پی آر پی زانو (PRP) درمان غیرجراحی آرتروز، آسیب منیسک و رباط زانو

پی آر پی زانو (PRP) یکی از راههای درمان درد زانو به حساب می آید که امروزه خیلی از مردم به دنبال استفاده از آن می باشند؛ زیرا قیمت و هزینه این روش درمانی در صورتی که تزریق و مراقبت های آن به طور صحیح و اصولی انجام شود می تواند نسبت به بسیاری از روش های دیگه نتایج بهتری به همراه داشته باشد.

در این مقاله دکتر محمد رسول نظام آبادی؛ فلوشیپ ستون فقرات و توانبخشی ضایعات نخاعی و بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی، در مورد روش PRP زانو و چگونگی انجام و کاربرد آن در آرتروز، آسیب منیسک های زانو و رباط های صلیبی و همچنین نحوه قیمت گذاری و هزینه آن توضیحات کاملی ارائه داده‌اند.

فهرست عناوین این نوشته


پی آر پی چیست؟

پی آر پی (PRP) که مخفف پلاسمای غنی از پلاکت (Platelet-rich plasma) است، یکی از جدیدترین، موثرترین و کم عارضه ترین درمان های حوزه درد به خصوص دردهای اسکلتی- عضلانی است. علاوه بر این حوزه امروزه پی آر پی در زمینه زیبایی و جوان سازی هم بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

خون ما از گلبول های قرمز، گلبول های سفید، پلاکت ها و پلاسما تشکیل شده است. پلاکت ها علاوه بر نقش موثر در انعقاد خون دارای فاکتورهای ضد التهابی و فاکتورهای رشدی می باشند. در این روش درمانی از پلاکت ها و فاکتورهای مفید همراه آنها برای درمان کمک گرفته می شود.

پی آر پی چیست؟ خون ما از گلبول های قرمز، گلبول های سفید، پلاکت ها و پلاسما تشکیل شده است.

اجزای تشکیل دهنده خون: گلبول های قرمز، گلبول های سفید، پلاکت ها و پلاسما

مراحل آماده سازی و تزریق پی آر پی زانو

شاید برای خیلی از شما این سوال ایجاد شده باشد که روش تزریق PRP زانو به چه شکلی می باشد و آیا درد دارد؟

اگر بخواهیم با یک جمله ساده این موضوع را بیان کنیم درمان زانو درد با پی آر پی زانو بدون درد نیست اما در مقایسه با عمل جراحی درد بسیار کمتری دارد که در نظرات مردم نیز این موضوع کاملاً تایید میشود. حال اگر بخواهیم آن را به طور علمی بررسی کنیم:

ابتدا بسته به نوع درمان و محل تزریق بین ۳۰ تا ۶۰ سی سی خونگیری انجام می شود، این خون در شرایط کاملا استریل وارد لوله های آزمایش موجود در کیت های تهیه PRP می شود و طی دو مرحله سانتریفیوژ، ابتدا گلبول ها جدا و حذف می شوند و سپس با سانتریفیوژ مجدد، پلاسمایی با غلظت بالای پلاکت تهیه می شود. در مرحله آخر فرآورده به دست آمده، در مفصل زانوی فرد مبتلا تزریق می گردد.

مراحل آماده سازی پی آر پی زانو

آماده سازی پی آر پی از خونگیری تا تهیه پلاسمای غنی از پلاکت

اثر درمانی پلاسمای غنی از پلاکت (Platelet-rich plasma) در زانو چگونه است؟

همانطور که اشاره شد، پلاکت ها علاوه برنقش اصلی یعنی جلوگیری از خونریزی و انعقاد خون در موارد لزوم، دارای فاکتورهای رشدی و ضد التهابی هستند؛ این فاکتورها با افزایش خون رسانی محل تزریق و نیز تحریک سلول های بافتی و نیز تحریک کلاژن سازی از غضروف و منیسک های آسیب دیده زانو حفاظت کرده و باعث بهبود عملکرد مفصل و نیز کاهش درد بیمار می شوند.

مزایای تزریق پی آر پی (PRP)

  • حداکثر سازگاری با بدن: با توجه به تهیه آن از سلول های خود فرد بیشترین سازگاری با بدن را دارد.
  • عوارض کم درمان: در این روش هیچ ماده اضافی تزریق نمی شود و تنها سلول های خود فرد، به مفصل تزریق می شوند و عارضه جدی ندارد.
  • اثر ماندگار و طولانی درمان: با توجه به خاصیت های حاصل از فاکتورهای رشد درون پلاکت، این روش طولانی ترین و ماندگارترین روش در بین روش های درمانی غیرجراحی آرتروز زانو است.
  • کم تهاجمی بودن درمان: این روش به نسبت انواع جراحی کم تهاجمی تر بوده و دوران نقاهت بسیار کوتاه تر و آسان تری دارد.
  • بی خطر بودن درمان: تاکنون خطر جدی برای این تزریق گزارش نشده است.
  • رفع نیاز از اقدام به جراحی و یا به تعویق انداختن جراحی
مزایای انجام پی آر پی PRP با عوارض کم

