پارگی تاندون شانه یا عضله دوسر بازویی و دردهای ناشی از آن

در این نوشته دکتر محمد رسول نظام آبادی فلوشیپ ستون فقرات و توانبخشی ضایعات نخاعی، پاسخ پرسش های رایج در مورد درد جلو شانه که یکی از علل آن آسیب و التهاب تاندون عضله دوسربازویی است را می دهد و در مورد روش های تشخیص و درمان این بیماری مطالبی را ارائه خواهد کرد.

آسیب تاندونی عضله دوسربازویی (عضله بای سپس-Biceps) چیست؟

شرایطی که منجر به ایجاد درد در بخش جلویی شانه­ ها می­شود. پزشکان زمانی از این اصطلاح استفاده می­کنند، که افراد دچار مشکلاتی در بخش تاندون (تاندون بافتی در انتهای عضلات بدن است که عضله را به استخوان متصل می کند) عضله دوسربازویی (عضله بای سپس-Biceps) خود شده باشند. عضله دوسربازو در بخش قدامی بازوها قرار داشته و معمولاً نوارهای قوی­ از بافت می­ باشند که عضلات را به استخوان­ها متصل می­ کنند.

این آسیب می تواند اشکال و شدت های متفاوتی داشته باشد؛ ممکن است در افراد مبتلا، تاندون­ ملتهب و متورم باشد که ورم و التهاب موجود در تاندونها، تاندونیت و یا التهاب تاندونی نامیده می ­شود. ممکن است بخشی از تاندون دچار پارگی شده باشد که در این صورت معمولا، التهاب هم وجود دارد و پارگی تاندون شانه و تاندونیت توام با هم دیده می شود. در صورت آسیب التهابی مزمن ممکن است رسوب کلسیم در غلاف تاندون تشکیل شود که کلسیفیکاسیون و یا کلسینوز گفته می شود. همچنین گاهی پارگی تاندون شانه به طور کامل دیده می شود.

آسیب تاندونی عضله دوسربازویی (عضله بای سپس-Biceps) چیست؟

درد جلو شانه ناشی از آسیب، پارگی و التهاب تاندون عضله دوسربازویی

عوامل ایجاد کننده آسیب تاندونی عضله دوسربازویی

این شرایط معمولاً در دو طیف سنی اتفاق می افتد. یکی در ورزشکاران که نتیجه ورزش ها و حرکات سنگین و غیر اصولی است و دیگر در افراد سالمند دیده می­شود؛ بخصوص در سالمندانی که فعالیت بدنی زیادی را به ویژه با استفاده از دست های خود انجام داده اند. التهاب تاندون همچنین می­تواند زمانی ایجاد شود که افراد دچار ضربه یا جراحت در بخش بالایی استخوان بازو و یا شانه ­هایشان شوند.

عوامل ایجاد کننده آسیب تاندونی عضله دوسربازویی (عضله بای سپس-Biceps) چیست؟

علائم آسیب و پارگی تاندون شانه چیست؟

– رایج ترین علائم آن شامل موارد ذیل می­باشد:

  • احساس درد در جلوی شانه – درد معمولاً در هنگام شب بیشتر شده و با بلند کردن و کشیدن اجسام سنگین به حد نهایی خود می­رسد.
  • مشکل در حرکت دادن بازوها و شانه­ ها.

افراد مبتلا به التهاب تاندون ممکن است در محل اتصال تاندون به استخوان که در جلو شانه واقع شده است ورم نیز داشته باشند. گاهی در نتیجه پارگی تاندون شانه و آسیب شدید تاندون درد شدید، کبودی و ورم دیده می شود.

علائم آسیب تاندونی عضله دوسر چیست؟

بهترین روش تشخیصی آسیب های شانه

بهترین روش تشخیص بیماری های اسکلتی-عضلانی از جمله آسیب های شانه شرح حال و سپس معاینه دقیق توسط پزشک است و تصویربرداری و دیگر روش های تشخیصی پاراکلینیک دیگر نمی تواند جای معاینه دقیق را بگیرد.

