۰۳۱۱۰۶۰
    ۰۹۳۰۴۲۸۲۱۱۱

آدرس و شماره تماس دکتر مریم رحیمی

آدرس کلینیک:

  • بیرجند، خیابان شهدا، شهدا ۲، پلاک ۱۲، ساختمان پزشکان رضوان، طبقه دوم
  • نوبت دهی: تماس با ۰۹۳۷۵۶۱۰۳۰۹ از ۸ صبح تا ۸ شب

آدرس و شماره تماس دکتر محمد احمدی دستگردی

آدرس کلینیک:

  • تهران، کلینیک توانبخشی سکته مغزی تبسم؛باقر خان غربی
  • شنبه ها ۱۱ تا ۱۳
  • نظر آباد کرج، خیابان مطهری، جنب مسجد الغدیر، ساختمان پزشکان شفا
  • تلفن: ۰۲۶۴۵۳۵۰۰۰۸ – ۰۲۶۴۵۳۵۸۵۳۵ – ۰۹۳۸۲۶۰۱۸۹۴
  • پنج شنبه ها ۴ تا ۷

آدرس و شماره تماس دکتر لیلا باقرزاده

آدرس کلینیک:

  • تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، روبروی اریکه ایرانیان، قبل از خروجی نیایش، خیایان تربیت معلم، کوچه گلبان، پلاک ۶، ساحتمان مداوا، طبقه پنجم، کلینیک درد مداوا
  • تلفن: ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۱ – ۰۲۱۸۸۶۸۸۸۸۲
  • سه شنبه ها  ۳ تا ۷ عصر

آدرس و شماره تماس دکتر الهام قربانی


آدرس و شماره تماس دکتر الهام لونی

آدرس کلینیک:

  • تهران، قیطریه، خیابان شهید برادران سلیمانی، کوچه نعمتی، بیمارستان توانبخشی رفیده
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۶۷۸۵۱۹
  • نوبت دهی: مراجعه به سایت شفاداک و جستجوی دکتر لونی و رزرو نوبت  www.shafadoc.ir
  • ویزیت بیماران: یکشنبه و سه شنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲
  • نوارعصب و عضله: شنبه و چهارشنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲

آدرس و شماره تماس دکتر محمد رسول نظام آبادی

آدرس کلینیک:

  • کلینیک استقلال
    ورودی ۱: تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲
    ورودی ۲: تهران، رسالت شرق به غرب، قبل از پل سیدخندان، بعد از بیمارستان قمر بنی هاشم
  • تلفن: ۰۲۱-۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر
  • تهران، خیابان خواجه عبدالله انصاری، انتهای خیابان چهاردهم، کوچه زروان، پلاک ۱۲، کلینیک استقلال
  • تلفن: ۰۲۱۲۲۸۶۶۸۹۰
  • سه شنبه ها عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۸

آدرس و شماره تماس دکتر عاطفه جوادی

آدرس کلینیک:

  • تهران، تقاطع فرمانیه و پاسداران، نارنجستان هفتم (جهانبخش نژاد)، پلاک ۱۲ ساختمان مهر طبقه پنجم
  • تماس: ۰۹۳۷۵۴۰۳۵۳۴

آدرس و شماره تماس دکتر آزاده قاروی آهنگر

آدرس کلینیک:

  • بابل، میدان کشوری، سرداران ۴، ساختمان پزشکان مهر، طبقه ۶، واحد ۳۰
  • تلفن: ۰۱۱۳۲۲۸۸۹۹۷ – ۰۹۹۲۳۳۷۳۶۴۴

آدرس و شماره تماس دکتر زهرا هاشمی

آدرس مطب:

  • زنجان، خیابان دلجویی، ساختمان نسیم، طبقه ۴، واحد ۱۸
  • تلفن: ۰۹۹۳۴۵۳۶۲۹۱

آدرس و شماره تماس دکتر محسن چراغی

مطب: پارکینگ شهرداری، خیابان موید، ساختمان پارسیان، طبقه دوم، واحد هفت، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۸ تا ۲۰

شماره تماس: ۰۸۳۳۷۲۳۰۸۵۰

بیمارستان امام حسین، روزهای شنبه، یکشنبه، سه شنبه صبح از ساعت ۹ تا ۱۲

شماره تماس: ۰۸۳۳۴۲۷۴۶۴۳

کلینیک شهید چوبکار، روزهای دوشنبه و چهارشنبه صبح از ساعت ۹ تا ۱۲

شماره تماس: ۰۸۳۳۷۲۲۱۱۶۵

آدرس و شماره تماس دکتر روژین نیک رای

آدرس کلینیک:

  • کرمانشاه، پارکینگ شهرداری، خیابان موید، ساختمان پارسیان، طبقه دو، واحد هفت
  • تلفن:  ۰۸۳۳۷۲۳۰۸۵۰- ۰۹۰۱۶۴۵۸۹۱۶

آدرس و شماره تماس دکتر مهسا عابدی

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post