مزایای انجام پی آر پی نسبت به دیگر درمان های رایج

تزریق پلاسما به زانو برای چه کسانی توصیه می شود؟

برای پاسخ به این سوال که تزریق پلاسما به زانو شما لازم است یا خیر؟ باید پزشک معالج شما بعد از بررسی آزمایش های مختلف نتیجه نهایی را اعلام کند ولی اگه بخواهیم به طرو کلی به این سوال پاسخ دهیم باید گفت:

اگر درمان های ابتدایی و انجام ورزش های اصلاحی و فیزیوتراپی برای کاهش درد شما نتیجه بخش نبوده و شما تقریباً در مراحل اولیه آسیب ها و بیماری زانو هستید (گرید ۱ و ۲ بیماری)، پی آر پی زانو بسیار موثر است.

در صورتی که بیماری زانو شما در مراحل پیشرفته قرار داشته باشد (گرید ۳ و ۴ بیماری) استفاده از این روش درمانی خیلی توصیه نمی شود و در این مرحله از بیماری عملاً شما نیاز به تعویض مفصل زانو خواهید داشت.

پی آر پی زانو موثر و کم عارضه

در حال حاضر باتوجه به نتایج آخرین مقالات و پژوهش های معتبر پی آر پی (PRP) یکی از موثرترین و کم عارضه ترین درمانها برای آرتروز خفیف و متوسط زانو است. همچنین در آسیب منیسک زانو و نیز پارگی های ناکامل رباط های صلیبی اثرات شگفت انگیزی از تزریق پی آر پی در مفصل زانو دیده شده است.

نوشته های اخیر دکتر نظام آبادی

کاربردهای پی آر پی در مشکلات و بیماری های زانو

اثر پی آر پی (PRP) یا همان پلاسمای غنی از پلاکت در درمان طیف وسیعی از بیماری های مفصل زانو، به اثبات رسیده است و در بسیاری از موارد ثابت شده است که یکی از موثرترین و ماندگارترین درمان هاست؛ در زیر به بیماری هایی که پی آر پی می تواند به درمان آن کمک کند، اشاره خواهیم کرد:

درمان آرتروز زانو با تزریق پی آر پی (PRP)

در آرتروز زانو بر اثر افزایش سن و نیز آسیب های وارد شده به زانو، بخشی از سطح مفصلی زانو که از غضروف پوشیده شده است، آسیب می بیند. این آسیب غضروفی باعث می شود، در هنگام خم و راست شدن زانو، سطوحی استخوان به هم دیگر تماس پیدا کنند و باعث التهاب و در نهایت درد و خشکی زانو شوند.

در درمان غیرجراحی آرتروز زانو با پلاسمای غنی از پلاکت، علاوه بر اینکه سطحی محافظتی غضروف مفصل را می پوشاند و روند آسیب های بعدی و پیشرفت آرتروز را کندتر می کند، فاکتورهای رشدی و ضد التهابی درد بیمار را کم کرده و در نهایت منجر به کاهش ورم و نیز افزایش عملکرد، مفصل زانو می شود.

بهترین زمان استفاده از PRP برای بیماران مبتلا به استئوآرتریت (آرتروز) زانو، مرحله دو و سه آرتروز مفصل است. در مراحل اولیه نیز در صورت تمایل بیمار و نیز جهت کوتاه کردن دوره درمان، می توان از تزریق پی آر پی استفاده کرد. همچنین بیماران مبتلا به آرتروز پیشرفته (درجه ۴) در صورت عدم تمایل و یا عدم امکان تعویض مفصل می توانند، از این روش استفاده کنند، اما طبیعتا تاثیر و ماندگاری اثر این روش نسبت به درجات خفیف تر آرتروز کمتر خواهد بود.

چهار مرحله آرتروز زانو بر اساس شدت و زمان مناسب PRP

چهار مرحله آرتروز زانو بر اساس شدت و مراحل مناسب پی آر پی

درمان پارگی و صدمات منیسک های زانو با تزریق پی آر پی (PRP)

منیسک ها بالشتک هایی در ساختار زانو هستند، که هنگام وزن گذاری و خم و صاف کردن زانو، فشار را کمتر کرده و سطح غضروفی مفصل را حمایت می کنند و باعث می شوند حرکات زانو نرم تر انجام شود.

شایع ترین علت آسیب منیسک، به صورت تخریبی همراه پیشرفت مراحل آرتروز است و در طول افزایش سن بدون هیچ آسیب واضح این پارگی و آسیب ممکن است دیده شود. علت دیگر آسیب منیسک داخلی و خارجی زانو در ورزشکاران و افراد جوان است که به علت حرکات ناگهانی و چرخشی زانو اتفاق می افتد و گاهی همراه با آسیب رباط های صلیبی و جانبی زانو است.

شش نوع پارگی منیسک با هزینه کم

انواع مختلف پارگی منیسک زانو

وقتی در زانوی فرد مبتلا به آسیب و پارگی منیسک PRP تزریق می شود، علاوه بر اینکه خونرسانی به نواحی فاقد خونرسانی افزایش می یابد و ترمیم منیسک سریعتر شده و التهاب حاصل از آسیب آن کمتر می شود، آسیب های غضروفی و رباط های زانو هم ترمیم شده و یک درمان چند منظوره صورت میگیرد که بیشترین اثربخشی با کمترین هزینه و تهاجم حاصل می گردد.

نقش PRP در درمان کشیدگی و پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) و خلفی (PCL)

آسیب رباط های صلیبی یکی از آسیب های شایع مفصل زانو بخصوص در جوانان و ورزشکاران است. این آسیب ها می تواند به صورت طیفی از آسیب که به صورت کشیدگی مختصر باشد، دیده شود تا پارگی کامل رباط ها. کاربرد پی آر پی در آسیب رباط، بیشتر در موارد کشیدگی و پارگی نسبی (ناکامل) رباط های صلیبی کاربرد دارد و گاها می توان در آسیب های کامل که زانو پایدار است و فرد ورزش حرفه ای انجام نمی دهد، انجام شود.

مراقبت بعد پی آر پی زانو برای آسیب رباط های صلیبی و داخلی

آسیب رباط های صلیبی و داخلی زانو

پلاسمای غنی از پلاکت (Platelet-rich plasma) با تقویت کلاژن های رباط ها باعث بهبود و ترمیم رباط آسیب دیده می شود و پایداری زانو را بهبود می بخشد؛ در این مورد نیز PRP به بهبود آسیب های همراه بخصوص آسیب منیسک های زانو کمک می کند و درمانی کامل را برای فرد، فراهم می کند.

همچنین در مواردی که بیماری جهت درمان آسیب رباط نیاز به جراحی پیدا می کند، پی آر پی بعد از جراحی آرتروسکوپی به ریکاوری و بهبود سریع تر کمک می کند.

پی آر پی (PRP) روشی برای درمان سریع تر سندرم پاتلوفمورال

سندرم پاتلوفمورال (PFPS) یکی از علل درد جلو زانو است که بیشتر در افراد جوان بخصوص خانم ها دیده می شود. در این سندروم منشا درد استخوان کشکک (پاتلا) و بافت های نرم متصل به آن است. درمان اصلی این بیماری بر تقویت عضله چهارسر ران و ورزش درمانی استوار است؛ اما در مواردی که فرد نیاز به درمان سریعتر دارد، می توان از ترزیق پی آر پی کمک گرفت. همچنین گاهی بیمار پاسخ کامل و مناسبی به درمان های توانبخشی و فیزیوتراپی نمی دهد و نیاز از روش های کمکی مثل تزریق پی آر پی در مفصل زانو برای درمان بیماری استفاده کرد.

پی آر پی در این اختلال با کاهش التهاب غضروف مفصلی پشت زانو و نیز با استحکام بخشیدن به تاندون های متصل به کشکک زانو به  درمان این اختلال کمک می کند.

تزریق پی آر پی در درمان نرمی کشکک یا کندرومالاسی پاتلا

نرمی کشکک یا کندرومالاسی یا کندرومالاشیا یکی از علل سندرم پاتلوفمورال است و طببیعتا علائم آن نیز مثل سندروم پاتلوفمورال بیشتر در جلو زانو و پشت استخوان کشکک اتفاق می افتد و بیماران مبتلا بخصوص هنگام بالا رفتن از پله ها در جلو زانوها احساس درد می کنند. این بیماری از طریق آسیب و تخریب غضروف مفصلی پشت زانو، ایجاد درد می کند و در مواردی که درمان های ورزشی و دارویی موثر نباشد و یا نیاز به درمان سریعتر می توان از تزریق پی آر پی در درمان این بیماری کمک گرفت.

وقتی به منظور درمان نرمی کشکک، پی آر پی در مفصل تزریق می شود، لایه محافظتی روی غضروف پشت کشکک را دربرمی گیرد و موجب افزایش ترمیم پذیری غضروف شده و قوام غضروف مستحکم تر می شود.

تزریق پی آر پی زانو PRP در درمان بورسیت های اطراف زانو

بورس ها کیسه ها و بالشتک هایی در اطراف مفاصل هستند، که حرکت تاندون ها و رباط ها را آسان کرده و از سایش آنها به استخوان های اطراف زانو جلوگیری می کنند. در موارد این بورس ها ملتهب شده، که به آنها بورسیت گفته می شود؛ چهار بورس مهم در اطراف زانو وجود دارد که التهاب آنها می تواند باعث درد زانوها شود.

تزریق پی آر پی زانو چگونه است؟ پنج بورس مهم اطراف زانو

بورس ها و بورسیت های اطراف زانو

بورسیب پس انسرین یکی از شایعترین بورسیت های زانو است که در سمت داخل و پایین تر از مفصل ایجاد درد می کند.

در مواردی بورسیت مقاوم به درمان های اولیه مثل تزریق کورتیکواستروئید، می توان از تزریق پی آر پی در بورس مورد نظر استفاده کرد.

اثربخشی تزریق پی آر پی (PRP) در مفصل زانو به چه عواملی بستگی دارد؟
  • انتخاب بیمار مناسب برای تزریق پی آر پی توسط پزشک: پزشک با معاینه بیمار و بررسی نتایج تصویربرداری تشخیص های ممکن برای مشکل بیمار را بررسی کرده و بعد از تشخیص قطعی، گزینه های درمانی مختلف را بررسی می کند و بهترین گزینه با توجه به شرایط جسمی و بیماری های زمینه ای شما، انتخاب می شود؛ به عنوان مثال ممکن است، درد زانوی شما به دلیل بیرون زدگی دیسک کمر و یا تنگی کانال نخاعی باشد و طبیعتا در این موارد، تزریق پی آر پی در زانو به شما هیچ کمکی نخواهد کرد. مثال دیگر برای این مورد، شدت بیماری شما است که ممکن است با درمان های ساده تر و کم هزینه تر، نتیجه بهتری حاصل شود. پس قبل از هر چیز باید توسط پزشک ویزیت شوید و بعد از آن برای انجام تزریق تصمیم بگیرید.
  • تهیه مناسب پلاسمای غنی از پلاکت: برای تهیه پی آر پی مناسب نیاز است از کیت با کیفیت که برای این منظور تهیه شده است، استفاده کرد و تمام مراحل آماده سازی پی آر پی طبق استانداردها و اصول مشخصی صورت گیرد، تا حداکثر اثربخشی و حداقل عوارض، اتفاق بیوفتد.
کیت با کیفیت پی آر پی زانو با قیمت و هزینه عالی

کیفیت کیت در نتیجه و اثر بخشی PRP موثر است.

  • محل مناسب و دقیق تزریق: بعد از اینکه پی آر پی مناسب از خون بیمار تهیه شد، نوبت آن است تا آن را در مفصل زانو و یا بافت های اطراف آن تزریق کرد؛ برای افزایش دقت و نهایتا افزایش اثربخشی این تزریق، بهتر است از سونوگرافی برای انجام آن استفاده کرد، که بتوان تحت هدایت سونوگرافی محل دقیق ورود سوزن را زیر نظر داشت.
تزریق پی آر پی تحت هدایت سونوگرافی

تزریق پی آر پی تحت هدایت سونوگرافی دقت تزریق را بالاتر می برد

  • رعایت آمادگی های قبل از انجام تزریق PRP: برای اینکه پلاکت های موثر و کارآمد برای تهیه پی آر پی داشته باشیم، نیاز است یک سری موارد قبل از تزریق رعایت شود، که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
  • توانبخشی و مراقبت بعد از تزریق PRP: تزریق پی آر پی زانو پایان یک فرآیند درمانی نیست؛ آغاز راهی است که رعایت مراحل آن باعث حداکثر اثر درمانی این تزریق می شود. در ادامه به برخی از مراقبت ها و استراحت بعد از این روش درمانی اشاره خواهد شد.

تزریق پی آر پی (PRP) چه برتری نسبت به دیگر تزریق های داخل مفصلی زانو دارد؟

شایعترین تزریق های داخل مفصل زانو، کورتیکواستروئیدها (کورتون)، ژل های هیالورونیک، گاز اوزون، دکستروز (پرولوتراپی) و پی آر پی هستند. پژوهش های گسترده ای در رابطه با مقایسه این روش های درمانی صورت گرفته است، که در بیشتر موارد ثابت شده است بیشترین اثربخشی، ماندگارترین اثر درمانی و کم عارضه ترین درمان در طولانی مدت، مربوط به تزریق پی آر پی بوده است.

مقایسه PRP زانو با توجه به نظرات مردم در بهترین مرکز

مقایسه PRP با سایر تزریق های رایج در آرتروز زانو

البته باید توجه داشت هر تزریقی جایگاه خود را دارد و ممکن است گاهی نیاز به استفاده از ترکیبی از درمان های فوق در یک نوبت تزریق یا به صورت متوالی، باشد. به عنوان مثال در فردی که دچار التهاب شدید مفصل زانو است و مایع زیادی در زانو جمع شده است، باید ابتدا مایع را تخلیه کرد و با تزریق کورتون التهاب زانو را کاهش داد و یک هفته تا ده روز بعد، تزریق پی آر پی را انجام داد؛ در غیر این صورت پلاکت های تغلیظ شده در مایع جمع شده در زانو شناور شده و کارایی خود را از دست خواهند داد.

آیا تزریق پی آر پی برای من مناسب است و به درمان درد زانوی من کمک می کند؟

همان طور که توضیح داده شد، این روش یکی از چندین روش درمان غیر جراحی اسیب های زانو است و انواع روش ها و تزریق های مفصلی برای آرتروز و آسیب زانو وجود دارد.

تصمیم برای انتخاب این روش درمانی بر عهده پزشکان متخصص و فلوشیپ است و این پزشکان با توجه به معاینه، عکس رادیوگرافی  و MRI تصمیم به انجام این روش درمانی می گیرند.

برای اینکه مطلع شوید این روش برای شما مناسب است یا خیر به واتس آپی که در انتهای صفحه گذاشته شده پیام دهید و مدارک خود را ارسال نمایید.

آمادگی های قبل از تزریق پی آر پی (PRP)

  • رعایت نکات تغذیه ای: بهتر است از حدود یک هفته قبل از تزریق غذاها و مکمل هایی با خواص رقیق کنندگی خون مثل ویتامین E، ویتامین A، سیر، تخم کتان، روغن جگر ماهی و مولتی ‌ویتامین‌ها را مصرف نکنید و نیز از مصرف غذاها و ترکیبات دارویی تهیه شده از زردچوبه و زنجبیل که خواص ضد التهابی دارند، پرهیز کنید. مصرف مکمل های ویتامین دی و آهن منعی ندارد و می تواند مفید هم باشد.
  • مصرف داروهای مسکن از دسته ضد التهاب های غیراستروئیدی (NSAID) مثل دیکلوفناک (ولتارن)، ناپروکسن، ایبوپروفن (ادویل، ژلوفن و نوافن)، ایندومتاسین، مفنامیک اسید، ملوکسیکام، پیروکسیکام، کتورولاک، سلکوکسیب (سلبرکس) از پنج روز قبل از تزریق استفاده نشود.
داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی قبل از انجام PRP ممنوع است

  • داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین، وارفارین، هپارین، پلاویکس و … نیز با مشورت پزشک تجویز کننده پنج روز قبل و بعد از تزریق استفاده نشود.
  • کورتیکواستروئید های تزریقی مثل بتامتارون، دگزامتازون، متیل پردنیزولون، تریامسینولون و خوراکی مثل پردنیزولون یک هفته قبل از تزریق قطع شود و تا یک هفته بعد از تزریق نیز استفاده نشود.
  • در روز تزریق آب و مایعات فراوان بنوشید و ناشتا نباشید و بهتر است، مواد قندی مثل شکلات همراه داشته باشد.
  • مصرف استامینوفن و داروهای مسکن مخدری منعی ندارد.
  • پوشیدن لباس راحت و نیز همراه داشتن همراه در روز تزریق را فراموش نکنید.

مراقبت های بعد از تزریق پی آر پی زانو (PRP)

  • داروهای و مواد غذایی ذکر شده در بالا تا یک هفته بعد از تزریق استفاده نشوند؛ البته داروهای ضد انعقاد در بیماران قلبی می توان ۷۲ ساعت بعد از تزریق مصرف شود.
  • ممکن است بعد از پی آر پی به صورت موقت درد افزایش یابد؛ برای کاهش این درد بهتر است ۴۸ ساعت بعد از تزریق به مدت هر دو الی سه ساعت از کمپرس یخ به مدت ده الی بیست دقیقه در زانو و اطراف آن استفاده کرد. استفاده از یخ و گرما در دو روز اول توصیه نمی شود.
  • کنترل درد باید از طریق روش های فیزیکی مثل کمپرس یخ و یا داروهایی مثل استامینوفن و مسکن های مخدری صورت پذیرد.
  • بریس یا زانوبند، به مدت یک هفته بعد از تزریق هم نتایج درمان را بهتر می کند و هم از احتمال دردهای بعد از تزریق می کاهد.
  • وزن گذاری روی مفصل در دو روز اول بعد از تزریق به حداقل ممکن برسد و فعالیت فرد به کارهای ضروری محدود گردد. بعد از دو روز هم تا ده روز فعالیت شدید و پیاده روی ها سنگین و فعالیت های ورزشی ممنوع است و نتایج تزریق پی آر پی را تحت تاثیر قرار میدهد.
  • دو هفته بعد از تزریق باید فعالیت های روزانه به حالت قبل برگردد و با تجویز و تحت نظارت پزشک متخصص، ورزش های مخصوص جهت تقویت و توانبخشی زانوها شروع شود.
  • بعد از ۲۴ ساعت از تزریق می توان پانسمان محل تزریق را برداشت و استحمام کرد؛ اما باید توجه داشت که مفصل تزریق شده نباید در معرض آب داغ قرار گیرد.
  • مصرف کافئین و سیگار کشیدن قبل و بعد از تزریق به حداقل ممکن کاهش داده شود.
  • رانندگی در سه روز اول مطلقا و بعد از آن تا یک هفته به صورت محدود و کوتاه مدت انجام شود.
  • رعایت هرچه بیشتر بهداشت زانو، مثل دو زانو چهار زانو ننشستن، استفاده از توالت فرنگی، پیاده روی نکردن در سطوح شیب دار و نا هموار می تواند به تاثیر بیشتر این روش درمانی و اثر طولانی تر و ماندگارتر آن کمک بسزایی کند.

عوارض تزریق PRP (پی آر پی) چیست؟

  • پی آر پی مثل هر تزریق مفصلی دیگری با ریسک عفونت همراه است. البته اگر مراحل آماده سازی PRP و تزریق در شرایط استاندارد و استریل صورت گیرد، ریسک عفونت بسیار بسیار کم است؛ اما تورم و قرمزی و درد شدید مفصل به خصوص اگر به صورت تاخیری و با فاصله چند روزه از تزریق اتفاق بیوفتد، می تواند از علائم عفونت باشد و باید با مراجعه به پزشک خود، این مساله بررسی گردد.
  • شایعترین عارضه بعد از تزریق پی آر پی مفصلی، درد و خشکی موقت مفصلی است، که البته در کمتر از ۵۰ درصد موارد تزریق پی آر پی این خشکی و درد اتفاق می افتد. با رعایت این مراقبت ها و استراحت بعد از تزریق که در بالا اشاره شد، می توان وقوع این درد و خشکی را به حداقل رساند و در صورت وقوع نیز آن را کنترل کرد.
  • واکنش های حساسیتی و درد و قرمزی محل سوزن مثل هر تزریق دیگری ممکن است، دیده شود.

محدودیت ها و ممنوعیت های تزریق پی آرپی

  • انجام پی آرپی در افرادی که دچار عفونت فعال سیستمی و یا عفونت در محل تزریق هستند، ممنوع است.
  • تزریق پی آر پی در افراد مبتلا به سرطان و کسانی که مدت کوتاهی از درمان سرطانشان گذشته است، ممنوع است.
  • پی آر پی در افرادی که دچار اختلالات خونریزی دهنده و اختلال عملکرد پلاکتی دارند، ممنوع است.
  • پی آر پی در افرادی که دچار کم خونی شدید هستند، ممنوع است.
  • پی آر پی در افراد مبتلا به پارکینسون و فلج مغزی ممنوع است.

پاسخ به پرسش های رایج تزریق پی آر پی زانو

انجام مراحل پی آر پی چقدر به طول می انجامد؟

از شروع خونگیری تا آماده سازی پلاسمای غنی از پلاکت تا تزریق نهایی فرآورده در مفصل زانو بین ۱ تا یک و نیم ساعت به طول می انجامد.

چه مدت بعد از تزریق پی آر پی می توان اثر ان را دید؟

بر خلاف سایر تزریق های داخل مفصلی مثل کورتون و ژل هیالورونیک، اثر درمانی تزریق مفصلی پی آر پی کندتر بوده و از ده روز بعد از تزریق آغاز می شود و برای مشاهده حداکثر اثر تزریق بیش از یکی دو ماه زمان نیاز است.

ماندگاری اثر درمانی تزریق پی آر پی در آرتروز زانو چقدر است؟

بسته به شدت بیماری (درجه آرتروز) و نیز عواملی چون پاسخ دهی بدن بیمار و مهمتر از آن مراقبت های بعد از تزریق و توانبخشی و ورزش درمانی بعد از تزریق اثر پی آر پی به طور میانگین می تواند بین ۹ ماه تا یکسال دوام داشته باشد. در موارد کشیدگی و آسیب رباط صلیبی و منیسک و نرمی کشکک در صورت توانبخشی مناسب، می توان چندین سال را بدون نیاز به تکرار تزریق طی کرد.

چه تعداد نوبت پی آر پی مفصلی نیاز است و فواصل تزریق چقدر است؟

تعداد تزریق بسته به میزان پاسخ دهی بیمار به درمان و شدت و نوع بیماری متفاوت است، اما معمولا بین یک تا سه تزریق انجام می شود و اکثر بیماران با دو تزریق بهبود کافی و قابل توجهی را ذکر می کنند. فواصل تزریق بین سه هفته تا یک ماه است.

آیا پی آر پی همان تزریق سلول بنیادی است؟

خیر، پی آر پی با توجه به استفاده از سلول های پلاکت، نوع سلول درمانی است. اما سلول درمانی با سلول بنیادی متفاوت است و متاسفانه گاهی از این اصطلاح غلط و غیر علمی برای تزریق پی آر پی استفاده می شود. تزریق سلول های بنیادی در آرتروز هنوز در مراحل تحقیقاتی است و با توجه به ریسک بالای سرطان و نیز هزینه بسیار بالا، مورد تایید و استقبال قرار نگرفته است.

برای تزریق پی آر پی به چه پزشک متخصصی مراجعه کنیم؟

پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، متخصص طب ورزشی، متخصص ارتوپدی و فوق تخصص روماتولوژی می توانند، تزریق های مفصلی همچون PRP را انجام دهند؛ اما با توجه به اهمیت توانبخشی و ورزش بعد از تزریق پی آر پی، پزشکان متخصص طب فیزیکی و پزشکی ورزشی گزینه های مناسب تری برای انجام این تزریق می باشند.

آیا پی آر پی باعث کم خونی می شود؟

خیر. خونگیری در تزریق PRP بین ۳۰ تا ۶۰ سی سی است و این مقدار، به زودی توسط بدن جایگزین خواهد شد.

هزینه تزریق پی آر پی زانو چقدر است؟

بسته به نوع و قیمت کیت مصرفی برای آماده سازی PRP در زمان نگارش این مطلب (سال ۱۴۰۱) هزینه تزریق پی آر پی (PRP) در مفصل زانو با احتساب قیمت کیت، بین یک و نیم تا دو میلیون تومان برای هر مفصل در هر جلسه می باشد.

آیا تزریق پی آر پی در زانو درد دارد؟

با توجه به بی حسی موضع تزریق و نیز استفاده از سونوگرافی در تزریق مفصلی در تعیین محل دقیق تزریق، تزریق اولیه با درد مختصری همراه است. اما همانطور که قبل تر توضیح داده شد، برخی بیماران در چند روز اول بعد از تزریق، افزایش درد و خشکی در مفصل را تجربه می کنند، که برای رعایت آمادگی های بعد از تزریق به حداقل رسیده و خیلی زود رفع خواهد شد.

چه مدت بعد از پی آر پی می توان فعالیت ورزشی را آغاز کرد؟

بعد از گذشت حدود یک ماه از تزریق کم کم می توان به فعالیت عادی برگشت و ورزش را شروع کرد؛ برای شروع ورزش بخصوص ورزش حرفه ای، مشورت با پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و یا پزشکی ورزشی ضروری است.

آیا بیمه ها هزینه پی آر پی را پرداخت می کنند؟

بیمه های پایه پرداختی جهت تزریق پی آر پی ندارند، اما برخی بیمه های تکمیلی و نیز بیمه بانک ها این خدمت را پوشش داده و هزینه آن را به بیماران پرداخت خواهند کرد.

بهترین مرکز در تهران و کرج برای انجام پی آر پی زانو کجاست؟

در تهران و در کلینیک درد مداوا همچنین کلینیک استقلال تهران، تزریق پی آر پی توسط دکتر محمد رسول نظام آبادی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و فلوشیپ ستون فقرات، با بالاترین کیفیت و استاندارد و تحت هدایت سونوگرافی تزریق می گردد. در کلینیک درد مداوا، ماهانه بیش از ۱۰۰ تزریق پی آر پی مفصلی انجام می شود و یکی از مراکز پیشگام و پیشرو در این زمینه است. همچنین دکتر نظام آبادی در فردیس کرج برای بیماران استان البرز در مرکز جامع طب فیزیکی و توانبخشی نشاط، بزرگترین و مجهزترین مرکز جامع توابخشی کشور، این تزریق را انجام می دهند.

