شین اسپلینت (درد ساق پا)

شین اسپلینت (درد ساق پا)

 

شین اسپلینت (درد ساق پا)  یک مشکل شایع مرتبط  با ورزش است.

اصطلاح “شین اسپلینت” به درد در امتداد لبه داخلی استخوان ساق پا (استخوان درشت نی) اشاره دارد.

شین اسپلینت به طور معمول بعد از فعالیت بدنی ایجاد می شوند.اغلب با دویدن همراه است.

هرگونه فعالیت ورزشی شدید می تواند شین اسپلینت ایجاد کند، به خصوص اگر برنامه ورزشی تناسب اندام را به تازگی شروع کرده باشید.

اقدامات ساده می تواند درد شین اسپلینت را کاهش دهد.

استراحت، یخ و کشش اغلب کمک کننده است.

پرهیز از انجام ورزش بیش از اندازه معمول در طول روز به جلوگیری از عود شین اسپلینت کمک می کند.

توصیف

شین اسپلینت (سندرم استرس سطح داخلی ساق پا) التهاب عضلات، تاندون ها و بافت استخوانی اطراف استخوان درشت نی است.

درد معمولاً در امتداد سطح داخلی استخوان درشت نی احساس می شود، جایی که عضلات به استخوان متصل می شوند.

 

 

ساختار ساق پا در بیماری شین اسپلینت

درد اسپلینت شین اغلب در لبه داخلی استخوان درشت نی (ساق پا) احساس می شود.

 

علل درد ساق پا

به صورت کلی، شین اسپلینت وقتی که بافت عضله و استخوان (ضریع استخوان) در ساق پا به دنبال فعالیت های تکراری تحت فشارزیاد قرار بگیرند، ایجاد می شود.

شین اسپلینت اغلب پس از تغییرات ناگهانی در فعالیت بدنی رخ می دهد.

این می تواند تغییر در فرکانس ورزش باشد، مانند افزایش تعداد روزهایی که هر هفته ورزش می کنید.

تغییر در مدت و شدت ورزش، مانند دویدن مسافت های طولانی تر و یا دویدن روی تپه ها، نیز می توانند سبب شین اسپلینت شوند.

 

فاکتورهای دیگری که در شین اسپلینت نقش دارند عبارتند از:
  • داشتن کف پای صاف یا قوس کف پای غیر طبیعی سفت
  • ورزش با کفش نامناسب یا فرسوده

دوندگان در بالاترین خطر برای شین اسپلینت هستند.

رقاص ها و سربازان ارتش دو گروه دیگری هستند که اغلب این بیماری در آنها تشخیص داده می شود.

کف پای صاف می تواند فشار روی عضلات ساق پا در هنگام ورزش را افزایش دهد.

کف پای صاف می تواند فشار روی عضلات ساق پا در هنگام ورزش را افزایش دهد.

 

علائم شین اسپلینت (درد ساق پا)

شایع ترین علامت شین اسپلینت درد در سطح داخلی استخوان درشت نی است. تورم ملایم در منطقه نیز ممکن است دیده شود.

درد شین اسپلینت ممکن است:

تیز و تیغ مانند یا مبهم و تیر کشنده باشد

هم در حین ورزش و هم بعد از ورزش باشد

با لمس کردن ناحیه درگیر تشدید شود

 

معاینات پزشکی

پس از صحبت در مورد علائم و شرح حال پزشکی شما، پزشک ساق پای شما را معاینه می کند.

تشخیص دقیق بسیار مهم است. گاهی اوقات ممکن است مشکلات دیگری وجود داشته باشد که می تواند در فرایند بهبودی تأثیر داشته باشد.

پزشک شما ممکن است تصویربرداری برای رد سایر مشکلات ساق پا درخواست دهد.

چندین بیماری می تواند باعث درد در ناحیه ساق پا شود، از جمله شکستگی های استرسی، التهاب تاندونی و سندرم کمپارتمان مزمن فعالیتی.

درمان بیماری شین اسپلینت

پزشک ساق پای شما را معاینه خواهد کرد و از نظر وجود درد و حساسیت در سطح داخلی استخوان درشت نی بررسی می کند.

 

شکستگی استرسی

اگر شین اسپلینت شما به درمان پاسخ ندهد، پزشک شما ممکن است بخواهد مطمئن شود که دچار شکستگی استرسی نشده اید.

شکستگی استرسی ترک (های) کوچک در استخوان درشت نی است که در اثر استرس و استفاده بیش از حد ایجاد می شود.

تصویربرداری هایی که آناتومی را نشان می دهند به تشخیص شرایط کمک می کنند.

اسکن استخوان و ام آر آی(MRI) اغلب شکستگی های استرسی در استخوان درشت نی را نشان می دهد.

التهاب تاندونی

تاندون ها عضلات را به استخوان ها وصل می کنند. تاندونیت حالتی است که تاندون ملتهب می شود.

تاندونیت می تواند مثل شین اسپلینت دردناک باشد، به خصوص اگر پارگی جزئی در تاندون درگیر وجود داشته باشد.

MRI می تواند به تشخیص تاندونیت کمک کند.

سندروم کمپارتمان مزمن فعالیتی

یک شرایط غیر معمول به نام سندرم کمپارتمان مزمن فعالیتی باعث ایجاد علائمی مثل شین اسپلینت می شود.

سندرم کمپارتمان یک شرایط دردناک است که وقتی فشار عضلات به سطح خطرناک می رسد ایجاد می شود.

در سندرم کمپارتمان مزمن فعالیتی، این حالت به دنبال ورزش ایجاد می شود. معمولاً درد به زودی پس از قطع فعالیت برطرف می شود.