نوشته های اخیر دکتر نظام آبادی

تشخیص آسیب، پارگی و التهاب تاندون عضله دوسربازویی

شرح حالی که بیمار از نوع درد خود به پزشک ارائه می کند و نیز معاینه دقیق پزشک و معاینات و تست های اختصاصی که بر اساس شرح حال بیمار انجام می دهند، کلید اصلی تشخیص این بیماری است. اما ممکن است برای رد تشخیص های مشابه و یا تعیین شدت آسیب نیاز به انجام تصویربرداری باشد. این تصویربرداری ها شامل عکس ساده از مفصل شانه، MRI و سونوگرافی اسکلتی-عضلانی شانه می باشد، که بسته به نیاز و صلاحدید پزشک شما ممکن است یک یا برخی از این روش های تشخیصی را درخواست کند.

درمان پارگی و التهاب تاندون عضله دوسربازویی

درمان آسیب و التهاب و پارگی تاندون شانه

در مواردی که آسیب دیدگی خفیف باشد، این بیماری با کمی استراحت و خودبه خود بهبود می­یابد، اما در موارد شدید و مزمن این درمان می­تواند ماه ها به طول انجامد.

در مواردی که آسیب دیدگی جدیدا اتفاق افتاده است، جهت کمک به بهبود علائم موارد ذیل را انجام دهید:

  • به بازو و شانه­ هایتان استراحت دهید و از بلندکردن وسایل سنگین جداً خودداری کنید. سعی کنید بازوهایتان را رو به پایین، نزدیک و یا در راستای بدنتان حرکت دهید.
  • در ناحیه دردناک کیسه یخ بگذارید -کیسه ای حاوی مخلوطی از آب و یخ بهترین گزینه است؛ این کیسه را روی ناحیه آسیب دیده به مدت ۱۵ دقیقه جابجا کنید و هر یک یا دو ساعت این کار را تکرار کنید؛ برای تحمل بهتر سرما یک حوله نازک را بین کیسه یخ و پوستتان قرار دهید. توجه داشته باشید، در مواردی که زمان کمی از آسیب می گذرد و تاندون دچار التهاب حاد شده است، گرم کردن ناحیه آسیب به هر نحوی موجب تاخیر در روند بهبود و نیز تشدید درد می شود.

تشخیص آسیب، پارگی و التهاب تاندون عضله دوسربازویی (عضله بای سپس-Biceps)

  • جهت کاهش درد و ورم، دارو مصرف کنید؛ برای بهبود درد می­توانید استامینوفن ساده استفاده کنید؛ اما مسکن هایی مثل ناپروکسن، ایبوپروفن (ژلوفن)، دیکلوفناک (آلفن ایکس ال)، ایندومتاسین، ملوکسیکام و غیره که جز دسته داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی یا NSAID هستند، در صورتی که مرتب و با دوز مناسب استفاده شوند، علاوه بر کاهش درد، التهاب تاندون آسیب دیده را نیز کاهش می دهد. گروه تخصصی پزشکان طب فیزیکی و توابخشی به بیماران توصیه می کند، جز استامینوفن برای استفاده از داروهای دیگر نامبرده شده، به پزشک مراجعه کنند، تا هم دوز مناسب برای ایشان تجویز شود و هم با توجه به عوارض این داروها بر ارگان هایی نظیر کلیه، کبد و معده بهترین دارو با کمترین عارضه توسط پزشک برای شما انتخاب و تجویز شود.

دارو در درمان پارگی و التهاب تاندون عضله دوسربازویی

اگر علائم بیماری با رعایت و انجام موارد فوق بهبود پیدا نکرد باید، برای معاینه و بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

برای درد جلو شانه و تشیخص و درمان آسیب و پارگی تاندون شانه به چه متخصصی باید مراجعه کرد؟

برای تشخیص و درمان مشکلات شانه هم می توان به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کرد و هم به جراح ارتوپد. اما مراجعه اولیه به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با توجه به تسلط این متخصصین به درمان های غیرجراحی نظیر دارو درمانی، ورزش درمانی و فیزیوتراپی های تخصصی معمولا نتیجه بهتری در بردارد و شما را از انجام جراحی های غیر ضروری دور می کند. و در عین حال اگر درمان جراحی غیر قابل اجتناب باشد، متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی شما را به جراح ارتوپد ارجاع خواهند داد و اینگونه درمان شما علمی، پله پله و مرحله ای انجام خواهد شد.

برای درد جلو شانه و تشیخص و درمان آسیب، پارگی و التهاب تاندون عضله دوسربازویی (عضله بای سپس-Biceps) به چه متخصصی باید مراجعه کرد؟برای چه بیماری هایی به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنیم؟


ورزش درمانی پارگی و التهاب تاندون عضله دوسربازویی

ورزش های تخصصی و تمرین درمانی جز جدا نشدنی درمان آسیب های اسکلتی عضلانی مثل آسیب های شانه از جمله پارگی تاندون شانه هستند. اما نکته مهم این است که وقتی بهترین نتیجه حاصل می شود، که این درمان ها پس از معاینه متخصص و تجویز ایشان شروع شود و جلسات درمانی تحت نظارت فیزیوتراپیست ادامه پیدا کند و در نهایت با آموزش های داده شده توسط پزشک متخصص و فیزیوتراپیست، ورزش درمانی در منزل و یا باشگاه ورزشی ادامه پیگیری شود. زمان شروع ورزش، شدت تمرین ها و حرکات ورزشی و پیشرفت در حرکات باید با تجویز پزشک و نظارت فیزیوتراپیست انجام شود.

توجه داشته باشید برای انجام ورزش در منزل نکات زیر را رعایت کنید:

  • گرفتن دوش آب گرم جهت گرم کردن شانه­ هایتان و یا قرار دادن یک کیسه آب گرم بر روی آن
  • کم کم شروع کردن فعالیت­ها و رفته رفته به پایان رساندن ورزش ها (گرم کردن و سرد کردن اصولی)
  • برخی از دردهای جزئی حین ورزش نرمال اند. اما اگر درد بسیار شدیدی را احساس کردید حتماً از ادامه ورزش خودداری کنید و به پزشکتان اطلاع دهید.

دو مورد از ورزش های شانه در زیر آورده شده است، اما برای مشاهده ورزش های تکمیلی به مطب ورزش درمانی آسیب، پارگی و التهاب تاندون عضله دوسربازویی مراجعه کنید:

  • کشش نوسانی- درحالی که شما ایستاده اید و یا نشستید، به بازوهایتان اجازه استراحت دهید و به سمت پایین آویزان نگهشان دارید. بازوها را به سمت عقب و جلو و یا اطرافتان به صورت مدور حرکت دهید. سعی کنید این ورزش­ها را برای مدت ۵ دقیقه یک یا دوبار در روز انجام دهید. ممکن است پزشک یا تراپیستتان به شما توصیه کند که وقتی درحال انجام این ورزش­ها هستید، یک وزنه را در دستتان نگه دارید.
  • راه رفتن روی روی دیوار با انگشتان- جلو دیوار به شکلی بایستید که بتوانید دیوار را با نوک انگشتانتان حس کنید. بازوهایتان را به سمت بیرون و موازی با سطح زمین قرار داده و نوک انگشتانتان را بر روی دیوار قرار دهید. سپس روی انگشتانتان پیاده روی کنید تا زمانی که درد خفیفی را احساس کنید. شانه­ هایتان را دریک سطح نگه داشته و آن­ها را بالا نیندازید. سعی کنید این ورزش را به مدت ۵ دقیقه و ۲ الی ۳ بار در یک روز انجام دهید.

ورزش درمانی در درمان آسیب، پارگی و التهاب تاندون عضله دوسربازویی (عضله بای سپس-Biceps)

آیا جراحی قدم بعدی درمان آسیب و پارگی تاندون شانه است؟

خیر؛ هنوز یک روش یا بهتره بگوییم چند روش درمانی غیرجراحی برای آسیب و پارگی تاندون شانه باقی مانده است، که ممکن است شما را از عمل جراحی رهایی ببخشد. این روشهای درمانی تزریقات در محل آسیب تاندون است که باید توسط متخصص انجام گیرد. درمان های تزریقی در آسیب تاندون های شانه بسیار متنوع است که مهمترین آنها تزریق استروئید، پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی (PRP)، ازون درمانی و پرولوتراپی است. اینکه کدام روش تزریقی برای شما مناسب تر است به عوامل مختلفی مثل میزان آسیب و غیره بستگی دارد. البته این تزریق ها می تواند برای بهبود سریع تر بیمار و نیز بازگشت زودتر به فعالیت و ورزش قبل از شروع فیزیوتراپی انجام شود؛ اما فیزیوتراپی و ورزش درمانی نباید از برنامه درمانی حذف گردد و بهتر است بعد از انجام تزریق و با فاصله ای معقول از تزریق ها پیگیری شود.

جراحی درد جلو شانه ناشی از آسیب و التهاب تاندون عضله دوسربازویی

توجه شود که بهتر است تزریق های فوق با هدایت سونوگرافی تزریق شود، تا هم اثربخشی بیشتری داشته باشد و هم به تاندون و عناصر مجاور آسیب وارد نشود. برای آشنایی بیشتر با هریک از روشهای تزریقی به لینک های زیر و مطالب مربوط به آنها مراجعه کنید:

تزریق استروئید

پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی (PRP)

ازون درمانی

پرولوتراپی

اگر درمان مناسب و به موقع برای درد جلو شانه صورت نگیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

هرچه زمان بیشتری از آسیب تاندون عضله دوسربازویی بگذرد و درمان انجام نشود، علاوه بر اینکه بیمار مجبور است، این وضعیت دردناک را تحمل کند، عوارض این آسیب مثل شانه یخ زده و کلسینور و کلسیفیکاسیون تاندون و غیره نیز ممکن است گریبان بیمار را بگیرد، که در این صورت درمان سخت تر و طولانی تر و پرهزینه تر خواهد بود.

چه مدت بعد از درمان التهاب و پارگی تاندون شانه قادر به انجام فعالیت­ روزانه خواهیم بود؟

زمانی که قادر به حرکت دادن بازوهایتان درتمام جهات بدون احساس درد باشید، می­توانید مجدداً فعالیت­ های روزانه خود را انجام دهید. جهت جلوگیری ازایجاد آسیب دوباره، ورزش درمانی اصولی را به آرامی شروع کنید.

فیبرومیالژیا

تزریق اپیدورال

نوار عصب و عضله

دکتر محمد رسول نظام آبادی:

آدرس کلینیک:

خیابان مطهری، خیابان فجر (جم)، کوچه نظری، ساختمان زهره، طبقه ۳، واحد ۱۰ ، مرکز الکتروفیزیولوژی زهره
-۸۸۴۹۲۳۷۵-۸۸۴۹۲۵۶۲
دو شنبه و سه شنبه ها ساعت ۱۶:۳۰ الی ۲۰:۰۰

بزرگراه رسالت (شرق به غرب)، نرسیده به پل سید خندان، جنب بیمارستان قمر بنی هاشم، پلاک ۱۲، کلینیک فیزیوتراپی استقلال
۲۲۸۶۶۸۹۰
دو شنبه و چهارشنبه ها ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵:۰۰

شهرک غرب، بلوار فرحزادی، خیابان تربیت معلم، کوچه گلبان، پلاک ۶، واحد ۵، کلینیک درد مداوا
۸۸۶۸۸۸۸۱
یکشنبه ها ساعت ۱۵:۰۰ الی ۲۰:۰۰


دکتر الهام لونی:

آدرس کلینیک:

تهران، قیطریه، خیابان شهید برادران سلیمانی، کوچه نعمتی، بیمارستان توانبخشی رفیده

روزهای کلینیک:
ویزیت بیماران: یکشنبه، سه شنبه
نوار عصب و عضله: شنبه، چهارشنبه
ساعت ۱۰-۱۲

نحوه نوبت گیری: مراجعه به سایت شفاداک www.shafadoc.ir


دکتر محمد احمدی:


دکتر لیلاباقرزاده:

به زودی


دکتر مهرناز تبریزی:

به زودی

دکتر زینب بساق زاده:

  • آبادان، خیابان امیری، فرعی سیزدهم، برج پزشکی متروپل، طبقه اول، واحد ۱۰۲
  • تماس: ۰۹۳۳۹۴۸۷۷۷۰

دکتر روژین نیک رای:

  • بیرجند، حد فاصل چهارراه امیریه و مخابرات، روبروی سینما قدس سابق، جنب داروخانه دکتر قراچورلو، ساختمان آراد، طبقه دوم
  • تماس: ۰۹۰۱۶۴۵۸۹۱۶ / ۰۵۸۳۲۲۲۲۳۳۴

دکتر مهسا عدیلی:

به زودی

دکتر مریم رحیمی:

آدرس مطب:

  • بیرجند، خیابان شهدا، شهدا ۲، پلاک ۱۲، ساختمان پزشکان رضوان، طبقه دوم
  • تماس: ۳۲۲۳۹۱۷۷ -۳۲۲۳۹۱۸۸ تلفن نوبت‌دهی ( ۸ صبح تا ۸ شب): ۰۹۳۷۵۶۱۰۳۰۹

آدرس کلینیک :

  • بیرجند،خیابان طالقانی۹، کلینیک ویژه بیمارستان امام رضا، سالن شماره ۲
    حضور: یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰
    و سالن شماره ۶؛ کلینیک پزشک خانواده پنجشنبه ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰

آدرس مرکز توانبخشی:

  • بیرجند، میدان اول سجادشهر، کلینیک توانبخشی و فیزیوتراپی حکیم (ایثار)
    حضور: شنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۱

دکتر عاطفه جوادی:

آدرس کلینیک :

  • دماوند ، جیلارد ، بیمارستان سوم شعبان
    درمانگاه طب فیزیکی و توانبخشی
    روزهای یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه صبح
    تلفن: ۶- ۰۲۱۷۶۳۱۹۷۸
  • دماوند ، ابتدای خیابان روح افزاء، روبروی شهرداری ، بیمارستان حضرت فاطمه(س)
    درمانگاه طب فیزیکی و توانبخشی
    روزهای چهارشنبه بعدازظهر
    تلفن: ۸-۰۲۱۷۶۳۲۸۶۸۶

دکتر آزاده قاروی آهنگر:

آدرس مطب:

  • زنجان، چهارراه سعدی، کوچه قلعه، ساختمان آفتاب، طبقه دوم، واحد هشت
  • تماس: ۳۳۳۲۵۵۲۲-۰۹۹۲۳۳۷۳۶۴۴

آدرس کلینیک:

  • زنجان، بلوار گاوازنگ، بیمارستان موسوی (دوشنبه ها و سه شنبه ها صبح ساعت ۹ تا ۱۲ )
  • تماس: ۳۳۱۳۱۱۹۹، کد پزشک ۱۵۹

دکتر زهرا هاشمی:

آدرس کلینیک:

  • زنجان، بلوار گاوازنگ، بیمارستان موسوی (شنبه ها و یکشنبه ها صبح ساعت ۹ تا ۱۲)
  • زنجان، خیابان صفا، کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی شفیعیه (دوشنبه ها و سه شنبه ها عصر ساعت ۴ تا ۸)
  • تلفن نوبت دهی:۰۲۴-۳۳۴۷۸۳۶۰ کد پزشک: ۲۳۱
  • زنجان، جنب بیمارستان شهید بهشتی، کلینیک ویژه سهروردی (یکشنبه ها عصر ساعت ۵ تا ۷)
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز دهید post