دکتر محمد رسول نظام آبادی:

آدرس کلینیک:

خیابان مطهری، خیابان فجر (جم)، کوچه نظری، ساختمان زهره، طبقه ۳، واحد ۱۰ ، مرکز الکتروفیزیولوژی زهره
-۸۸۴۹۲۳۷۵-۸۸۴۹۲۵۶۲
دو شنبه و سه شنبه ها ساعت ۱۶:۳۰ الی ۲۰:۰۰

بزرگراه رسالت (شرق به غرب)، نرسیده به پل سید خندان، جنب بیمارستان قمر بنی هاشم، پلاک ۱۲، کلینیک فیزیوتراپی استقلال
۲۲۸۶۶۸۹۰
دو شنبه و چهارشنبه ها ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵:۰۰

شهرک غرب، بلوار فرحزادی، خیابان تربیت معلم، کوچه گلبان، پلاک ۶، واحد ۵، کلینیک درد مداوا
۸۸۶۸۸۸۸۱
یکشنبه ها ساعت ۱۵:۰۰ الی ۲۰:۰۰


دکتر الهام لونی:

آدرس کلینیک:

تهران، قیطریه، خیابان شهید برادران سلیمانی، کوچه نعمتی، بیمارستان توانبخشی رفیده

روزهای کلینیک:
ویزیت بیماران: یکشنبه، سه شنبه
نوار عصب و عضله: شنبه، چهارشنبه
ساعت ۱۰-۱۲

نحوه نوبت گیری: مراجعه به سایت شفاداک www.shafadoc.ir


دکتر محمد احمدی:


دکتر لیلاباقرزاده:

به زودی


دکتر مهرناز تبریزی:

به زودی

دکتر زینب بساق زاده:

  • آبادان، خیابان امیری، فرعی سیزدهم، برج پزشکی متروپل، طبقه اول، واحد ۱۰۲
  • تماس: ۰۹۳۳۹۴۸۷۷۷۰

دکتر روژین نیک رای:

  • بیرجند، حد فاصل چهارراه امیریه و مخابرات، روبروی سینما قدس سابق، جنب داروخانه دکتر قراچورلو، ساختمان آراد، طبقه دوم
  • تماس: ۰۹۰۱۶۴۵۸۹۱۶ / ۰۵۸۳۲۲۲۲۳۳۴

دکتر مهسا عدیلی:

به زودی

دکتر مریم رحیمی:

آدرس مطب:

  • بیرجند، خیابان شهدا، شهدا ۲، پلاک ۱۲، ساختمان پزشکان رضوان، طبقه دوم
  • تماس: ۳۲۲۳۹۱۷۷ -۳۲۲۳۹۱۸۸ تلفن نوبت‌دهی ( ۸ صبح تا ۸ شب): ۰۹۳۷۵۶۱۰۳۰۹

آدرس کلینیک :

  • بیرجند،خیابان طالقانی۹، کلینیک ویژه بیمارستان امام رضا، سالن شماره ۲
    حضور: یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰
    و سالن شماره ۶؛ کلینیک پزشک خانواده پنجشنبه ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰

آدرس مرکز توانبخشی:

  • بیرجند، میدان اول سجادشهر، کلینیک توانبخشی و فیزیوتراپی حکیم (ایثار)
    حضور: شنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۱

دکتر عاطفه جوادی:

آدرس کلینیک :

  • دماوند ، جیلارد ، بیمارستان سوم شعبان
    درمانگاه طب فیزیکی و توانبخشی
    روزهای یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه صبح
    تلفن: ۶- ۰۲۱۷۶۳۱۹۷۸
  • دماوند ، ابتدای خیابان روح افزاء، روبروی شهرداری ، بیمارستان حضرت فاطمه(س)
    درمانگاه طب فیزیکی و توانبخشی
    روزهای چهارشنبه بعدازظهر
    تلفن: ۸-۰۲۱۷۶۳۲۸۶۸۶

دکتر آزاده قاروی آهنگر:

آدرس مطب:

  • زنجان، چهارراه سعدی، کوچه قلعه، ساختمان آفتاب، طبقه دوم، واحد هشت
  • تماس: ۳۳۳۲۵۵۲۲-۰۹۹۲۳۳۷۳۶۴۴

آدرس کلینیک:

  • زنجان، بلوار گاوازنگ، بیمارستان موسوی (دوشنبه ها و سه شنبه ها صبح ساعت ۹ تا ۱۲ )
  • تماس: ۳۳۱۳۱۱۹۹، کد پزشک ۱۵۹

دکتر زهرا هاشمی:

آدرس کلینیک:

  • زنجان، بلوار گاوازنگ، بیمارستان موسوی (شنبه ها و یکشنبه ها صبح ساعت ۹ تا ۱۲)
  • زنجان، خیابان صفا، کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی شفیعیه (دوشنبه ها و سه شنبه ها عصر ساعت ۴ تا ۸)
  • تلفن نوبت دهی:۰۲۴-۳۳۴۷۸۳۶۰ کد پزشک: ۲۳۱
  • زنجان، جنب بیمارستان شهید بهشتی، کلینیک ویژه سهروردی (یکشنبه ها عصر ساعت ۵ تا ۷)
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای افزودن متن مورد نظرتان اینجا کلیک کنید

امتیاز دهید post