آزمایشاتی که برای تشخیص این شرایط استفاده می شود شامل اندازه گیری فشار در کمپارتمان پا قبل و بعد از ورزش است.

 

درمان شین اسپلینت (درد ساق پا)

 

درمان های غیر جراحی

استراحت. از آنجا که شین اسپلینت معمولاً در اثر استفاده بیش از حد ایجاد می شود،

درمان استاندارد شامل استراحت چند هفته ایی از آن فعالیتی است که باعث درد شده است.

فعالیت هوازی با فشار کم مانند شنا و استفاده از دوچرخه ثابت می تواند در طول دوران بهبودی شما جایگزین شود.

  • داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی: داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن درد و تورم را کاهش می دهد.
  • یخ: از کیسه های آب و یخ چندین بار در روز هر بار به مدت 20 دقیقه استفاده کنید. یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.
  • کمپرشن و فشار دادن: پوشیدن باند فشاری الاستیکی ممکن است از تورم اضافی جلوگیری کند.
  • ورزش های انعطاف پذیری: کشش عضلات ساق پا ممکن است باعث شود که شما احساس بهتری داشته باشید.
  • کفش های حمایتی: پوشیدن کفش هایی با کفی مناسب در طول فعالیت های روزانه به کاهش استرس در ساق پای شما کمک می کند.
  • اورتز(بریس): افرادی که کف پای صاف دارند و یا عود شین اسپلینت دارند ارتوز برای آنها مفید است.
    اورتز داخل کفش می تواند به تراز کردن و پایداری پا و مچ پای شما کمک کند و استرس و فشار را از ساق پای شما بردارد.
    ارتوزها را می توانید برای پای خود سفارش دهید یا از ارتوزهای از پیش آماده استفاده کنید.
  • بازگشت به ورزش: شین اسپلینت معمولا با استراحت و درمان های ساده ای که در بالا گفته شد برطرف می شوند.
    قبل از بازگشت به ورزش، شما باید حداقل به مدت 2 هفته بدون درد باشید.
    به خاطر داشته باشید که، هنگامی که به ورزش بازگشتید، باید با شدت کمتری ورزش کنید.
    شما نباید همانند گذشته و با همان مدت زمان ورزش کنید.

حتما قبل از ورزش گرم کنید و کششی ها را انجام دهید. ورزش را به تدریج افزایش دهید.

اگر همان درد را احساس کردید، بلافاصله ورزش را متوقف کنید. از کیسه آب سرد استفاده کنید و یک یا دو روز استراحت کنید.

دوباره با شدت کمتر به تمرین برگردید. تمرین را تدریجی تر از گذشته افزایش دهید.

 

درمان های جراحی

تعداد بسیار کمی از افراد برای شین اسپلینت نیاز به عمل جراحی دارند.

جراحی در موارد بسیار شدید که به درمان غیر جراحی پاسخ نمی دهند انجام می شود.

مشخص نیست که چقدر عمل جراحی مؤثر است.

 

پیشگیری از ابتلا به شین اسپلینت (درد ساق پا)

کارهایی وجود دارد که می توانید برای پیشگیری از شین اسپلینت انجام دهید.

یک کفش ورزشی مناسب بپوشید. با استفاده از “آزمایش مرطوب”، شکل پای خود را مشخص کنید.

از دوش آب بر روی سطحی که رد پای شما را نشان می دهد، مانند یک کیسه ی کاغذی قهوه ای بروید.

اگر کف پای صاف داشته باشید، تصویری از کل پای خود را روی کاغذ خواهید دید. اگر قوس پای شما زیاد باشد،

فقط پنجه و پاشنه پای خود را خواهید دید. هنگام خرید، به دنبال کفش های ورزشی باشید که مطابق با الگوی خاص پای شما باشد.

علاوه بر این، حتماً کفش هایی بپوشید که برای ورزش طراحی شده است.

به تدریج سطح ورزش تناسب اندام خود را بالا ببرید و مدت زمان، شدت و دفعات ورزش خود را افزایش دهید.

  • ورزش های جایگزین: دویدن را با ورزش هایی با فشار کم مانند شنا یا دوچرخه سواری جایگزین کنید.
  • پا برهنه دویدن: در سالهای اخیر، پا برهنه دویدن محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
    بسیاری از مردم ادعا می کنند که به برطرف کردن شین اسپلینت کمک کرده است.
    برخی تحقیقات نشان می‌دهند که پا برهنه دویدن، فشار وارده به پا را در میان عضلات پخش می‌کند،
    به طوری که هیچ منطقه ایی تحت فشار زیاد قرار نمی گیرد.
    با این حال، هیچ مدرک آشکاری مبنی بر این که پا برهنه دویدن خطر آسیب را کاهش می‌دهد وجود ندارد.

 

مانند هر تغییر مهم در رژیم تناسب اندام، برنامه پا برهنه دویدن باید خیلی تدریجی شروع شود.

با مسافت های کوتاه شروع کنید تا به عضلات و پاهای خود فرصت دهید تا تطابق پیدا کنند.

فشار بیش از حد، خیلی سریع می تواند شما را در معرض آسیب قرار دهد.

علاوه بر این، پا برهنه دویدن شما را در معرض خطر بریدگی و کبودی روی پا قرار می دهد.

اگر بعد از استراحت و روشهای دیگر که در بالا توضیح داده شده است، شین اسپلینت شما بهبود نمی یابد،

حتماً به پزشک مراجعه کنید تا مشخص کند چه چیز دیگری باعث ایجاد درد در پای شما شده است.

 

 

 

منبع : سایت orthoinfo 

ترجمه شده توسط : دکتر مهسا عدیلی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *